Jump to content

Ønske: "Redigert av" i innlegg


Cuneax
 Share

Recommended Posts

Hei igjen

 

Når man redigerer et innlegg, kommer det ingen beskjed om dette i innlegget.

 

Eksempel: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=587960

 

Innlegget er endret av Cuneax: I dag, 07:54

 

Dette er en nyttig funksjon for å se om andre debattanter har redigert innleggene sine og dermed muligens endret mening eller liknende. Er det mulig å få til?

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

 
 
 
 
 
 

Joda, det er standarden når man installerer den type forum både Dfilm og Diskusjon.no bruker. Men vi koblet det av for mange år tilbake.

 

Personlig synes jeg det er litt stygt og uestetisk. Folk retter jo på skrivefeil og slikt i innleggene sine hele tiden. Ser ikke helt poenget i at jeg trenger å vite at CypheroN eller Cuneax har endret innlegget sitt 15 ganger klokken 15:65, etterfulgt av "Edit: Jeg måtte rette på 5 og/å feil, og legge inn 10 bilder". Ser ingen grunn til at noen trenger å ha oversikt over om jeg vil endre småting i mine innlegg.

 

Kan se argumentet at noen kan endre i innlegg i en debatt på sleipe måter osv, men til nå har det aldri vært et problem.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
"Stygt og uestetisk" er nok de to største holdepunktene for min del, ja. Irriterende også. Ellers er jeg helt enig i alt Svank sa. Jeg retter ca. alltid på mine innlegg, legger inn et ord som kanskje får setningen til å flyte bedre, retter opp en skrivefeil, slike ting. Tror ikke du er interessert i å lese "edited by" under hver eneste post jeg skriver. Om man gjør store endringer i en post har vi heldigvis en ganske god tradisjon med å legge inn en "edit:"-notis manuelt her på forumet.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Vel, dette er nå den løsningen vi har valgt. Om Diskusjon.no har en annen løsning er det fint og flott, men å stille hele dette forumets integritet i et dårlig lys bare fordi vi ikke har valgt å løse ting helt likt som dem synes jeg nesten er provoserende.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Når det er så velfungerende som det er i dag, hvordan kan du da si at det skader integriteten til forumet? Har du noen eksempler? Mener du det virkelig, eller er det bare kvasi-ideologisk?

 

I løpet av den korte tiden jeg har vært aktiv her er det ingen tvil om at jeg foretrekker denne ordningen foran den diskusjon.no har.

Link to comment
Share on other sites

 
Vel, dette er nå den løsningen vi har valgt. Om Diskusjon.no har en annen løsning er det fint og flott, men å stille hele dette forumets integritet i et dårlig lys bare fordi vi ikke har valgt å løse ting helt likt som dem synes jeg nesten er provoserende.

Litt provokasjon har man godt av for å få sin virkelighetsmodell kontrollert ^^

 

Hvordan skal du uansett skille mellom svindlerne og de grammatikkbevisste? Trenger vi integritet?

Ethvert seriøst forum burde etterstrebe åpenhet, mer dialog med brukerne og "demokratisering".

 

Når det er så velfungerende som det er i dag, hvordan kan du da si at det skader integriteten til forumet?

Denne typer tanker oppfordrer ikke til utvikling og fremskritt. Man kan alltid forbedre situasjonen, selv om den fremstår akseptabel i nuet.

 

Har du noen eksempler? Mener du det virkelig, eller er det bare kvasi-ideologisk?

Jeg har ingen eksempler, dette er bare fra et rent ideologisk ståsted (og basert på den "treningen" jeg har fått fra profesjonell moderering.

 

I løpet av den korte tiden jeg har vært aktiv her er det ingen tvil om at jeg foretrekker denne ordningen foran den diskusjon.no har.

Ordningen, det vil si å skjule sine spor?

Link to comment
Share on other sites

 
Nå får du gi deg. Du er ute etter demokratisering, vel, demokratiet har jo åpenbart talt her. Diskuterfilms brukere ønsker ikke en slik ordning, ser det ut som. Å trekke inn "profesjonell moderering" er forresten ganske kleint. Dette er et internettforum, ikke en politistat.
Link to comment
Share on other sites

 

Men om du baserer argumentene dine på ren ideologi, klarer du da ikke å se at det kræsjer med realiteten? Det blir som å si at vi trenger en økonomisk revolusjon i Norge fordi dagens tanker ikke oppfordrer til utvikling og fremskritt, og at man alltid kan forbedre situasjonen, selv om den fremstår akseptabel i nuet. Selv om du fra et ideologisk standpunkt mener at forumets integritet kan forbedres betyr det ikke annet enn at det er helsubjektivt. Jeg foretrekker tilliten forumets brukere har enn påtvunget ingegritet som ender opp med å være falsk. Det vi har nå passer forumets profil.

 

Når du først snakker om demokrati, vel, hvem går i mot demokratiet? Det er åpenbart bare du som vil ha en slik ordning her inne. Dessuten er diskusjon.no et langt større forum med flere useriøse brukere.

Link to comment
Share on other sites

 
Javel, dette er synd for integriteten til forumet.

 

Vel, det er ikke meningen å slå ned på et forslag. Skjønner at det er i god hensikt.

 

Jeg har bare aldri sett noen misbruke endringsfunksjonen. Den dagen det begynner å skje ofte, skal det vurderes.

 

Mulig dette skjer oftere på diskusjon.no, men det er et digert forum med mange tusen brukere. Personlig synes jeg de driver det litt vel strengt generelt, men de har jo også forsåvidt en litt annerledes samt mye større brukermasse enn oss så det er så å sammenligne er ikke gunstig.

 

Dette er mer en rolig artsy pub i Montreal, mens diskusjon.no er mer en svær spillemesse i Tokyo. Eller noe.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
Nå får du gi deg. Du er ute etter demokratisering, vel, demokratiet har jo åpenbart talt her. Diskuterfilms brukere ønsker ikke en slik ordning, ser det ut som. Å trekke inn "profesjonell moderering" er forresten ganske kleint. Dette er et internettforum, ikke en politistat.

Nå får jeg gi meg? Jeg kommer bare med noen forslag og meninger. Det er forøvrig en logisk feilslutting å trekke inn at demokratiet har talt i tråden. Demokratiet er at alle får tale, også de med upopulære forslag. Demokratiet er ikke tre brukere og én admin. Flertallets tyranni har ikke nødvendigvis å gjøre med demokratisering slik jeg bruker det i denne diskusjonen, da jeg sikter til dialog og større involvering av brukerne i beslutningsprosesser. Resten av innlegget ditt er rimelig spydig, og det er litt symptomatisk for hovedpoenget mitt om mangel på åpenhet og profesjonalitet. Jeg mener ikke å være spydig selv, jeg kommer med forslag jeg syns kan være bra for et seriøst forums utvikling, med involvering av brukere og åpenhet. Å bli møtt med slik useriøsitet fra en admin (!) syns jeg er trist og leit.

 

Men om du baserer argumentene dine på ren ideologi, klarer du da ikke å se at det kræsjer med realiteten?

Ideologi og realitet krasjer alltid, så det er ikke noe nytt. Jeg står uansett for det jeg har skrevet her. Jeg mener ikke at Diskuterfilm er drevet dårlig, men ser potensiale for utvikling mot større åpenhet. Jeg ser ikke noe galt i akkurat det.

 

Det blir som å si at vi trenger en økonomisk revolusjon i Norge fordi dagens tanker ikke oppfordrer til utvikling og fremskritt, og at man alltid kan forbedre situasjonen, selv om den fremstår akseptabel i nuet. Selv om du fra et ideologisk standpunkt mener at forumets integritet kan forbedres betyr det ikke annet enn at det er helsubjektivt. Jeg foretrekker tilliten forumets brukere har enn påtvunget ingegritet som ender opp med å være falsk. Det vi har nå passer forumets profil.

Forsåvidt et godt poeng. Men jeg ser litt fremover, og av fare for å gjenta meg selv: større åpenhet skader ingen (bortsett fra uredelige brukere).

 

Når du først snakker om demokrati, vel, hvem går i mot demokratiet? Det er åpenbart bare du som vil ha en slik ordning her inne. Dessuten er diskusjon.no et langt større forum med flere useriøse brukere.

Går imot demokratiet? En del av forumdemokratiet er at alle kan si sin mening, og det går jeg såvisst ikke mot... Jeg respekterer de som styrer og flertallet, men forbeholder meg fremdeles min rett til å komme med forslag på en sivilisert måte, og forventer å bli møtt på samme måte, uten hentydninger til udemokratisk oppførsel og andre spydigheter.

 

Vel, det er ikke meningen å slå ned på et forslag. Skjønner at det er i god hensikt.

 

Jeg har bare aldri sett noen misbruke endringsfunksjonen. Den dagen det begynner å skje ofte, skal det vurderes.

 

Mulig dette skjer oftere på diskusjon.no, men det er et digert forum med mange tusen brukere. Personlig synes jeg de driver det litt vel strengt generelt, men de har jo også forsåvidt en litt annerledes samt mye større brukermasse enn oss så det er så å sammenligne er ikke gunstig.

 

Dette er mer en rolig artsy pub i Montreal, mens diskusjon.no er mer en svær spillemesse i Tokyo. Eller noe.

 

S,

Dette var et litt mer "profesjonelt" svar :)

 

Diskusjon.no har vært i kraftig endring i det siste, med å involvere brukere mer (veileder-gruppen) og så videre. Men nok om det. Diskuterfilm er langt mindre, men mange av de samme prinsippene kan bli overført.

 

Er vel heller at medlemmene har såpass med integritet at vi ikke trenger slik kontroll :)

Godt poeng, som nevnt, men jeg syns også det er greit å utfordre det som fungerer i dag, da det ikke nødvendigvis fungerer i morgen :)

Link to comment
Share on other sites

 

Fint at du setter noen spørsmålstegn til løsninger på forumet, men jeg kan ikke se at en avdekking av redigering vil ha forsterkende effekt på "åpenheten" på forumet. Folk legger ofte selv til "edit" hvis det er noe spesielt de har endra på, og når det kommer til grammatikk, er jo bare ødeleggende/forstyrrende at det skal dukke opp en "sist endra"-melding.

 

Edit: la på en "m" på "grammatikk".

Link to comment
Share on other sites

 

Eg trur du forvekslar demokrati med ytringsfridom, Cuneax.

 

Sjølv set eg pris på ordninga vi har no. Ho fører til at eg kan poste eit innlegg utan å lese over det 20 gonger for å passe på at grammatikk og formuleringar er tilfredsstillande, perfeksjonist som eg er. Eg vil helst unngå eit stygt tillegg på slutten av innlegget mitt. Strengt tatt, så ser eg ikkje heilt korleis ordninga skal kunne misbrukast. Det må vere lov å trekkje tilbake utsegn som ein angrar på, og dersom nokon mistenkjer ein brukar for å medvitent forsøple ein diskusjon med unaturlege endringar, er det jo berre å spørje ein moderator.

 

Endring: La til denne notisen om at eg la til eit ord.

Link to comment
Share on other sites

 
Dette var et litt mer "profesjonelt" svar :)

 

Diskusjon.no har vært i kraftig endring i det siste, med å involvere brukere mer (veileder-gruppen) og så videre. Men nok om det. Diskuterfilm er langt mindre, men mange av de samme prinsippene kan bli overført.

 

Forslag er veldig fint!

 

Diskuterfilm er nok en annen type kanal bare. Vi føler ikke noe nødvendighet å ha noe kontroll over brukere. Vi "modererer" svært sjeldent.

Og dette er en veldig, gjennomtenkt og diskutert handling (om det ikke virker sånn). Jeg vil ikke at brukerne skal føle seg "truet" av å være her. Jeg ønsker en mer personlig og åpen stemning her inne, og jeg synes det fungerer best sånn.

 

Før i tiden hadde vi en annen Admin som virket å ha en aggressivitet om å sparke ut alle som ikke adlydet reglene, og snakket konstant om makt. Han var heller ikke særskilt interessert i film, så det kan nok sies at dette forumet en gang tydeligvis ble skapt for å kunne herske og regjere. Han hatet måten jeg og vi andre ville drive kanalen på, og slettet kanalen i ren aggresjon. Så vi måtte bygge den opp på nytt murstein for murstein.

 

Diskusjon.no er mye strengere og driver kanelen med faste strenge regler, og med veldig synlige moderatorer som patrulerer, rydder og orger hele tiden. Noen av moderatorene er veldig flinke(tomwaitsforalice og andre), mens enkelte mener jeg er de siste personene i universet som burde fått gjøre det de gjør. Og jeg ser mye maktmisbruk der inne. Deprimerende mye. Så jeg er litt skeptisk til måten det blir drevet på, sånn personlig.

Så det er veldig veldig bra de velger å åpne for veiledning av brukerne.. hvis det stemmer.

 

Men jeg skal ikke si at vår modell er mer rett enn deres likevel, for diskusjon.no er et veldig stort debattnettverk som er koblet til kommersielle bedrifter, og derfor får enormt mye trafikk, og vi er et uavhengig debattforum om film først og fremst tilknyttet oss selv. De har helt andre utfordringer og et annet trykk enn oss. Det er vanskelig å sammenligne.

 

Men jeg er glad du gir denne kanalen en sjanse da, Cun.

Det er mange her som både er på diskusjon.no og diskuterfilm.com. Det trenger jo ikke være noe særlig mer sak enn det man gjør det til. Sånne patriotkamper er dessuten ganske neandertal, don't you think?

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Eg trur du forvekslar demokrati med ytringsfridom, Cuneax.

Ytringsfriheten er med i demokrati-pakken jeg prøver å selge. Ellers forstår jeg godt at man ikke vil få tilsmusset innlegget pga grammatikk.

 

Diskuterfilm er nok en annen type kanal bare. Vi føler ikke noe nødvendighet å ha noe kontroll over brukere. Vi "modererer" svært sjeldent.

Og dette er en veldig, gjennomtenkt og diskutert handling (om det ikke virker sånn). Jeg vil ikke at brukerne skal føle seg "truet" av å være her. Jeg ønsker en mer personlig og åpen stemning her inne, og jeg synes det fungerer best sånn.

Jeg har fått et litt annet inntrykk: http://www.diskuterfilm.com/forums/index.php?showtopic=1509

 

Mulig dette bare var en misforståelse :)

 

Det er mange her som både er på diskusjon.no og diskuterfilm.com. Det trenger jo ikke være noe særlig mer sak enn det man gjør det til. Sånne patriotkamper er dessuten ganske neandertal, don't you think?

Slik rivalisering er jeg ikke så interessert i selv, nei. Er jo en grunn til at jeg prøver meg ut her. Mulig at det er for militant med slike forslag, men etter min erfaring fungerer de godt og det er alltid greit å møte andre med en annen oppfatning i saklig og sivilisert dialog :)

Link to comment
Share on other sites

 
Problemet er vel bare at det du problematiserer gror ut av noe som ikke er en problemstilling i utgangspunktet. Men for all del, jeg synes det er herlig at du kommer med innspill. Akkurat her ser jeg bare ikke problemet - og tviler på at mange andre (som har vært her lenge) ser det. Skulle det dukke opp masse dritt, masse "jukseredigering" i framtida, virker det mer fruktbart med diskusjon. Sånn det er nå, føler jeg du spør om å få se oppskrifta på suppa mora di lagde. Du stoler vel på mora di, og å finne fram oppskriften er forstyrrende for middagskosen. For mora di og alle andre rundt bordet.
Link to comment
Share on other sites

 
Jeg stemmer imot, synes nåværende ordning fungerer bra. Jeg gir rett som det er innleggene mine en språkvask rett etter at jeg har skrevet dem, så 80% av mine innlegg hadde sikkert fått denne ekstra informasjonen i bunn, og jeg synes, i likhet med de fleste her, at det hadde vært stygt. Jeg ser vel heller ikke helt hvordan eller hvorfor den nåværende ordningen kan bli misbrukt, selv om jeg ikke har gjort det noen gang, vil jeg faktisk ha muligheten til å fjerne eller endre på et idiotisk innlegg som jeg angrer på. Hvorfor hadde det i tilfelle utgjort et problem? Ellers er det bare bra at folk lufter meningene sine, så det er bra du tar det opp Cuneax, for all del.
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...