Jump to content

The Shining (1980)


wertoi
 Share

Recommended Posts

http://4.bp.blogspot.com/_oayiTfMlvHc/RgmtZ1_9-EI/AAAAAAAAAHs/s7wnpm-HNZw/s400/shining.jpg

 

Kubricks filmer er sterkt preget av en kjølig distanse til hva som foregår i bildet. Enten den kommer til uttrykk i 2001's kliniske og vitenskaplige observasjon eller Full Metal Jacket's uvirkelige og marerittaktige stemning, er den svært medvirkende i å skape "den Kubrickske atmosfære", som igjen er med på å gjøre filmene til noe ekstraordinært. Denne atmosfæren har kanskje størst effekt i The Shining, på grunn av dramatikken som utspiller seg, følelsene og den utagerende galskapen. Å få dette så nøkternt fremstilt som det ofte blir i filmen gjør det hele ubehagelig og forstyrrende. Igjen forsterkes dette av kollisjonen mellom de statiske og symmetriske bildekomposisjonene, og den flytende kameraføringen og overgangene, som bærer med seg en drømmeaktig stemning. Legg på et musikkspor som minner om toner i fritt fall og Jack Nicholsons djevelske fremtoning, og du har en uhyggelig og uslåelig kombo.

 

http://img.photobucket.com/albums/v233/wertoi/shining_shot2l.jpg

 

Jeg har ikke lest boken av Stephen King, men har forstått det slik at Kubrick tok seg store friheter når han utformet adapsjonen som, uansett utgangspunkt, har blitt en særdeles interessant historie. Og ikke nødvendigvis bare på grunn av hva vi fortelles, men like mye på grunn av hva Kubrick unnlater å fortelle oss. Og blant spørsmålene man sitter igjen med, er det vedrørerende hvorvidt han har presentert noe som man ved hjelp av kløkt og nøye gransking vil kunne finne en løsning på, eller er han fornøyd med å bare gi oss halve helheten og la oss skape våre egne sammenhenger? Kubrick ville antagelig ikke ønsket å gi et svar på det spørsmålet engang. Men der ligger det tilfredstillende mysteriet, og selv har jeg foretrukket å unnlate å velge ett av disse to alternativene. Selv om det siste virker å være det mer sannsynlige. Blant annet fremstår scenen hvor Shelley Duvall får øye på mannen i bjørnekostyme(?) som noe komisk og malplassert, men i boken har denne en bakhistorie. Min gjetning er at Kubrick ikke anså årsaken til at ting foregår som spesielt viktig, heller konsekvensen av dem; og at han hovedsaklig var interessert i helheten visse utvalgte elementer fra boken ville danne.

 

En av filmens mest fengslende og uhyggelige scener er den hvor Jack snakker med den tidligere vaktmesteren Delbert Grady inne på et skjærende blodrødt toalett. Grady overbeviser ham om at kone og barn har begynt å bli irritasjonsmomenter og bør ryddes av banen. Men samtidig antydes det som skal slås fast i filmens siste tagning - av et bilde av en fest på hotellet datert 1921, hvor Jack umiskjennelig står foran resten av folkemengden - Jack "har alltid vært vaktmesteren". Men hvordan kan dette være? Han har jo et liv utenfor hotellet, han har til og med vært med på å sette et barn til verden. Har dette noen sammenheng med Hallorans (Scatman Crothers) brødristermetafor (at hver brødskive legger igjen smuler i risteren, på samme måte som alle hendelser legger igjen spor etter seg der de fant sted)?

 

Når det gjelder Halloran er det flere spørsmål en kan stille seg. Hvorfor har han, som selv har "the shining" og åpenbart vet hva som foregår på hotellet, aldri blitt påvirket på samme måte som Jack? Grady har selvsagt ikke hatt noen interesse av ham ettersom han er "en nigger". Men Jack derimot er en ypperlig arvtager, han innehar til og med samme vaktmesterstilling (nå ignorerer jeg Jack påståtte tidligere/konstante tilstedeværelse på hotellet). Eller så er han bare tilbøyelig til å miste forstanden. Total isolasjon kan være en tung byrde for en allerede plaget mann.

 

http://img.photobucket.com/albums/v233/wertoi/the_shining800.jpg

 

Det er ingen tvil om det at Grady en gang var vaktmester på hotellet, og at han drepte sin kone og to døtre. Men jentene ante tydeligvis at bygningen hadde skjeletter i skapene, ettersom de forsøkte å brenne det ned. Når kom denne ondskapen til hotellet? Festen i storsalen, som Jack valser inn på, ser ut til å være frosset i tiden (dette er antagelig festen Jack er avbildet med). Hva i all verden skjedde den gangen i 1921? Ondskapen lå altså på lur før dette? Eller var det en grusom hendelse som fant sted da som satte uutslettelige spor? Slik kan man fundere. Muligens har det noe med at hotellet er bygget på en indianerkirkegård. Men blir ikke det litt enkelt?

 

Labyrinten skal utvilsomt være et bilde på hotellet, som på mange måter minner om en labyrint, men kan samtidig være et bilde på Jacks vei mot galskapen. Etter å ha vandret rundt i gangene og sakte men sikkert mistet forstanden, finner Jack altså veien inn til storsalen (den store åpne plassen i labyrintens sentrum. Her møter han Grady, og blir ravende gal. På slutten, når Jack jager Danny gjennom den faktiske labyrinten, følger Danny sine egne fotspor ut for komme ut av den. Jack går seg vill, og dør der inne. På samme måte som Grady har blitt kelner for den store festen, er Jack nå også å finne der, som, ifølge bildet på veggen, selve midtpunktet. De dødes fest har fått en ny gjest.

Link to comment
Share on other sites

 

Godt mulig forteller Kubrick med bildet fra 1921, at Jack har vært her før, men da i et tidligere liv. Det forklarer kanskje også hvorfor Jack føler seg så hjemme på Overlook?

 

Jack selger forøvrig sin sjel, for en drink, til bartenderen. "God, I'd give anything for a drink. I'd give my god-damned soul for just a glass of beer."

 

Men jeg liker tankene dine her, og The Shining er mer mer enn hva den gir seg ut for. Du kan godt bare se den, og ha nok med det, men likevel finner den vei dypere i underbevisstheten din. Fascinerende film. Godt jobba, wertoi. Tommel opp!

Link to comment
Share on other sites

 
 

Takk for tomlene.

 

Dette med at han selger sjelen sin var interessant, aldri slått meg. Men når jeg tenker på det henger det godt ihop med resten av dialogen, og ikke minst det at Jack rett etterpå møter Grady og blir gal.

Link to comment
Share on other sites

 
Vet ikke hvorfor jeg ikke har lest denne King-boken når jeg har så lest så veldig mange andre. Men i kveld så jeg i allefall den amerikanske filmversjonen for første gang, altså den med skjelettene.
Link to comment
Share on other sites

 
 

James Rolfe snakker om The Shining http://www.spike.com/video/shining/3051879 og er inne på noen av problemstillingene.

 

Forøvrig har jeg lest boka. Det er en stund siden nå, men der var det mer hotellet som helhet som var ansvarlig for det som skjedde. Rett og slett alle som var innom der ble påvirket på en eller annen måte, og dermed måtte det gå som det gikk i slutten. (Filmen tar livet av Jack, boka tar livet av hotellet)

Link to comment
Share on other sites

 
Hva er tankene dine rundt denne?

Tja. Jeg må vel si at den delen av filmen som generelt appellerer minst til meg er nettopp Wendys søken rundt i hotellet. Jeg føler at det er noe uforløst med det hele, noe som mangler. Sånn sett bidro ikke denne utvidede sekvensen til noe syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

 
Tja. Jeg må vel si at den delen av filmen som generelt appellerer minst til meg er nettopp Wendys søken rundt i hotellet. Jeg føler at det er noe uforløst med det hele, noe som mangler. Sånn sett bidro ikke denne utvidede sekvensen til noe syns jeg.

 

Hva med de andre sekvensene? For min del fungerte besøket fra leg in starten greit, men jeg så ikke noe videre poeng ved det. Det som passet inn minst, mener jeg, var scenen hvor Halloran snakker med utleieren av snømobiler.

Link to comment
Share on other sites

 
Hva med de andre sekvensene? For min del fungerte besøket fra leg in starten greit, men jeg så ikke noe videre poeng ved det. Det som passet inn minst, mener jeg, var scenen hvor Halloran snakker med utleieren av snømobiler.

Poeng tatt, enig i det. Legebesøket ja, det er såpass lenge siden jeg så denne at jeg husket rett og slett ikke at det var nytt.

Men der får vi jo forklart at Jack rev Dannys skulder ut av ledd, noe han selv kommer inn på når han senere snakker med Lloyd i baren.

Så det er i det minste en link mellom de to scenene.

Link to comment
Share on other sites

 

Stemmer det at det er kun når Jack ser i speilet at hotellets iboende faenskap manifesterer seg sånn rent fysisk? Er det på en måte slik at han da ser det onde i seg selv? Det er i alle fall en del speil involvert. Det første er vel muligens på rom 237. Det er først når han ser i speilet at han ser det grusomme. Videre, Lloyd dukker opp foran speilet i baren. Speilet på toalettet. Ser han ikke seg selv i den blanke døren inne på fryserommet også, mon tro.

 

Sånn ellers - uttalte Kubrick seg noen gang om helikopterskyggen i begynnelsen?

Link to comment
Share on other sites

 
 
Har tenkt litt på dette med speilene. Noen ganger er det åpenbart (som med kjerringa på badet og bartenderen. Masse speil rundt ham når han snakker med Grady også), men hvordan har det seg slik at Danny og kona ser og opplever ting uten at det er noen speil involvert?
Link to comment
Share on other sites

 
Har tenkt litt på dette med speilene. Noen ganger er det åpenbart (som med kjerringa på badet og bartenderen. Masse speil rundt ham når han snakker med Grady også), men hvordan har det seg slik at Danny og kona ser og opplever ting uten at det er noen speil involvert?

Nei... si det. Mulig alt dette besvares i boken, som jeg altså ikke har lest, men - speilene kan jo fungere som en portal muligens. En gateway to hell.

Hvis jeg skal fortsette å la tankene gå på frigir, så kan de jo også bare være metaforer. Refleksjoner av Jacks mentale tilstand eller noe, hva vet jeg. Eller han ser seg selv som det han egentlig er via speilene, en som alltid har vært der...

 

Men er selvsagt enig i at det som foregår i hotellet er poltergeister på speed, hva gjelder fysisk konfrontasjon. Danny er jo vitterlig fysisk skadd etter en episode. Tricky, dette.

Link to comment
Share on other sites

 

Først CypheroN. "I asked Jack to remember the rumpled characters you see lunging down the streets of New York, waving their arms about and hissing to themselves." - Kubrick

 

TMwtP. Vi var innom dette i "sist sett Kubrick film"-tråden, hvor du bemerket at det var endel refleksjoner i Full Metal Jacket også. Husker du? Uansett, speilene er der av en grunn. Hotellet gir Jack hans ønsker, bl.a. drinken og badromskvinnen er den del av hans fantasi. Kvinnen han vil ha, for han vil jo slettes ikke ha Wendy. Når han ser badrosmkvinnen i speilet, ser han hennes virkelige jeg. For speilet lyver vel ikke?

 

I en scene tidligere, hvor han spiser frokost på sengen, ser vi det gjennom speilet. Danny skriver også redrum, som tydes igjennom speilet. Baren har speil, badet har speil. Samt at Dannys første syn er i speilet. Speilet er jo også forbundet med mye overtro, bl.a. at man kan se fremtiden med å se inn i speilet. Som som jeg skrev, at speilet ikke lyver.

 

Når det kommer til dette om det er virkelig, eller om det bare foregår i Jacks sinn, så er frysedøren som åpnes fra utsiden et fint hint.

Link to comment
Share on other sites

 
TMwtP. Vi var innom dette i "sist sett Kubrick film"-tråden, hvor du bemerket at det var endel refleksjoner i Full Metal Jacket også. Husker du?

Jepp jepp, jeg husket at dette ble nevnt, men ikke hvor. Det er jo Kubrick extravaganza her inne for tiden ;) Den med frysedøren er artig ja, og Dannys skader er vel også en indikator. Jeg tror ikke jeg skal ta på meg å tolke dette noe særlig mere, men det er rasende festlig å lese Rob Agers analyse. Spesielt der hvor han har tegnet kart over hotellet tar det av.

Link to comment
Share on other sites

 
Jepp jepp, jeg husket at dette ble nevnt, men ikke hvor. Det er jo Kubrick extravaganza her inne for tiden ;) Den med frysedøren er artig ja, og Dannys skader er vel også en indikator. Jeg tror ikke jeg skal ta på meg å tolke dette noe særlig mere, men det er rasende festlig å lese Rob Agers analyse. Spesielt der hvor han har tegnet kart over hotellet tar det av.

 

Rob Ager er litt vill. Hehe. Men det blir litt vel drøyt til tider. Han er kanskje innom dette med speilene, men synes å huske han fokuserte grimt mye på skjulte indianermotiv? Jeg kan ikke huske noe kart, men han er jo innom så sabla mye. Ingenting er jo tilfeldig ifølge ham :D

Link to comment
Share on other sites

 

Enig i at Rob Ager tar ting vel litt langt innimellom ja. Gosh. Men de videoene er jo underholdende, og innimellom synes jeg han får frem interessante ting og detaljer. Han påpekte jo faktisk at Kubrick hadde hengt opp et teppe med indianermotiver i stuen i The Shining. Mulig Stanley ikke mente allverden med det, men hvem vet.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...