Jump to content

Full Metal Jacket (1987)


TMwtP
 Share

Recommended Posts

Synes det blir feil det der, som om det er et "kult og macho" sitat fra en "kul og macho" film, i samme bane som "Yippie Kay-Yay, motherfucker!". Tatt ut av kontekst blir det helt upassende.

 

Litt enig her ja.

Link to comment
Share on other sites

 
Det med veggen har jeg forsåvidt hørt før, men det ble omtalt som en "kontinuitetsfeil" sånn rimelig uten videre... Jeg har aldri tenkt på at sekvensen kan være en drømmesekvens (eller noen andre sekvenser i filmen for den saks skyld).
Ikke jeg heller før nå. Jeg tror likevel ikke at akkurat denne scenen er drøm, hvis de "blå tagningene" er det, men tror kanskje litt mer på at de enten a. er døde, eller b. spiller inn dokumentarfilm.

 

Selv om mange sekvenser føles som drømmer i deres fortetta atmosfære. Jeg tror blant annet Kubricks særegne bruk av slow motion og det foruroligende lydsporet (kan det karakteriseres som noe industrielt? Jeg har ikke peiling på musikk-terminologi) i f.eks. sniperdamasekvensen (og i andre sekvenser) er med på å skape denne følelsen av et ubehag som virker å ikke bare gå på hva vi eksplisitt ser (skuddsår), men på følelsen av "ubehjelpelighet" i en "verden av jævelskap" som sekvensen så brutalt trøkker inn i og bak tryne på deg. Om ikke sekvensen er en "drøm", kan den kanskje være en illustrasjon av en intenst subjektiv virkelighetsoppfattelse, der "kontinuitetsfeil" blir vist finger'n (vi blir ikke "plassert i skoene" til disse soldatene, men "i hode" på de). I den nervøse stemninga de er i, blir kanskje den "fysiske verden" fordreid og vi får følelsen av å se inn i et "psykisk helvete"?

 

Denne artikkelen får meg til å ville sette meg ned å se filmen med en gang, og den får meg mest sannsynlig til å gå ut av et gjensyn med en ganske så ny opplevelse.

Veldig enig i det du skriver og godt poeng det med slow-motion. Der er det enda en pussig greie. Det er vel stort sett når folk blir drept, pluss én scene fra gjørmeløypa på rekruttskolen. Kanskje det er et par korte til. Men, det er rart at det er bare når Doc Jay og Eightball blir skutt at blodspruten står rette veien. Når Hartman blir drept i begynnelsen så spruter blodet mot han som skyter. Samme når Cowboy blir skutt foran den omtalte muren. Og sist men ikke minst når den kvinnelige snikskytteren blir skutt. Viser Kubrick oss at dette er film?

 

En annen ting - noen av dere som har reflektert over at nevnte snikskytter ligner litt mer enn sunt er på Wendy Torrance? :)

Link to comment
Share on other sites

 
Dette med blodspruten er interessant, og ja, kanskje denne (tilsynelatende) vektlegginga av det kunstige i avbildninga av drapa/blodet henspiller på at det er en film i filmen vi ser, og ikke nødvendigvis (som jeg foreslo) en slags illustrasjon av en intenst subjektiv virkelighetsoppfattelse. Det skal bli et interessant gjensyn merker jeg.
Link to comment
Share on other sites

 

Spennende det med muren. Hadde et gjensyn med The Shining i går, og oppdaget noe av det samme.

 

Jack denger løs på den siden av døra med dørhåndtak.

http://img190.imageshack.us/img190/3266/vlcsnap2009091910h43m22.png

 

Stikker hånda gjennom, og blir kakket av Wendy på håndleddet.

http://img198.imageshack.us/img198/2140/vlcsnap2009091910h43m52.png

 

Så, etter et kort klipp av Halloran som ankommer med snøplogen sin, ser vi Jack igjen. Nå er plutselig begge sidene av dørene borte.

http://img196.imageshack.us/img196/8432/vlcsnap2009091910h44m37.png

 

 

 

Artig om vi hadde funnet noe lignende i alle hans filmer, kanskje bare et director trademark?

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...