Jump to content

Stanley Soundtrack


morty
 Share

Recommended Posts

"Exclude a pop music score from what I am about to say. However good our best film composers may be, they are not a Beethoven, a Mozart or a Brahms. Why use music which is less good when there is such a multitude of great orchestral music available from the past and from our own time?" - Kubrick

 

http://ecx.images-amazon.com/images/I/418CJBH552L._SL500_AA240_.jpghttp://ecx.images-amazon.com/images/I/419Ys8YEbSL._SL500_AA240_.jpghttp://ecx.images-amazon.com/images/I/41N-qGJspJL._SL500_AA240_.jpg

 

Music is the Voice that tells us that the human race is greater than it knows” -Napoleon Bonaparte

 

Velg to av Kubricks lydspor, som du mener fører ørene til Jupiter og bortenfor. Skriv litt om hvorfor, og hvilke sang(er) spesielt. Sleng med hva du vil, en liten anekdote eller kjærleikshistorie. Skyt.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Utrolig vanskelig å velge to.. Jeg elsker den mørke åpningsmelodien i helikopter-sekvensen i Shining, jeg elsker "Baby did a bad bad thiiing" i Eyes wide Shut, jeg elsker åpningsmelodien i Clockwork Orange, jeg elsker Vera Lynns "Weeeee'll meeet agaaaiin" på slutten av Dr Strangelove, jeg elsker Also Sprach Zarathustra i 2001, samt The blue DANUBE.

 

*Puste*

 

Så jeg klarer nok ikke å velge ut to stk.

Link to comment
Share on other sites

 

Må nok trekke frem pianomusikken i Eyes Wide Shut (Musica Ricercata, II). Å se denne alene på natta som 15-åring, med den musikken, som liksom aldri tok av, men bare klonket i bakgrunnen, gjorde meg mer pissredd enn noen skrekkfilm kan klare.

 

Ellers er jo Dies Irae fra Shining, Funeral of Queen Mary fra Clockwork, Sarabande fra Barry Lyndon og alt fra 2001 meget bra.

 

Av popmusikk er bruken av "Surfin Bird" i Full Metal Jacket perfekt.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 

Full score til Kubirck. Gode valg, spesielt Barry Lyndon. Fabelaktig soundtrack. Sarabande, fremført spesielt romantisk og gripende, er et nydelig stykke musikk. Kan du si noe om hvorfor du liker akkurat det?

 

Eyes Wide Shut linken fungerer forøvrig ikke.

 

Jeg velger et album først.A Clockwork Orange. Forutenom Kubricks fascinasjon med 1800-tallet, og sans av klassiske komponister, fyller han på med syntetisk avant-garde og søtnospop. Den passer til inspirasjon, like godt som til oppvasken. Den har det sørgmodige, dystre, uhyggelige og lettsindige. Pompøs er inn! Beethoven er hot! Og hvem kan mostå Erika Eigen?

 

 

Ikke jeg i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

 
Musikken i Barry Lyndon er flott ja. Synes den bygger bra på britisk-såpe/naturprogram-hybriden jeg synes selve filmen er. Merkelig verk dette her.

 

Synes filmen faller langt unna "såpe"-begrepet, kanskje du har lyst til å redegjøre for denne karakteristikken din.

 

Litt hjelp (?): Soap opera

 

 

Er enig i at musikken i Barry Lyndon er flott, den er veldig repeterende noe Kubrick virket å være glad i, og som er med på å gi filmen(e) en seig, overliggende rytme (også i andre del av Full Metal Jacket, eller mye EWS for å nevne noe). Tror Schubert-stykket er min favoritt, selv om nok Händels Sarabande er mest forbundet med filmen.

 

(edit, byttet link, det andre var pitcha opp (PAL-transfer?)

 

Kubrick var også veldig glad i tromming!

 

Vil trekke fram trommescoret fra noen av krigsscenene i Paths of Glory, får opp pulsen, husker de gjorde susen!

Link to comment
Share on other sites

 
Full score til Kubirck. Gode valg, spesielt Barry Lyndon. Fabelaktig soundtrack. Sarabande, fremført spesielt romantisk og gripende, er et nydelig stykke musikk. Kan du si noe om hvorfor du liker akkurat det?

 

Har vel mye med at det fanger stemningen i filmen meget bra, fungerer både til triste og episke scener. Og som du sier, gripende.

 

Eyes Wide Shut linken fungerer forøvrig ikke.

 

Hmm. Fant den ikke i andre klipp i orginalversjon. Må nok ta bryet med å dobbeltklikke på filmen...

 

Jeg velger et album først.A Clockwork Orange. Forutenom Kubricks fascinasjon med 1800-tallet, og sans av klassiske komponister, fyller han på med syntetisk avant-garde og søtnospop. Den passer til inspirasjon, like godt som til oppvasken. Den har det sørgmodige, dystre, uhyggelige og lettsindige. Pompøs er inn! Beethoven er hot! Og hvem kan mostå Erika Eigen?

 

Lite å utsette på det soundtracket ja. Perfekt sammensatt.

Link to comment
Share on other sites

 
Hehe, jeg tenkte noen ville hive seg på den uttalelsen ja. Litt sleivete ment som vanlig, men jeg synes den har noen "erkebritisk-kostymesåpeopera"-trekk, blandet med en viss naturprogramfeeling (først og fremst grunnet fortellerstemmen), "kunstfilm" og generell episkhet. Jeg sier ikke at det er en utprega såpefilm, med grunne intriger og slik, for det er det absolutt ikke, jeg synes bare det er visse trekk her. Alt i alt sauser den i hop trekk fra en god del sjangere synes jeg, til en flott blanding. Jeg må vel også si at jeg liker filmen meget godt, for å unngå misforståelser der også.
Link to comment
Share on other sites

 

Jo men da vanner du ut såpebegrepet til å inkludere slike BBC-serier med svimlende kostymebusjett som NRK handler inn til stadighet? Det er jo litt bedre enn endeløse serier bygget rundt reklameavbrudd. Det er litt forskjell der.

 

Kanskje linken kommer av at det er en del omfattende drama blandet med høyt kostymebudsjett, muligens. Oppfattet det litt som en slags rar, ubegrunnet brannfakkel, eller kanskje mer en fyrstikk i øsende regn, ble nysgjerrig.

 

Å forbinde voiceoveren med naturprogrammer er jo litt morsomt. Det er egentlig interessant å legge merke til hvor utrolig mye det generelle tonefallet i slike fortellerstemmer har forandret seg gjennom de siste tiårene.

 

Morty har antageligvis noen interessante ting å si om Barry Lyndon i Napoleon-artikkelen som vi satser på kommer en av dagene!

Link to comment
Share on other sites

 
Tror Schubert-stykket er min favoritt, selv om nok Händels Sarabande er mest forbundet med filmen.

 

Enig! Når det gjelder Schubert-stykket, altså. Fantastisk musikk, fantastisk brukt i filmen. Jeg liker også scenene der fru Lyndon spiller Bach veldig godt.

 

Mest rystende i hele Kubricks filmografi: bruken av Ligeti og Penderecki i The Shining.

 

(Må vel sette meg meg med Barry-teksten jeg har lovet etterhvert. Forkjølelsen begynner å gi seg nå, så unnskyldningene er i ferd med å forsvinne fra meg.)

 

EDIT: Nå ser jeg at det er mye mer Ligeti i 2001 enn det er i The Shining. Kubrick brukt visstnok en halvtime med musikk av Ligeti i 2001 uten å spørre på forhånd, uten å kreditere og uten å betale. Noen som kjenner detaljene i denne historien?

Link to comment
Share on other sites

 

Liten tvil om det er Shostakovich' Waltz som er min favoritt. Den setter tonen for hele filmen. Og så Ricercata selvsagt. Det er kjempebra når the good doctor kommer hjem og finner masken på sengen. Anslaget da.

 

Men Shostakovich, altså. Stykket er så vakkert og melankolsk. Og samtidig merkelig illevarslende.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...