Jump to content

Hva er din favorittscene i en Kubrickfilm?


CypheroN
 Share

Recommended Posts

 
 

Det er mange. Noen jeg kommer på i farten, urangert

 

Eyes Wide Shut: Scenen på baderommet under det første selskapet. Sydney Pollacks karakter er en kynisk faen, herregud.

 

Dr Strangelove: Gentlemen, you cannot fight in here, this is the War room! (fritt etter hukommelsen)

 

Full Metal Jacket: Massegrav-obersten som befinner seg på en helt annen planet enn Joker, og ikke har hørt om Jung.

 

The Shining: Far / sønn-bondingscenen (som jeg vet jeg har nevnt før). Den er nifs.

 

2001: I begynnelsen, når det går opp for apen hva beinet kan brukes til.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Enig med Urris, det er den ultimate.

 

Ellers: Alt som foregår i sex-villaen i Eyes Wide Shut, når Barry møter Chevalier de Balibari i Barry Lyndon, åpningsscenen i A Clockwork Orange og noen gode Sellers-øyeblikk i Dr. Strangelove, blant annet.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Dette er jo umulig, egentlig vil jeg ikke dra frem noen. Men men...når Barry følger Lady ut på balkongen. Når vi følger Kirk gjennom skyttergraven i Paths of Glory. General Jack D. Ripper:"I can no longer sit back and allow Communist infiltration, Communist indoctrination, Communist subversion and the international Communist conspiracy to sap and impurify all of our precious bodily fluids." Åpningen av The Shining, med verdens mest deilige helikoptershot til musikken av Wendy Carlos og Rachel Elkin.
Link to comment
Share on other sites

 

Mange. Flere av dem er nevnt allerede, men...

 

Scenen i A Clockwork Orange etter at devotchkaen på Korova har sunget Ludwig van, og Alex irettesetter Dim som trakasserer henne. "Doobidoob... a bit tired maybe, everybody is. A long night for growing malchicks... best not to say more. Bedways is rigthways now, so best we go homeways and get a bit of spatchka. Right, right." - satt til den fantastiske Funeral of Queen Mary. Jeg får gåsehud hver gang.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Veldig mange gode scener nemnt her. Sjølv synst eg at opninga på Full Metal Jacket er sterk. Unge menn blir strippa for seg sjølve og omforma til noko einsformig, akkompagnert av sørgmodige "Hello Vietnam". Det er noko brutalt over det å blir reinska for hår.

 

 

Kubrick meistra godt forholdet mellom musikk og film.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
  • 4 weeks later...
 
 
 

Vanskelig valg. Øverst setter jeg vel "Jupiter and Beyond the Infinite", gjerne akkompagnert av Echoes, men originalversjonen har jo selvfølgelig mesterlig lydspor den også. Skikkelig creepy-creep.

 

Når Jack møter Grady i The Shining.

Den lange åpningsscena etter introen i FMJ. "Pvt Pyle, if you dont wipe that stupid-looking grin off your face I will gouge out your eyeballs and skullfuck you!"

Hver gang musikken forekommer i Barry Lyndon, samt pistolduellen.

Slutten på A Clockwork Orange. "I was cured".

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 1 year later...

http://4.bp.blogspot.com/_acIxLTIVMzg/SlykdyEqgAI/AAAAAAAAAOg/_OaONU2H1N4/s400/Eyes+Wide+Shut+Ritual.png

 

Nesten ingen er i stand til å feste sin visjon så definitivt på lerettet som Kubrick. Her fremstiller han en av sine og menneskehetens mest dystre aspekter og du føler det helt inn i ryggmargen. At slike ritualer visstnok faktisk utføres i virkeligheten gjør dette til en sjeldent emosjonell opplevelse som henger i deg i lang tid etterpå.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...

Eyes Wide Shut: Når Bill for første gang går inni bygningen, og blir satt på prøve.

The Shining: Når Danny sykler gjennom gangene, og finner tvillingsøstrene. Uorginalt valg, jeg vet!

A Clockwork Orange: "I was cured all right".

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...