Jump to content

Killer's Kiss (1955)


Kubrick
 Share

Recommended Posts

Killer's Kiss (1955)

 

http://img30.imageshack.us/img30/5876/killerskiss1.png

 

Året var 1955. 26 år gamle Stanley Kubrick hadde 2 år tidligere lagd sin første spillefilm, krigsdramaet Fear and Desire, en film han skammet seg over og gjorde alt han kunne for å hente inn alle kopiene av for å destruere. Han ville lage en debutfilm han kunne være stolt av, og slo seg sammen med Howard Sackler for å skrive manus til en historie om en bokser som involveres i New Yorks kriminelle nettverk. Kubrick var arbeidsløs og levde på 30 dollar i uka, og det labre mottaket av hans forrige film gjorde at det var umulig å få støtte av et filmselskap. Han lånte derfor 40 000 dollar fra onkelen, hyret en gjeng ukjente skuespillere, og startet innspillingen av filmen på egenhånd. Riktig nok hadde han med seg en lydmann for å ta opp lyd på location, men han ble raskt sparket da Kubrick mente mikrofonen ødela lyssettingen i scenene hans. All lyd ble derfor dubbet inn i etterkant.

 

http://img30.imageshack.us/img30/4026/killerskiss4.jpg

 

Filmen starter på en togstasjon i New York. Davey Gordon (Jamie Smith) står med bagasjen sin og venter på et tog. Med voice-over presenteres tankene hans. «It’s crazy how you can get yourself in a mess sometimes». Han er nedbrutt, ting har skjedd som gjør at han ikke klarer å tenke klart.

 

Vi beveger oss så 3 dager tilbake i tid, og historien rulles opp. Gordon skal ut i en viktig boksekamp, og kameraet følger han rundt i leiligheten, mens vi gjennom vinduet ser at kvinnen (Gloria Price) i naboleiligheten står og ser på. Mens boksekampen pågår får vi vite at kvinnen jobber som danser på en nattklubb, men jobben er preget av at den tvilsomme eieren av nattklubben, Vincent Rapello (Frank Silvera), tar seg visse friheter som ikke inngår i arbeidsinstruksen.

 

Senere på kvelden er vi tilbake i leiligheten til Gordon, der han midt i et mareritt blir vekket av et kvinneskrik. Lyset blir skrudd på, og han oppdager Rapello som desperat prøver å dra for gardinene i leiligheten til Gloria. Han løper ut på taket og over til leiligheten hennes, men når han ankommer har allerede Rapello stukket av. Gordon blir så værende hos henne, og hun forteller han alt om overgrepsforsøket, om familieproblemene og skammen hun følte over jobben. Dagen etter skal det ikke mer enn en frokost og en gåtur til før de blir forelsket i hverandre. De planlegger å legge livet i New York bak seg og flytte til Gordons onkel i Seattle, men Rapello vil det annerledes.

 

http://img411.imageshack.us/img411/5674/6fightingoverawoman.png

 

Å si at dette helt og holdent er et verk av Stanley Kubrick er ingen overdrivelse. Han skrev, regisserte, fotograferte, klippet, og mikset lyden selv. Han viste seg som et multitalent, og selv om filmen langt fra regnes som en klassiker, kan vi allerede her se tegn til den særegenheten han ble kjent for i tiårene som kom. Manuset er enkelt og historien er veldig rett frem. Mange av svakhetene med filmen kommer naturligvis av den korte spilletiden. På kun 64 minutt er det vanskelig å bli godt kjent med karakterene, eller introdusere vendinger som gjør det hele mer spennende. Allikevel er det mye fint å ta tak i, da først og fremst enkeltscener og bruk av lys og skygger.

 

Det er ikke vanskelig å legge merke til hans erfaring som fotograf og sans for detaljer. En av filmens mest minneverdige scener, en fem minutter lang sekvens der filmens goodguy og badguy slåss på et loft fullt av utstillingsdukker, er glimrende utført, helt uten musikk. Bildene og den intense kameraføringen taler for seg selv. Hans ekstraordinære evne til å leke med lys kommer frem i filmen, spesielt i en scene som foregår i en mørk bakgate der to gangstere dreper en mann, der kameraet hviler et stykke unna, og det vi ser er kun 3 mørke skikkelser med skyggene som slår oppover veggen. Et av kjennetegnene i hans senere filmer er når kameraet glir gjennom en gang/korridor med høye vegger på sidene, som for eksempel i tidsreisa i 2001: A Space Odyssey eller Danny på sykkel i The Shining. Kubrick startet med dette allerede her, i en kort marerittsekvens der bruken av ubearbeidet råmateriale forsterker bildet av et mørkt og skittent New York. Glimrende sans for interiør og kulisser kommer også frem, spesielt i trappeoppgangen til nattklubben.

 

Klippingen er også svært bedre gjennomført her enn i Fear and Desire, der vi fikk servert closeups som kom brått på og ikke passet inn. Spesielt er boksekampen glimrende utført, en intens og realistisk scene som i likhet med i Day of the Fight, ikke er klippet i hjel, men skildrer slagene undenifra, nesten fra første rad på tilskuerplass. Klippingen blir også brukt som virkemiddel i humor, der to boksere i en treningshall klippes over til to menn som fylledanser i gatene ved Times Square.

 

http://img2.imageshack.us/img2/8377/stillfromkillerskissb00.jpg

 

Kubrick gjør også forsøk på å gi seeren en opplevelse på det menneskelige plan. Begge filmens hovedkarakterer er forlatt fra familie og venner. Gordon er ikke lenger en stjerne i bokseringen, og Gloria har hele livet levd i skyggen av søsteren, som var vellykket med karriere og ekteskap. Begge får et nytt håp når de treffer hverandre, endelig er det noen som forstår problemene. Karakterene blir ikke presentert endimensjonalt, til og med gangsterbossen får sympatiske trekk da han alene på rommet titter bort på et fotografi av familien med gråtkvalte øyne.

 

Filmen ble ingen stor kommersiell suksess, og fikk i likhet med hans forrige film, laber kritikk. Uten Stanley Kubricks navn på filmen hadde den nok vært relativt ukjent den dag i dag, og den kan på ingen måter måle seg med de kommende mesterverkene han lagde i ettertid. Men å se den i sammenheng med hans andre verker løfter opplevelsen, og forsvarer absolutt bruken av en time av livet for enhver Kubrick-fan.

Link to comment
Share on other sites

 

Glimrende artikkel, Kubrick! I like.

 

Killer's Kiss er ikke allverden, men spesielt scenen med utstillingsdukkene er glimrende. Kan jo minne litt om tidlig Scorsese, også senere verk som Raging Bull. Eller er det bare meg?

Link to comment
Share on other sites

 
 

Fin artikkel Kubrick! Har ikke sett denne, men din beskrivelse av et par av scenene i filmen gir meg lyst til å gjøre noe med det, kort er den jo og, det var jeg ikke klar over.

 

Til admins: Skal ikke artiklene synliggjøres på forsiden? Når vi først har en forside så hadde det vært kult om den ble tatt i bruk. Sikkert lurt å legge dem ut etter hvert slik at ikke noen drukner i mengden. Ikke for å mase, dere er så flinke atte!

Link to comment
Share on other sites

 

Bra jobbet Kubrick!

 

Men ble litt sånn "Oi" først.

Er meningen du skal sende artikkelen til Melkor for korrektur før du poster(eller har du det?), og gjerne aller først til meg også så jeg får sett litt raskt over om ting burde bli klarere, etc. Men det ser nå likevel bra ut.

 

Til admins: Skal ikke artiklene synliggjøres på forsiden? Når vi først har en forside så hadde det vært kult om den ble tatt i bruk. Sikkert lurt å legge dem ut etter hvert slik at ikke noen drukner i mengden. Ikke for å mase, dere er så flinke atte!

 

Neida, er en bra påminner det! Jeg og Uru har ikke fått snakket så mye om det. Meningen var opprinnelig at artiklene postes samlet på forsiden i en slags "guide". Når alt var ferdig. Fortsatt litt i tenkeboksen hvordan man skal gjøre det.

 

Men de skal nok postes i artikkel-delen også. Om ikke nyheter også. Jeg er litt usikker. Må nesten snakke litt om dette så vi kan.

Skjønner jo at du vil det skal være mest mulig synlig såklart.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Ok, trodde korrekturen bare gjaldt før de skulle ut på forsiden, ref "siden Melkor gjør korrektur på artiklene før de går ut på forsiden."

 

 

Siden den ikke er ute der enda, er det jo fortsatt redigeringsmuligheter, så bare å sende en PM om noe er uklart, dårlige formuleringer, etc.

Link to comment
Share on other sites

 
Ok, trodde korrekturen bare gjaldt før de skulle ut på forsiden, ref "siden Melkor gjør korrektur på artiklene før de går ut på forsiden."

 

 

Siden den ikke er ute der enda, er det jo fortsatt redigeringsmuligheter, så bare å sende en PM om noe er uklart, dårlige formuleringer, etc.

 

Ja, ingen problemer sånn sett. Skal gi tilbakemeldinger etterhvert forhåpentligvis. Andre kan jo også gjøre det egentlig.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Men de skal nok postes i artikkel-delen også. Om ikke nyheter også. Jeg er litt usikker. Må nesten snakke litt om dette så vi kan.

Skjønner jo at du vil det skal være mest mulig synlig såklart.

 

Nja, går mer på at jeg synes det er kult at det blir litt schwung over DF egentlig, at folk møter noe nytt på forsida og ser at det skjer noe, det være seg medlemmer eller tilfeldig forbipasserende surfere.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...