Jump to content

Sons of Anarchy


Zann
 Share

Recommended Posts

http://www.nerdsociety.com/wp-content/uploads/2008/12/sons.jpg

 

Jeg begynte på Sons of Anarchy her en kveld, har sett tre episoder nå. Historie om en motorsykkelgjeng i California med tydelige nikk til Hamlet. Skrevet og produsert av en Kurt Sutter, som før har vært involvert i The Shield. Ganske såpete, men også rimelig drøyt og badass og underholdende. Jeg har kommet frem til at den største forskjellen mellom kabeltv-serier og syndicate-serier som denne er fortellerstrukturen. Kabelserier som f.eks. Mad Men eller Sopranos kan koste på seg å bygge opp en hel sesong som en lang roman, der det kan ta tid før de lange linjene åpenbarer seg. Mens syndicate-serier fremdeles er bundet til den episodiske strukturen, selv om det selvsagt også her er linjer som tegnes opp i løpet av hele sesongen har hver episode sin egen frittstående historie og problem som må løses i løpet av de tilmålte 45 minuttene. Akkurat dette blir veldig tydelig i Sons of Anarchy. Men artig læll, altså. Og dessuten er Ron Pearlman med. Noen andre som har sett? Sesong to begynner i disse dager, tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Det er litt morsomt, så langt har stort sett alle såpeelementene blitt konsentrert på sykehuset i Charming, inkl. den aller mest såpete karakteren - hun som kom seg ut av gjengmiljøet og som nå er lege. Så må en gang handlingen flytter seg til sykehuset vet man at det blir såpe & vann.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 2 years later...
 
  • 1 month later...
Noen som fortsatt ser på dette? Det funker jo storslagent som lett underholdning etter en lang dag, perfekt middagsserie. Synes sesong 4 bygger opp mot noe stort nå, forventer at det smeller big time, med så mange løse tråder og mulige konflikter.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 5 months later...

Sånn, noen år på etterskudd er jeg endelig i gang. Slukte egentlig første sesong 1 på noen dager nå, toppet seg med 5 episoder i dag. Det ble jo en riktig så spennende på slutten der, syns jeg. Fullstendig enig i det som er sagt i tråden, ekstremt lettsett og god underholdning. Det drepes over lav sko, konstant trøbbel som hoper seg opp, og moralen til karakterene er på bunnnivå, den ene verre enn den andre. Min favorittkarakter sålangt er Chief Unser, den eneste som stort sett har kontroll, og om han ikke har det så gir han faen.

 

Til neste sesong ønsker jeg meg litt bedre filmet actionscener. Det ser som regel litt klønete og amatørisk ut når det skytes mellom gjengene.

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 2 weeks later...

Sesong 2 var veldig underholdende ja.

 

 

OBS! Spoilers !!

 

Merker med en gang at sesong 3 fortsetter i kanskje et minst like høyt tempo. Litt slitsomt, serien hadde vært godt av å ta det rolig en halv sesong, la karakterene få kjøtt på bena, ro ned reka. Merker jeg lar meg irritere av mye rare tilfeldigheter som skjer, tilsynelatende bare for å fylle opp episodene med nok action. Eksempler; De bare slenger Hale ut av serien ved å drepe ham av, og lar det forbigå i nærmest stillhet. Men det tydeligste er når Gemma er på besøk til sin demente far. Først knivstikker hun en fyr i pekken på vei dit. Pytt, pytt. Og når hun er på besøk, ikke bare blir Tig skutt i ryggen, men hun sykepleieren leser tilfeldigvis på nett at Gemma er ettersøkt, så hun drar fram rifla i et forsøk på å håve inn dusøren.

 

Og dette er bare ting som skjer i en av storylinene..Så ja, det blir litt vel mye på en gang.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...