Jump to content

Kubricks favorittfilmer og inspirasjon


Svankmajer
 Share

Recommended Posts

En liten notis rundt filmer Kubrick satt høyest. Stanley var en enorm filmbuff, og så mange filmer om og om igjen.

 

I 1968 lagde han en Topp 10 liste for et amerikansk filmblad som heter Cinema.

 

1. I Vitelloni (Federico Fellini, 1953)

 

 

2. Wild Strawberries (Ingmar Bergman, 1958)

 

 

3. Citizen Kane (Orson Welles, 1941)

 

 

4. The Treasure of the Sierra Madre (John Huston, 1948)

 

 

5. City Lights (Charles Chaplin, 1931),

 

 

6. Henry V (Laurence Olivier, 1945)

 

 

7. La Notte (Michelangelo Antonioni, 1961)

 

 

8. The Bank Dick (W.C. Fields, 1940)

 

 

9. Roxie Hart (William Wellman, 1942)

 

 

10. Hell's Angels (Howard Hughes, 1930)

 

 

 

Dette sa han om regissører han så opp til.

"I believe Bergman, De Sica, and Fellini are the only three filmmakers in the world who are not just artistic opportunists. By this I mean they don't just sit wait for a good story to come along and then make it. They have a point of view which is expressed over and over and over again in their films, and they themselves write or have original material written for them."

 

"Highest of all I would rate Max Ophuls, who for me possessed every possible quality. He has an exceptional flair for sniffing out good subjects, and he got the most out of them. He was also a marvellous director of actors."

 

Datteren fikk et spørsmål en gang om favorittfilmene hans, og hun oppsummerte:

 

Closely Observed Trains- (Jiri Menzel, 1966)

An American Werewolf in London (John Landis, 1981)

The Fireman's Ball (Milos Forman, 1967)

Metropolis (Fritz Lang , 1926)

Spirit of the Beehive (Victor Erice, 1973)

White Men Can't Jum (Ron Shelton, 1992)

Beauty and the Beast (Jean Cocteau,1946)

The Godfather (Francis Ford Coppola, 1972)

Texas Chainsaw Massacre (Tobe Hooper, 1974)

Dog-day Afternoon (Sidney Lumet , 1975)

One Flew Over The Cuckoo's Nest (Milos Forman, 1975)

Citizen Kane (Orson Welles, 1941)

Abigail's Party (Mike Leigh, 1979)

Silence of the Lambs (Jonathan Demme , 1991)

 

Han har også sagt at Eraserhead er en av hans favorittfilmer. Ifølge Lynch hadde han visstnok vist Eraserhead til diverse samlinger flere ganger.

 

Andre filmer som rapporteres at han likte er:

Michael Moore's Roger & Me

Tarkovsky's Solaris

Carlos Saura's Blood Wedding

Edgar Reitz's Heimat.

 

Og han hatet visstnok Wizard Of Oz.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Og så likte han Eraserhead! Leste et intervju med Lynch der han fortalte at Kubrick visstnok drev og skrøt og viste filmen for alle han kjente hjemme hos seg. Sikkert på 16mm, da.

 

Director Stanley Kubrick once stated in an interview with Michel Ciment that he would have liked to direct this film, as it was one of his favorites.[12] Before beginning production on The Shining, Kubrick screened Eraserhead for the cast to put them into the atmosphere he wanted to convey.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
En god ting kan ikke sies for ofte.

 

Nemlig!

 

Jeg synes det er veldig prisverdig at Kubrick til tross for million dollarskalaen han lagde filmer i tok mye inspirasjon fra avantgarde-sjangeren generelt. Synes det kommer veldig godt frem i 2001, men egentlig over hele fjøla.

 

Ellers må jeg innrømme at det er mye på den listen der jeg ikke har sett.

Er I Vitelloni noe bra?

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
En god ting kan ikke sies for ofte.

 

Det er sant.

 

Ser Heimat står nevnt, og jeg mener å ha lest at Kubrick roste den opp i skyene, lurer på om det var Montag som nevnte det her på forumet en gang. Den burde man sikkert fått med seg snart. Ellers kanskje en smule overraskende at Kubrick likte White Men Can't Jump?

Link to comment
Share on other sites

 
 
Er I Vitelloni noe bra?

 

Jeg synes det er en av Fellinis beste. Lavmælt, nær og vakker skildring av tenårene i en liten italiensk landsby uten art-film taktene han begynte med på 60tallet. En personlig og vakker film.

Link to comment
Share on other sites

 

Kubrick likte Peter Weir, og hjalp han litt med et eller flere prosjekt. Han ønsket seg visstnok Weir på regi av 2010.

 

Han hjalp også til med produksjonen av It Happened Here:"Stanley Kubrick, who was intrigued by the project, donated film stock from Dr. Strangelove to Brownlow to help him finish the film. " (kilde: wikipedia)

 

Kubrick hadde ellers kontakt med mange filmskapere, og hadde stor beundring for bl.a. Steven Spielberg, som han også hadde god -vennskapelig virker det som- kontakt med.

 

Kubrick var veldig glad i sport, og det kan være utslagsgivende for White Men Cant Jump. Forøvrig en underholdende film, selv Kubrick burde ha lov til å bare la seg underholde ;)

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
På imdb-forumet driver folk og kaller den en stor inspirasjon på A Clockwork Orange også, uten at jeg forstår den sammenliknelsen.

 

Det er noen scener som stikker litt frem, som f.eks. fortfilm og "tivolimusikk", samt at Kubrick nok lot seg inspirere av popartstilen.

 

http://1.bp.blogspot.com/_gRWMZ-x-wV0/SkVkxCqhyLI/AAAAAAAAFIM/HMm7_mb4sC8/s400/0610_l-420x294.jpg

 

http://billsmovieemporium.files.wordpress.com/2009/05/clockwork-orange2.jpg

Link to comment
Share on other sites

 
Så er det jo en morsom liten kuriositet at Walter Carlos som sto for musikken ble benyttet til tonesetting av The Shining også, da under navnet Wendy Carlos. Men det er kanskje gammelt nytt for de fleste her? Fikk fryktelig lyst til å få sett denne japanske saken nå.
Link to comment
Share on other sites

 
Det er noen scener som stikker litt frem, som f.eks. fortfilm og "tivolimusikk", samt at Kubrick nok lot seg inspirere av popartstilen.

Sant det. Klarte ikke å plukke opp det. Ventet kanskje litt mer Tarantino 'in your face'-inspirasjoner.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Jeg lurer på hva Kubrick syntes om Tarantino. Hmmmm.

 

Slik jeg forstår det liker ikke Tarantino Kubrick iallefall.

 

Nå leser jeg fire bøker på Kubrick på en gang, så jeg begynner å forstå han brukbart snart.

Ser ikke helt at Kubrick kan hatt veldig sansen for Tarantino. Tarantino har en ganske motsatt måte å portrettere filmvold. Det skal være tøft og befriende. Nesten seksualisert. TV-game violence.

 

Kubrick sine filmer er mye mer realistisk sånn sett. Vold er vondt.

 

Tror dog Kubrick ville vært fan av Haneke og Paul Thomas Anderson.

Synes There Will Be Blood er den beste Kubrickfilmen som ikke er lagd av Kubrick.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
Slik jeg forstår det liker ikke Tarantino Kubrick iallefall.

 

Nå leser jeg fire bøker på Kubrick på en gang, så jeg begynner å forstå han brukbart snart.

Ser ikke helt at Kubrick kan hatt veldig sansen for Tarantino. Tarantino har en ganske motsatt måte å portrettere filmvold. Det skal være tøft og befriende. Nesten seksualisert. TV-game violence.

 

Kubrick sine filmer er mye mer realistisk sånn sett. Vold er vondt.

 

Tror dog Kubrick ville vært fan av Haneke og Paul Thomas Anderson.

Synes There Will Be Blood er den beste Kubrickfilmen som ikke er lagd av Kubrick.

 

S,

Ja.. TWBB kunne nesten vært Kubrick det. Er det flere slike "Kubrickfilm ikke lagd av Kubrick" ? B)

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Hva er galt med W.C. Fields, TmwtP?

 

S,

Det er sikkert feil av meg å fordømme ham etter bare å ha sett én film. Men It's a Gift var en nærmest uutholdelig opplevelse i form av at den var skrekkelig utdatert. Sånn Arve Opsahl-utdatert.

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 1 month later...
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...