Jump to content

Edmond


maestro
 Share

Recommended Posts

EDMOND

 

7 / 10

 

http://x4.putfile.com/1/2316150464.jpg

 

Edmond er basert på et teaterstykke av selveste David Mamet og kan skimte med eminente William H. Macy som portretterer en person i moralsk forfall og selvransakelse i filmens hovedrolle. En film jeg hadde store forhåpninger til.

 

Jeg ble heller ikke skuffet. Filmen åpner stillferdig; en bisarr krangel mellom Macy og hans kone på deres soverom ender med at han går fra henne på stedet. Og allerede i de første replikkvekslingene fanger man opp den særegne Mamet-dialogen, og følelsen av å se et teaterstykke fremfor spillefilm er påtrengende, uten at det er negativt ment. Historien gjør seg godt på lerretet!

 

Tematisk fortoner Edmond seg noenlunde lik Fight Club. Det handler om en persons søken etter å finne en mening med tilværelsen. Ikke nødvendigvis meningen med livet, men hvordan han bør leve livet for å komme i harmoni med seg selv. Hva skal til for at han føler seg tilfreds? I filmen beveger Macy sin karakter seg ut av ekteskapet som lenge har skrantet uten at han har gitt til uttrykk for det. Han legger tryggheten bak seg og oppsøker New Yorks undergrunn, der han møter på fremmede mennesker og miljøer som gjør at han lærer seg selv å kjenne og utforsker etter hvert sine grenser, sin moral og utvider horisonten. Han føler seg fri til å gjøre ting han aldri før engang hadde tenkt på. Og han kjenner at han lever. Virkelig lever. Men er det til det gode? Er han fornøyd med denne tilværelsen, eller er det fortsatt noe som mangler?

 

http://x4.putfile.com/1/2316162250.jpg

 

Første del av filmen er preget av dysterhet (dog ikke uten en dose svart humor), før vi som publikum for første gang bevitner en brutal og sjokkerende vending. En allerede guffen stemningen forverres. Filmen blir stadig mer provokativ, men virkemidlene overdøver aldri den substansielle meningen til Mamet og regissør Stuart Gordon. Sistnevnte er en rutinert og betydelig regissør fra horrorgenren, men viser med Edmond at han er mer allsidig enn som så.

 

Allsidig er også William H. Macy som skuespiller. Det tilhører sjeldenhetene at han får lov til å bære en film på egne skuldre. I Edmond hviler imidlertid så å si alt på ham. Men vær ikke redd, det er faktisk en underdrivelse å hevde at Macy gjør denne vanskelige rollen mesterlig. Kombinasjonen av hans karakteristiske ansikt i filmens mest absurde scener kunne fort gjort at filmen ble mer morsom enn sin hensikt. Men Macy klarer å formidle den alvorstyngede stemningen og trekker aldri komedien for langt.

 

Gode karakterer – og skuespillere – dukker dessuten opp i bitte små biroller. Den beste er Joe Mantegna som gir Macy velmente råd over noen glass whisky i en bar som er like mørk som filmen i seg selv. Julia Stiles, som en uvøren og naiv servitør, er også flott. Mer kuriøs er Denise Richards' opptreden, som hvis du lurte på det er så minimal at hun ikke får tid til å avsløre sitt manglende talent.

 

Skal man søke etter mindre svakheter så finnes de, kanskje særlig i første del hvor noen scener er nær ved å repetere foregående. Før det første klimakset. Dessuten kunne slutten vært kortet inn; den siste strekningen på vei mot sluttpoenget føles litt for lang.

 

Men det er likevel ingen tvil: David Mamet byr på sterke saker i Edmond. Som er en vond – men samtidig god film. Vanskelig å få ut av systemet.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Fin anmeldelse. Denne hadde jeg ikke hørt om før. Macy + Mamet + Gordon høres jo veldig flott ut :) Er dette noe som kommer på kino i nær fremtid ?

Hm. Jeg tviler på at den kommer på kino. Så den under Oslo Internasjonale Filmfestival i fjor, men tror de vil slite veldig med å distribuere den noe utover festivalvisninger på kino, det er ganske spesielle saker egentlig. Men bør absolutt sjekkes ut når den kommer på DVD, for det gjør den sikkert... en gang.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Hmm, jeg håper denne er bedre enn den forrige Mamet-filmen, den nærmest ubegripelig middelmådige Tom Clancy-wanna be-thrilleren "Spartan". Når jeg tenker meg om håper jeg også den er bedre enn den forrige Stuart Gordon-filmen.

 

Men dette så jo spennende ut.

Link to comment
Share on other sites

 
Dette hørtes jo veldig spennende ut, og jeg ble litt paff at det var Stuart Gordon som hadde regien. Ikke alle filmene hans er gullkorn, for å si det enkelt. Men Re-Animator & Space Truckers er morro, men dette virker jo som et steg i en ny rettning.
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...