Jump to content

John Landis

morty
 Share

Regissørvote  

19 members have voted

1. 1. Beste film er.......?

• Blues Brothers 2000
      0
    • Beverly Hills Cop III
      1
    • Innocent Blood
      0
    • Oscar
      0
    • Coming to America
      1
    • ¡Three Amigos!
      0
    • Spies Like Us
      1
    • Michael Jackson's Thriller
      0
    • Twilight Zone: The Movie (co-regi)
      0
    • Trading Places
      1
    • An American Werewolf in London
      10
    • The Blues Brothers
      5
    • Animal House
      0
    • The Kentucky Fried Movie
      0
    • Schlock
      0
    • Into the Night
      0

Recommended Posts

John Landis

Due to the horrifying nature of this film, no one will be admitted to the theatre

Amerikansk filmregissør, født 3 August 1950 i Chicago. Jobbet som produksjonsassistent på Kelly's Heroes, og var stuntmann på både The Good, the Bad and the Ugly og Once Upon a Time in the West. Gjør sin spillefilmdebut i 1973 med Schlock, en horrorkomedie med ape fra verdensrommet. Kombinasjonen skrekk og komedie skulle bli et av hans varemerker, som han perfeksjonerer i An American Werewolf in London. En film selv Stanley Kubrick visstnok digget. Landis største suksess er nok likevel The Blues Brothers, samt collegefilmklassikeren Animal House og ikke minst musikkvideoen Thriller. Men med komedier som Spies Like Us, Trading Places og ¡Three Amigos! var han med å sette standard for 80-talls komedier. Twilight Zone: The Movie holdt på å bli Landis fall, etter at skuespiller Vic Morrow og hans to barn omkom under innspillingen. Morrow fikk hodet kappet av. Dette overskygget selvsagt filmen, men som likevel fremstår som fin 80-talls nostalgia.

På midten av 80-tallet sier det stopp, og han flopper med Coming to America og Oscar. Han produserte og regisserte også en en sessong av komiserien Dream On, før han kommer lettere tilbake med serien Masters of Horror. Men godt mulig blir 2010 Landis comebackår, med Simon "Shaun of the Dead " Pegg i Burke and Hare. "The Burke and Hare murders (also known as the West Port murders) were serial murders perpetrated in Edinburgh, Scotland, from November, 1827 through October 31, 1828. The killings were attributed to Irish immigrants William Burke and William Hare, who sold the corpses of their 17 victims to provide material for dissection. Their purchaser was Doctor Robert Knox, a private anatomy lecturer whose students were drawn from Edinburgh Medical College. Their accomplices included Burke's mistress, Helen M'Dougal, and Hare's wife, Margaret Laird.[1] From their infamous method of killing their victims has come the word "burking", meaning to purposefully smother and compress the chest of a victim."(kilde: wikipedia)

http://www.jeffpidgeon.com/uploaded_images/Synw-794531.JPG

John Landis er uten tvil en filmnerd, som ofte er mer opptatt av filmreferanser, enn selve produktet. Noe som går igjen er in-jokes, cameoroller og referanser til andre filmer. Hans mest kjente er "See You Next Wednesday", som dukker opp i flere filmer. Referansen er fra 2001: A Space Odyssey. Han liker også å ha regissører, effektmakere og folk som ellers er bak kamera i små roller. I Spies Like Us dukker bl.a. Terry Gilliam, Costa-Gavras, Ray Harryhausen, Joel Coen og Sam Raimi opp. I Innocent Blood bl.a.Tom Savini og Dario Argento. Muppen Frank Oz dukker jevnlig opp, nesten som en lykkeamulett. Den ene filmen han ikke var med i, Twilight Zone: The Movie, gikk det fryktelig galt med.

!

Edit: by popular demand, har jeg lagt inn Into the Night i bunnen ;)

Forseggjort åpningspost! Har sett en del her, men det er ørten hundre år siden. Barndomsminner. Så jeg kan ikke stemme.

Dette lo jeg godt av som guttunge husker jeg (fra Coming to America):

Prince Akeem: Good morning, my neighbors!

Voice: Hey, fuck you!

Prince Akeem: [genuinely happy] Yes, yes! Fuck you too!

Hehe, jeg stemte ikke på Coming to America altså, bare mimret litt. Så foreløpig bare èn, du kan puste lettet ut. Men floppet den så jævlig da? Sjekket IMDb nå, og etter inntjeningstallene (finnes det et bedre uttrykk man kan bruke?) å dømme så ser den for meg ut som en grei suksess også i forhold til flere av hans tidligere filmer.

Landis har vel ikkje laga så veldig mykje interessant, men An American Werewolf in London og Blues Brothers er råflotte. Stemma mi gjekk til førstnemnte. Liten tvil om at musikk er viktig hjå Landis, elskar måten han nyttar alle tenkelege songar med ordet "moon" i seg i Werewolf, og korleis han castar store bluespersonlegheiter i Blues Brothers.

Three Amigos var vel artig når eg var 11 (spesielt dei vulgære rørslene), usikker på om eg hadde likt den i dag. Tvilsamt, då Steve Martin framleis speler i den.

Floppet den i det hele tatt? Trodde den var regnet blant Eddie Murphys største suksesser.

Den gjorde kanskje ikke det, jeg tok tydeligvis litt hardt i :D Men det gikk nedover fra der, så jeg traff sånn halveis på den spikeren.

edit: er nok årene som spiller meg noen puss, KAH

Hehe, ok. Jeg har en softspot for Into the Night. Roger Vadim gjør en finfin cameo for øvrig.

Men ellers - jeg stemte på Blues Brothers. Den har mye bra med seg. Syns spesielt scenen mot slutten der gutta er på vei opp for å betale kravet er godt koreografert. Vekslingen mellom muzaken og roen i heisen og ståket utenfor med URO-avdelingen på vei opp trappa er brillefin. Jeg liker også at han plutselig viser oss deler av en bygningsfasade. Fin kinematografi.

Blues Brothers er knall, enig ang. kinematografien. Min stemme gikk nok til An American Werewolf in London, som er morro, men også en sabla god skrekkfilm. Ideen med å ha med spøkelset til kompisen, som et råttnende lik, er en genistrek. Den er også respektfull ovenfor folklore og horrormytologi, og fungerer også derfor på flere plan enn humor og skrekk.

Har bare sett seks av disse, men nå når tv-en jeg har pleid å se film på har sagt pent takk for seg gjennom en serie hissing og høylydte klikkelyder samt å hinte om hvor lei den var av dette livet ved å slå seg av et par ganger om dagen etter noen faretruende varselsignal om hva den kunne finne på dersom vi ikke lot den være i fred blir det nok ikke så fryktelig mye film på meg fremover. Så min stemme går selvsagt til An American Werevolf in London med sin jødiske varulv, sære humor og uforglemmelige kinosekvens samt en rekke andre flotte kvaliteter.

• 1 year later...

1. An American Werewolf in London

2. Trading Place

3. The Blues Brothers

4. Coming to America

5. Beverly Hills Cop 3

An american.. er ekstremt artig og kul, og Blues og Trading er også morsome. No Coming to America er veldig dårlig og Beverly Hills Cop 3 er noko drit.