Jump to content

Kubrick og aspektratio


Melkor
 Share

Recommended Posts

Jeg skal skaffe meg Eyes Wide Shut, og har støtt på et kjent problem. Diverse nolduser har gitt ut filmen i 1.78:1 (selvfølgelig galt, 16:9 er som kjent ikke et format utenfor video-verdenen), men så ser jeg at man i Kubrick Collection får filmen i 1.33, mens filmen ble skutt på 1.37:1 (Academy) og satt opp på kino i henholdsvis 1.85:1 og 1.66:1 i USA og Europa.

 

Mistanken min er at filmen er ment for 1.66:1, men så har det seg slik at Kubrick gjerne fant på å skyte «safe» og klippe «endelige» versjoner i et annet format enn det filmen ble distribuert i på kino (The Shining er et eksempel på dette), så hva bør man egentlig lete etter?

 

Jeg vil regne med at han ikke er lettere å ha med å gjøre utover disse to filmene, så her kan man diskutere alt gubben fant på av krumspring da det gjelder aspektratio.

Link to comment
Share on other sites

 

Først og fremst: når det gjelder aspectratio. Den gang da, hver gang når.

 

Og med "Eyes Wide Shut" unngår du selvsagt amerikanske utgaver med digitalt tilslørte tendenser så snart folk tar av seg klærne.

 

Det sagt så er dette en interessant og frustrerende diskusjon. Med de gamle tv-formatene var det litt enklere, selvsagt skal en ha "The Shining" i 4:3 format siden det var dette Kubrick selv ønsket at den skulle vises i på tv-skjermen. Jeg har hørt at skygger av helikopter, boom mics og annet plutselig blir meget synlig om en følger litt med men allikevel. Med Blue-ray og plasmaskjermer og alskens annet blir alt så mye mer komplisert. Kubricks ønsker og intensjoner var ikke tiltenkt slike nye format. Dessuten mener vel enkelte valget av 4:3 og monolyd til tv-visninger av en del filmer også var en statement om hvor ubrukelig formatet var og ønsket om at folk som bryr seg heller skal se filmen på kino. Skal en virkelig ta hensyn til slikt og dermed få reduserte opplevelser av filmen for å føye regissøren i sin forakt for medium som ikke lengre er så forferdelig mye dårligere en kino? Jeg må innrømme at jeg har unngått å kjøpe filmene hans, delvis også siden det er så mye elendige utgivelser og mangelen på ekstramateriale på de tidligere utgavene. Med "The Shining" får du i tillegg problemet med at det kunne vært kjekt å sett både den europeiske og den amerikanske versjonen selv om både Kubrick selv og de fleste som har sett begge mente den tjente på å klippes ned til den europeiske. Hva skjedde med seamless branching? Flere utgivelser med mulighet for å velge hvilken versjon du vil se uten å måtte skifte plate takk (ikke så aktuelt for Kubrick utenom "The Shining" men dog). Og hadde v-en i dvd virkelig stått for "versatile" ville vi hatt mulighet til å selv velge maskering, altså tilgang til å taste inn hvilket format vi vil se filmen i med menuvalg mellom de forskjellige den noensinne har vært vist i på kino (med notiser om regissørens foretrukne, der dette er kjent) og mulighet for å se den umaskerte for de som synes dette kunne være interessant. Nye formater med flere muligheter burde i alle fall snart kunne tilby noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

 
Kubrick ønsket ikke at den skulle vises på tv-skjermer, men hadde i bakhodet at den ville vises på televisjoner. Da ønsket han å unngå panorering og/eller sammenklemte bilder, som noen kanskje husker fra the grand ol` days av VHS. Han var så oppfattt av at slike detaljer, at han bl.a. sendte fans på visninger og sørget for å få has på de mest obskure utgivelser. Ang. Eyes Wide Shut, så vet jeg ikke. Men den skal være utgitt på 1.33:1, som var Kubricks vilje.
Link to comment
Share on other sites

 
Hehe, gjengangstema på forumet dette ja. Da jeg skulle se den om igjen nylig fant jeg ut at også A Clockwork Orange nok blir presentert litt feil på de nye utgavene (Special Edition DVD og Blu-Ray, svarte cover), den vises i 1.77:1, men er jo skutt i 1.66:1. Den forrige utgaven, Stanley Kubrick Collection, har riktig bildeformat, men som vanlig er med formatet 1.66:1 så er ikke DVD-en optimalisert for widescreen, men jeg vurderer nesten å plukke den opp billig likevel, for å sjekke hvor mye av bildet som eventuelt er borte på de nye utgavene. Mye er det jo uansett ikke, men jeg er noe av en flisespikker når det gjelder akkurat dette. Ellers er jo som kjent alle filmene som er skutt i 1.37:1 beskjært i de nye utgavene. Det gjelder vel The Shining, Eyes Wide Shut og Full Metal Jacket.
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...