Jump to content

Meningsmåling om Kubrick


Svankmajer
 Share

Beste/dårligste Kubrick  

32 members have voted

  1. 1. Din favoritt Kubrickfilm?

    • Eyes Wide Shut (1999)
      0
    • Full Metal Jacket (1987)
      1
    • The Shining (1980)
      6
    • Barry Lyndon (1975)
      3
    • A Clockwork Orange (1971)
      9
    • 2001: A Space Odyssey (1968)
      8
    • Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964)
      2
    • Lolita (1962)
      0
    • Spartacus (1960)
      0
    • Paths of Glory (1957)
      3
    • The Killing (1956)
      0
    • Killer's Kiss (1955)
      0
    • The Seafarers (1953)
      0
    • Fear and Desire (1953)
      0
    • Flying Padre (1951)
      0
    • Day of the Fight (1951)
      0
  2. 2. Dårligste Kubrick film? (Av de du har sett)

    • Eyes Wide Shut (1999)
      3
    • Full Metal Jacket (1987)
      2
    • The Shining (1980)
      2
    • Barry Lyndon (1975)
      1
    • A Clockwork Orange (1971)
      2
    • 2001: A Space Odyssey (1968)
      1
    • Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964)
      1
    • Lolita (1962)
      3
    • Spartacus (1960)
      8
    • Paths of Glory (1957)
      2
    • The Killing (1956)
      1
    • Killer's Kiss (1955)
      2
    • The Seafarers (1953)
      1
    • Fear and Desire (1953)
      1
    • Flying Padre (1951)
      0
    • Day of the Fight (1951)
      2


Recommended Posts

Kubrick-avstemning

 

http://img70.imageshack.us/img70/795/8299226tml.jpg

En subtil Dr. Evil?

 

Vi hadde en avstemning om beste Kubrick film rundt overgangen 2005/2006, men det er jo gått noen år nå og det kunne vært interessant å sett hvordan vi ville sett på det i dag.

Sist kåring vant A Clockwork Orange ganske overlegent nesten 40%, med 2001 som nummer 2 på 24%, og ellers ganske lett spredning. Spent om det blir samme resultat i 2009.

 

Jeg prøver også ut flere spørsmål i denne avstemningen. Så vi stemmer foreløbig både på favoritt og minst favoritt(her må du bare stemme utifra de du har sett altså, selv om du mistenker du vil like andre dårligere).

Vurderte å ta med mest overvurderte og undervurderte også, men foreløbig ikke. Hvis noen synes det er en god idé, si ifra.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

2001 er min favoritt, med Clockwork like bak. Ingen av Kubrick-filmene jeg har sett har vært direkte dårlige, men The Killing står nok frem som den svakeste.

 

EDIT: Glemte helt bort Paths of Glory. Helt klart den svakeste jeg har sett. Fasiken, da stemte jeg feil.

Link to comment
Share on other sites

 
Med forbehold om at det er en god stund siden jeg har sett Kubrickfilm, stemte jeg A Clockwork Orange som beste og Paths Of Glory som dårligste. Begrunnelse får komme senere, sitter fortsatt på madammens mac(som betyr kjipt tastatur OG det faktum at det er flere mennesker i rommet, så jeg burde priotere de over nettet).
Link to comment
Share on other sites

 

Ganske enkelt å velge favoritt, her er jo 2001 selvskreven. Ellers har jeg ikke sett noen av filmene pre-Lolita, bortsett fra Day of the Fight, så det ble den. Kan vel si at den ligger et stykke unna de senere (lang)filmene i kvalitet uten å måtte forsvare det noe særlig (mest fordi standarden på alt etter 1960 er latterlig høy). Mange fine øyeblikk i den likevel.

Skulle jeg derimot valgt en av langfilmene hadde det nok blitt Eyes Wide Shut.

Link to comment
Share on other sites

 

Beste: 2001 (Clockwork, Shining, Barry Lyndon og Eyes Wide Shut like bak)

 

Svakeste: Day of the Fight (svakeste spillefim: Fear and Desire)

 

 

Edit: liste

1. 2001: A Space Odyssey 10/10

2. A Clockwork Orange 10/10

3. Barry Lyndon 10/10

4. The Shining 10/10

5. Eyes Wide Shut 9+/10

6. Dr. Strangelove 9/10

7. Paths of Glory 9/10

8. The Killing 9/10

9. Full Metal Jacket 8+/10

10. Spartacus 8/10

11. Lolita 8/10

12. Killer's Kiss 7/10

13. Fear and Desire 6/10

Link to comment
Share on other sites

 

Best (egentlig en umulig oppgave): 2001. Fordi det er en av de filmene som gjorde meg filminteressert da jeg så den for veldig mange år siden, ble totalt oppslukt, og var ulikt alt annet jeg noen gang hadde sett. Den fikk meg både til å føle hva film kan være visuelt, og å tenke hva film kan være intellektuelt på en og samme gang.

 

Dårligst (lettere oppgave): Killer's Kiss. Fordi alt annet Kubrick har laget har vært veldig bra til mesterlig. Denne tidlige filmen er i såmåte en parantes og kuriositet, kun interessant fordi det er Kubrick.

Link to comment
Share on other sites

 

A Clockwork Orange er nok den Kubrick-filmen jeg liker aller best. Veldig særegen på alle mulige måter, en skikkelig auteur-film. Så følger 2001, Barry Lyndon og Eyes Wide Shut.

 

Full Metal Jacket og The Shining er de svakeste. Dr. Strangelove falt heller aldri helt i smak. Lolita liker jeg mye bedre nå enn første gang jeg så den. Kubrick likte den ikke selv, jeg er uenig.

Link to comment
Share on other sites

 

2001 som favoritt her også. En mektig opplevelse hver gang jeg setter den på, nå sist i fantastisk hd.

 

Full Metal Jacket som svakeste av de jeg har sett, men har endel av de eldste å ta igjen.

Link to comment
Share on other sites

 

Stemte A Clockwork Orange for beste film. Selv om den delvis er ganske datert, er det likevel en særdeles flott film. Beethovens 9. er alltid et høydepunkt.

 

Ingen annen Kubrick-film er i nærheten for øyeblikket, men jeg lurer på hvordan jeg vil like 2001 hvis jeg setter den på nå. Tror opplevelsen blir en litt annen enn de tidligere gangene jeg har sett filmen.

 

Har ikke sett for mye eldre Kubrick, så stemte Spartacus som dårligste. Den er alt for lang. Alt for lang. Alt for laaang.

Link to comment
Share on other sites

 

Tre filmer jeg hovedsaklig 'elsker'

 

1. The Shining

2. 2001

3. Eyes Wide Shut

 

4. Dr Strangelove (nesten like god som de der...)

 

Så har jeg sett A Clockwork Orange og Full Metal Jacket også, og de synes jeg er decent, ikke dårlige men bra. Ikke noe mer.

Link to comment
Share on other sites

 
2001 er jo obviously best. Vil ikke stemme på den dårligste helt enda, da jeg har Lolita, Paths of Glory og The Killing usett i hylla, i tillegg til Eyes Wide Shut som "delvis usett", men Spartacus er nok den svakeste så langt. Selv om den på ingen måte er dårlig.
Link to comment
Share on other sites

 

Stemte 2001. Det er bare noe uoppnåelig med den filmen på et vis.

 

Egentlig er det mer interessant for min del å vurdere nummer 2. Der sliter jeg.

Men må si jeg synes Dr. Strangelove alltid får oppsiktsvekkende lite oppmerksomhet i disse kåringene. Veldig glad i denne og Lolita, siden det er såpass kontroversielle temaer som blir lekt rundt med av komedie-estetikk. Det er noe genialt over dem. Sellers er jo også en av tidenes morsomste i disse filmene. Men Kubrick har så mange filmer som er vanvittig gode.

 

Dårligste.. vel, siden jeg hev med de eldre tingene hans så må jeg nesten si The Seafarers. Fascinerende på en side, da den jo egentlig er en slags ensidig propagandafilm for The Seafarers Union og hvor flott det er og hvor de tar seg av sjøfolk. Kan jo nesten få en slags Michael Moore-stjerne sånn sett. Den bærer også veldig preg av at den ikke er Kubrick. Var vel mer et betalt oppdrag. Denne var også lenge i glemmekroken, da Kubrick aldri har nevnt den i intervjuer(som har har med de andre), men ble funnet senere. Den har en slags sjarm, men bærer preg av endel kjedelige lange scener.

Dessuten mye cheesy 60-talls reportasje musikk.

 

Synes Day Of The Fight er mye mer interessant fordi den på mange måter skildrer Kubrick sitt verdenssyn allegorisk gjennom denne boksekampen.

Flying Padre har et fargerikt tema. Den vinner litt på at den er veldig fint filmer og satt sammen. Endel veldig fine shots også.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Sliter sterkt med både beste og dårligste. Endte opp med å velge Clockwork som beste, men det kunne like godt ha vært Barry Lyndon eller The Shining.

 

Endte opp med Lolita som dårligst, selv om den selvfølgelig ikke er dårlig. Kunne kanskje blitt erstattet med Eyes Wide Shut.

 

I motsetning til enkelte andre elsker jeg Spartacus. Vurderte sterkt å melde meg frivillig til å skrive om filmen, men grunnet svake skriveegenskaper og at kopien min er hjemme i Norge, så avstår jeg fra det.

Link to comment
Share on other sites

 

Er litt rart å snakke om "dårligst", men gav stemmen til Killer's Kiss, som føltes ufullendt og med noen mindre vellykkede sekvenser. Fear and Desire har jeg ikke sett. Men disse var vel som "oppvarming" å regne for Kubrick. Har sett Day of the Fight, men det blir noe annet.

 

Best er også vanskelig. Siden 2001 sikkert vinner, stemte jeg Barry Lyndon. Da Barry ser sin fremtidige kone over bordet og følger etter henne ut døren, da stemmer alt.

Link to comment
Share on other sites

 

Tja. Jeg må nok gå for Paths of Glory som den beste. Tror Kubrick er inne på min all time antikrigsfilmliste med opptil flere av sine filmer.

 

Som dårligste, nei svakeste av de jeg har sett, velger jeg Spartacus. Den fremstår som nokså ordinær. Interessant at Kirk Douglas har hovedrollen i begge to.

Link to comment
Share on other sites

 

A Clockwork Orange 89

Paths of Glory 84

The Shining 83

Lolita 79

Full Metal Jacket 78

The Killing 75

Barry Lyndon 58

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb 56

2001: A Space Odyssey 53

Eyes Wide Shut 36

 

Ganske vidt spekter her. Clockwork er en utrolig slick film hvor Kubrick's kalde filmspråk faktisk passer filmen. Og Eyes Wide Shut forklarer seg selv. Ræv!

Link to comment
Share on other sites

 

Einig med fleire her som seier ein ikkje kan snakke om dårlegast. Det må vere snakk om minst gode når ein snakkar om Kubrick. Var ikkje kjempebegeistra over 2001 når eg såg den (som var for ein del år sidan), så valet mitt fall på A Clockwork Orange. Men, eg skal gi førstnemnte eitt nytt gjensyn snart.

 

Minst beste av dei eg har sett av Kubrick må nok vere Lolita og Eyes Wide Shut, sjølv om eg likte begge! Valet mitt fall på førstnemnte, då eg finn Eyes endå djupare, intens og mørk. Kan heller ikkje forstå at Paths of Glory kjem så dårleg ut. Likte den veldig godt når eg såg den. Brutal og fin.

 

Kjekt at det byrjar å skje litt under Månedens Tema! Gler meg til fortsettinga.

 

PS: Svankmajer, ser du står oppført som at du kjem frå Volda. Kvar er nynorsken?? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
2001, naturligvis. Clockwork, Eyes Wide Shut og Barry Lyndon bytter på å oppta andreplassen. Jeg har ikke sett de aller tidligste filmene, men Spartacus fikk min stemme som den svakeste. Synes i grunn den er litt kjedelig og småtåpelig.
Link to comment
Share on other sites

 

Hei og hoi!

 

Blir nok A Clockwork Orange som får min stemme som beste Kubrick-film, selv om 2001 puster den i nakken. Den dårligste Kubrick (som jeg har sett) er utvilsomt Fear and Desire, som jeg faktisk tror Kubrick i ettertid ikke ønsket å være kreditert som regissør på. Må til slutt si at jeg er sjokkert over bashingen av Paths of Glory som er genial!

Link to comment
Share on other sites

 
 

Spartacus er den eneste filmen, hvor Kubrick var innleid hjelp. Filmen åpner med en scene skutt av Anthony Mann, som jeg mener setter mye av tonen i filmen. Kubrick hatet dialogen, som ofte fremstår som svulstig og banal. Den er historisk ukorrekt, noe Kubrick selv har poengtert:"In Spartacus I tried with only limited success to make the film as [historically] real as possible but I was up against a pretty dumb script which was rarely faithful to what is known about Spartacus." Kubricks slit mot Kirk, svulstige skuespillere, manusforfattere og ikke minst fotografen -som han også tok over det meste av arbeidet for- er tilstede i en film vingler mellom hvor den vil. Kubrick ønsket selv å ikke disse klare linjene mellom god og ond, noe som er tilstede i f.eks. gladiatorscenen, mens Kirk hadde mer romantiske ideer. Kubricks filmet slagscene som groteske, hvor bl.a. lemmer blir kuttet av, for å fremheve brutaliteten av tiden og krig. Men scenene ble kuttet. Derfor fremstår Spartacus som Kubricks "dårligste", og den eneste han offentlig avskrev, på tross av at han deltok i restureringen.

 

Når det kommer til favoritten/den beste, så har jeg lenge vinglet mellom titler. Spesielt Paths, 2001 og Clockwork. Men har med tiden tatt et valg, det blir -for evig og alltid- 2001. Ikke nødvendigvis fordi det er hans beste, men et sett av flere punkter, hvor et av dem er at den oppsummerer ham som regissør og menneske. Den blir for meg summen av Kubrick. Der går også et skille ved 2001, mellom det Kubrick var og det han ble. En kompromissløs filmskaper, som fra dette øyeblikk har fullstendig kontroll over alle sine prosjekt. På et mer personlig plan, og kanskje viktigst, er den mitt første møte med Kubrick. Da et ungt barnesinn, ca.5 år, gjemt under en stol. Fra mørket betraktet jeg aper som fikk intelligens, romskip som danset gjennom verdensrommet og en datamaskin som blir gal, mens foreldrene mine underholdt gjester. Det vekket i meg en fryd og en frykt, som jeg aldri kommer til å glemme. Jeg liker å tro at dette var frøet, som ble plantet i mitt barnesinn, som ti år senere skulle føre meg til The Shining. Som videre skulle gjøre Kubrick til en av de viktigste regissører i mitt liv, som løftet meg fra gutteromsfilm, til en nytt nivå av filmforståelse. Noe han vil fortsette å gjøre, så lenge jeg måtte leve.

Link to comment
Share on other sites

 

Herlig post Morty. *Applaus*

 

Spartacus var nok mer Kirk Douglas hjerteprosjekt. Han fikk inn Kubrick da han mislikte måten Anthony Mann jobbet på, og han hadde god erfaring med Kubrick fra Paths Of Glory.

 

Personlig liker jeg faktisk filmen ganske godt, og vi må huske at den er ironisk nok kanskje Kubricks mest prisbellønnede film. Den har 95% på Rottentomatoes(som jeg ikke trenger å si er fryktelig sterkt) og har 8.0 på IMDB, og lå lenge lenge på 250 listen selv om den ikke gjør det akkurat nå i skrivende stund. Den havner jevnlig på mange all-time best movies lister. Så det er noe spesielt at det ser ut som at Spartacus vinner 'dårligst' voten her i den sjargong.

 

Kubrick sin frustrasjon hadde nok med splittede visjoner med Kirk. Kirk ville lage den gode filmen om en slave som jobbet seg opp til å bli en leder av et folk. En leder elsket av sitt folk, som ofret seg for han, kraftig konkludert med det kjente "I am Spartacus"-øyeblikket. En inspirasjonsfilm i sann episk ånd.

Kubrick syntes på sin side det var noe småtåpelig over det hele, og syntes en historisk film burde vært mer historisk korrekt. Spartacus døde jo egentlig ganske antiklimatisk i strid og ble aldri funnet. Han var visst også noe på kant med Douglas om at Spartacus ikke måtte fremstå for perfekt. Det sagt så synes jeg personlig egentlig ikke Spartacus-karakteren nødvendigvis gjør det i filmen. Han virker ofte usikker og tilogmed litt klossete til tider, og fremstår ikke for meg som en nobel superhelt. Så jeg synes de klarte å gjøre et greit komprimiss tatt i betraktning konteksten. Likevel var vel ikke Kubrick helt fornøyd.

 

Men jeg mistenker også at Spartacus sine beskyldninger for å være kommunist-propaganda også tvang Kubrick litt til å ta avstand fra den. Det er jo ikke noe man har lyst til å ha hengende over seg når man jobber innenfor Hollywood systemet.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...