Jump to content

Hvilken Kubrick film så du sist og hva syntes du om den?


Svankmajer
 Share

Recommended Posts

Hvilken Kubrick film så du sist og hva syntes du om den?

 

http://img228.imageshack.us/img228/7959/kubrick1.jpg

Hva slags Kubrickfilm ser du på Kubrick?

 

Her kan både nye syn og gjensyn med Kubrickfilmer dokumenteres og diskuteres mens vi har Kubrick-month.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sist så jeg et gjensyn med 2001: A Space Odyssey. Mest av alt fordi jeg ville se den i HD, men også fordi samboeren aldri hadde sett den. Vel, hun syns den var interessant, men ble kanskje ikke betatt på samme måte som mitt første møte med den når jeg var rundt 16 år. Anbefales med krystallklart bilde, fremdeles en av tidenes vakreste filmer.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
Lolita. Så den for et par uker siden for første gang. Det var siste Kubrick-langfilm jeg manglet, så føltes fint endelig å ha sett den, og god var den også. Skal skrive en tekst om den.

 

Hva synes du om den? Jeg liker den mer nå, enn det jeg gjorde for endel år siden. Veldig vittig, og endel fabelaktige scener. Åpningen med tærne som blir malt, er skikkelig saftige greier. James Mason klarer å fremstå som en virkelig tragisk og patetisk fyr.

Link to comment
Share on other sites

 

Den siste eg såg var The Killing, ein film eg blei positivt overraska over (dog ingen spesiell grunn til at eg ikkje skulle bli det). Flott film noir som var mykje meir spanande og interessant enn andre eg har sett innan sjangeren, t.d. The Maltese Falcon.

 

Har ein plan om å sjå 2001 igjen nokså snart.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er minutter siden jeg så 2001: A Space Odyssey. Sist jeg så den var jeg omkring 16, forsøkte å forstå film utifra "hvordan" og "i hvilken rekkefølge". Likte ikke støymusikk og nyklassisk, hadde ikke så mye føling med abstrakte fremstillinger. Likevel digget jeg den, kanskje mest av alt fordi den er så vakker og så unik i formen.

 

Nå: Hakeslep. Liker ikke å bruke store ord, men hvordan kommer jeg utenom? Dette er en miks av kunst, vitenskap og idéer som overgår det meste jeg har sett før. Siste timen er så utrolig - gleder meg til å bearbeide tankene og fargene de kommende dagene.

 

Når vi snakker om monolitten; "hva er det?" hang jeg meg opp i sist gang. Mer spennende er det å se på hvilken funksjon den har. Det er monolitten som skaper historien - kun når den opptrer finnes det utvikling, alt imellom er statisk. Menneskene strekker seg etter den tre ganger i løpet av filmen, og hver gang oppstår en ny og mer høyverdig eksistens. Men hva er utvikling, er det kun mutasjoner og atomer i vilkårlig flyt backet opp av naturlig utvalg, eller er det hele allerede bestemt og gitt av universets opprinnelse? Jeg er svært deterministisk innstilt når det kommer til verdens ekspansjon og kollaps, jeg er for at alt i verden er atomer og tomt rom satt i gang ved en singularitet og for alltid uforandelig, men hva skal jeg egentlig tro? Kubrick svarer på spørsmålene og gir oss noe vi kan sanse, men svaret er sort og firkantet, for alltid ukjent.

 

Det mest forundelige med 2001 er det at Kubrick lar mennesket seire over menneskeskapt kunstig intelligens. Det er ikke snakk om transformasjon, men kreasjon, er det umulig evolusjon?

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
Når vi snakker om monolitten; "hva er det?" hang jeg meg opp i sist gang. Mer spennende er det å se på hvilken funksjon den har. Det er monolitten som skaper historien - kun når den opptrer finnes det utvikling, alt imellom er statisk. Menneskene strekker seg etter den tre ganger i løpet av filmen, og hver gang oppstår en ny og mer høyverdig eksistens. Men hva er utvikling, er det kun mutasjoner og atomer i vilkårlig flyt backet opp av naturlig utvalg, eller er det hele allerede bestemt og gitt av universets opprinnelse? Jeg er svært deterministisk innstilt når det kommer til verdens ekspansjon og kollaps, jeg er for at alt i verden er atomer og tomt rom satt i gang ved en singularitet og for alltid uforandelig, men hva skal jeg egentlig tro? Kubrick svarer på spørsmålene og gir oss noe vi kan sanse, men svaret er sort og firkantet, for alltid ukjent.

 

Det mest forundelige med 2001 er det at Kubrick lar mennesket seire over menneskeskapt kunstig intelligens. Det er ikke snakk om transformasjon, men kreasjon, er det umulig evolusjon?

 

Spennende, gleder meg å lese mer.

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/63/The_Creation_of_Adam.jpg/300px-The_Creation_of_Adam.jpg

 

http://www.daviddarling.info/images/2001_touching_monolith.jpg

Link to comment
Share on other sites

 
 
The Shining - den amerikanske kutten, til ære for Kubrick måneden. En lengere scene i starten, etter at Danny har hatt sin synske opplevelse på badet. Hvor en en kvinnelig lege undersøker Danny, etterfulgt av en samtale mellom henne og Wendy i stuen. Frem til godt uti filmen, er der flere mindre forskjeller. Noen scener er litt lengere, som f.eks. når Jack kaster ball. Noen dialogbiter er litt lengere, og småting som et klipp hvor Wendy triller frokosten forbi resepsjonen. Etter det kommer en litt lengere dialog, etter at Wendy har servert Jack frokost på sengen. Jack forklarer hvordan om første gang han kom til hotellet, og hadde en sterk følelse av å ha vært der før. Der er også en lengere scene med en gråtende Wendy, som prater til seg selv om hva hun må gjøre for å komme seg vekk. Hun hører Danny skrive "Redrum", fra soverommet sitt. Hun prøver å vekke ham, men får til svar at Danny ikke er der lengere. At der er kun Tony nå. Der er også en lengere scene med Hallorann, den synske kokken, som ringer en verkstedeier for å leie en snømobil. Helt mot slutten er der en scene, hvor Wendy kommer inn i et rom hvor festkledde skjelett sitter.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Hyggelig nok, men jeg syntes den var en smule oppskriftsmessig og etterhvert litt kjedelig. Er jo tre timer, skal godt gjøres å holde engasjementet oppe så lenge uansett.

 

Men for å gå inn på Kubrick; så den 2001-flashfilmen igjen, er vel et par år siden sist. Utrolig spennende teori, som jeg i stor grad vil lene meg på selv. Minner meg på hvor fantastisk 2001 er også, og hvorfor den er min ubestridelige favorittfilm.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Kjedelig, Zann. Prøvd tannkrem og/eller zalo-trikset og alt sånn?

 

Jeg prøver å avslutte Fear & Desire nå. Egentlig ikke en spesielt god film, men den har spennende elementer. Jeg har et hjerte for meta-filmer så.

Ellers leser jeg vanvittige mengder om Kubrick nå.

Artikkelen min er masse skrift til nå, men foreløbig ganske rotete og skisseaktig.

 

Angående den amerikanske Shining så er jeg egentlig mest interessert i den skjellettscenen. Litt skuffet over at den ikke ligger på youtube når så mange andre scener fra filmen ligger der.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Det er nok ikke ikke håp. Jeg lurer på hvorfor folk som tydeligvis har bruk for ølbrikker eller frisbeer bruker tid på å låne DVD på biblioteket. Det må da være enklere å kjøpe seg seg ølbrikker og frisbeer som er beregnet til sitt bruk.

 

Men jeg skal nok få sett ferdig filmen. Barry Lyndon er ikke akkurat den vanskeligste filmen å oppdrive. Det blir oppstykket da, men egentlig synes jeg ikke det gjør så mye. Hvorfor har mange så mye i mot å stykke opp film, mens ingen tenker to ganger før de legger fra seg boka på nattbordet?

Link to comment
Share on other sites

 
Men jeg skal nok få sett ferdig filmen. Barry Lyndon er ikke akkurat den vanskeligste filmen å oppdrive. Det blir oppstykket da, men egentlig synes jeg ikke det gjør så mye. Hvorfor har mange så mye i mot å stykke opp film, mens ingen tenker to ganger før de legger fra seg boka på nattbordet?

 

I de gode gamle VHS dager, var det simpelthen umulig å oppdrive den. Husker et tilfelle, hvor en videosjappe fant den i katalogen. Etter mye frem og tilbake, så viste det seg at den likevel ikke var på VHS. Det var surt.

 

Jeg har ikke noe mot å dele opp en film, men noen ganger ønsker jeg helhetopplevelsen, spesielt intense førstegangopplevelser. Når jeg har sett filmen, så kan jeg gjerne dele den opp. Kubricks filmer har også naturlige pauser.

Link to comment
Share on other sites

 

Eyes Wide Shut i kveld, hurra! Jeg liker denne filmen jeg. Uten at det er særpreget for akkurat denne Kubrickfilmen, så merker jeg at jeg er veldig glad i kameraføringen hans og bruken av vidvinkel. Scenene i leiligheten er elegant utført. Fin bruk av soundtrack også, jeg liker når karakterene slår av radioen og soundtracket opphører.

Ellers - det er både plusser og minuser. Et av plussene er Sidney Pollacks grisekyniske karakter. Virkelig ekkel faen, egentlig, samtidig som han er den kjernekaren. Bra prestasjon. Avstikkeren til det kostymeutleiefirmaet og hele den Rade Serbedzija-karakteren blir litt for utmalt og unødvendig. Og så er det jo en snodig happy Hollywood-slutt? Men, 7/10, tror jeg.

 

Dette var forresten fra Kubrick Collection, har inntrykk av at det er de beste utgivelsene egentlig (filmer er best i original aspect ratio). Synd at det er snappere.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...