Jump to content

Mystisk sak i The Shining


Svankmajer
 Share

Recommended Posts

Mystisk sak i The Shining

 

 

Noen som har noen teorier? Hadde det vært noen andre regissører enn Kubrick hadde jeg også avfeid det som en eller annet teknisk duppeditt som havnet i bildet, et uhell av noe slag, men dette er Kubrick. Han perfeksjonerte ting, og det ville ikke vært ulikt han å putte en sånn detalj der. Dette bildet ble også tatt merkelig mange ganger får Kubrick ble fornøyd.

 

Vel. Døm selv.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Vet ikke helt hva jeg skal mene om det, men vil bare påpeke at det å se denne blodscenen bli spilt så mange ganger etter hverandre, sammen med den herlig ekle musikken, hadde en fryktelig suggerende effekt. Ble direkte redd! Etter et minutt, mens jeg var dypt fokusert på detaljene i blodet, fryktet jeg i et øyeblikk at det skulle være en lurevideo som skulle skremme meg til døde med en plutselig lyd og bildeeffekt. Måtte sjekke kommentarene på youtube for å forsikre meg om at det ikke var tilfelle, før jeg våget å se resten. Ellers veldig fascinerende, og det ville jo aldri blitt diskutert hadde regissøren vært en hvilken som helst annen enn Stanley Kubrick.

 

Hva mener du Svankis?

Link to comment
Share on other sites

 
 
Hva mener du Svankis?

Jeg tror som TMwtP at det skal gi et vagt men noe utydelig hint til en djevehov. Har lest endel om Kubick nå, og han er veldig opptatt av spille på ubevisste og subliminale beskjeder i filmer, så jeg finner det meget mulig. Dette er sikkert ikke eneste stedet det har skjedd heller.

 

Den nest beste gjetningen ville være at blodet ble skyllet ut med slanger/tuber, og at de som har falt ut på utsiden av heisen under opptak. Men jeg synes de på en måte havner så støpet ned i bakken så fort og på en så spesiell måte at jeg liksom ikke blir helt fornøyd med den teorien. Samtidig som med dette at det ble gjort veldig mange opptak av dette før Kubrick var fornøyd.

 

Og ja, første gang jeg så den hadde videoen samme effekt på meg, Maestro. Gysende. Den er mesterlig klippet sammen. Så nettopp at samme fyren, Rob Ager, på Youtube har laget flere analyser av Kubrick sine filmer. Skal poste de senere hvis de er bra.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Det føles veldig tilfeldig, man får jo ikke se greia mer enn et sekund, men det er jo som sagt temmelig ukubricksk å ta med et klipp hvor noe uforutsett skjer. Jeg liker teorien om at det er en person som åpner heisdøren innenfra og faller ut med blodet. Enten det er Tony eller en uheldig hotellbeboer.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
Gåsehud. Creepy greier, godt valg av musikk han har gjort i denne videoen. Jeg har lyst til å se på dette som hoven til Gamle-Erik jeg og. Må forøvrig få sett den amerikanske, lengre versjonen av Shining i løpet av denne måneden.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
Jøss, det ante jeg ikke. Den må jo sees. Er det noe info på hvorfor det finnes to versjoner?

 

Den ble først utgitt i USA, og mottagelsen var lunken både blant kritikere og i forhold til salg. Så Kubrick klippet den ned 25 minutter før den skulle vises internasjonalt. Begge versjonene er klippet av Kubrick forøvrig. Har også litt lyst til å se den lengre versjonen.

Her er en liste over det som ble kuttet.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg syntes jeg dro kjensel på noen av scenebeksrivelsene, men vet jeg ikke har sett den siste (og allerede nevnte), så da har jeg vel aldri sett denne. Det står 31 minutter på IMDB, uansett er en snau/drøy halvtime med ekstra Shining noe som nå står høyt på selisten. Det står for øvrig også at den lange versjonen er den mest tilgjenglige. I USA da regner jeg med.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
 
 
Det hadde vært artig om noen tok det på seg å skrive en liten Europa vs. USA-artikkel i løpet av Kibrick-måneden!

 

Wertoi som skriver om The Shining. Må isåfall bli han som får vurdere noe sånt. Vet ikke hvor lett det er å få tak i den amerikanske versjonen i dag.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Bortsett fra de to-tre minuttene Kubrick fjerna med en gang, så er det den lange versjonen man får kjøpt på sone 1. 144 minutter lang er den vel. Har selv kjøpt den fra amazon, kosta meg 40 kr eller noe, så ikke mye stress å få tak i.
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...