Jump to content

Animasjon


feskinger
 Share

Recommended Posts

Det er litt problematisk at jeg ikke kan noe om animasjon. Så problematisk at jeg aldri kommer til å få klippet sammen en film. Det er litt deprimerende, så derfor går det sakte frammover.

 

http://img193.imageshack.us/img193/2817/61294888.th.png Plakat.

 

Strukket og stygg.

 

http://img30.imageshack.us/img30/1295/cci1808200900002.th.jpg Sånn skal det se ut etter hvert. (youtube sammarbeider ikke i dag)

 

Igjen, hakkete og fæl, vet ikke hvordan jeg skal gjøre overgangen midt i (blir litt brå)

 

 

Den siste er den store finalen. Det skal egentlig bare være en serie med fine animasjoner, sort på hvitt.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Fint at du liker det.

 

Tja, si det. Segmenter er og kommer til å være abstrakte, men skal prøve å sette det inn i en figurativ sammenheng. Som med pianoet, i utgangspunktet en gjenkjennelig form, men i transformasjonen (hail Bay) får det abstrakte egenskaper. Er et forsøk på forening av to polarider i animasjon. Er ingen stor historieforteller, men tenker at det skal være en forholdsvis løs tråd å holde seg i. Estetikken er litt "snill" føler jeg, men vil ikke være for mye av et romvesen.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...

Jeg klikker!

 

Stopmotion! Eller datamaskinen min! Eller meg! hadde en Inngrodd gorrsjøge og et slynetryne spist av kukken min hadde jeg hatt det bedre.

 

Hva for program animerer man i, uten at det blir hakkete, horofilt og det som værre er. Lykkelig hadde jeg vært, om det hadde stoppet med at maskinen henger seg, at dritten lukker seg og sender ut feilmeldinger på måfå. Men når filmene hakker og horer seg blir jeg sinna.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Hvis du ikke kan noe om «data», hvorfor har du stikkord?

 

Jeg er ikke spesielt bevandret i animasjon selv, mye mulig ting er veldig sentrert rundt mykvare som kun finnes til OSX, men kommentaren din høres veldig ut som blind sauetråkk etter vrøvlet til Jobs.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Eg valde vel å vere litt nøktern. Trudde det nærast var nedfelt at Mac var best til foto og film? Har styrt litt med animasjon og filmskaping i skulesamanheng, og der synts eg at Mac-programma fungerte best (iMac Movie Pro var det vel). Hadde riktig nok ikkje all verda til program på PCen, men det fungerte ikkje skikkeleg (hugsar ikkje kva slags program det var).

 

Synst dette er eit ganske interessant emne, så tek sjølv i mot tips! :)

Link to comment
Share on other sites

 

det er jo litt sjarm over hakking da. ser mer "ekte" ut.

 

selv har jeg bare brukt Flash (og en gang photoshop for å animere en liten stopmotion sekvens med noen leirefigurer) til å animere med, og det er jo et veldig bra program, lett å komme inn i, og mye å fordype seg i, virker det som. ikke at jeg noen gang har fordypet meg i det. men der mener jeg å huske at det finnes flere metoder for å få bukt med hakking og slikt. vet ikke om det fungerer med alt, men du kan jo prøve.

 

ellers bruker vel south park animatørene Maya, uten at jeg aner hvordan det fungerer, men de får det da i det minste til å ikke hakke.

Link to comment
Share on other sites

 
Eg valde vel å vere litt nøktern. Trudde det nærast var nedfelt at Mac var best til foto og film? Har styrt litt med animasjon og filmskaping i skulesamanheng, og der synts eg at Mac-programma fungerte best (iMac Movie Pro var det vel). Hadde riktig nok ikkje all verda til program på PCen, men det fungerte ikkje skikkeleg (hugsar ikkje kva slags program det var).

 

Dette er jo propaganda av ytterste klasse. Du redigerer ikke film eller bilder bedre på en Mac, men på den plattformen du er vant til.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

Størsteparten av industrier bruker PC med avid, strengt tatt.

 

viss du leter etter ett bra animasjonsprogram vil jeg anbefale Dragon Stop Motion. Det er intuitivt, har alle funksjonene man trenger og funker særdeles bra. fins til pc og mac. på sia deres har de også en del demonstrasjonsvideoer.

 

 

http://www.dragonstopmotion.com/

 

http://www.dragonstopmotion.com/tutorials.php

Link to comment
Share on other sites

 

Bra tips. Bruker du dette i den filmen du holder på med nå, Traumaster?

 

StopMotionPro burde være bra nok, leste at Wallace og Gromit og den nye Mary & Max (som er helt fantastisk) er laget med dette.

 

Men det er jo til stopmotion, da.

 

Fotograferer du tegningene? Eller scanner du de? Eller tegner du på data?

 

Hvis sistnevnte, ville jeg gått for et annet program, med onionskin og div. andre verktøy for å få linjene til å flyte bra. Jeg har brukt Flash masse som er bra, og testet Anime Studio som ligner, og ToonBoom Animate som er temmelig profft (Simpsons the Movie). Alle disse er vektorbaserte. Et annet jeg liker, men som krever mer tid, TVPaint er bitmapbasert, og kanskje det som gir en arbeidsflyt som minner mest om den du virker å bruke nå. Det gir også potensielt de flotteste (mest klassiske) animasjonene. Men viktigst av alt er tålmodighet ;)

Link to comment
Share on other sites

 
 

Har kommet fram til at det må være datamaskinen som er problemet. Må se på hvordan jeg skal løse dette. Dragonstopmotion virker lovende, lettanvendelig og hjelpsomt, men har ikke råd just nu. prøveordningen gav uansett mersmak. Men jeg kan ikke importere bilder?

 

Jeg tar først bilder av tegningene for raskere tilbakemelding. Så scanner jeg når jeg føler jeg er inne på noe. Finpusser i paint:P

 

 

Et sekund av gangen. Satser på å gjøre grovarbeidet først, så tar vi loopene og det litt mer minimale mot slutten. 30 sekunder med godsaker, et par minutter med fyll.

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 9 months later...
 

Inhabil, men synes dette ser bra ut. Progresjonen du viser inspirerer og gleder. Synes at gåanimasjonen er enklere å gjenkjenne samtidig som du har beholdt streken din. Figurativ plastisisme eller noe i den duren.

 

Og det krever mot å gjøre så lite av så mye arbeid.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 2 months later...
 
  • 2 weeks later...
 

Det skal jo bli en film, hvis det er det du spør om.

 

Prøver å skape noe veldig personlig og refferansetungt, men samtidig lekende lett og enkel å svelge som et rent visuelt verk. Tungt arbeid (skaller ofte hodet i veggen) som reduseres til en slags pyntegjenstand.

 

Med 25 ord:

 

Signaturens signatur, en håndtegnet hyllest til modernismens fødsel, teknologisk ignorant men med sjel, underlegen men ekte. Bølger av skrift om alt og alle, utømmelig, uleselig.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...