Jump to content

El Topo


CypheroN
 Share

Recommended Posts

Jeg prøver meg på en lang anmeldelse igjen.. En ganske interessant film kalt..

 

El Topo ("The Mole")

 

Alejandro Jodorowsky, 1970

 

http://img137.imageshack.us/img137/6967/vlcsnap179804.png

 

http://img137.imageshack.us/img137/3079/vlcsnap179347.png

 

For en syk, syk film. Dette er en slags western/sex-orgie/gore/surrealisme-ting. David Lynch er fan av filmen og det merkes. Jeg har aldri sett noe lignende. Hvis jeg må sammenligne denne filmen med noe, så får det nesten bli Salo (1975). Jodorowsky's El Topo er delt inn i kapitler, men det er også et klart skille mellom del 1 og 2 i filmen, på linje med Full Metal Jacket (1987). Den første delen er helt klart den beste, en strålende 9'er om jeg skal karaktersette den. Masse flotte shots og en syk historie. Blod, sex, avkappede peniser, folk uten bein og armer, dverger, russisk rullett, slaveri, henging og incest er bare noen av tingene filmen serverer deg. Første halvdel er mest fine shots i ørkenen og gunfighting, mens andre halvdel er mer sykt og surrealistisk.

 

http://img98.imageshack.us/img98/5923/vlcsnap183030.png

 

Andre halvdel er mye kjedeligere og treigere enn første. Det blir bare enda mer rarere og rett og slett kjedeligere enn i starten av filmen. Karaktersetting på dette blir en 5-6 av 10. Veldig synd at ikke filmen klarte å underholde meg hele veien.

 

http://img38.imageshack.us/img38/2457/vlcsnap199356.png

 

Men ja, hva handler den om? Første halvdel baserer seg på at El Topo og hans (nakne) sønn rir rundt i ørkenen og ser fæle ting som henging, mord og sex på åpen 'gate'. El Topo møter etterhvert en dame, og senere tar vår helt og møter 4-5 personer som hersker i området, som må drepes. Ganske OK ("dårlig") plot, men de gale birollene som gjør alt fra å slikke på sko til å ri på nakne prester de har tatt til fange, gjør dette selvfølgelig til en minneverdig film.

 

http://img16.imageshack.us/img16/5536/vlcsnap182557l.png

 

Filmen (spesielt de første minuttene) er veldig stille og uten dialog, noe som kler filmen godt. Det er bare å observere og følge med, for når dialogen kommer, så sitter den. Filmen åpner med "You are seven years old. You are a man. Bury your first toy and your mother's picture".

 

El Topo har vakre farger i seg hele veien, og er uten tvil en av de peneste filmene jeg har sett. Sterke farger gir en fin kontrast til den brune ørkenen og den blå himmelen.

 

http://img137.imageshack.us/img137/4456/vlcsnap198959.png

 

http://img44.imageshack.us/img44/2060/vlcsnap198002.png

Filmens ekleste type!

 

Jeg gir filmen 7/10 på skalaen. En god film, men ikke noe jeg kommer til å se med det første; og det er ikke spesielt fordi den var dårlig (for det var den ikke), men fordi den er sick.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
 
Vel, sex-orgier var kanskje litt å ta i. Men scener som "Kle av deg, de vil ta på brystene dine" , etterfulgt med El Topo som skjærer av penisen til denne mannen som sa dette fikk meg til å tenke på Salo. Ufrivillig sex blandet med gore og blod rett og slett.
Link to comment
Share on other sites

 

Dammit. Den scenen husker jeg ikke engang. Men joda, Jodorowsky har en litt crazy måte å gjøre ting på, og jeg forstå at det kan bli litt sykt for noen, men det oppleves ikke like ille i min verden på grunn av den surrealistiske skildringen som hele tiden ligger i bunn.

Ihvertfall ikke i El Topo. Holy Mountain tipper over.

 

Hadde jeg vært noe til mann hadde jeg postet min egen anmeldelse, men det er så lenge siden jeg så denne at minnet har tørket inn.

 

Forøvrig er jeg litt enig i at den dabber litt av i andre halvdel. Den første delen i ørkenen er best. Veldig klar retning på filmen og alle disse personene han møter. Litt mer driv. Det må til en unik fantasi for å få til noe sånn.

 

Andre halvdel virker mer retningsløs en stund. Ihvertfall til sammenligning.

Men jeg synes den tok seg opp igjen mot slutten av andre halvdel. Såvidt jeg husker.

Artig at du sier dette med fargene og det vakre. Tror oppussingen av filmen har vært veldig vellykket. Jeg så den på en bootleg i min tid før den ble utgitt igjen som sikkert hadde kvalitet tilnærmet en slitt VHS.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Synes dverge-incest-konseptet var litt kjipt. Andre halvdel altså. Men ja, fargene og første halvdel var virkelig vakre. Så denne syke byen da, hvor de stygge feite damene juger på seg at de har blitt voldtatt, så den stakkars mørkhudede personen blir hengt. Dette fører til klapping blant publikum

 

Sick...

Link to comment
Share on other sites

 
 
Synes dverge-incest-konseptet var litt kjipt. Andre halvdel altså. Men ja, fargene og første halvdel var virkelig vakre. Så denne syke byen da, hvor de stygge feite damene juger på seg at de har blitt voldtatt, så den stakkars mørkhudede personen blir hengt. Dette fører til klapping blant publikum.

 

Sick...

 

Jau. Jodorowsky er en wacko fyr, ingen tvil om det. Men det er jo bare film, det er liksom hele filosofien hans.

Det er jo det Holy Mountain egentlig direkte handler om.

Filmen slutter med at kamera zoomer ut og alt er på et filmsett, noe som liksom skal befri oss litt for den vanvittige reisen han ga oss, som er en million ganger sterkere enn i El Topo.

 

 

Og om det er betryggende så tror jeg ikke han mener noe av det seriøst. Det er jo ikke politisk, anti-religiøst ment eller noe slikt, slik som hos f.eks Buñuel. Noe av det kan virke støtende, men det er bare underholdning. Tror det handler mer om å se humoren i det.

 

Jeg liker Jodorowsky mest fordi han har en så vill fantasi. Grenseløs fantasi er bare flott uansett hvor langt det går.

Du vet aldri hva du får, eller hva som skal skje.

 

Han drev jo i 20 år med en oppfølger av El Topo (uten å gjøre noe annet), men neida. Den ser nok aldri lys. Og driver visstnok med en film nå som nylig fyllt 80 åring. Selv filmskaperlivet hans er temmelig sprøtt.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
Jeg så et intervju med Jodorowsky der han sier at han lenge måtte kalle King Shot (gleder meg!) for El Topo 2, for i det hele tatt å få finansiert prosjektet. Ellers synes jeg i grunn ikke Jodorowsky er en wacko fyr. Verden er wacko, og Jodorowsky ler med og av den. Herlig frigjort fyr. Det er jo det filmene hans dreier seg om og, etter min mening. Frigjøring altså. Både El Topo og The Holy Mountain er jo snarere enn å være en samling rare og uforståelige bilder, heller overtydelige spør du meg. Begge kan sies å være forsøk på å rive ned noen forestillinger, ideer og oppfatninger som samfunnet har skapt i oss. Tror det er en god porsjon eksistensialisme som danner grunnmuren i filmene, en ide om at vi kan være akkurat det vi vil om vi først ser hvor vi kommer fra og hva vi er formet av, eller noe i den dur. Han har jo uttalt at han med The Holy Mountain ville opplyse og endre verden. Hvorfor det funker til tross for overtydeligheten er humoren, enig i at humoren er viktig. Disse absurde bildene som setter ting som faktisk er realitet, på spissen. Veldig satirisk. Ta våpenproduksjonen, krigstegneserien og "sexmaskinen" i The Holy Mountain for eksempel. Herlige greier. Jeg tror ikke jeg har blitt støtt av en eneste scene i noen av hans filmer.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Jøss? Fikk egentlig ikke inntrykk av at du likte filmen særlig godt ut i fra anmeldelsen din.

Andre halvdel = :closedeyes:, første halvdel = :wub:

 

Jeg får se den igjen senere og se hva jeg synes..

 

Elsker forresten The Holy Mountain. Beste måten jeg klarer å beskrive den filmen er en blanding av Monty Python og Tarkovskij på syre.

Wow, må definitivt sees. :D

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg så et intervju med Jodorowsky der han sier at han lenge måtte kalle King Shot (gleder meg!) for El Topo 2, for i det hele tatt å få finansiert prosjektet. Ellers synes jeg i grunn ikke Jodorowsky er en wacko fyr. Verden er wacko, og Jodorowsky ler med og av den. Herlig frigjort fyr. Det er jo det filmene hans dreier seg om og, etter min mening. Frigjøring altså. Både El Topo og The Holy Mountain er jo snarere enn å være en samling rare og uforståelige bilder, heller overtydelige spør du meg. Begge kan sies å være forsøk på å rive ned noen forestillinger, ideer og oppfatninger som samfunnet har skapt i oss. Tror det er en god porsjon eksistensialisme som danner grunnmuren i filmene, en ide om at vi kan være akkurat det vi vil om vi først ser hvor vi kommer fra og hva vi er formet av, eller noe i den dur. Han har jo uttalt at han med The Holy Mountain ville opplyse og endre verden. Hvorfor det funker til tross for overtydeligheten er humoren, enig i at humoren er viktig. Disse absurde bildene som setter ting som faktisk er realitet, på spissen. Veldig satirisk. Ta våpenproduksjonen, krigstegneserien og "sexmaskinen" i The Holy Mountain for eksempel. Herlige greier. Jeg tror ikke jeg har blitt støtt av en eneste scene i noen av hans filmer.

 

Wacko, frigjort. Er vel samme greia egentlig. Har også sett intervjuer med han, og jeg måpet da han begynte å snakke om å lage en film der han ville presentere segselv med Gud som penetrerte han analt oppe fra himmelen. Han presiserte at han ikke var homofil på ordentlig eller noe, men filmatisk er dette noe han gjerne vil. Filmatisk er han homofil for Gud.

Dette er langt fra noe jeg kan se for meg David Lynch f.eks kunne sagt. Og Jodorowsky har sagt enda mer far-out ting.

Du kan jo se det som frisinnet eller wacko.

Begge er nok sant. :)

 

Hehe. Men det er et viktig poeng du sier. Han er nok interessert i å bryte og leke mye med disse tabuene samfunnet har satt. Er enig i det. Jeg tror også du blir et friere og ja kanskje tilogmed lykkeligere menneske ved å slippe seg litt løs i fantasien til folk som Jodorowsky. Det var definitivt slik for meg da jeg oppdaget han.

 

Joda. Mulig han har noe politisk satirisk i filmene hans også. Har aldri sett på det slik bare.

 

Og ok, så King Shot ER altså El Topo 2. Right, right. Da har den vært i pre-produksjon i over 20 år nå. Holder egentlig ikke pusten for den filmen. Men jeg skal fylle mine Jodorowsky hull engang snart.

Dvs Tusk og Fando y Lis. Noen som har sett noen av de?

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 

Har sett alt av Jodorowsky, og hverken Tusk eller Fando y Lis er noen favoritt her i huset. Høydepunktet i Tusk er den merkelige musikken og elefantkampen, ellers ikke mye å rope hurra for. Fando y Lis mangler de flotte fargerike bildene til Jodorowskys senere filmer, og er også langt mindre leken.

 

Men i motsetning til Tusk, er Fando y Lis relativt anerkjent. Godt mulig den faller bedre i smak hos deg.

Link to comment
Share on other sites

 

Hm, ja. Er litt forundret over at jeg ikke så Fando Y Lis i mine fandager. Skal sjekke den ut.

Tusk har jeg aldri hørt et eneste godt ord om, men den elefantsslossingen høres interessant ut.

 

Fant forresten ut at King Shot storyboards har vært ute en stund på nettet. Ser unektelig tøft ut.

 

http://twitchfilm.net/pics/KS-StoryB-Christ.jpg

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 weeks later...

Har Jodorowsky-boksen fra Anchor Bay og har hatt den siden den kom, men har enda ikke fått satt meg ned og sett hverken denne eller resten enda. Men har helt klart trua, må bare komme i den berømte rette sinnstemning.

 

Anbefaler forresten dokumentaren Midnight Movies: From Margin To The Main Stream, som tar for seg b.la. denne, i tillegg til Pink Flamingos, Night of The Living Dead, Rocky Horror Picture Show, Eraserhead og flere. Veldig interessante intervjuer med regissørene og historien bak filmenes produksjon og kultstatus.

Link to comment
Share on other sites

 
Hm, ja. Er litt forundret over at jeg ikke så Fando Y Lis i mine fandager. Skal sjekke den ut.

Tusk har jeg aldri hørt et eneste godt ord om, men den elefantsslossingen høres interessant ut.

 

Fant forresten ut at King Shot storyboards har vært ute en stund på nettet. Ser unektelig tøft ut.

 

http://twitchfilm.net/pics/KS-StoryB-Christ.jpg

 

S,

 

Jeg synes Fando y lis er dritbra. Tror den hadde hatt en helt annen status om den var blitt laget av en annen enn jodorwsky. Det er naturlig at den blir sammenlignet med El Topo og Holy Mountain og den er ikke helt på det nivå. Det er jo stort sett ingen filmer uansett.

Link to comment
Share on other sites

 

Velkommen til forumet Aslak!

 

Jodorowsky skal visstnok begynne å filme King Shot i oktober, finansiering og alt skal være i boks, så det blir spennende å se om det dukker opp paparazzibilder fra Spania i nærmeste fremtid, eller om skeptikerne får rett i at dette aldri blir noe av.

Link to comment
Share on other sites

 
Jodorowsky skal visstnok begynne å filme King Shot i oktober, finansiering og alt skal være i boks, så det blir spennende å se om det dukker opp paparazzibilder fra Spania i nærmeste fremtid, eller om skeptikerne får rett i at dette aldri blir noe av.

 

Wow.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Anbefaler forresten dokumentaren Midnight Movies: From Margin To The Main Stream, som tar for seg b.la. denne, i tillegg til Pink Flamingos, Night of The Living Dead, Rocky Horror Picture Show, Eraserhead og flere. Veldig interessante intervjuer med regissørene og historien bak filmenes produksjon og kultstatus.

Hei. Høres interessant ut. Skal definitivt sjekkes ut.

 

Jodorowsky skal visstnok begynne å filme King Shot i oktober, finansiering og alt skal være i boks, så det blir spennende å se om det dukker opp paparazzibilder fra Spania i nærmeste fremtid, eller om skeptikerne får rett i at dette aldri blir noe av.

Herlig. Hadde vært utrolig kult hvis vi fikk sett den filmen. Gråter enda litt over da jeg fant ut om dette, og at det aldri ble noe av:

 

In December 1974, a French consortium led by Jean-Paul Gibon purchased the film rights to Dune from Arthur P. Jacobs. Jodorowsky was set to direct. In 1975, Jodorowsky planned to film the story as a ten hour feature, in collaboration with Salvador Dali, Orson Welles, Gloria Swanson, David Carradine, Geraldine Chaplin, Alain Delon, Hervé Villechaize and Mick Jagger. The music would be composed by Pink Floyd. Jodorowsky set up a pre-production unit in Paris consisting of Chris Foss, a British artist who designed covers for science fiction periodicals, Jean Giraud (Moebius), a French illustrator who created and also wrote and drew for Metal Hurlant magazine, and H. R. Giger. Moebius began designing creatures and characters for the film, while Foss was brought in to design the film's space ships and hardware. Giger began designing the Harkonnen Castle based on Moebius' storyboards, and Dali was cast as the Emperor with a reported salary of $100,000 an hour. His son Brontis Jodorowsky was to play Paul. Dan O'Bannon was to head the special effects department.

 

Dali and Jodorowsky began quarreling over money, and just as the storyboards, designs, and script were finished, the financial backing dried up. Frank Herbert travelled to Europe in 1976 to find that $2 million of the $9.5 million budget had already been spent in pre-production, and that Jodorowsky's script would result in a 14-hour movie ("It was the size of a phonebook", Herbert later recalled). Jodorowsky took creative liberties with the source material, but Herbert said that he and Jodorowsky had an amicable relationship.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...