Jump to content

Dare mo shiranai/Nobody Knows


blausen
 Share

Recommended Posts

Fire søsken bor sammen med sin egoistiske mor i en leilighet i Tokyo. Barna har alle forskjellige fedre, og på grunn av omstendighetene har moren vært nødt til å holdt de skjult fra myndighetene i frykt for å få dem fratatt. Plutselig en dag er moren borte, på kjøkkenbordet ligger en liten notis, og penger for å overleve en stund. Tilsynelatende overlatt til seg selv, er barna nødt til å møte en vanskelig hverdag, med et tungt savn ovenfor moren og en nysgjerrig, men engstelig fascinasjon ovenfor omverdenen.

http://www.threeimaginarygirls.com/nobody.jpg

 

Storebror Akira er av moren overlatt ansvaret for sine tre søsken, et ansvar som viser seg altfor stort for en 12-åring i utvikling, med helt andre ungdommelige lyster enn å ta vare på sine søsken. Forsvarsløse er de fanget i en ond sirkel av fattigdom og en urban isolasjon.

 

http://www.rapideyemovies.de/movies/nobody-knows/trailer/nobody-knows_trailer.jpg

Storebror Akira er et av filmens midtpunkt

 

Nobody Knows er en slik film som sitter i deg en stund etter du har sett den. Dens dokumentariske stil gjør at vi følger barna virkelig tett, noe som etterhvert utvikler seg til å bli en ubehagelig, trist og hjelpesløs affære for oss publikum. En film som for mange kan virke tung og treg, men som virkelig gir valuta for pengene når rulleteksten kommer. Filmen inneholder lite dialog, og regissøren lar bildene av barna tale for seg selv.

 

Barneskuespillerne er utrolig troverdige, og barna møter et bredt spekter av utfordringer som virkelig setter deres innesluttede følelser på prøve. Eldstemann og yngstejenta skiller seg spesielt ut, henholdsvis som en pre-tenåring fanget mellom sin barnslige lyst og sitt voksne ansvar, og ei totalt uskyldig jente uten kunnskap om hvordan verden fungerer.

 

http://www.sharmillfilms.com.au/images_new/images_film/NobodyKnows2small.jpg

 

 

Dette var for meg en av fjorårets desidert beste filmer. Den er en av de beste barnefilmer jeg noensinne har sett, og anbefaler den selvfølgelig på det varmeste til alle. Et stillegående lite mesterstykke !

 

5/5

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
  • 2 months later...
 
  • 5 months later...
 
  • 3 months later...

Var å så den på kino for en stund siden. Mest for å støtte japanske filmer på norsk kino, fordi filmen var jeg egentlig skeptisk på etter hva jeg hadde lest. Men jeg så denne traileren -

Og det forrandret på alt, nå virket den som en hovedsaklig kjekk film, med enkelte triste scener.

 

Som er en av de mest misledene trailerene jeg har vært borti. Hør den fantastisk kjekke musikken (Thomas Newman-ish) og bli fortalt at barna opplever det største eventyret de kan forestille seg...

 

NEI! Filmen var ren depresjon. 2-3 scener hvor de hadde det kjekt, resten var bare å se barna kjede livet av seg inni den forbanna leiligheten. Og hvor var musikken? Det eneste jeg hørte var et europeisk gitar tema. Hater når asiatiske filmer låner for mye av vesten.

 

Så filmen viste seg å være nøyaktig hva jeg trodde i begynnelsen. Jeg trenger å se karakterene ha det kjekt før jeg kan bry meg om dem. Og triste scener blir ikke triste hvis man ikke bryr seg om karakterene.

 

Ikke en dårlig film, men langt fra hva jeg er ute etter i dramafilmer.

Link to comment
Share on other sites

 
Er enig i at traileren var litt teit sett opp i mot filmen, men er totalt uenig i resten av det du skriver. Greit nok at den er ganske deprimerende, men jeg fikk servert akkurat den "herlige" beinharde realismen jeg kom for å se. Visuelt sett er den jo også helt fantastisk. Og i motsetning til deg tok jeg til meg karakterene, og de triste scenene gikk virkelig inn på meg. Er enig med Blausen i at dette er en av årets beste.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...