Jump to content

iCheckMovies


Uruloki
 Share

Recommended Posts

Icheckmovies holder ikke oversikt over alle filmer man har sett, men alle filmer man har sett i filmkanonen definert av listene som er inkludert. Viktig forskjell.
Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 429
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
 
 

Den enkleste filmen å få krysset av i filmkanonen:

 

 

100 Years At The Movies ligger på kortfilmlista:

 

 

Jeg må si at jeg synes det er rart at denne er representert og ikke Precious Images, oscarvinneren fra 1986 som gjør mye av det samme, bare mye stiligere. Lurer på om det kan være så enkelt at det er fordi 100 Years.. er på Youtube, mens Precious Images ikke er det. (Eller, Precious Images er på Youtube uten lyd, av copyright-grunner, men den filmen er så meningsløs stum at jeg ikke en gang vil linke til den.)

Link to comment
Share on other sites

 

Hadde vært interessant å se din profil, Montag. Respekterer selvfølgelig om du ikke vil legge ut.

 

Jeg sliter fortsatt med å se filmer på Youtube. Stoler ikke på kvaliteten... og i HD får jeg av og til noen ubehagelig bufre-brudd som legger en demper på opplevelsen. Eller når lengre saker er delt i segmenter på ti minutter, det er ganske uaktuelt.

Link to comment
Share on other sites

 
Ting som er over ti minutter er uaktuelt på Youtube for meg. Korte kortfilmer og slikt går greit. Men klart, ekte cinefile ser Zapruder-filmen på 35mm.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ja, Rosenbaum-lista er interessant. Doubling the Canon er også meget spennende - tusen tomler opp for å ha med Haibane renmei på den. Et mesterverk av en animert serie, seriøst noe av det mest emosjonelt gripende jeg har sett på en skjerm eller lerret. At TSPDT topp 1000 er det mest seriøse forsøket på en filmkanon visste vi jo fra før.

 

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg har hatt et slags personlig prosjekt på gang hvor jeg har forsøkt å se så mange filmer fra TSPDT-listen som mulig, rett og slett for filmdannelsens skyld. Den største svakheten med denne listen er at den har en tydelig overvekt av mainstream Hollywood-film fra perioden 1930-50, mange av filmene fra denne perioden jeg har rukket å se virker temmelig ordinære på meg. Dette er forhåpentligvis noe som vil rettes opp ettersom nye utgaver av listen favner bredere i "kildetilfanget".
Link to comment
Share on other sites

 
Jeg ser ikke noe som tyder på at Hollywood-gullalderfilm er i ferd med å få svekket anseelsen hos de som kanoniserer, men klart, etterhvert som filmhistorien blir mer omfattende får hver epoke nødvendigvis mindre plass.
Link to comment
Share on other sites

 
Joda, man kan vel også legge til at denne kanonen er litt vestlig-vridd, og da står Hollywood som tross alt det mest sentrale. Man kan kalle de ordniære i dag, iallefall flere av de, men de er også ganske så definerende, og kan fremstå ordinære i den forstand at formlene har blitt kopiert i det uendelige. Men folk som Lubitsch og Wilder tror jeg er på trygg grunn i sikkert hundre år til.
Link to comment
Share on other sites

 
Jeg tenkte mest på det faktum at en forholdsvis stor andel av listene som ligger til grunn for TSPDT kommer fra amerikanske kritikere, og at det nok er derfor såpass mange gullalderfilmer har fått plass. Ikke for det, kritikere fra andre strøk er nok også sjåvinistiske i samme forstand. Det ville være interessant å se hvordan listen utvikler seg hvis/når kildetilfanget utvikles geografisk. Noe av det beste med disse listene er man blir oppmerksom på filmer man ellers ikke ville ha hørt om.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Ja, Rosenbaum-lista er interessant. Doubling the Canon er også meget spennende - tusen tomler opp for å ha med Haibane renmei på den. Et mesterverk av en animert serie, seriøst noe av det mest emosjonelt gripende jeg har sett på en skjerm eller lerret.

 

Kan absolutt skrives under på. Noe av det beste anime jeg har sett.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...