Jump to content

Bandidas


thomaswk
 Share

Recommended Posts

I en forblåst by midt i den mexikanske ødemarka bor Maria Alvarez (Penelope Cruz) og faren hennes. De er bønder, har masse hester og greier. Kongen på haugen i lokalsamfunnet heter Don Diego. Han har ei datter (Salma Hayek) som nettopp har kommet hjem etter å ha vært en årrekke i Europa og blitt smart. Samtidig prøver godeste Don å få i stand en avtale med amerikanske Capitol Bank, en avtale som gir de mulighet til å kjøpe opp masse landområder for en tom neve pesos, så de kan bygge jernbane. Etter at avtalen er i boks bestemmer gringoene seg for å gjøre kort prosess med Don Diego. Dette spindelvevplottet ender tilslutt med at Penelope og Salma bestemmer seg for å starte å rane banker, for å hevne seg på de grådige amerikanerne som har ødelagt hele lokalsamfunnet.

 

To norske reklamefilmskapere har en spillefilmide som de sender til selveste Luc Besson. Han liker ideen deres, men bestemmer seg allikevel for å droppe prosjektet. Istedet gir han dem et western/komedie-manus, og de har ikke råd til å takke nei. Slik ble altså Bandidas til.

 

Det er en ganske bisarr blanding av virkemidler, som er brukt. Fotoet er av episke proporsjoner slik en westernfilm skal være. Manuset er derimot utrolig forutsigbart, og har flere tydelige nødløsninger for å nøste opp intrigene, kunstig dialog osv. Det er rett og slett ikke særlig bra. Når det gjelder skuespillet har vel aldri noen av latinostjerneduoen Cruz og Hayek vært kjent for å levere gnistrende rolletolkninger, og deres innsats i Bandidas skriver seg neppe inn i noen historiebøker. Dwight Yoakim leverer den beste rolletolkningen som kapitalistgringojævelen, men karakteren hans lider av å være enormt ensformig og statisk.

 

I bunn og grunn er Bandidas en film som ikke kan taes særlig seriøst. Men, til tross for alle svakhetene legger jeg ikke skjul på at jeg hadde en særdeles morsom kinoopplevelse. Om det var tilsiktet fra regissørenes side vites ikke, men Bandidas har faktisk flere underholdene sekvenser enn du tror. Til tider daler tempoet ned, særlig i melodramatiske scener som virker totalt malplassert i en film som dette, men det er vel ting som må med for at den skal selge billetter til kvinnfolk også. Jeg gikk inn i kinosalen med små forhåpninger om å se mye naken kvinnelig hud, ellers null forventninger. Faktisk må jeg si at Bandidas overrasket positivt. Det er faktisk en relativt god drittfilm. Av og til trenger man å se noe realt møkk for å komme i vater, og på en torsdagskveld som dette var Bandidas medisinen.

 

6,5/10

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...