Jump to content

Visninger og Rop, runde 3 - Assault on Precint 13 (spoilers)


marlowe
 Share

Recommended Posts

Musikken er likeså en tidskapsul i seg selv, men allikevel tidløs på en nostalgisk måte. Igjen, ikke like god som Ennio Morricones musikk fra The Thing, men Carpenter skal ha skryt for å ha mekka et konkurransedyktig lydspor i samme gata.

 

Det ryktes at mye av musikken som faktisk blir brukt i The Thing er av Carpenter selv. Jeg husker jeg ble sjokkert da Morricones navn dukket opp på rulleteksten da jeg så filmen på nytt for noen år siden. Jeg gikk hele tiden ut fra at musikken var av Carpenter. Hvis man hører på soundtracket, der jeg regner med alt faktisk er av Morricone, er det i alle fall opplagt at Morricone lot seg inspirere av Carpenter. Mye moody synth-noodling. Et av Morricones beste! John Carpenter har en høy stjerne som filmmusikkomponist, vel fortjent synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Indeed. Jeg har en Cd med Morricone-musikk og jeg aner ikke hvorfor The Thing ikke er der. Kan ha noe med at den passer bedre som stemningsmusikk til filmen enn som et standalone musikkstykke... Anyway, slutten på The Thing, akkompagnert av musikken... Mmmm.
Link to comment
Share on other sites

 

Hugsar at eg sjølv var overraska når eg høyrde det var Morricone som stod bak musikken. Lagt seg på den same linja som Carpenter i alle fall. På Wikipedia står forresten Carpenter som ukreditert. Og slutten er fantastisk og utruleg uhollywoodsk.

 

Vi får håpe at diskusjonen tek seg opp her. Reknar med at i alle fall enkelte ventar på at filmen skal kome i posten, og eg har dermed vore litt avventande sjølv.

 

Eg ser jo heilt klart at Assault on Precinct 13 har mange svakheiter (t.d. alt i frå faren sin reaksjon til gjengmedlemmane sin uortodokse måte å angripe stasjonen på), så litt tyn må ein nok vente framover. Uansett kjem ikkje dette i vegen for mi oppleving av filmen.

Link to comment
Share on other sites

 

Da var filmen sett........

Er ikke altfor bevandret i Carpenters verden(Escape-filmene, Thing... og Big Trouble), denne plasserer seg rett foran BTILC, men bak de andre.

Mye B-preg, men det kan jo være positivt også. Som nevnt så er "farsrollen" litt uvirkelig(men "sprekt" å tørre å ha med drap av en liten jente), og gjengmedlemmene oppfører seg som noe som kan sammenlignes med lemen, der de bare pøser på uten å bry seg om hva som venter de på andre siden, samtidig som de plutselig er smarte nok til å flytte bilene og ligge i bakholdsangrep i baksetet...... Men artig med en "afro-helt" da! En del kule one-liners er det også. Alt i alt er jeg fornøyd med filmen, jeg gikk jo også til den helt uten forventninger. Veldig passende lydspor også.

Link to comment
Share on other sites

 
Fin liten introduksjonstekst, marlowe (og fett valg). Tror jeg har sett Assault on Precinct 13 åtte ganger ellerno, og jeg blir aldri lei av å synke inn i stemninga (truende og tilbakelent, på samme tid eller fram og tilbake - jeg vet ikke), kanskje med en pils. MEN: Hva er det å si, hva er det å diskutere? Assault on Precinct 13 er i all sin stormfulle, no-bullshit, tilbakelente, gudsbespottende prakt. Kjedelig eller enorm, kunst eller ikke: Den er.
Link to comment
Share on other sites

 

Skal seie meg einig i at filmen ikkje gir like mykje rom for diskusjon og tolkning som dei to tidlegare i filmklubben, men følte likevel at Carpenter fortente å bli representert, og at det nok var eg sjølv som måtte kome med det. Meir diskusjon kan nok knyttast til t.d. They Live, men var redd for mange hadde sett den.

 

Men synst likevel der er fleire interessante aspekt ved Assault on Precinct 13. Rase/gjeng-aspektet har blitt nemnt. Kva legg Carpenter i at alt i frå mørke til asiatar til kvite går saman for ei sak?

 

Mine tankar gjekk også til "det einsame massemennesket". I det legg eg det å vere åleine/adskilt frå sosialisering/integrering, trass i at ein lev midt i kjerna. Korleis kan det ha seg at ein politistasjon kan bli angripen, midt i Los Angeles, utan at nokon får det skikkeleg med seg? Politiet har blitt varsla, men varslarane har samtidig ikkje aning kvar dette går føre seg. Dette kan vel fortelje litt om ofte negativ storbymentalitet, der ein ofte er einsam, trass i at ein ikkje er åleine.

Link to comment
Share on other sites

 
Naturligvis finnes det filmer som det er lettere å diskutere litt rundt, men det er jo åpent for at man kan velge det meste, og det synes jeg er bra. Variasjon er dessuten fint. Man oppnår uansett at en rekke brukere ser en bestemt film, og alt trenger ikke diskuteres i hjel heller. Om en del av oss ser den aktuelle filmen og skriver litt om den så er vel det godt nok. Likte valget av film, og skal slenge inn noen ord selv når jeg har fått tid til et gjensyn.
Link to comment
Share on other sites

 
Jada, dette var ikke kritikk. Liker valg av film selv. Uttrykte vel egentlig bare min egen manglende evne til å begrunne hvorfor Assault on Precinct 13 er så jævlig bra. Husker jeg så denne med en kamerat når den gikk på cinemateket her i Trondheim for to år siden ellerno. Han kunne IKKE skjønne hvorfor jeg synes dette var en fantastisk film. Jeg sa jeg skulle skrive en tekst/sette opp en liste med punkter over hva som gjør den så bra, en gang. Har enda ikke klart det. Assault on Precinct bare er i sin badass virilitet.
Link to comment
Share on other sites

 

Spennede sak denne her. Plottet er som nevnt minimalt, alt av forsøk på dybde og detalj skaller seg i logiske brister, men det er vanskelig å bry seg. Det er bare å lene seg bakover å nyte stødig karakterbygning, godt samspill. Det kunne blitt pinelig moraliserende, som båtscenen i The Dark Knight, men Carpenters forening og menneskegjøring av politi og kriminelle, svarte og hvite, såvel som kvinner og menn, blir gjort med en forsiktighet og en sikkerhet som kjennetegner en mester.

 

Det handler om å finne det gode i menneske. Gjengen som angriper er mer zomby en mann, barbarer som dreper et barn uten å blinke, noe som sørger for klarhet i tematikken. Menneske mot "det onde". For når forbryterne på innsiden fremtrer som god, er det fordi de blir gitt tilitt, fordi de blir behandlet med respekt.

 

Bildene av knust glass til stille skudd, den fulstendige ødeleggelsen av politistasjonen er imponerende. Bishop, svart politimann og historiens helt lar seg ikke knekke den i utgangspunktet demoraliserende dekonstruksjonen av fortet sitt, heller ikke av skyggene som løper over parkeringsplassen, store i antall, smålig i sinn. Troen på seg selv og mennskene rundt seg er så stor at selv logikk må gi tapt.

Link to comment
Share on other sites

 

Flott at du likte filmen, ferskinger! Det gode mot det onde står nesten alltid veldig sentralt i Carpenter sine filmar, vere det seg denne, They Live eller Big Trouble in Little China. Heldigvis er det også ikkje alltid det gode som vinn (noko som då ikkj er tilfellet med Assault on Precinct 13), og dette uberegnelege tilfører mykje. Og som du er inne på, er det viktig at alle typar personar blir menneskleggjort.

 

Elles ventar eg spent på at KAH får sett filmen på nytt og slengt inn ein kommentar. Og å lage ei liste over ting som er bra med filmen (eller dårleg, for dei som synst det) høyrest ut som ein bra idè, Kiddo. Eg hiv ut nokre punkt sjølv:

 

- Det enkle elektroniske temaet som startar det heile og som dukkar opp igjennom filmen, og som visst nok er basert på temaet frå Dirty Harry og Led Zeppelin

sin "Immigrant Song".

 

- Referansar til ulike andre medier (t.d. inntrengjarar ala Night of a Living Dead, hagla som blir kasta og fanga på same måte som i Rio Bravo).

 

- Det uberegnelege (t.d. drapet av jenta, gjengmedlemmet i baksetet).

 

- Minneverdige replikkar: "There are no heroes anymore, Bishop. Just men who follow orders."

 

- Diffuse og endrande roller (mordar->helt)

 

- 70-tals-estetikken

Link to comment
Share on other sites

 

Vil ikke si gjengmedlemmet i baksetet er så fryktelig "uberegnelig", selv om man må se det i kontekst av når filmen kom ut selvfølgelig.

Ellers har du gode poenger, det med Rio Bravo hadde ikke jeg sjangs til å huske hvertall!

Link to comment
Share on other sites

 
En fordel med å være slått ut av svineinfluensa er at man har god tid til å se film, så i kveld ble det et gjensyn med denne rakkern. Som flere har påpekt er det vanskelig å si noe om den, dette er ikke en film hvor jeg leser mye mellom linjene, det er i likhet med andre Carpenter-filmer fra perioden en atmosfærisk film som ikke tar seg bryet med å rote rundt i grøten, men som i stedet effektivt etablerer stemning gjennom musikk og enkle virkemidler. Det er bare å lene seg tilbake (eventuelt ligge rett ut som jeg gjør for tida) og suge inn settingen. Det er en tempomessig nesten perfekt film, og det er mye tøft her. Musikken har jeg allerede nevnt, Carpenter er jo en mester i å komponere minimalistisk og stemningsfull synthmusikk, og det er one-liners her som funker. Anti-helten Napoleon er unormalt kul og behersket uansett hva som slenges mot ham, dama har blitt tøff etter å ha sett mye drit, Bishop er godheten selv. Unyanserte, kanskje, men du tror på dem i konteksten. Ikke at dette er en film hvor karakterene er det viktigste (og takk for det), men Carpenter klarer på et eller annet vis å gi dem personlighet likevel. Tøff film, tror jeg også skal gi andre Carpenter-filmer et gjensyn de neste dagene.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Men obs obs! Den norske utgaven som det er linket til har ikke bare beskjært bilde (fra 2.35:1 til 1.85:1, mye går tapt), men den er heller ikke widescreen-optimalisert. Verre blir det ikke.

 

Er vel godt nok svar. Ei av sjappene i Oslo bør vel ha ein importversjon? Fint at du melder deg på i denne runda også, Uruloki. Rekna nesten med at filmvalet ikkje fall i smak hos deg! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

 
Joda, jeg skal prøve å få sett den. Hm. Kanskje jeg må ty til litt ulovlige midler da, alt for DFilm. Jeg liker faktisk Carpenter ganske greit jeg, altså. Selv om jeg bare har sett Escape From New York og Halloween da, pluss deler av Dark Star, men jeg liker dem alle temmelig godt.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ja, er keisamt dette Infenso. Kanskje ein burde ha bestemt neste mann og film på lista endå lenger fram i tid, slik at ein kunne benytte seg av utanlandske nettsjapper? Håper uansett at du kjem med ein fyldig tekst når du til slutt får sett den!

 

Har skaffe meg nyeversjonen frå 2005 no, skal sjå den snart. Verkar litt paradoksalt at ein film som i utgangspunktet har blitt laga på ein måte som var andreval fordi den føretrekte måten blei for kostbar (Carpenter ville som sagt lage ein western), har fått ein re-make.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...