Jump to content

Månedstema-konsept for Dfilm


Svankmajer
 Share

Recommended Posts

Kom igjen a, grill! La oss få hjulene i gang!

 

 

Selv er jeg pr. nå mest gira på å ta for meg en av de tre siste spillefilmene, eller evt. hovedartikkelen. Eller er det fast Svank-terriotorie? Hva tenker du, Svankmajer?

 

Noen andre som er interessert?

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 178
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tok dette som en spøk fra Svankmajers side. Weerasethakul har fire-fem spillefilmer som er akutelle, én av disse har premiere på kino i Norge i mars. Fem medlemmer får lov til å skrive artikler. Joda, dette blir nok kjempesuksess.
Link to comment
Share on other sites

 

Foreslår at Engangsgrill tar Onkel Boonme. Lyst til å se hva han finner ut angående den.

 

Du kan gjerne ta hovedartikkelen, Pretender. Jeg er egentlig litt busy om dagene likevel så. Men en liten filmartikkel og slikt klarer man jo såklart.

Jeg kunne tenkt meg å ta Tropical Malady, kanskje. Siden det virker å være den største av de som jeg ikke har sett. Har bestilt den og Blissfully Yours i dag.

 

Hadde faktisk planlagt et tema tidligere også, en litt større regissør(litt usikker om jeg skal avsløre hvem det er eller ikke), men det var først til høsten. Altså ganske lenge til.

 

Satt også å undret på om det gikk an for diskusjonens skyld å arrangere noe slags live-diskusjon rundt temaene, der man bare satt å sjabbet om filmene en time eller to?

 

Mulig en podcast hadde vært enda mer på ballen, men man må kanskje ikke tenke så stort med en gang. I dunno. Du virket tent på en podcast idé for en liten stund tilbake, Pretender?

 

Edit:

 

Infenso. Spøk?

Du kan få opp til en 7-8 artikler, ettersom det er en hovedartikkel og en som kan skrive om kortfilmene hans. Tatt i betrakning av de siste par temaene så har ikke oppmøtet vært spesielt større i forhold til artikler, så er det helt passe. Tror hvis man skal starte disse tematingene så burde man ta en regissør med ikke så mange filmer først.

Weerasethakul er jo også vel så kompleks regissør, og kanskje den mest spennende regissøren akkurat nå.

 

Jeg er heller ikke overbevist om at forumet er i full stemning for dette enda.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 

Vel, når det kommer til tilgjengelighet og antall filmer, vil jeg sammenligne Weerasethakul med Claire Denis. Er det noen tvil om at Kubrick-, Scorsese- og Herzog-temaene førte med seg mer aktivitet enn Denis? Jeg tenker helt omvendt, vi trenger å velge en tilgjengelig regissør med bred filmografi. Mulig du har rett i at forumet ikke er helt klart enda, men det å velge en regissør flere har et forhold til, tror jeg vil være riktig vei å gå.

 

Kanskje vi bør opprette en vote med noen alternativer?

Link to comment
Share on other sites

 

Trodde Weerasethakul var temmelig kjent jeg. Tuller du nå, Infenso?

Han vant jo Cannes her forleden, og er vel bredt tenkt på som en av de største innen world cinema for tiden og spådd som et nytt filmhåp i øst og vest. Han er jo tvert imot en regissør veldig aktuell for tiden.

 

Denis følte jeg kom mer ut fra ingen steder. Jeg hadde ikke hørt om henne før hun ble foreslått som tema.

Synes ikke Scorsese temaet var noe bedre enn Denis egentlig. Jeg tror mye mer det er viktig at det blir lagt innsats i temaene.. og det er vel der jeg er mer engstelig.

 

Hva slags regissører kunne du tenkt deg da, Infenso?

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 

Vel, det er minst 3 grunner til at jeg ikke vet om jeg vil kjøre på med så store regissører, Infenso.

 

1. Det er ganske mye arbeid! Det er tidskrevende om det skal gjøres bra, og bare ikke halvhjertet(med trette måneder overtid for hvert tema, slik det jo ble). Nesten en liten redaktørjobb å få det til å gå rundt. Selv har jeg ikke tid til noe svære greier akkurat nå, og med mindre noen tilbyr seg å kjøre temaene så er det vel meg ansvaret ender opp hos? Hvis du vil lede det Infenso, så er saken en annen selvsagt... Men jeg synes man da skal dedikere seg litt.

Se på Uru under Dfilm500 greia. Han var utrolig dedikert, det var derfor det ble såpass vellykket. Det ser lettere ut enn det er.

 

2. Å ta regissører som har færre filmer og man får dekket mesteparten av filmene ser langt bedre ut enn om man velger f.eks en regissør med 40-50 filmer og man får skrevet 3 eller 4 artikler. Det ser litt teit ut faktisk.

 

3. Jeg vet ikke om det er interesse for disse temaene på forumet. Interessesen virket daaaaaaalene for hvert tema sist. Scorsese-temaet hadde kanskje en 4-5 stykk som trakk seg fra artikkelskrivingen.

Derfor er jeg litt skeptisk til å bare kaste dorgen uti vannet ukritisk.

 

Jeg vet fortsatt ikke om det er steming her inne for dette, så jeg ville tro det var fornuftig å starte litt i det små igjen først. Weerasethakul virket som en passende person sånn sett. Thats all...

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Ja, du er overbevisende i din argumentasjon. Kanskje jeg er i overkant optimistisk, men jeg frykter at valget av Weerasethakul vil føre til at flere ikke får skrevet artikkel selv om de kanskje har lyst. Hvor mange kan tenke seg å skrive om kortfilmene eller Adventures of Iron Pussy? Det vil bli kamp om de fire mest kjente filmene hans. Du, pretender, Engangsgrill, Frenzy, Feskinger(?) etc. Flere som kan tenke seg å skrive, men utvalget er begrenset.
Link to comment
Share on other sites

 

Et nytt månedstema eller noe i den duren hadde vært fint nå ja.

 

Derimot er jeg tilbøyelig til å være enig med Infenso om at Weerasethakul kan bli litt avgrenset.

 

Generelt er jeg derimot med på det meste så lenge vi får opp aktivitetsnivået igjen.

Link to comment
Share on other sites

 

For å gi deg et perspektiv, Infenso.

 

Artikler som ble skrevet.

 

Kubrick 11 (men dette er "nesten" et unntak, fordi jeg faktisk håndplukket ut folk om at folk skulle skrive de forskjellige artiklene, og fulgte opp mye på PM kontinuerlig for å høre at ting gikk bra og at ting ble levert.)

Herzog 8

Denis 5

Scorsese 5 (Ganske epic fail, med tanke på hvor mange filmer den fyren har lagd.)

 

Snitt: 7,25 artikler pr tema.

(Må også nevnes at det ofte er en høy frafallsprosent på folk som melder seg på, men av en eller annen grunn ikke leverer noe til syvende og sist.)

 

Det er rundt 7 greier å skrive om i forhold til Weerasethakul.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Skriver gjerne om Onkel Boonmee, den filmen som umiddelbart peker seg ut som mest interessant for meg. Men jeg har ikke sett den enda. Kinopremieren er ikke før 04.03, og det høres jo greit ut rent tidsmessig. Synes også Weerasethakul er spennende fordi han ikke har så mange filmer og fordi ikke alle på forumet har et forhold til ham, samtidig som iallfall jeg har veldig lyst til å høre hva noen av forumets skarpeste kan gjøre for å overtale meg til å bli skikkelig henrykt over hva ekstraordinære Joe driver med.

 

Grunnen til at jeg ikke hoppet rett på er litt av det Infenso er inne på. Tre tekster blir i denne sammenhengen litt få, så det hadde vært fint om man hadde fått flere med seg før man tok en endelig avgjørelse. Vil ikke skape splid ved at tråden blir kuppet med en lys idé som ikke viser seg å virke i praksis. Men jeg vet at for eksempel Kiddo, Dodraugen og Frenzy er figurer som om de ikke skriver en tekst iallfall kan bidra i diskusjonen etterpå. Selv er jeg ikke enig i at Denis-temaet var en fiasko. Alle tekstene holdt høyt nivå og var skrevet med personlighet og innsikt. Selv om det var en nedgang i antall tekster, synes jeg ikke at det nødvendigvis er negativt.

 

Å mobilisere alle forumets krefter til et månedsprosjekt er som sagt en ganske omfattende prosess, og selv om de ansvarlige så langt har gjort en god jobb med å samle de tilgjengelige ressursene, er det som Svankmajer var inne på litt frustrerende å se at en haug med medlemmer først forplikter seg og så kommer med dårlige unnskyldninger. :P Med Weerasethakul er det en kjerne som er veldig interessert i hva han driver med som forhåpentligvis kan overtale de som sitter på gjerdet til å se filmene hans. Weerasethakul benytter seg av et filmspråk som er annerledes, han er bare blitt mer og mer i vinden (Cannes, forsiden av Sight & Sound) og han har en oppadgående formkurve. De eksemplene du, Infenso, nevner er selvfølgelig store og til dels spennende navn, men så var det det med å få nok folk til å forplikte seg. Da vet jeg ikke om en vote er en bedre løsning enn at noen få tar i et tak og får hjulene i gang.

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg, Svankmajer, Angeleno, Engangsgrill, Feskinger, Frenzy, pretender, Guido. Der har vi åtte som kanskje kan tenke seg å skrive. Og hva med Cyph, Uruloki, Kiddo, marlowe, Kubrick etc. Jeg tror Weerasethakul blir for avgrenset, men det er selvsagt ikke opp til meg. Syns bare vi kan lodde stemningen mer før et par-tre medlemmer blir enige om tema før andre rekker å komme med innspill.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Tipper Pretenders spådom om at vi kunne fått ferdig et Weerasethakul-tema før denne debatten er over er ganske sann.

 

Edit...

 

Men tja, løsning.. ok ok ok. Infenso. Sett opp en vote da, og inkluder Weerasethakul. Jeg nominerer Weerasethakul.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Hehe.

 

Veeel. Hva om de som har forslag til månedstemaer slenger de ut her innen overskuelig fremtid. Forutsetningen er at du selv er villig til å skrive for det temaet.

 

Så kunne vi kjørt en avstemning, (med mulighet for flere avkryssinger), hvor alle skrev og krysset av for de temaer de kunne tenke seg å skrive for. En slags forpliktende vote. Så i teorien, om f.eks. Lynch fikk ti stemmer, betyr det at et Lynch-emne vil gi ti artikler.

 

Foreløpige forslag:

Weerasethakul

Von Trier

Lynch

Allen

Jarmusch

Cronenberg

Argento

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg blir gjerne med på et månedstema jeg og. Saken er at jeg veldig ofte har hatt lyst til å komme med mer innspill og artikler enn jeg faktisk gjør. Men nivået på forumet her føles så høyt at jeg ofte føler at mine egne innspill ikke holder mål. Men kanskje et slikt månedstema-konsept vil være nok til å løsne på blygheten min.

 

Så jeg blir gjerne med å skrive en artikkel eller to. Fin sjanse for å utvide horisonten også.

Link to comment
Share on other sites

 

Veeel. Hva om de som har forslag til månedstemaer slenger de ut her innen overskuelig fremtid. Forutsetningen er at du selv er villig til å skrive for det temaet.

 

Høres bra ut!

 

Jeg blir gjerne med på et månedstema jeg og. Saken er at jeg veldig ofte har hatt lyst til å komme med mer innspill og artikler enn jeg faktisk gjør. Men nivået på forumet her føles så høyt at jeg ofte føler at mine egne innspill ikke mål. Men kanskje et slikt månedstema-konsept ville vært nok til å løsne på blygheten min.

 

Godt å høre! Du er sikkert ikke den eneste som tenker slik. Kom gjerne med forslag hvis det er noen regissører du kan tenke deg å skrive om.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Må jo også sies at det går an å skrive om mange ting i forhold til en regissør. Om noen f.eks skulle føle for å skrive om bruken av musikk til Lynch sine filmer, eller noe sånt. Det er jo mange sider med en regissør. Klipp, foto, hans forhold til populærkulturen, nasjon, årstall... etc, etc.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Det er også sant. Luksusproblemene formelig står i kø om vi får "for mange" villige skribenter. Jeg vil ikke banne på at det skjer, dog. Men det er viktig å være positiv!

 

 

Jeg nominerer forøvrig:

 

- Lucio Fulci

- Raoul Ruiz

 

...med skrivegaranti.

 

 

Er bare å komme med forslag altså... snurrer igang vote, tja... ca. onsdag?

 

---

 

Saken er at jeg veldig ofte har hatt lyst til å komme med mer innspill og artikler enn jeg faktisk gjør. Men nivået på forumet her føles så høyt at jeg ofte føler at mine egne innspill ikke mål.

Nei nei, det er bare å vasse utti! Her holder det meste mål, hehe.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, ser ikke helt problemet i at flere fokuserer på samme film når vi alle uthever så forskjellige ting. Og ja, noen kan jo ta utgangspunkt i noe spesielt Joe gjør, tar opp, viser, ikke nødvendigvis èn film… Jeg så Enter the Void i kveld (veldig bra) og der er det en like tydelig utforskning av tid og rom som i Joes filmer. Noe slår meg litt som en aggressiv, urban Joe. De kjøringene inn og ut av ulike energikilder fikk meg til å tenke på røykscenen i Syndromes (og det hele minner meg om impresjonistenes photogènie). Det er jo f.eks noe å skrive om – hvordan Joe ”åpner” nye rom og fyller bildene med en rolig og nesten frigjort og hypnotiserende temporalitet.

 

Fulci… Det hadde vært fett.

Link to comment
Share on other sites

 

Onsdag høres bra ut igrunn.

 

Jeg kan nominere Andrej Zulawski. Og Buster Keaton.

 

Hadde faktisk vært gøy om man fikk disse temaene til å flyte, merker jeg.

 

Saken er at jeg veldig ofte har hatt lyst til å komme med mer innspill og artikler enn jeg faktisk gjør. Men nivået på forumet her føles så høyt at jeg ofte føler at mine egne innspill ikke mål.

 

For å si det som min gamle irakiske filmskolelærer når han så filmidéene mine: "ABSORD!!1"

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, ser ikke helt problemet i at flere fokuserer på samme film når vi alle uthever så forskjellige ting. Og ja, noen kan jo ta utgangspunkt i noe spesielt Joe gjør, tar opp, viser, ikke nødvendigvis èn film… Jeg så Enter the Void i kveld (veldig bra) og der er det en like tydelig utforskning av tid og rom som i Joes filmer. Noe slår meg litt som en aggressiv, urban Joe. De kjøringene inn og ut av ulike energikilder fikk meg til å tenke på røykscenen i Syndromes (og det hele minner meg om impresjonistenes photogènie). Det er jo f.eks noe å skrive om – hvordan Joe ”åpner” nye rom og fyller bildene med en rolig og nesten frigjort og hypnotiserende temporalitet.

Jepp. Har egentlig ikke sett så mye Weerasethakul-teori rundt forbi (skal ikke påstå å ha lett så mye heller da), og føler vi kunne kommet opp med en frisk vinkling eller to. Tror ikke mange har brukt photogenié-begrepet i film etter Epstein egentlig heller, som er rart - det kan pushes på mange favoritter. Og å sammenligne Joe og Noe (hehe) er nytt for meg, men kult.

 

Onsdag høres bra ut igrunn.

 

Jeg kan nominere Andrej Zulawski. Og Buster Keaton.

 

Hadde faktisk vært gøy om man fikk disse temaene til å flyte, merker jeg.

Ah, om vi får Zulawski eller Keaton skal jeg bidra!

 

Kanskje denne voten kan gi en tre-fire emner tegn på levedyktighet, som hadde vært bra. Da kunne man jo nesten begynt å fantasere om flyt.

Er bare å fortsette å komme med forslag. Do it now!

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...