Jump to content

Visninger og Rop, runde 2 - Badlands (spoilers)

KAH
 Share

Recommended Posts

Vel vel vel, da så jeg denne filmen selv. Hva skal en si som ikke har blitt nevnt fra før? Filmen er poetisk, vakker og følelsesløs. Følelsesløs pga jeg følte at karakterene ikke hadde noe følelser, noe som er nok meningen. Den kvinnelige rollen var fortsatt for ung for å skjønne alvoret bak alle disse hendelsene. Den mannlige rollen gjorde vel disse tingene bare pga han kjedet seg og var ren nysgjerrig. Gjorde vel også mye av det for å beskytte sin kjære. Kameraføring var magisk som vanlig i Malick filmer. Musikken var fortryllende og ingen tvil at det var god stemningen i filmen. Malick sine filmer har en beroligende effekt, noe som alltid gjør at man er fornøyd etter hver visning. Jeg er ihvertfall fornøyd.

• Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Godt, godt. Hyggelig at folk liker den, snart må vi håpe på noen krasse og kritiske kommentarer som kan bryte opp og lage litt leven. Men det er vel kanskje vanskelig å direkte mislike denne filmen."Poetisk, vakker og følelsesløs" ja, det er rart det kan gå hånd i hånd, men det gjør det faktisk i Badlands.

Er nok ein av mine favorittar ja, er alltid artig å sjå at noko du har vore veldig begeistra for før, i dette tilfellet True Romance og Natural Born Killers, faktisk er sterkt inspirert av noko som kom ut lenge før.

Ulike roller er jo viktig i Badlands. Det er svært paradoksalt å sjå Holly bekymre seg som ei godt vaksa kvinne over kva ein skal ete og korleis ein skal få teke seg eit bad, medan ho samtidig manglar all empati for det som skjer rundt seg.

Kit er eg meir usikker på. Han verkar både kalkulert og spontan på same tid. Scena i filmen som vekkjer mest avsky hjå meg er nær Kit sperrar det unge paret inne i ein jordkjellar, for så å berre skyte dei. Han verka kalkulert med å stengje dei inne, for så å ta livet av dei etter å berre ha fått eit innfall.

Jeg liker de tilfeldige setningene og handligene til Kit. Noe av det første som skjer i filmen er jo at han tilbyr en kollega 1 dollar for å spise en død collie, hva er det for noe?

Det er forøving Malick som ringer på døren og slår av en prat med Kit når de okuperer huset til han rikingen.

Det er forøving Malick som ringer på døren og slår av en prat med Kit når de okuperer huset til han rikingen.

Hehe, ja, et sjeldent oppsyn av den mannen. Var på grunn av at han som opprinnelig skulle spille den lille rollen ikke dukket opp eller noe? Mener å ha lest at det var Martin Sheen som overbeviste Malick om å gjøre det.

Enig i at det er mange herlig småsprø øyeblikk i denne filmen.

Malick dukkar faktisk opp ein annan plass i filmen også. I ein svart/kvitt-sekvens får vi sjå Malick i trenchcoat. Såg på ein kort dokumentar på dvden at Malick gjorde mykje for å få filma den førstnemnte scena med Sheen opp att, men sistnemnte nekta. Ikkje verst at ein så mediesky regissør dukkar opp i sin eigen film, men så er vel samtidig gjennom filmmediet han kommuniserer uansett.

Einig i at Kit sin spontanitet gjer han til ein meir rund karakter.

Må også få nemne trehytta, som vel er det store symbolet på barndom. Kven har vel ikkje laga si eiga hytte, for så å ha planar om å bu i den? Dette var vel heller ikkje noko som var i det opprinnelege manuset, men noko som art directoren Jack Fisk, som forøvrig er gift med Sissy Spacek, kom opp med. Om eg ikkje hugsar heilt feil...

Så filmen i går, og må si jeg likte den veldig godt.

Rolig, men spennende. Sluttet aldri å overraske. Men det var de vakre bildene som virkelig løftet filmen.

http://img10.imageshack.us/img10/5164/vlcsnap2009081223h59m19.png

http://img193.imageshack.us/img193/3037/vlcsnap2009081300h03m35.png

http://img13.imageshack.us/img13/9229/vlcsnap2009081300h04m01.png

http://img40.imageshack.us/img40/5467/vlcsnap2009081300h06m07.png

http://img40.imageshack.us/img40/5561/vlcsnap2009081300h06m33.png

http://img13.imageshack.us/img13/1525/vlcsnap2009081300h06m57.png

http://img13.imageshack.us/img13/9210/vlcsnap2009081300h08m16.png

Både Holly og Kit er ganske spesielle, og jeg synes begge blir fremstilt som ganske sosialt tilbakestående. I den sammenheng er det ganske interessant å se på slutten, hvor han både virker sympatisk og godt likt. Han trengte bare noen drap på samvittigheten for å passe inn.

Kult at du likte den Kosmo. Utrolig vakre bilder ja, sprita opp tråden! Elsker det øyeblikket hvor han plutselig finner ut at han skal lage en liten steinhaug der han blir tatt, som det siste bildet viser.

Elsker det øyeblikket hvor han plutselig finner ut at han skal lage en liten steinhaug der han blir tatt, som det siste bildet viser.

Glodde litt da ja, som om han ikke var spontan nok fra før av.

Forresten, nå vet ikke jeg hvordan manuset var, men var det meningen at Holly skulle være, vel, "below average" utseende messig, at det på en måte var lettere for Kit å få med seg ei ukysset jente på sitt "eventyr"?

Du og dette opphenget i utseendet til damer på film. Dette har jeg ikke tenkt på. Det er ikke viktig, for meg. Grynt. Hmrf.

Så fine bilder er estetikk og stemningsskapende yadda yadda, mens fine damer forsvinner i bakgrunnen? Grynt. Hrmf.

Har heller ikke hevdet at det skulle være viktig for deg.......måkke være så innbilsk at du tror dette er en dialog mellom oss ;-)

Poenget mitt er vel heller at det er blitt hoppet glatt over før på en måte, jenter/damer blir beskrevet som "drop dead gorgeous" eller noe slikt i boka for å fremstå som helt midt på treet på lerretet. Men tenkte at denne gangen kunne det ligge noe mer bak.....kanskje.....

Hehe, sorry for at jeg var litt krass der, min godeste Fubarino, men dette har vi vært gjennom før, naturlig for meg å reagere litt. Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Hun gjør jo et poeng ut av det i filmen og, gjør hun ikke? At han er kjekk som faen og hun ei helt vanlig jente, så hun skjønner ikke helt hvorfor han interesserer seg for henne. Det er jo i hvert fall med på å gjøre hans karakter litt uvanlig i forhold til hva man vanligvis ser på film kanskje. Sex for disse to er jo ikke noen big deal, for eksempel.

Hehe, sorry for at jeg var litt krass der, min godeste Fubarino, men dette har vi vært gjennom før, naturlig for meg å reagere litt. Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Hun gjør jo et poeng ut av det i filmen og, gjør hun ikke? At han er kjekk som faen og hun ei helt vanlig jente, så hun skjønner ikke helt hvorfor han interesserer seg for henne. Det er jo i hvert fall med på å gjøre hans karakter litt uvanlig i forhold til hva man vanligvis ser på film kanskje. Sex for disse to er jo ikke noen big deal, for eksempel.

Joda, "vi" har vært gjennom det, eller gjennom og gjennom. Vi har "agreed to disagree". Forresten er det jo pene damer i alle "kunst-filmer", som igjen du er fan av, så hvis regissørene som lager filmene liker fine damer, men du ikke, har du ikke da misforstått litt? Er de ikke da en sentral del av det visuelle aspektet?

Men jeg så mer overraskelsen hennes fordi hun var så ung, ikke fordi hun var "plain". Nei, sex er vel så å si et ikke-tema, som igjen er rart. Ville tro all spenningen ville føre til adrenalin/hormon overload.....

Sissy Spacek er jo kjempepen i Badlands!

http://www.iffkv.cz/image/7063-badlands.jpg

En utolig kul skuespiller som i tillegg har gitt navn til et kjempebra band.

Ja, er da søt hun. Og til Fubarino: Selvsagt er det flott med pene damer på film, men forskjellen på oss er vel kanskje at jeg sjelden reagerer på at de IKKE er det, noe du kanskje gjør? Eller er jeg på tynn is nå? Hehe.

Har faktisk lest ca. førti sider av dette manuset faktisk, og sier ikke noe om stygge jenter. Nå er det jo ingen grunn heller, frøken Spaceck er megasøt!

Malick er vel så å si min favorittregissør, eller en av dem i hvert fall, og etter et nylig gjensyn av Days of Heaven er det vel kanskje på tide å snurre denne igjen også. Har jo tross alt sett den bare en og en halv gang, fantastisk film, fantastisk foto, men hva jeg husker mest er vel disse to sjarmørene av noen kyniske jævler. Jeg mener, filmen er jo egentlig kald som pokker, de faktiske tingene som skjer er jo enorme tragedier gjennomført nærmest på slump virker det som. Men når man ser filmen, så er det jo ikke disse mordene, disse forferdelige handlingene som preger filmen i det hele tatt, det er mer som enda et lite hinder i Kit og Hollys ferd mot, ja, hva enn nå det er. Filmen oppleves jo ikke som kald i det hele tatt, den er bare så herlig (nesten skummel) naiv, og følger igjen Malicks elve-estetikk. Jeg opplever det som veldig varmt og veldig intenst, samtidig som det hele er distansert. Nei, dette ble tull, men for en vakker film!

Skal sees snarest.

Ja, er da søt hun. Og til Fubarino: Selvsagt er det flott med pene damer på film, men forskjellen på oss er vel kanskje at jeg sjelden reagerer på at de IKKE er det, noe du kanskje gjør? Eller er jeg på tynn is nå? Hehe.

Touchè

Klart man legger merke til når en skikkelig ginger har hovedrollen.

Hehe, enig der. Syns ikke Spacek på noen måte ser bra ut i filmen.

http://4.bp.blogspot.com/_EhJQ-WwbN6Q/RfFiViOKHuI/AAAAAAAAAJI/pSGL7LBccJs/s400/HelpTheseGingerKids.jpg

Sissy Spacek er jo kjempepen i Badlands!

http://www.iffkv.cz/image/7063-badlands.jpg

En utolig kul skuespiller som i tillegg har gitt navn til et kjempebra band.

Bandet og skuespilleregenskapene hennes skal jeg ikke kverulere rundt, men ditt første utsagn for meg til å tro at du går på altfor bra/dårlige hallusinogener om dagen. Og ikke prøv å juks med å ta bort fargene :-P (er for øvrig ikke det røde håret i seg selv som jeg reagerer på).

Men dette er strengt tatt så langt som man bør vandre O.T.....hehe

Hehe, enig der. Syns ikke Spacek på noen måte ser bra ut i filmen.

http://4.bp.blogspot.com/_EhJQ-WwbN6Q/RfFiViOKHuI/AAAAAAAAAJI/pSGL7LBccJs/s400/HelpTheseGingerKids.jpg

Hvis du tar bort "i filmen", så er vi helt enige. Er ingen knouckout i Carrie heller f.eks

Så filmen tidligere i dag og den greide ikke akkurat å fenge. Jeg hadde ikke noen fordommer mot den, men jeg hadde mye annet som egentlig skulle vært gjort i stedet for å se film. Følelsesløsheten og "sånn er det bare"-konseptet i filmen skapte en stemning av passivitet og ett inntrykk av at det ikke er noe å gjøre med saken. Kombinerer man det med at man ellers har mye annet å gjøre, blir man lett distrahert. Kanskje ikke den beste filmen å se mens man tar noen telefoner og skriver et par mailer.

Fine bilder og godt gjennomført, men stemningen av likegyldighet som ble overført til meg som seer gjør at jeg selv stiller meg likegyldig til den.