Jump to content

Stortingsvalg 2009


Uruloki
 Share

Recommended Posts

Vel, Svankmajers svar var godt nok.

 

At de likevel vokser for hvert valg har jeg ikke sagt noe imot.

 

Du skrev:"Som vanlig får frp hypen før valget, og som vanlig får de ikke så mange stemmer." Meningsmålinger er ikke valg, det har du helt rett i. Men at Norges nest største parti, "som vanlig" ikke får så mange stemmer? Det har jo ingen rot i virkeligheten, og byr ikke på noe realitisk vurdering av sjansene deres.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 294
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Leste du innlegget, tåa? De skriver om viktigheten med dialog med Frp, og hvordan enkelte vil vri det til omfavnelse av partiet. Enkelte her inne har jo til og med ment, at Frp burde holdes utenfor en dialog i enkelte saker. Forøvrig et fornuftig innlegg.

Kva får det til å tvile på at eg har lest innlegget? Eg veit at dei skriv om dette, og eg er einig. Det eg synest var spenstig (med tanke på at Nina Jensen hadde vore med på å skrive det), var det andre avsnittet:

 

Frp har konsekvent bekjempet miljøvernet. En av partiets stortingsrepresentanter skjønte for to uker siden ikke at det gjør noe om klimaet blir varmere. Enten det gjelder verneområder miljøbistand vassdrag eller samferdsel har vi kunnet stole på Frp: Partiet har avvist elementære fakta og motarbeidet miljøtiltak. Selv der Frp unntaksvis har stilt seg på miljøets side som støtte til kalking og oljevern har man samtidig støttet andre ting – som undergraver tiltakene. Frp ville kutte 11 prosent i miljøsatsingen i 2007-budsjettet herunder også 12 millioner av støtten til miljøorganisasjonene.
Link to comment
Share on other sites

 
Du skrev:"Som vanlig får frp hypen før valget, og som vanlig får de ikke så mange stemmer." Meningsmålinger er ikke valg, det har du helt rett i. Men at Norges nest største parti, "som vanlig" ikke får så mange stemmer? Det har jo ingen rot i virkeligheten, og byr ikke på noe realitisk vurdering av sjansene deres.

Zzz.

 

Hvorfor gidder du å krangle på noe som allerede er forklart? Som vanlig får de ikke så mange som stemmer som meningsmålingene før valget viser.

Link to comment
Share on other sites

 
Hvorfor gidder du å krangle på noe som allerede er forklart? Som vanlig får de ikke så mange som stemmer som meningsmålingene før valget viser.

 

Bare for kverulasjonens skyld:

 

Har du/dere tatt til betrakning usikkerheten til disse meningsmålingene? Har sett flere meningsmålinger som arbeidet med feilmarginer på 3-5 prosentpoeng og sett ingen som har mindre 1-1,5 prosentpoeng feilmargin. Og når avisene da lager nyheter om at FrP/SV/SP/etc. går frem/tilbake 0,5 prosentpoeng o.l. sier det faktisk ingenting om hvordan ting har endret seg.

Link to comment
Share on other sites

 
Har du/dere tatt til betrakning usikkerheten til disse meningsmålingene? Har sett flere meningsmålinger som arbeidet med feilmarginer på 3-5 prosentpoeng og sett ingen som har mindre 1-1,5 prosentpoeng feilmargin. Og når avisene da lager nyheter om at FrP/SV/SP/etc. går frem/tilbake 0,5 prosentpoeng o.l. sier det faktisk ingenting om hvordan ting har endret seg.

Det er jo totalt irrelevant for poenget.

Link to comment
Share on other sites

 
Det er jo totalt irrelevant for poenget.

 

Det er det da så absolutt ikke. Så lenge FrPs valgresultat er innenfor meningsmålingens nøyaktighetsområde, noe de vanligvis gjør pga. at dette området er såpass stort, får FrP så mange stemmer som meningsmålingene viser. Påstanden din om at FrP gjør det dårligere en hva meningsmålingene viser er dermed grunnløs.

Link to comment
Share on other sites

 
Det er det da så absolutt ikke. Så lenge FrPs valgresultat er innenfor meningsmålingens nøyaktighetsområde, noe de vanligvis gjør pga. at dette området er såpass stort, får FrP så mange stemmer som meningsmålingene viser. Påstanden din om at FrP gjør det dårligere en hva meningsmålingene viser er dermed grunnløs.

Greit, det er ikke totalt irrelevant. Men om meningsmålingene ikke i utgangspunktet lyver fordi usikkerheten er så stor, står hovedpoenget likevel fordi normen er at FRP får et høyere resultat på meningsmålingene enn på valgdagen.

Link to comment
Share on other sites

 
Greit, det er ikke totalt irrelevant. Men om meningsmålingene ikke i utgangspunktet lyver fordi usikkerheten er så stor, står hovedpoenget likevel fordi normen er at FRP får et høyere resultat på meningsmålingene enn på valgdagen.

 

For å være litt vanskelig:

 

Man kan egentlig ikke si det heller. Meningsmålingene, slik vi er vant med i dag, har ikke dekket tilstrekklig mange stortingsvalg til at vi kan konkludere med at FrP normativt gjør det bedre på meningsmålingene enn til stortingsvalgene. Pga. av meningsmålingenes store feilmarginer og stortingsvalgenes relative sjeldenhet er ikke datagrunnlaget tilstrekkelig for en slik konklusjon. (Kommunevalg og stortingsvalg må holdes separat i en slik sammenheng da er store metode og lokale forskjeller)

 

Meningsmålingene er i bunn kun verdiløst tabloidstoff en burde holde seg unna.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Zzz.

 

Hvorfor gidder du å krangle på noe som allerede er forklart? Som vanlig får de ikke så mange som stemmer som meningsmålingene før valget viser.

 

MMI målte Frp dagen før valget med 21.5%, hvor de i valget fikk 22,1%. Jeg greide ikke å finne en eneste måling, fra valgkampen startet til valget var over, som i det hele tatt bekrefter denne teorien din. Så du kan forklare og forklare, til du blir grønn og blå i trynet. Men det gir deg ikke noe mer mening av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

 

Må vel litt leting til for å finne noe særlig med meningsmålinger fra månedene før de foregående valgene, og det bryr meg egentlig midt på ryggen å finne de. Men du kan blant annet se TV2's partibarometer over de 4 siste årene, hvor det er en tendens til at FRP går opp mot sommeren og ned igjen om høsten (og valget er som kjent etter sommeren).

 

Skjønner uansett ikke hvorfor du henger deg sånn opp i dette morty. Har aldri uttrykt at dette er noe annet enn hva jeg tror. I løpet av våren og sommeren har flere meningsmålinger visst tall like under 30% på FRP, noe jeg tror de vil være et stykke under.

Link to comment
Share on other sites

 
Andelen av vår disponible inntekt som brukes til reiser, underholdning (film, litteratur, musikk, osv.) og opplevelser fremfor materielle goder er økende.

 

Jeg er litt spørrende hvor du har dette fra? Det strider litt med mine inntrykk.

 

Videre så er jeg jo enig i at mennesker har sine begrensninger, at man må se på ting rasjonelt og utenfor oss selv, og at politikk ofte skildres utifra menneskesyn. Vil gjerne anbefale deg dokumentaren Evilness Of Power. Den er gratis, lovlig å laste ned, veldig bra klippet sammen og utrolig tankevekkende. Den viser verden fra et anarkistisk standpunkt, og den gjør en usedvanlig sterk sak.

 

Kanskje litt kjedelig å gi deg en hjemmelekse med en 1,5 timers lang dokumentar, Otth. Men denne dokumentaren endret veldig min måte å se ting på, så det kan hende den vil gjøre det samme for deg. Anbefaler forresten alle å se den.

 

Og til kjære den provokatøren Morty.

Sist valg var vel Frp lenge å dyttet rundt 30% på meningsmålingene men endte opp på 22,1%. Husker de dramatiske avisoppslagene da de i perioder var forbi Ap. Tror ikke det er snakk om meningsmålingene sin feilbarhet bare. Historisk sett har de alltid gjort det skremmende godt månedene i forkant av valg på meningsmålinger, men valgresultatene har vært ikke vært i samme stil. Noe som også er grunnen til at et av Norges største partier de siste 10 årene enda ikke har vært i regjering.

Om dette er bra nok til å konkludere at dette kommer til å skje igjen er ikke godt å si. Men ikke lat som du vet dette noe bedre enn noen andre her. Blir det borgelig flertall ser jeg det dog lett at Høyre holder seg for nesen og går i regjering med Frp.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Må vel litt leting til for å finne noe særlig med meningsmålinger fra månedene før de foregående valgene, og det bryr meg egentlig midt på ryggen å finne de. Men du kan blant annet se TV2's partibarometer over de 4 siste årene, hvor det er en tendens til at FRP går opp mot sommeren og ned igjen om høsten (og valget er som kjent etter sommeren).

 

September er det valg, det har du rett i:D Men teorien din kanskje litt tynn, spesielt fordi Frp seiler forbi Ap i nettopp september et av disse årene. (2007?) I 2008 seiler de over i hele tre måneder, helt frem til september. I år er det valg, så situasjonen er nok litt anderledes. Ser forøvrig ikke hva dette har med det du skrev innledningsvis, men greit :)

 

 

Skjønner uansett ikke hvorfor du henger deg sånn opp i dette morty. Har aldri uttrykt at dette er noe annet enn hva jeg tror. I løpet av våren og sommeren har flere meningsmålinger visst tall like under 30% på FRP, noe jeg tror de vil være et stykke under.

 

Henger meg ikke opp i dette, påpeker bare at det ikke stemmer. Det må vel være greit? Det siste du skriver er forøvrig et uttrykk for hva du tror, det andre var mer av "slik er det"/"absolutte sannhet". Ja, som om Frp skulle oppføre seg som tidevann :) Har du tenkt å bruke stemmen din i år?

 

 

Og til kjære den provokatøren Morty.

Sist valg var vel Frp lenge å dyttet rundt 30% på meningsmålingene men endte opp på 22,1%. Husker de dramatiske avisoppslagene da de i perioder var forbi Ap. Tror ikke det er snakk om meningsmålingene sin feilbarhet bare. Historisk sett har de alltid gjort det skremmende godt månedene i forkant av valg på meningsmålinger, men valgresultatene har vært ikke vært i samme stil. Noe som også er grunnen til at et av Norges største partier de siste 10 årene enda ikke har vært i regjering.

Om dette er bra nok til å konkludere at dette kommer til å skje igjen er ikke godt å si. Men ikke lat som du vet dette noe bedre enn noen andre her. Blir det borgelig flertall ser jeg det dog lett at Høyre holder seg for nesen og går i regjering med Frp.

 

S,

 

Er det sjokkmålingene fra 2006/2007 du tenker på? "I dag noterer vi en rekord i meningsmålingenes historie. Fremskrittspartiet er størst både når det spørres om kommunevalg og stortingsvalg." - Dagsavisen 22.08.2007

 

Sommeren 2007 seilte Frp over Ap i tre måneder, men vi har ikke hatt noe Stortingsvalg siden 2005 altså. Ellers var der muligens en topp i 2002, på rundt 30%, men den var ikke langvarig. Og langt fra et valgår.

 

Påstanden om at Frp alltid gjør det skremmende godt på meningsmålingene, i forhold til selve valgene, er vel strengt tatt noe du henter ut av løse luften. Eller? Den høyeste måling jeg finner fra 2005 er 21,5%, den kom fra MMI 9 september. Altså, rett før valget. To andre målinger viser dem på litt over 18%. Måling fra februar viser 19,2%, mens en måling i april viser 18,8%. De gjorde med andre ord et bedre valg enn meningsmålingene skulle tilsi.

 

"Aardal advarer mot å feste lit til den oppfatning at Frp gjør det dårligere ved valg enn meningsmålingene i månedene før valget skulle tilsi. Han påpeker at historisk er dette ingen entydig tendens, og ved stortingsvalget i 2005 var det motsatt."

 

Klide: http://www.ukeavisenledelse.no/

 

Jeg vet ikke, synes du det er provoserende med fakta?

 

http://www.lib.niu.edu/1993/ii9307241a.jpg

Link to comment
Share on other sites

 
 
Er det sjokkmålingene fra 2006/2007 du tenker på? "I dag noterer vi en rekord i meningsmålingenes historie. Fremskrittspartiet er størst både når det spørres om kommunevalg og stortingsvalg." - Dagsavisen 22.08.2007

 

Sommeren 2007 seilte Frp over Ap i tre måneder, men vi har ikke hatt noe Stortingsvalg siden 2005 altså. Ellers var der muligens en topp i 2002, på rundt 30%, men den var ikke langvarig. Og langt fra et valgår.

 

Dude, det er noe som heter fylkestingvalg også Morty. De kan også gi inntrykk.

 

2003

januar: 25,8%

februar: 24,4%

mars: 23,9%

april: 22,4%

mai: 21,6%

juni: 23,3%

juli: na

august: 22,1%

september: 22,6%

 

Valgresultat fylkesvalg: 17,9%

 

1999

januar: 18,7%

februar: 18,0%

mars: 18,5%

april: 19,2%

mai: 19,3%

juni: 20,2%

juli:19,2%

august: 17,1%

september: 16,6%

 

Valgresultat fylkestingsvalg: 13,4%

 

***1997:

januar: 12,8%

februar: 12,3%

mars: 13,3%

april: 13,5%

mai: 14,5%

juni: 15,6%

juli: na

august: 21,2%

september: 17,3%

 

Valgresultat Stortingsvalg: 15,3%

 

Etc etc...

 

Det er mer tendensen vi har sett på mange valg med partiet. De har gode perioder i meningsmålingene, og mange spår at de kanskje kan vinne.. men når valgene kommer så er det ikke like bra. Om det finnes unntak? Joda. Sikkert. Kan det hende det slår andre veien i år? Tja, ikke umulig.

Hvorfor er dette så viktig for deg å påpeke?

 

"Aardal advarer mot å feste lit til den oppfatning at Frp gjør det dårligere ved valg enn meningsmålingene i månedene før valget skulle tilsi. Han påpeker at historisk er dette ingen entydig tendens, og ved stortingsvalget i 2005 var det motsatt."

 

I dette sitatet skyter du degselv litt i leggen. Her bekreftes påstanden om at mange tror Frp gjør det bedre på meningsmålingene(akkurat som det nettopp er en vanlig oppfatning), mens du samtidig beskylder meg for å ta dette utfra "løse luften".

Men greit, i 2005 var det kanskje litt motsatt. Da gjorde det ganske jevnt med meningsmålingene.

 

Uansett, i følge alle gallupene i Juli så er et kombinert Høyre+Frp 4-7% mindre enn en fortsettelse av en rødgrønn regjering.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Kommer sannsynligvis ikke til å stemme i år. Liker absolutt ingen av partilederene, får noia. Kan hende jeg stemmer FrP bare for å irritere folk jeg møter på fest etterpå. Noe parti som insisterer på å øke tollgrensen denne gang? Da blir det det partiet. Utenom AP som jeg stemte på sist gang, kun for tollgrensa sin skyld. Etter de kom til makten gav de meg selvsagt fingeren og et saligt fåkkoff med beskjed om at det aldri kom til å skje. Bastards.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Herre min hatt, tollgrensa er da bare en liten fillesak som har liten praktisk betydning for de aller fleste. Så var det det om å rette blikket opp fra den aller nærmeste navleloen. Hvis det er en sak som er viktigere enn de andre i år for min egen del må det være spørsmålet om datalagringsdirektivet.
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg skjønner ikke helt hva som er stria med tollgrensa. Hva er det dere skal importere? Massive mengder bildeler og tobakk? Det er da ikke akkurat så mange ting det er toll på.

 

MVA-grensa ser jeg, for så vidt, men tja, om det faktisk er slik at norske bedrifter mister livsgrunnlaget, så kan den få være. Det er langt viktigere ting å tenke på i et valg.

 

[EDIT: Yeah, Zann, you go girl.]

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...