Jump to content

Stortingsvalg 2009


Uruloki
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 294
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Men da regner man vel ikke med stemmene til Rødt? Uansett så hadde jo ikke høyresiden klart å stable en flertallsregjering på beina med disse 45000 ekstra stemmene, så det har vel egentlig ikke så altfor mye å si. Men joda, jeg er jo enig i at man burde ta en titt på hvordan valgsystemet er lagt opp her til lands.
Link to comment
Share on other sites

 
Rart at debatten rundt valgordningen bare dukker opp når noen har gått tapende ut av et valg. Ellers i året er det bred enighet om at en stemme i Finnmark skal telle mer enn i Oslo for å utjevne den geografiske ulikheten. Sammenlikningen mellom Nord-Norge og Oslo halter litt også ettersom de nordligste fylkene tradisjonelt har lavere valgoppslutning enn Oslo. Rundt 70 prosent i Finnmark og Troms i år, 77 prosent i Oslo. Gjennomsnittet for hele landet er som vi vet 75,5 prosent, altså dras snittet ned i fylker hvor stemmene teller mest.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Det var ikke ment som klaging på valgresultat, men bare å påpeke hvor håpløst den demokratiske prosessen er i Norge.

 

Rødt er en av de partiene som taper mest på dagens valgordning. Sympatiserer man med Rødt og bor utenfor Oslo kan man like godt drite i å stemme; resultatet vil være det samme uansett. Venstre tapte mye på ordningen dette valget, men i motsetning til Rødt er det for de faktisk mulig å komme over sperregrensen.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Jeg synes ikke det er spesielt godt når man 1) har regnet med partisammensetninger som overdramatiserer tallet (dvs. bevisst utelatt Rødt, som hadde støttet en rødgrønn regjering og fikk rundt 35 000 stemmer) og 2) har regnet et styringsdyktig alternativ opp mot fire partier som ikke hadde funnet sammen om de hadde aldri så mye flertall. Man har sammenliknet epler og pærer på en tendensiøs måte, og prøver å skape inntrykk av at en vedtatt valgordning som det ellers i Stortingsperioden er bred enighet om er udemokratisk. Det er ikke akkurat Bush i California vi snakker om.

 

EDIT: Dagbladet derimot mener det er å "ta en Bush" og antyder dermed at de rødgrønne har kommet til makten med ufine metoder og utnyttet systemet på et vis. Selv om det har vært politisk enighet i Stortinget om dagens valgordning siden 2001.

Link to comment
Share on other sites

 
Jada, hun ble sikkert feilsitert, og det er kanskje stygt å være slem mot henne. Men altså, hun har ikke HØRT om innkjøpsordningen? Det må være lov å le litt oppgitt av at en politiker innrømmer noe sånt. Jeg leste forøvrig en plass at hun blir sett på som en av de virkelig store politiske talentene i FrP. Men dette sier kanskje mer om folks generelt skremmende lave allmennkunnskapnivå. Ungdommen nå til dags, osv.

 

Kremt, må innrømme st jeg måtte slå opp innkjøpsordningen. Samme med datalagrigsdirektivet og heldagsskolen. Min kjennskap til norske regler og prosedyrer er nok den største taperen som følge av min utlendighet. Men kan ikke si jeg savner det.

 

Men selvfølgelig bør en aspirerende politiker som vil uttale seg om kultur vite hva innkjøpsordningen er. Har aldri hørt om henne før, men virker som hun stiller ganske uforberedt til intervjuer om hennes fanesaker.

 

Med sentrum utradert nærmer vi oss et topartisystem. Hadde vært enklere.

 

Sikkert sagt litt sarkastisk, men vær forsiktig hva du ønsker. New Zealand er voldsomt nært denne situasjonen, med National og Labour som de store partiene, og noen få små partier som kun er i parlamentet som følge av MMP eller dedikerte maori seter. Jeg har blitt ganske lei av at regjeringen foreslår en ting og at opposisjonen alltid svarer med det motsatte eller at det ikke er nok. De er aldri enige. Jeg forstår det er poenget med opposisjonen, men det må da være mulig å være enige i noen saker. Hvis MMP avskaffes så blir det rent topartisystem, noe som er ganske skummelt. Koalisjoner er viktige, og en toparti situasjon der det største partiet kan presse gjennom hva de vil er ikke bra. Mangfoldighet er viktig.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Hanekamhaug ute av tinget! Dette skuldast utjamningsmandat. Torgeir Dahl (H) tek mest sannsynleg plassen til den unge Frp-politikaren.

 

http://smred.publicus.com/apps/pbcs.dll/ar.../236886138/1002

 

Denne kunne vel ha blitt posta i Jubel-tråden også :D

Link to comment
Share on other sites

 
 
Hanekamhaug ute av tinget! Dette skuldast utjamningsmandat. Torgeir Dahl (H) tek mest sannsynleg plassen til den unge Frp-politikaren.

 

http://smred.publicus.com/apps/pbcs.dll/ar.../236886138/1002

 

Denne kunne vel ha blitt posta i Jubel-tråden også :D

Nettsida som du viser til har eit dårleg rykte, ifølgje Web of Trust.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 1 month later...

Liksom alltid noe med utseendet til alle frp politikere som gjør at de virker useriøse selv om de ikke har fått åpnet kjeften engang.

 

http://img18.imageshack.us/img18/1641/aaacr.jpg

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...