Jump to content

Diskuterfilmklubb


Uruloki
 Share

Recommended Posts

Det virker jo som det er litt stemning for en slik "filmklubb", jamført "hvilken film så du sist"-tråden, så da mekker jeg en tråd for å måle temperaturen litt.

 

Slik jeg ser det for meg, men som selvsagt er åpent for diskusjon, det er vel litt av poenget med denne tråden, diskutere hvordan det skal legges opp, men slutt på avsporing, slik jeg ser det for meg ja, det er at vi mekker et underforum dedikert til denne aktiviteten, hvor folk melder seg på etter hvert, og føres opp på en liste. "Dem som er med" liksom. Så anbefaler førstemann én film, en personlig favoritt eller en film han føler det er viktig at resten av forumet får med seg, hva som helst egentlig, som resten av dem som er med skal se. La oss si at hver runde pågår i 1 eller 2 uker, dette er selvsagt åpent for diskusjon, som alt annet. Etter at folk har sett den, eller "underveis" er kanskje mer riktig å si, kan vi ha litt synspunkter, diskusjon, synsing rundt filmen. Snakke litt sammen om hva vi egentlig syntes om verket.

 

Etter at runden er over, fortsetter vi nedover på medlemslista, nestemann anbefaler en film, rinse and repeat. Hver runde, hver film, får sin egen tråd, slik at man kan gå tilbake og diskutere ved senere anledninger.

 

Hvordan er stemningen for et slikt opplegg? Tiårskåringene har jo vært bra for aktiviteten her inne, og jeg ser for meg at noe som dette kan gjøre det samme. I tillegg er det jo en god mulighet for å se filmer man kanskje ikke ville prioritert ellers, samtidig som at det ikke blir så altoppslukende at man ikke får tid til å se de filmene man selv vil se. Er jo tross alt bare én film annenhver uke eller så, det burde alle klare. Men det er selvsagt ikke bindende å være med, ingen tvang.

 

 

Pretender kom med et forslag på bakrommet, si gjerne hva dere synes om en slik løsning:

 

Tenkte litt på det, hva med - i stedet for en liste - at man lar de som deltar aktivt få velge neste film? I ogmed at det sikert vil være litt rift om å "få velge".

 

Sett at du valgte den første, og fire stykker deltok aktivt i diskusjonen. Én av disse (basert på aktivitet, hvem som vil etc) velger neste film. Nå vil aktivitetsnivået her bestemme mer presist hvem som bør få æren neste gang. En eller annen bør selvfølgelig holde litt orden (f.eks. Uruloki)... og etter beste skjønn sende fakkelen rettferdig videre.

 

Slik blir "klubben" åpen for alle som vil hoppe på når som helst, og aktivitet vil belønnes.

 

 

Diskuter!

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
 

Som jeg også nevnte i den andre tråden, så er jeg helt klart med om noe slikt startes.

Da det ikke bare vil utvide horisonten min (forhåpentligvis) betraktelig, men det vil også være mulig for andre/nye brukere som kanskje ikke har sett såpass mye "undergrunns-film" som andre har på forumet, og få være med å diskutere på et visst plan.

Det vil føre til at man fører seg innvolvert, og det vil også føre til større aktivitet (tror jeg) da alle har noe å diskutere og sine egne meninger rundt filmene i fokus

Økt følelse av tilhørighet = bedre trivsel og miljø på forumet.

 

Jeg er definitivt med på dette.

Link to comment
Share on other sites

 

Spanande, men ein må vel også rekne med litt tid til evt kjøp av dei aktuelle filmane, om ein då ikkje vil finne dei gratis på nett. Sjølv om det er interessant med sjeldne filmar, bør ein også tenkje over at ikkje alt er like lett å få tak i.

 

Støttar heilt klart dette, og det kan jo vere interessant med evt. gjensyn med filmar om ein har sett dei før.

 

Men som sagt, er det ein film som berre kan bestillast frå Tsjekkia til 400 kr er det lite aktuelt for min del. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

 
"Diskuterfilmklubb" høres helt jævlig ut, men jeg er med, hehe. Synes Pretenders forslag var bra, og jeg stemmer for en egen tråd der man "administrerer" og diskuterer fremgangen i prosjektet, hvilken film som skal i ilden osv, og at det fortløpende opprettes egne tråder for hver film. Det kan jo være den som har fått i oppgave å velge film som lager tråden og kanskje en liten introduksjon. Synes ikke man bør bruke mer enn to uker på hver film, de som er med er med, og det er jo ikke noe i veien for at noen ser filmen senere og bruker den tråden som er dedikert til filmen for å kommentere den da.
Link to comment
Share on other sites

 

Ja, vi burde kanskje ha en regel angående dette med tilgjengelighet. At man ikke kan anbefale filmer som er ute av produksjon, ikke mulige å få tak i utenom f.eks Karagarga (da blir det jo å tvinge folk til nedlasting, noe jeg ikke er helt sikker på at DFilm som helhet vil assosieres med), eller i overkant vanskelige å skaffe lovlig, enten pga. høy pris eller lang ventetid/frakttid.

 

 

Edit: enig, KAH, Diskuterfilmklubb var bare det første, mest cheesy jeg kom på. Diskuter gjerne forslag til navn også her.

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg er med på slikt, alltid morsomt å se andres favoritter. Prøvde noe lignende på diskusjon, men det døde ut fort. Regner med at den var lengre her, med tanke på at folka her er åpen for alt slags film (vel nesten alt)
Link to comment
Share on other sites

 

Det er vel ikke noe i veien for å starte lett (med en film som ikke er über-obskur), og så bare ta det på feelingen etterhvert? Selvsagt greit å ha konkrete retningslinjer, joda.

 

Det beste med prosjekter som dette er jo at man nærmest føler seg tvunget til å se filmen in question, god motivasjon. For jeg har en lei tendens til å utsette mer krevende filmer i evigheter.

Link to comment
Share on other sites

 
Synes ikke man bør bruke mer enn to uker på hver film

 

Enig.

 

Ja, vi burde kanskje ha en regel angående dette med tilgjengelighet.

 

Dette er det eneste "uro-momentet" her i gården, da jeg kun har mobilt bredbånd (for nedlasting tenkte jeg på) for tiden, og jobber kun deltid (lang historie).

At jeg skal klare å få tak i en rimelig film annenhver uke er ikke noe problem, så lenge man får bestilt de fra et sted (Play/HMV osv).

De bruker vel som regel ikke så mye som 2 uker på å levere filmer uansett, og skulle noe skje har man jo arkiv-trådene eller hva man skal kalle det.

Link to comment
Share on other sites

 
Men okei, er det stemning for at vi går for pretenders forslag? Skulle gjerne sett litt mer diskusjon rundt hvordan dette opplegget skal bygges opp.
Link to comment
Share on other sites

 

Pretender sin màl høres da god nok ut den?

Men da må man jo evt. ha en generell hovedtråd der man får vite hvilke filmer som skal sès til neste gang, slik at det ikke bare popper opp en tilfeldig tråd.

 

Jeg synes 2 uker per. film høres mer enn nok ut, da får alle tid til å evt. bestille og se filmen innen den "optimale" tidsgrensen.

 

 

 

Edit:

 

Så hadde det vært veldig fint om den som bestemmer neste film også legger ved en måte å skaffe filmen på, det være seg en Play.com link e.l.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
Foreslår at du velger første film selv, oppretter tråd, skriver kort intro, setter av to uker, avmåler aktiviteten i tråden, og lar en av de deltagende som har lyst få velge neste film.

Okei, da bare gjør vi det slik.

 

Men forslag til navn da?

Link to comment
Share on other sites

 
Høres ut som en grei plan ja! Hmm, det var det med navn da. Hadde det vært en film i uka eller i måneden så hadde det vært veldig greit å kalle det "ukens film" eller "månedens film". Jeg vet ikke jeg altså. Jeg får opp en uklar tittel med ordet "fokus" i seg, men jeg ser ikke de andre ordene. Vanskelig. Synes flere bør kaste seg på en brainstorm angående navn så vi ikke ender opp med "diskuterfilmklubb" til slutt likevel, hehe.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
 

"Laterna Magica"

"elitistenes lekeplass"

" Se og bli frelst"

"Fra Lumiere til Lynch"

"Rull film"

"Visningsklubben"

 

 

Jeg gir opp. Å kutte all selvsensur kan være konstruktivt, men ikke alltid. Huff, enten for teit eller for folkelig og banalt. Jeg tror ikke folks fordommer mot diskuterfilm blir noe bedre om et Bergman-relatert navn slår igjennom som navn på filmgruppen.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...