Jump to content

Snarveien


tango82
 Share

Recommended Posts

http://www.filmweb.no/bilder/multimedia/archive/00145/Snarveien_plakat_145654f.jpg

 

Fikk gratis billetter via vg's filmklubb, og så denne på 18:30 forestillingen på Prinsen2 i Trondheim med en

kompis. Forventninger til denne var minimale,så det var egentlig svært lite som skulle til for å imponere meg.Noe den dessverre aldri gjorde.

 

Når jeg så denne var det rimelig tydelig å se hvilke filmer inspirasjonen var hentet fra, jeg never i fleng;

Texas chainsaw massacre(1973), Haute tension(2003), Untraceable(2008),Wolf creek(2005/anbefales!) & Villmark(2003) og sånn ca 100

andre filmer.

 

Historien er veldig enkel og forutsigbar;ungt par forviller seg bort i skogen, blir terrorisert og forfulgt av en eller flere

som prøver å ta livet av dem. I dette tilfellet en familie. Denne har også noen halvslappe plot-twists (som du kan se komme fra milevis),lettglemte karakterer

(verdens minste birolle til Mikkel Gaup!!) og et VELDIG uengasjert forsøk på å gjøre filmen til en teknologi-thriller, -så aldri helt poenget

med hele "streame-hele-greia-til-nettet"-plottet, kan være regissøren synes at det er veldig kult med overvåkningskamera-look,

men den var egentlig bare en billig gimmick for å selge filmen spør du meg. Historien ellers er rimelig hullete og vitner om at den

er rasket sammen rimelig kjapt.

 

Filmingen og cinematografien er basic, ikke mye kreativt å spore, noen greie fokusskift og en fin heli-kjøring i starten(tenk The Shining), som sikkert

tok et solid jafs av budsjettet. Det er mange forutsigbare BØ!-øyeblikk, men disse er også veldig arrangerte og forutsigbare, lett å se

når de kommer.

 

Filmen er heldigvis svært kort (70min), men det å ta 90,- kroner for dette på kino ville jeg ansett som svindel.

Hadde ikke denne filmen vært norsk ville den aldri havnet på kino, men blitt sendt rett på dvd.

 

3/10

Link to comment
Share on other sites

 

Hehe, den siste linja du skriver er nøyaktig det jeg tenkte da jeg så traileren.

Skal se denne på pressevisning på onsdag, og forventer ikke allverden, men det kan jo være interessant å se om det er mer spenst i den enn Fritt Vilt-filmene. Men joda, dette ser helt klart ut som generisk dvd-skrekk.

Link to comment
Share on other sites

 

Velkommen til forumet, tango82. Flott at du kjører på med anmeldelse.

 

Får en følelse av litt filmfondhelvette her, den har fått ballene knust av den statlige kverna. Jeg kan ikke fatte at dette, er noe av det mest spennende man kunne satse på. Finnes det ikke bedre ideer der ute?

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...