Jump to content

Billy B leser sakprosa foreslått av Dfilm


Recommended Posts

 
  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kom på éi bok til som eg må få lest, boka med den kulaste tittelen i historia:

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d2/SurelyYoureJokingMrFeynman.PNG

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
 
Ayn Rand er misforstått. http://img174.imageshack.us/img174/6880/smileysmug.gif

 

Tror kanskje dodraugen misforstår.

 

http://www.othercinema.com/otherzine/otherzine3/wildnight3.jpg

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...
 
 
 
  • 1 month later...
Nassim Nicholas Taleb - Fooled by Randomness: The Hidden Role of Chance in Life and in the Markets

 

Plukket opp denne på "impuls".

 

Vel hundre sider uti har jeg følgende foreløpige dom: ræva. Bare masse anekdoter og raving, relativt usammenhengende. Det som er mest interessant (sannsynlighet og statistikk) gås raskt igjennom for å gi plass til en eller annen overdimensjonert fortelling som skal illustrere. Håper det blir bedre etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Nei, har ikke noe forhold til Taleb utover Fooled by Randomness. En bok jeg plukket opp nærmest på slump. Jeg likte de mange anekdotene, noe jeg som regel gjør når jeg leser populærvitenskap. Bare å åpne boka og lære litt trivia, den er ofte oppblåst og romantisert men slik fungerer det også best. Ellers blir det kjedelig, som en textbook.

 

Nå er jeg straks ferdig med Fermat's Last Theorem. Matematikkens historie med utgangspunkt i et av verdens mest kjente teorem. Enda mer populær, drevet av anekdoter. Jeg liker det.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Jeg har lyst å lese den der boka om døde språk som kom ut i høst. Leste om den i Morgenbladet og kicket litt på ideen. I døde språks selskap, heter den. Av en Ola Wikander. Noen som har lest den?
Link to comment
Share on other sites

 

Nevnte Fermat's Last Theorem ruver nok høyt blandt menigmanns matematikkbøker. Det er tydelig at boka forholder seg til målgruppen men undervurderer den heller ikke. Den rene matematikken med utledninger og bevis er samlet i appendikser bakerst i boka. Så kan man velge selv. Ankepunktet mitt er at den favner vel bredt, og det blir veldig mye å holde styr på etterhvert - personer, begivenheter, teoremer, gjennombrudd og matematiske revolusjoner. Men en real page turner er det i alle fall for min del (obs: jeg liker matte).

 

Bakpå boka mi står det et sitat av The Times: 'To read it is to realise there is a world of beauty and intellectual challenge that is denied to 99.9 per cent of us who are not high-level mathematicians.' Synes den lykkes i å formidle noe av denne beauty.

 

Kjekt å vite: Fermat's Last Theorem (teoremet) er et utrolig simpelt, men mystisk og myteomspunnet teorem som i hundreår på hundreår har tatt knekken på samtidens beste matematikere (iblandt dem Euler og Gauss) og bygget seg opp status som verdens vanskeligste problem. Alle vet at 3^2 + 4^2 = 5^2. Fermats siste teorem: Bevis at ligningen a^n + b^n = c^n ikke har noen heltallsløsninger for n>2.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...