Jump to content

Billy B leser sakprosa foreslått av Dfilm


Recommended Posts

Nei, veit du kva, eg er ingen lesehest. Har dessverre ikkje noko å tilråde. Liksom Houseman, er det nok heller eg som bør hente tips frå dykk andre.
Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skuffa!

 

Vel, da kjører vi runde to. Med videre:

 

Greil Marcus - Mystery Train: Images of America in Rock 'n' Roll Music (zann)

Jon Ronson - The Men Who Stare At Goats (morty)

Nassim Nicholas Taleb - Fooled by Randomness: The Hidden Role of Chance in Life and in the Markets (papillion)

Tariq Ali - The Clash of Fundamentalisms (Kah)

Daniel J. Levitin - This Is Your Brain On Music (svank)

Georges Bataille - Erotismen (mxyt)

Miguel de Unamuno Om den tragiske livsfølelse (abajo)

Jimmy Carter - Palestine Peace Not Apartheid (dodraugen)

 

Pretender - dine forslag er jo filmrelaterte begge to, og rimelig "like" innenfor sjangeren regissørrelaterte greier. Du får begrunne for begge, blir helt tilfeldig å velge mellom de to nå.

 

Dere andre: to eller tre eller så mange setninger dere trenger om hvorfor jeg bør lese boka dere foreslår!

 

Fight!

Link to comment
Share on other sites

 

Jimmy Carter - Palestine: Peace Not Apartheid

 

Grei inngang til en fortsatt like aktuell konflikt. Personlig kan jeg alt for lite om Israel-Palestina-konflikten, og før jeg leste boka hadde jeg ikke annen kunnskap enn det jeg hadde plukket opp fra avisartikler og internett. Allikevel er det enkelt å følge med, Carter holder seg til den sentrale. At han har mye førstehåndserfaring med konflikten hjelper også. Boka har ikke den indignerte tonen skriverier om konflikten ofte har, den er balansert og såvidt jeg kan se er det ikke noe av innholdet som er spesielt kontroversielt. Allikevel har den skapt mye blest, Carter har forutsigbart nok blitt anklaget for å være antisemitt (blant annet her)

 

For en introduksjon til hva boka handler om kan du se

videoen. Og siden du droppet Finkelstein-anbefalingen min føler jeg meg tvunget til å anbefale forelesningen hans "
" (starter etter ca to minutter).
Link to comment
Share on other sites

 
Greil Marcus er den som forstår og skriver aller best om rock. Mystery Train er en slags rockens idéhistorie og den boka man velger hvis man bare skal lese en bok om temaet. Når Marcus slår seg løs forstår man at rock er det desidert viktigste som oppsto i hele det forrige århunderet. Som extra added bonus kan man som leser begynne å få sans for gubberock.
Link to comment
Share on other sites

 

Fooled by Randomness.

Menneskehjernen søker uavbrutt mønstere og sammenhenger. Det meste som hender i verden hender uavhengig av tidligere eventer, altså kan de ikke settes inn i mønstere og sammenhenger. Av dette har du finansfolk som tilskriver dyktighet til hele sin suksess, og er blåøyde for markedets virkelige natur. Denne boka handler om å sparke slike folk i ballene og den tar et skikkelig oppgjør med misoppfatninger rundt det ekstremt interessante fenomenet tilfeldighet. Trivia: Fooled by Randomness har etterhvert blitt et idiom på engelsk for de gangene noen ser et mønster der det kun er tilfelig støy.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 

Om den tragiske livsfølelse

 

Min favoritt baskiske filosof skriver behersket, velformulert og med en eksakthet som gjør at han ikke burde bli kalt en filosof. Både aktuell i dag og som et tidsvitne (rundt 20-tallet) på Spanias interne kamp mot seg selv mellom fornuften og religionen. Unamuno argumenterer i relativt muntert leie over menneskets utilstrekkelighet og hang til religionen som en krykke. Rasjonell og opprørsk i samme avsnitt er fyren en glede å lese.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

The Men Who Stare At Goats

 

"You can take eyeballs right out with this bit.", sier Pete Brusso og peker på en kant på noe som ser ut som et plastleketøy. Jon Ronson befinner seg langt ned i kaninhullet i krigen mot terror, ved Camp Pendleton Marine Base i San Diego. Pete Brusso trener soldater i alternativ kampsport, med et instrument han kaller The Defender. Et fredelig og mer harmonisk våpen. Med det låser han Ronsons fingre, gir ham hodepine ved å presse den mot tinningen og kaster den stakkars journalisten med største letthet gjennom luften.

 

Det hele startet på 70-tallet, med Vietnamveteranen Jim Channon. Han får i oppdrag å tenke utenfor boksen, i et forsøk på å fornye militæret. Han reiser til California for å studerte new age, meditasjon, mystikk og alternativ medisin. Resultatet blir manualen "First Earth Battalion", et åndelig og fredelig militær for fremtiden. Hvor soldater bærer uskyldige lam på armen, istedenfor ladde gevær. De møter fienden med avstressende musikk og klemmer, istedenfor kuler og krutt. I en periode trenes soldater kledd i munkekapper, som med største seriøsitet kaller seg Jedikrigere. Hvor krigsrop byttes ut med mantraer, og gevær med tankens kraft. Med den kraft prøver de også å stirre geiter i senk.

 

Ronson tar tak i ville historier, antagelser og hva konspirasjonsteorier er bygd på. Han nøster opp og kommer i kontakt med mennesker enn trodde hørte fantasien til. Det blir en absurd, komisk og litt skummel reise ned en sidevei i amerikansk militærhistorie. En rute som leder vei til dagens krig mot terror. Hele veien inn i Abu Ghraibs mørkeste kroker, til moderne avhørsmetoder ved Guantanamo Bay, psykologisk krigføring og en irriterende barnesang om en rosa dinaosaur. Møt den pensjonerte generalmajoren, Stubblebine III, som mener han kan gå tvers igjennom murvegger. Mester i tankenes kraft, Uri Geller, som mener han igjen jobber som klarsynt for militæret. First Earth Battalions far, Jim Channon, som kan oppløse skyer med tankens kraft. Samt en kampsportekspert, som mener å ha en video av en hamster. Som stirres til døde! Ronson oppsøker dem og flere med, i en absurd komisk reise inn i galskapen. Dr.Strangelove lever i beste velgående.

Link to comment
Share on other sites

 
Du burde lese mer så du kan bidra i fremtiden! Du er jo smart.

Det skal eg gjere, og takk! ;)

 

Faktisk så trur eg berre at eg skal hoppe i det og plukke ei av desse bøkene sjølv. Tør eg å love det?

Link to comment
Share on other sites

 
The Men Who Stare At Goats

 

Har lenge tenkt på å lese Jon Ronson, og denne omtalen har ikke gjort lysta mindre. Høres ganske interessant ut.

 

Ellers leser jeg svært lite sakprosa og kan ikke komme med mange anbefalinger. Nærmeste jeg kommer er Peter Biskind og Jon Krakauer. Sistnevnte kan vel heller ikke kalles en sakprosaforfatter.

Link to comment
Share on other sites

 
Eeeh ja, det var dette ja. Du bør lese "The Clash of Fundamentalisms" fordi det i dag er snakk om at fremtidens kriger vil foregå mellom sivilisasjoner, og da tenker man ofte på den vestlige og den muslimske. Den globaliserte verden er inne i en potensielt skjellsettende kamp om ideer og verdisyn. Denne boka, har på grunn av forfatterens bakgrunn, en fot innenfor begge verdener. Myter og konsoliderte oppfatninger analyseres og avlives, muslimsk historie gjennomgås i korte trekk, samt litt om vestens interesser i orienten, noen dikt siteres her og der og det hele er ganske løst og avslappet og det finnes ingen klare konklusjoner, slik det skal være. Forfatteren er stort sett hele tiden varig sitt ståsted og sin innfallsvinkel. Orientalism, som du valgte bort, er en bedre bok om mye av det samme, men den er mer tunglest og dessuten en god del lenger, så greit valg lell. Vet ikke om dette er noe som interesserer deg i utgangspunktet, men det er definitivt høyaktuelle greier.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Apropos fritid, utrolig tungt å måtte skrive to tekster. Men nå er det gjort.

Sculpting in Time

 

Tarkovskij følte at det var hans ansvar å lage film. Engasjert og dyptgående forsøker han å gjøre rede for hvilke muligheter som ligger i filmen; kunstformen han anså fortsatt var milevis unna å realisere sitt potensiale (mye pissing på 'entertainment' forøvrig...og ikke minst vestlige popartister. Oppveid av gjentatte klapp på ryggene til Bergman, Bresson og Kurosawa blant andre). Her går han også igjennom de fleste av filmene sine, og blottlegger en rikelig andel av idéene og prosessene. Ikke så rent lite selvkritisk, men han strakk seg alltid mye lengre. Man kan godt være uenig i mye av det, men det er umulig å ikke la seg påvirke.

 

Boka lukter ellers godt, inneholder fine bilder og engelske oversettelser av en rekke av Arseni Tarkovskijs dikt.

 

 

 

Notes on the Cinematographer

 

En rikelig samling "note to self"-tekster Bresson skriblet i notisboka, opparbeidet gjennom over 20 år. Under det tidvis i overkant knappe språket som nesten i seg selv kvalifiserer som poesi, ligger en lang rekke idéer som sammen gir en unik innsikt i Bressons tankesett.

 

"Sound invented silence."

Link to comment
Share on other sites

 
Har lenge tenkt på å lese Jon Ronson, og denne omtalen har ikke gjort lysta mindre. Høres ganske interessant ut.

 

Ronson skaper leseglede, det verdsetter jeg kanskje mest ved ham.

Link to comment
Share on other sites

 

Ok. Dette går ikke. Jeg må nesten lese alle. Skal jeg lese alle? Galskap. Det er kanskje bare en eller to bøker på lista jeg ikke er toppmotivert for. Fin blanding av filosofi, såkalt kunst og kultur og politikk.

 

Svankmajer er den eneste som ikke har levert forslaget. Det er vi nødt til å boo'e for.

 

Anyways, disse bøkene kommer jeg garantert til å lese:

 

Miguel de Unamuno Om den tragiske livsfølelse

Georges Bataille - Erotismen

Bresson (nesten utelukkende fordi jeg digger sånn notatbok-bøker, postitlapper, journaler, brev

 

Disse leser jeg antakelig som runde to:

 

Greil Marcus - Mystery Train: Images of America in Rock 'n' Roll Music (zann)

Jon Ronson - The Men Who Stare At Goats (morty)

Nassim Nicholas Taleb - Fooled by Randomness: The Hidden Role of Chance in Life and in the Markets

 

Hvis jeg fremdeles har energi:

 

Tariq Ali - The Clash of Fundamentalisms (Kah)

Daniel J. Levitin - This Is Your Brain On Music (svank)

Jimmy Carter - Palestine Peace Not Apartheid (dodraugen)

 

Noen tenker kanskje "forutsigbart!" Joda, men kicket litt på de filosofibøkene, fordi det er ting jeg bare har visst om mens jeg studerte dette helvetes faget, men aldri brydd meg om. Nå er det mer rom for "livsfilosofi". Ronson tipper jeg er dritmorsom, og det kan hande jeg burde prioritert den høyere. Ali og Carter, joooooo, men tror ikke jeg klarer det akkurat nå. La oss se om en måneds tid.

 

Takk skal dere ha alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

 

In the weeks after Jamal's release, two years later, he gave a few interviews, during which he spoke of the shackles and the solitary confinement and the beatings - the things the outside world had already imagined about life inside that mysterious compound. He said they beat his feet with batons, pepper-sprayed him and kept him inside a cage that was open to the elements, with no privacy or protection from the rats and scorpions that crawled around the base. But these were not sensational revelations.

 

He spoke to ITV's Martin Bashir, who asked him (off-camera), "Did you see my Michael Jackson documentary?"

 

Jamal replied, "I've, uh, been in Guantánamo Bay for two years."

Link to comment
Share on other sites

 
 

Har plukka ut fire bøker no. Kan ta ganske lang tid før eg kjem meg gjennom alle desse, men eg skal altså prøve å lese:

 

Greil Marcus - Mystery Train: Images of America in Rock 'n' Roll Music

Rockens idéhistorie. Høyrest spanande ut!

 

Nassim Nicholas Taleb - Fooled by Randomness: The Hidden Role of Chance in Life and in the Markets

Har av og til tenkt på nettopp dette med korleis folk lèt seg lure av det tilfeldige. Så mykje overtru styrer liva våre, og ingen ser ut til å tenkje over at i ei så stor og kompleks verd, ville det ha vore usannsynleg om det ikkje skjedde ein heil del usannsynlege ting.

 

Jimmy Carter - Palestine Peace Not Apartheid

Denne konflikta eg vite meir om!

 

Stephen Hawking - A Brief History of Time

Skulle ha lest denne for lenge sidan.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...