Jump to content

Hva hørte du på sist?


blausen
 Share

Recommended Posts

http://www.ondarock.it/images/cover/aleph.jpg

 

Jeg synes vel egentlig David Tibet har operert faretruende nært det selvparodiske i det siste, men det er nå litt trivelig likevel. Veldig apokalyptisk i alle fall, det kan ingen ta fra ham. Klarer ikke å helt å identifisere Sasha Greys bidrag, lurer på om det er henne som er ansvarlig for ooooooo-ingen i bakgrunnen her og der.

Link to comment
Share on other sites

 
Hører du på noe annet enn Muse?

Selvfølgelig gjør jeg det! Muse er nr. 1, Smashing Pumpkins nr 2, Radiohead nr. 3 bare for å nevne noe. Grunnen til at jeg hører mye på Muse for tida er jo fordi de kommer med nytt album snart. Smashing Pumpkins er jo så godt som dødt med kun Billy Corgan igjen, og Radiohead har bare ikke kommet med noe nytt i det siste.

 

Så dem live i 07 jeg også, og må si jeg ble skuffet. De er flinke musikere og alt det der, men live-opptredenen deres var helt forferdig.

Liveopptredenen deres ser hvertfall helt konge ut på alle livedvd-ene og de har vunnet MANGE priser for deres energiske liveopptredner, så dette må nok bare ha noe med deg å gjøre.

 

-

 

Når det gjelder den tåpelige Radioheadsammenligninga tar jeg bare et sitat fra musevokalist Matthew Bellamy:

"There's two things that make me understand why we've been compared. Thom Yorke is influenced by Jeff Buckley, and John Leckie produced "The Bends" and John Leckie also produced our album. But, when people see us live, they see that we're more of a rock band."
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
Forferdelig sang! Men ikke den verste popsangen jeg har hørt på radio i sommer, den prisen går til Kelly Rowland. Var ikke hun med i Destiny's Child? Burde hun ikke da ha råd til å hyre de dyreste produsentene? Ting tyder altså på at det beste man kan kjøpe for penger i dag er noe som høres ut som 90-talls technopop/trance, type Sash! sin hit Ecuador. Skummelt.
Link to comment
Share on other sites

 
Når det gjelder den tåpelige Radioheadsammenligninga tar jeg bare et sitat fra musevokalist Matthew Bellamy:

 

De startet ut som veldig veldig veldig inspirert av Radiohead. Jeg husker de enda før de hadde fått platekontrakt og Matt Bellamy drev å proklamerte bandet sitt på Radiohead-forums som et "Radiohead-inspirert band". Dette var rundt 1997/1998. Showbiz-albumet bærer veldig preg av OK Computer. Senere ble Matthew Bellamy veldig lei av å bli kalt Radiohead-kopiister og begynte å slenge dritt om Radiohead som reaksjon, og påstander om at Radiohead ikke var en så stor inspirasjonskilde for dem. Alt var mer bare tilfeldig fordi både han og Thom Yorke begge var influert av Jeff Buckley. Ja, liksom. Synes alt det der var veldig umodent.

 

Chris Martin hadde i det minste stolthet nok til å innrømme at Coldplay var veldig inspirert av tidlig Radiohead.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Hvem bryr seg om hva rockeartister sier om sin egen musikk, det er jo nesten påkrevd av dem å være litt arrogante. Jeg skjønner ikke helt denne anti-Muse-bølgen som har oppstått, ikke minst fordi det gjerne er argumenter som ikke har noe med det musikalske å gjøre som dyttes frem. Jeg er ikke verdens største fan selv, og de to nye låtene høres triste ut sammenlignet med mye bandet har gjort tidligere, men jeg synes det er litt flott at et band som gaper over såpass mye, som ikke legger særlige begrensninger på seg selv i forhold til sjanger/stil, og som tidvis har inkludert komplekse, klassisk-orienterte pianoriff i musikken uten å glemme den gode melodien, som åpenbart er dyktige musikere, faktisk høster kommersiell suksess. Det er et sunnhetstegn i mine øyne, og å sammenligne det Muse vi kjenner etter debuten, med Radiohead, er fåfengt. Alle er inspirert av noen, Muse kan ikke beskyldes for å i større grad enn andre være kopister.

 

Hvilke andre band i dag oppnår suksess med så forskjellige låter som hitene fra "Black Holes and Revelations"? Det er mange band der ute jeg gjerne rakker ned på, av ovennevnte grunner er ikke Muse et av dem, tross alt, og skal man rakke ned på dem så ta gjerne utgangspunkt i musikken i stedet for image/ oppførsel/ copycat-beskyldninger eller whatever. Mine fem øre. Det lukter av dette, mer enn noe annet, at man har gått lei hypen og derfor kaster seg på en anti-hype. Sier ikke at mange her på forumet virker som innbitte motstandere, men jeg har sett de sprette opp overalt ellers.

Link to comment
Share on other sites

 

Tro meg, alt drit jeg har å si om Muse handler om det musikalske. På en måte bør de straffes enda hardere om de har kokt sammen dette av egen oppfinnsomhet.

 

Forferdelig sang! Men ikke den verste popsangen jeg har hørt på radio i sommer, den prisen går til Kelly Rowland. Var ikke hun med i Destiny's Child? Burde hun ikke da ha råd til å hyre de dyreste produsentene? Ting tyder altså på at det beste man kan kjøpe for penger i dag er noe som høres ut som 90-talls technopop/trance, type Sash! sin hit Ecuador. Skummelt.

 

Her har du misforstått. Rowland har ikke hyret noen, men ble selv hyret inn av David Guetta. Det er David Guetta feat. Kelly Rowland, ikke Kelly Rowland feat. David Guetta. Guetta er en fransk DJ som i 2008 ble kåret til verdens 5. beste DJ av dj mag. Helt grei låt, ikke spektakulær slik eller sånn. Kanskje 6 av 10.

Link to comment
Share on other sites

 
 

http://cdon.eu/media-dynamic/images/product/00/07/00/94/86/3/4cc620bb-6853-4cf8-bf2e-6c9b84586691.jpg

 

Hører forøvrig på denne her, som jeg i et svakt øyeblikk har lovet å skrive om i Groove. Så høflig, så elegant, så europeisk. Umulig å si noe mer om enn "greit", kanskje "fint". Nå angrer jeg.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Nei, Pstereo. Og jeg er veldig åpen for oppdrag.

 

Nå kom jeg forresten på en sommersang som er enda verre enn Kelly Rowland, jeg er on a roll her. Den solbrillesangen med han rapperen fra Bergen. En som som brøler meg i øret på bergensk = 0/10.

Link to comment
Share on other sites

 

Pstereo, ja. Lever videre som festival det? Skjønte aldri helt 'greia' med det, hva kom først? Digga vel ikke akkurat sida helt uforbeholdent.

 

Lars Vaular, første norske rapper til å utnyttet "A Milli"-bølgen av etterligninger. Ganske døv sang.

Link to comment
Share on other sites

 

Festivalen har ingenting med nettsida å gjøre. Legg merke til at festivalen bruker .net og ikke .no - http://pstereo.net

 

Synes det var noenl veldig skarpe penner i Pstero. Redaktør Ingve Aalbu tippet ofte over, men han hadde en egen greie. God på gubberock.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Nå kom jeg forresten på en sommersang som er enda verre enn Kelly Rowland, jeg er on a roll her. Den solbrillesangen med han rapperen fra Bergen. En som som brøler meg i øret på bergensk = 0/10.

 

 

Jaaa! Faen ta den sangen. EG MÅ HA, EG MÅ HA SOLBRILLER PÅ.

Link to comment
Share on other sites

 
Hvem bryr seg om hva rockeartister sier om sin egen musikk, det er jo nesten påkrevd av dem å være litt arrogante. Jeg skjønner ikke helt denne anti-Muse-bølgen som har oppstått, ikke minst fordi det gjerne er argumenter som ikke har noe med det musikalske å gjøre som dyttes frem. Jeg er ikke verdens største fan selv, og de to nye låtene høres triste ut sammenlignet med mye bandet har gjort tidligere, men jeg synes det er litt flott at et band som gaper over såpass mye, som ikke legger særlige begrensninger på seg selv i forhold til sjanger/stil, og som tidvis har inkludert komplekse, klassisk-orienterte pianoriff i musikken uten å glemme den gode melodien, som åpenbart er dyktige musikere, faktisk høster kommersiell suksess. Det er et sunnhetstegn i mine øyne, og å sammenligne det Muse vi kjenner etter debuten, med Radiohead, er fåfengt. Alle er inspirert av noen, Muse kan ikke beskyldes for å i større grad enn andre være kopister.

 

Neida, jeg var altså stor fan av de på de første to albumene. Men jeg var jo større fan av Radiohead og sånn, og når de begynte å hate hverandre tok jeg vel etterhvert side. Synes enda har en og annen fengende sang, men jeg synes de mangler litt den kompleksiteten jeg finner i ordentlig gode band. Det blir liksom bare veldig listepoprettet-musikk... Noe tynt. Jeg kan ikke tenke meg at Muse vil bli husket i noen form for kanon.

 

Det er et sunnhetstegn i mine øyne, og å sammenligne det Muse vi kjenner etter debuten, med Radiohead, er fåfengt. Alle er inspirert av noen, Muse kan ikke beskyldes for å i større grad enn andre være kopister.

 

At de var inspirert av Radiohead er nå greit nok, men når de er så tydelig inspirert og skylder Radioehad så mye for deres sound, og så senere benekter det og å gå ut i musikkmagasiner og bittert slenge dritt om dem.. så viser det holdninger jeg trodde var begrenset til Oasis og sådan.

Men selv Oasis hadde jo respekt for deres inspirasjonskilder.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

http://plixid.com/uploads/posts/2009-04/helge-lien-trio-hello-troll-2009.jpg

 

I kveld var jeg på konsert med gjengen som kanskje gav oss fjorårets beste plate uansett sjanger, nemlig Helge Lien Trio. Unge, energiske og samspilte som få. Åpner forsiktig med Radio og Axis of Free Will, og maler med det elegant opp et trolsk landskap som de inviterer oss med inn i. Derfra var det bare en fryd for øret. Beveger seg akkurat passe langt fra studioinnspillingene og gir oss versjoner som jeg sent vil glemme. Skulle trommisen ha vært mer intens, hadde han måttet kaste trommestikkene på oss. Dessverre labert oppmøte på konserten (de hadde fortjent bedre), men det virket ikke som det plaget artistene. De kom ihvertfall ut og leverte to særdeles heftige ekstranumre på slutten. Et av dem var Paul Desmonds Take Five. Det ble sagt at Bugge Wesseltoft snudde oppned på denne låta tidligere i år. Nei, se her er gutta som kan vri og dra på en klassiker. Sommerens konserthøydepunkt!

 

EDIT: Ser nå at det finnes en egen konsert-tråd. Ops.

Link to comment
Share on other sites

 
Tro meg, alt drit jeg har å si om Muse handler om det musikalske. På en måte bør de straffes enda hardere om de har kokt sammen dette av egen oppfinnsomhet.

 

 

 

Her har du misforstått. Rowland har ikke hyret noen, men ble selv hyret inn av David Guetta. Det er David Guetta feat. Kelly Rowland, ikke Kelly Rowland feat. David Guetta. Guetta er en fransk DJ som i 2008 ble kåret til verdens 5. beste DJ av dj mag. Helt grei låt, ikke spektakulær slik eller sånn. Kanskje 6 av 10.

 

Muse-bashinga krever egentlig en batsing, men lar den ligge en stund.

Hele verden har jo misforstått, da det kun er Rowland som blir nevnt hvis/når denne spilles. Men bra er den langt fra. MYE verre enn ambitions. Han Bergens-fyren ønsker jeg sykdom og bedervelse.

Link to comment
Share on other sites

 
De startet ut som veldig veldig veldig inspirert av Radiohead. Jeg husker de enda før de hadde fått platekontrakt og Matt Bellamy drev å proklamerte bandet sitt på Radiohead-forums som et "Radiohead-inspirert band". Dette var rundt 1997/1998. Showbiz-albumet bærer veldig preg av OK Computer. Senere ble Matthew Bellamy veldig lei av å bli kalt Radiohead-kopiister og begynte å slenge dritt om Radiohead som reaksjon, og påstander om at Radiohead ikke var en så stor inspirasjonskilde for dem. Alt var mer bare tilfeldig fordi både han og Thom Yorke begge var influert av Jeff Buckley. Ja, liksom. Synes alt det der var veldig umodent.

 

Chris Martin hadde i det minste stolthet nok til å innrømme at Coldplay var veldig inspirert av tidlig Radiohead.

 

S,

 

OK, greitt nok. Høres ikke helt bra ut fra Bellamy sin side her. Muse var helt klart inspirert av Radiohead i begynnelsen, men slik er det med alle band. De henter inspirasjon slik at de kan komme seg i gang, også drar de sin egen vei og begynner å bli noe eget. Dette er muse et veldig tydelig eksempel på, Showbiz, som var veldig Radioheadinspirert syns jeg er Muse's svakeste album, men så går de sin egen vei og begynner og eksprementere med nye ting og skaper noe eget. Slik ser vi i Origin of Symmentry og Absolution, som er Muse på sitt beste. En liten nedtur fortsetter med "Black Holdes and Revelations", og selv jeg inrømmer at de er nede på Showbiz-nivå med de to nyeste sangene. Det dummeste her var at muse nektet for å være Radioheadinspirerte etter en stund, en inspirasjon som alltid ligger i grunn og følger dem overalt. Men de skapte sin egen vei og ble noe veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...