Jump to content

Hva hørte du på sist?


blausen
 Share

Recommended Posts

 

Nyklassisk komponist fra Italia, født tidlig på 1900-tallet. Skrev klassisk musikk for orkester som best kan sammenlignes med ambient og støy. Satt på sinnsykehus (her kan jeg ta feil) i årevis og forsket på monotonitet, med klangen i én enkelt tone som fordypning. Dette kan høres i musikken, der melodiene er statiske, mens progresjonen ligger i dynamikk og resonans.

 

Er på en snurr, kan legge til et bilde av mannen når jeg blir edruelig.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
 
 

Khanate - Commuted (fra Things Viral)

 

Egentlig den eneste Khanate-sangen man trenger å høre, det meste andre de har laget blir fotnoter. La oss gå igjennom noen sentrale punkter:

1. Seighet: 9.7/10.0

2. Trommelyd: 9.9/10.0

3. Utvikling i sangen: 0.2/10.0

 

Det siste er selvsagt et stort pluss, det er doom metal det er snakk om her, og da skal det ikke være progresjon. Et og annet klank (ja det er klank-liknende lyd) fra skarptromma, to-tre akkorder og en intens skrikevokal som er så malplassert at det funker (ikke "så stygt at det blir fint", men man synger jo ikke undergangen i møte, man skriker.) Selv om det skrikes på nivå full gass (fyren må drikke mye te og honning), er desverre vokalen skarp og tydelig. Jeg sier desverre: man får et akutt behov for ikke å få med seg hva disse har å melde når man hører musikken. Det er umulig dog, tekstfragmenter sniker seg inn, noen av dem er motbydelig fengende også. Feks lysstrålen "instead of talking, laughing, reading, just feeeeeeeeling". Man skjønner greia. Det dukker opp et "omkved" etterhvert, som egentlig bare er en telleøvelse, "one, two, three times" pluss et eller annet jeg aldri får tak på. Men det er good shit, for trommene er så tilbakeholdene at man vipper av stolen i ren forventning om neste slag, og det skrikes umiddelbart om "red glory".

Link to comment
Share on other sites

 

Hva synes du om Khanate-plata som kom i år? Det kjempelange sistesporet tror jeg er min favoritt fra den kanten.

 

Siste jeg hørte var forøvrig The Academy in Peril av John Cale. Snodig plate, litt rimelig streit neoklassisk med en del eksentriske touch. Verdt å høre på. Kult cover av Andy Warhol:

 

imag17732.jpg

Link to comment
Share on other sites

 
 

Tror jeg digger dette her ganske mye:

 

http://rcrdlbl.com/cms/rcrdlbl/albums/8f1e752733924a8896aa21f0b7ea5561.jpg

 

 

(ikke beste låt på albumet, men sparsomt med youtube-videoer foreløpig)

Link to comment
Share on other sites

 
Tror jeg digger dette her ganske mye:

 

(ikke beste låt på albumet, men sparsomt med youtube-videoer foreløpig)

 

Jeg fattet en viss interesse for Morning After Girls når jeg bodde i Sydney. Tror det var etter jeg så dem på Homebake 2005, en av de beste bandene på festivalen. Når de gikk inn i glemmeboka hadde de bare gitt ut et par halvgode ep'er (EP 1 og EP 2), men jeg så helt klart potensialet. Takk for påminnelsen. På tide å sjekke de ut igjen.

Link to comment
Share on other sites

 

Litt trivia: Nye plata til Morning After Girls er produsert av Alan Moulder, mannen som produserte/mikset

 

My Bloody Valentine - Loveless

Smashing Pumpkins - Siamese Dreams & Mellon Collie...

Elastica - Elastica & Menace

Lost Highway Soundtrack

Ash - Free All Angels

Blonde Redhead - 23

 

og mer av for eksempel Jesus and Mary Chain, Nine Inch Nails, Depeche Mode, Moby, Yeah Yeah Yeahs, Zwans, Arctic Monkeys, The Killers og Shihad fra New Zealand.

 

Så litt av hvert på merittlista.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg vet det blir mye mas. Men kan ikke forumet høre denne sangen? La oss gjøre det, la oss høre, virkelig la sangen fylle oss med god stemning, ta stilling til den, aktivt. Kan vi det? Gi den en sjanse, så skal jeg slutte å mase:

 

 

 

Alle skal rate, en ærlig rating!

Link to comment
Share on other sites

 

Fått dilla på White Rabbit av Jefferson Airplane (igjen)

 

Digger teksten, den er dritkul

 

WHITE RABBIT -- Jefferson Airplane

 

One pill makes you larger

And one pill makes you small

And the ones that mother gives you

Don't do anything at all

Go ask Alice

When she's ten feet tall

 

And if you go chasing rabbits

And you know you're going to fall

Tell 'em a hookah smoking caterpillar

Has given you the call

Call Alice

When she was just small

 

When men on the chessboard

Get up and tell you where to go

And you've just had some kind of mushroom

And your mind is moving low

Go ask Alice

I think she'll know

 

When logic and proportion

Have fallen sloppy dead

And the White Knight is talking backwards

And the Red Queen's "off with her head!"

Remember what the dormouse said:

"Feed your head

Feed your head

Feed your head"

 

Spotify

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg vet det blir mye mas. Men kan ikke forumet høre denne sangen? La oss gjøre det, la oss høre, virkelig la sangen fylle oss med god stemning, ta stilling til den, aktivt. Kan vi det? Gi den en sjanse, så skal jeg slutte å mase:

 

 

 

Alle skal rate, en ærlig rating!

 

Tja, må jo forhandles. Hva skal 'Billy Behranu' lytte på for å fortjene en ærlig rating og kommentar om Swans? Hmmm!

Link to comment
Share on other sites

 
 

Okei, nå har jeg hørt en del på Bullhead. Det er tøft. Har bare litt problemer med miksingen og produksjonen, det er lett å høre at dette er produsert for å høres tøft ut på vinyl, overfører man slikt direkte til CD/MP3 har det en tendens til å høres litt tynt ut, i hvertfall hvis man ikke spiller usunt høyt. På den andre siden er dette mye bedre enn typiske CD-produksjoner fra tidlig 90-tall, hør f.eks. på debuten til Pearl Jam. Ørene mine blør. Moral: ønsker meg denne plata på vinyl. Evt. en god remaster som unngår loudness war-problemene slike remastringer ofte er befengt med.

 

Forandret Melvins seg mye da de gikk major? Hårfrisyren til King Buzzo er forøvrig minst 9.6.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...