Jump to content

Hva hørte du på sist?


blausen
 Share

Recommended Posts

 
 

http://8.media.tumblr.com/tumblr_kq3jhaUTJ61qzfxbfo1_500.jpg

 

Første jeg har hørt av Natural Snow Buildings, en fransk duo som har skaffet seg en ganske anseelig nett-hype de siste årene. Egentlig mest for å gi ut mange og lange plater, har jeg en mistanke om. (Dette er bare den tredje utgivelsen deres i 2009, men en av de andre er en 5-kassett-boks!) Musikken: Lange ambient/drone-strekk (mye gitar, ganske "løst", kan kanskje minne om folk-droningen til norske Kobi) avløst av skranglete lofi-folk-skisser med vokal. Veldig flytende, drømmende. Trivelig nok for så vidt. Men guri så MYE musikk det er her. Har bare kommet meg gjennom den første disken, hele greia varer i to timer og førti minutter!

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

De har soloprosjekter også, ja. De ga jo bare ut ni plater i fjor som duo så jeg skjønner at de har behov for flere arenaer for å uttrykke seg.

 

Når jeg tenker meg om kan dette minne meg om disse nye psychdrone-damene - Inca Ore, Grouper og Valet. Bare mye mer, liksom. Hva tenker du om den sammenligningen?

Link to comment
Share on other sites

 
Har funne fram ein del gamle punkplater som eg ikkje har høyrt på ei stund: Dead Kennedys - Fresh Friut for Rotting Vegetables, Sex Pistols - Never Mind the Bollocks Here's the Sex Pistols og The Skids - Sweet Suburbia - The Best of The Skids.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
De har soloprosjekter også, ja. De ga jo bare ut ni plater i fjor som duo så jeg skjønner at de har behov for flere arenaer for å uttrykke seg.

 

Når jeg tenker meg om kan dette minne meg om disse nye psychdrone-damene - Inca Ore, Grouper og Valet. Bare mye mer, liksom. Hva tenker du om den sammenligningen?

 

Har bare hørt på Grouper. Sammenligningen er vel o.k. Det er du som er bås-kongen, dette må du avgjøre.

 

NSB var mer "standard" før, som man kan høre på Ghost Folk, som ligger lovlig ute på last.fm. Men fra rundt The Winter Ray skjedde det veldig interessante ting i lydbildet. De hadde en pause på et par år, før de har gitt ut over en lav sko de siste par årene. Dance of the Sun and the Moon står som et høydepunkt. Etter det har det sklidd mer ut, låtene har blitt enda lengre osv. Kan i tillegg til de to sistnevnte (som er de jeg har spilt mest) anbefale The Snowbringer Cult (hvor det også er bidrag fra soloprosjektene), Laurie Bird (som er litt for viderekomne, da låtgrensen passerer 40 min) og Sunlit Stone om du er interessert i å grave mer. Men en utgivelse pleier jo å holde en stund. Alle disse (unntatt Ghost Folk og Laurie) er vel 2 t 30-40....

Link to comment
Share on other sites

 
 

Skal sjekke det ut.

 

Mer standard som i at låtene er mindre komplekse, mer forankret i en enkelt idé. Uttrykket var vel stort sett instrumentalt, og minnet en del om post-rock uten det vanlige klimaks-opplegget. Føler kanskje det de måtte ha hatt av selvsensur har forlatt dem, flere idéer har sluppet til og at det stort sett har vært en god ting, om det har resultert i noen tålmodighetsprøver. Men det blir jo litt hit og miss med rundt et døgn med musikk utgitt på et år.

Link to comment
Share on other sites

 
I en rettferdig verden hadde denne karen solgt plater i bøtter og spann!

 

Nei. Det var virkelig grusomt.

 

Legger meg nå, skal lytte til Roy Harper. I en rettferdig verden hadde flere sjekket ut skivene hans. God natt.

Link to comment
Share on other sites

 

Hørte mye på William Blake-plata til Finn Coren for tusen år siden. Jeg synes at Corens Blake-plate er MYE bedre enn Ulvers Blake-plate. Allerede da hadde hadde han rykte på seg for å være skammelig undervurdert.

 

Harald Are Lund og Thomas Feldberg hadde en Roy Harper-spesial for noen uker siden. Mange gode historier, blant annet om da Lund bodde på kjøkkengulvet til Harper i London på 60-tallet.

Link to comment
Share on other sites

 
Heldigvis er rykter noen ganger bare rykter, som når jeg dro til Oslo for å bli narkoman. Men husker du noen dato på Harald Are vs. Harper? Det var et hot tips! Takk.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
 

NÅJA.

 

for all del, den ep'n er bra, men ikke helt der.

Hibernaculum-versjonen av Ouroboros is Broken er forresten bedre enn den på extra-capsular extraction.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Har latt den ferske trippel-CD-en med Circulasione Totale Orchestra på Rune Grammofon ta over livet mitt den siste uka. Meningen er liksom at jeg skal mene noe om dette for Groove, noe som er utrolig vanskelig. Det er i hvertfall mye lyd.
Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...