Jump to content

Hva hørte du på sist?


blausen
 Share

Recommended Posts

 

Før var dette det eneste jeg relaterte Philip Glass med, men oppgjennom årene har jeg fått sansen for en del av musikken han har laget for div filmer.

Men en og en halv time med Philip Glass, det tror jeg blir litt vel mye.

http://www.youtube.com/watch?v=I9TeVdW8sYA

Link to comment
Share on other sites

 

Skal ta meg en John Candy/John Hughes filmmaraton til helgen med klassikere som "Planes, Trains & Automobiles", "Ferris Bueller's Day Off", "The Breakfast Club", "Only The Lonely" og selvfølgelig "Uncle Buck".

Varmer opp med en av de beste låtene som er blitt brukt i filmene deres.

 

http://www.youtube.com/watch?v=vcdv7cJYV9Y

Link to comment
Share on other sites

 
  • 8 months later...
 
  • 10 months later...
 
  • 4 months later...

To utgivelser har pekt seg ut den siste tiden. Jenny Hval og Susannas Meshes of Voice er kanskje årets plate så langt. En blanding av avant og pop med tydelige støyelementer som oppleves både vakkert og skjørt.

 

FKA Twigs' LP1 er den andre. Erotisk ladet elekropop hvis dekadanse trekker utgivelsen mot hip-hop-sjangeren.

Link to comment
Share on other sites

 

The Bug - Angels and Devils

 

Ikke overbevist enda. Der London Zoo var et psykotisk sammenbrudd, er A&D mer forsiktig. Det jeg savner mest er den mekaniske stemmen til Flowdan over harde, ferale rytmer, og galskapen til Warrior Queen. Sammen med Burials selvtitulerte regner jeg London Zoo som den mest urbane musikken som er gjort i moderne tid. Selv om Burial drømmer der The Bug observerer og overvåker, fyller begge artistene storbyens tankestrøm. Angels and Devils har en litt annen tilnærming. Den er ikke like rå, men utmerket produsert glir den gjennom et musikalsk landskap som minner mindre om en retrofuturistisk byplan enn en ugripelig sightseeing-tur. Skal gi den noen sjanser til, men å toppe London Zoo hadde uansett vært umulig. Kanskje like greit at Bug-prosjektet tas i nye retninger, men der Burial fulgte opp med den umiddelbare Untrue, kunne man kanskje håpe på at Kevin Martin skulle gjøre noe like "organisk".

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 months later...

Sitter og leter etter musikk på jobb, siden jeg må passe på at noen signerer for pakkene vi får. Akkurat nå går det i Black Milks If There's a Hell Below, og den virker som en skikkelig return to form. Har et litt blanda forhold til Dilla-arvtakeren, som har vist seg like ujevn som Madlib, men uten de ekstreme toppene. Spesielt No Poison No Paradise var veldig opp og ned, mens Album of the Year og Tronic var litt jevnere. Setter fortsatt Popular Demand høyest, men denne virker chill.

 

Run The Jewels 2 var skuffende. El-P fortsetter å rappe svakt, mens produksjonene er litt for in your face. Ikke at RTJ var noe bedre, men Mike er fortsatt en glede å høre på når han gjør det litt mer introvert enn her. Skjønner greia, men setter ikke noe særlig pris på det.

 

Ghostface-singler da. Ikke helt med på disse. Elzhi springer runder rundt de fleste MC-er, og verset hans på Gunshowers har både wtfs og selvskryt som sitter. Men Ghostface er ikke helt på topp. Virker som han fortsatt ikke helt har gitt slipp på greia han kjørte på Twelve Reasons..., som funka i den konteksten, men ikke helt klarte å skjule at Ghost er en bedre SOC-rapper enn historieforteller. Six Degrees med Danny Brown er ganske bra, med fokus på ganske. BADBADNOTGOOD produserer bra, men kanskje ikke for Ghost?

 

Venter fortsatt på A Better Tomorrow. Wu har en tendens til å skjerpe seg under RZA, og de involverte har vel ikke laget et dårlig album i den sammenhengen. Litt ujevnt, kanskje, men singlene er så bra at jeg ikke klarer å holde meg unna. Kjøpte Nylig The W på vinyl, og det albumet starter så bra at det er skummelt. Chamber Music, Careful og Redbull er klassikere.

Link to comment
Share on other sites

 

Ruckus in B Minor da. Liker den veldig godt. Spesielt verset til GZA er first rate. Nå skal jeg høre på retro-Wu for å bli skikkelig stoka.

 

Bay Area-favoritten E-40 slipper snart Sharp On All 4 Corners, og som seg hør og bør holder det ikke med et album. Choices (Yep) er alt du liker og hater ved ham. E-40 er i all fall seg selv lik, og hvis du setter pris på greia hans, er det på tide med en ny dose nå.

Link to comment
Share on other sites

 

Enig med vurderingen av RTJ2. Synes samarbeidet har tatt en kjedelig vending, etter bunnsolide R.A.P Music, og hva som har skjedd med rappinga til EL-P aner jeg ikke. Det er ingen tvil om at han fortsatt er en veldig dyktig beat-maker, men det virker som om det har gått for fort i svingene de siste årene.

 

Sånn ellers sliter jeg veldig med å finne tid til å oppdage (og forsåvidt høre på) musikk om dagen. Det er litt trist.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Mobb Deep - Timeless

 

Synes denne er jævlig kul. Siste verset til Prodigy høres overbevisende ut.

 

White blood on my razor blade

Teach niggas how to chill out and make way

When you see me take it easy, best believe me

Its the real world nigga not TV

M-O-B-B, Money Over Bum Bitches

Deeper than the seafloor, you sleep with the fishes

When you drive my tolerance dumb nigga

I'm a hip hop god

You just a fuck nigga

I do this for reals, you wish you could

Talking like you will, I wish you would

Start a war

Get it on

You are not that strong

We are

 

Synes albumet er veldig undervurdert.

Link to comment
Share on other sites

 
 

8,3.

 

Personlig liker jeg Dirty bedre, men den ble vel sluppet i fjor?

 

Andre kandidater:

 

Rustie feat Danny Brown - Attak

Busdriver feat Danny Brown & Aesop Rock - Ego Death

Scarface - Exit Plan

Taylor Swift - Shake It Off

FKA Twigs - Kicks

Nocando - Hellfyre Club Anthem

 

De jeg kommer på i farten.

Link to comment
Share on other sites

 

8,3.

 

Personlig liker jeg Dirty bedre, men den ble vel sluppet i fjor?

 

Andre kandidater:

 

Rustie feat Danny Brown - Attak

Busdriver feat Danny Brown & Aesop Rock - Ego Death

Scarface - Exit Plan

Taylor Swift - Shake It Off

FKA Twigs - Kicks

Nocando - Hellfyre Club Anthem

 

De jeg kommer på i farten.

 

Den er i alle fall på Angels & Devils fra tidligere i år. Må telle det. Disse er også fine.

 

Iceage - How many

Lust for youth - After Touch

Caribou - Can't do without you

Brian Jonestown Massacre - Days, weeks, moths

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
 
  • 2 weeks later...
 

Jeg liker den veldig godt, deler ikke helt din entusiasme for Shake It Off, dog. Var veldig skeptisk til hennes prosjekt denne gangen, når den låta og tankene om et renspikka "pop"-album ble lansert, men plata har et mål og en mening og er egentlig et mer sammenhengende album-album enn f.eks Speak Now. Jeg ønsker meg fortsatt det mer pure singer songwriter TS-album, men hun har lovet at det kommer en dag, og enn så lenge er dette en bra oppvisning og et statement - hun går inn og konkurrerer på banen til veldig mange andre og gjør det ganske oppsiktsvekkende mye bedre enn de. PS: Vekk med Welcome to NuYork, inn med You are in love og New Romantics

 

bonus:

Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 weeks later...

Synes Clean er ganske fantastisk selv. Helt enig i at ekstrasporene er bedre enn en del av sangene på LP-en.

 

Så hva hører kidza på i dag, mon tro? Vel, jeg har sjekka ut de siste månedenes mer eller mindre viktige poputgivelser; slik at du slipper å lide.

 

Charlie XCX - SUCKER

 

Ganske intetsigende. Håper ikke hun skriver sine egne tekster, for dette var platt og kvasi-provoserende.

 

Nicki Minaj - The Pinkprint

 

Tja. Synes Pink Friday er relativt undervurdert, mens Roman Reloaded er helt krise. Denne er ikke spesielt fornærmende, men ikke særlig bra heller. Liker en del av ideene, og Beyonce-sporet er et høydepunkt, men jeg gir virkelig faen i hvorvidt Drake og Lil Wayne har knulla Nicki. Anaconda var en god spøk, men bortsett fra det er det fort hørt, fort glemt.

 

D'Angelo & The Vanguard - Black Messiah

 

Dette høres jo bra ut. Litt synd at Sa-Ra gjorde omtrent det samme bedre for åtte år siden (sjekk ut de to albumene deres hvis du ikke har gjort det).

 

Azealia Banks - Broke With Expensive Taste

 

Det beste med denne er uten tvil tittelen, som er B+. Ellers ikke spesielt mye som er verdt å få med seg.

 

Ariana Grande - My Everything

 

En av de bedre jeg har vært igjennom. Kule gjesteopptredener, og jevnt over fengende produksjon. Iggy Azaela må nesten sjekkes ut basert på verset hennes her. Passelig frekt.

 

Arca - Xen

 

Denne teller vel ikke som hits for kidz-materiale, men som seg hør og bør lager Twigs-produsenten kul musikk.

 

Flying Lotus - You're Dead!

 

Tok to gjennomlyttinger før denne satt. Kanskje den viktigste produsenten for hip-hopens framtid.

 

Bo Ningen & Savages - Words to the Blind

 

Definitivt ikke for kidza, men hvis du ikke fikk nok av Silence Yourself er den verdt en gjennomlytting eller to.

 

E-40 - Sharp on all 4 Corners

 

Fortsetter sin seiersgang. Veldig ujevnt, selvfølgelig, men nok høydepunkter til at det ikke gjør all verdens.

 

Kevin Gates - Luca Brasi 2

 

Også heller ujevn. Gates sliter litt med å toppe gammel storhet her, og det er litt bekymringsverdig siden han er så ung. Bedre enn mye av dagens rap, men mangler en 4.30 AM.

 

Det er vel det jeg har hørt på i dag. Det neste blir vel å komme seg gjennom Dagbladets norske albumfavoritter. :(

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 months later...
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...