Jump to content

Karlovy Vary 2009


Recommended Posts

http://img33.imageshack.us/img33/9774/2008karlovyvaryfestival.jpg

 

Den 44. utgaven av filmfestivalen i Karlovy Vary er i år fra 3. til 11. juli. Offisiell nettside: http://www.kviff.com/en

 

For første gang reiser jeg dit, som en del av redaksjonen og andre tilknyttet Montages.no som skal dekke festivalen grundig. Avreise: Mandag (noen av oss reiser ned et par dager tidligere). Tror dette blir veldig bra, har i hvert fall hørt utelukkende positive ting om denne festivalen. Programmet er også spennende, og favner bredt med mange ulike programmer; hovedkonkurransen med flere filmer som vises for alle første gang i Karlovy Vary, vi har godbiter som kommer direkte fra Cannes (deriblant Michael Hanekes Gullpalme-vinner Das weiße Band), dokumenterer i og utenfor konkurranse, horror og parodi i "midnight screenings" (Fra Takeshi Miike til Død snø), sikkert masse interessant under programmet "A Female take on Russia", tribute to Jan Svankmajer, John Malkovich, Patrice Chéreau, Peter Solan og Alan Rudolph skal også hylles i egne programmer.... og så kommer de nye filmene til: Park-Chan Wook, Jim Jarmusch, Pedro Almodovar, Michael Mann, Andrea Arnold, Paul Schrader, Bong Joon-ho, Claire Denis, Sam Mendes, Francois Ozon og Andrzej Wajda med flere...

 

Har brukt flere timer totalt på å komponere et program, men det blir aldri perfekt.... så mange filmer jeg vil se, så liten tid (og mange visninger som krasjer med hverandre). Kanskje jeg oppdaterer litt her underveis.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Aldri hørt noe annet enn godord om Karlovy Vary. Skal visst være en av de aller beste publikumsfestivalene.

 

Du er altså blant dem som planlegger programmet nøye på forhånd? Selv opererer jeg alltid etter kaosprinsippet på filmfestival og ender bestandig opp med bare å se ca. halvparten av det jeg hadde blinket meg ut på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

 

Håper de kjører på med en podcast-dekning av den.

 

Litt misunnelig på Montages. De ble liksom det Diskuterfilm lenge har prøvd å bli.... men det er jo selvsagt utelukkende flott. Norge har trengt en sånn side lenge.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Det er planlagt podcast fra Karlovy Vary m.m. så får vi se hva vi får tid til mellom alle filmene og festene. Det blir et hardt program.

 

Har liten erfaring med filmfestivaler (kun vært på Oslo Internasjonale Filmfestival tidligere), men har satt opp 2-3 alternative planer som sikkert alle går i dass, men fint å ha et slags utgangspunkt. Jeg liker gerenelt å planlegge. Og her er det visst nødvendig å være tidlig ute for å få plass på en del visninger. Har dog tilgang på pressevisningene også, det hjelper litt. Skal prøve å oppdatere her underveis, har nok en laptop på slep gjennom store deler av dagen.

Link to comment
Share on other sites

 

Dekningen er såvidt i gang på montages.no nå. Jeg reiser nedover i morgen tidlig - og gleder meg stort!

 

Første film ut for min del blir Michael Manns Public Enemies, hvis det er billetter igjen når jeg kommer... Festivalens hyperkommersielle alibi.

Link to comment
Share on other sites

 

Merker det blir vanskelig å få tid til å oppdatere fra festivalen her, men kort sagt: dette er fantastisk! Stemningen, filmene, menneskene, stedet, maten, ølen...

 

Saker kommer fortløpende på Montages.no og jeg med flere oppdaterer kort på twitter (#KVIFF).

 

Dette kan anbefales. Diskuterfilm-folket til Karlovy Vary neste sommer? Ser gjerne flere nordmenn her!

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
Om ikke Das weiße Band blir min nye favorittfilm skjønner jeg ingenting. Har aldri hatt høyere forventninger til en film noensinne. Forøvrig kjempefin anmeldelse av den på Montages.
Link to comment
Share on other sites

 

Montages har blitt litt av en side, med hyppige oppdateringer og gode og entusiastiske skribenter. Das weiße Band høres jo unektelig bra ut. Herregud, jeg må begynne å se noe av Haneke... Har jo hatt Cachè liggende i to år ellerno.

 

Fint å høre at festival-turen var vellykka da. Df-treff hadde vært noe. Film og prat og øl fra morra til kveld.

Link to comment
Share on other sites

 
Har jo hatt Cachè liggende i to år ellerno.

 

Kjør på, jeg blir svært overrasket om ikke DU liker den!

 

Slenger ut litt skryt til Montages jeg og, har virkelig blitt en flott side.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Fikk du sett Alle Anderen, maestro, eller var det bare alle andre som så den? (he..he...) Debutfilmen til Maren Ade var veldig lovende, er spent på denne.

 

Morsomt at Kiddo ikke har sett noe av Haneke, wow.

Link to comment
Share on other sites

 
Fikk du sett Alle Anderen, maestro, eller var det bare alle andre som så den? (he..he...) Debutfilmen til Maren Ade var veldig lovende, er spent på denne.

Jeg så også Alle Anderen og likte den som alle andre (haha, ja) veldig godt! Kommer til å skrive om den på Speilet etter hvert, tenker jeg. Vil veldig gjerne se debutfilmen til Maren Ade, den virker lovende.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, det er ikke mye å nøle med. Ultra tynt budsjettert studentfilm, ser ut som søppel, er et strålende portrett, den vonde fascinasjonen ved å se en ulykke utspille seg langsomt men sikkert.

 

Et spørsmål til. Morsomt at Carsten er fotograf for dere, visste jeg ikke. Trivelig fyr jeg kjenner godt. Hang han med til festivalen?

Link to comment
Share on other sites

 
 
Ja, det er ikke mye å nøle med. Ultra tynt budsjettert studentfilm, ser ut som søppel, er et strålende portrett, den vonde fascinasjonen ved å se en ulykke utspille seg langsomt men sikkert.

 

Et spørsmål til. Morsomt at Carsten er fotograf for dere, visste jeg ikke. Trivelig fyr jeg kjenner godt. Hang han med til festivalen?

Skal forsøke å få tak i The Forest for the Trees. Og Carsten var ikke med til festivalen, han er nettopp kommet inn og jeg har foreløpig ikke engang møtt ham.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...
 
 
 
 

"Lars Ole"s top 3-liste er også min topp 3 filmer jeg gleder meg mest til fra Karlovy Vary. Das Weiße Band, Abrazos Rotos og Thirst. Bong Joon-hos Mother hadde jeg ikke engang hørt om før, men ser gjerne Memories of Murder-mannens siste.

 

Håper ikke det er altfor lenge til de kommer til England.

Link to comment
Share on other sites

 

Impulsskrevet oppsummering av filmene jeg så i Karlovy Vary:

 

 

WHISKY MIT VODKA

 

http://img9.imageshack.us/img9/9417/12713whiskywithvodka499.jpg

 

Vår første film i Karlovy Vary. Og mens publikum lo seg i hjel, satt jeg i mine egne tanker: "er det noe feil med meg som ikke synes dette er det spor morsomt?" Heldigvis viste det seg etterpå at jeg ikke var alene om å føle at dette var en uinteressant, kjedelig og slitsom farse. Selv om noen av oss også likte den... At Andreas Dresen vant prisen for beste regi, fremstår som et stort mysterium.

 

 

PUBLIC ENEMIES

 

http://img33.imageshack.us/img33/4064/publicenemiesi.jpg

 

Denne er det sagt og skrevet veldig mye om. Vi så den første kvelden der nede, alle sammen (nesten), og diskuterte ganske heftig i en time eller to etterpå. Mye uenighet. Jeg har siden skrevet en positiv omtale på Speilet, og er også mye enig med Lars Ole sine tanker skrevet på Montages.no. Selv om jeg ikke var like entusiastisk. Andre av oss hadde helt andre meninger... Filmen tas opp til diskusjon i neste utgave av filmpodcasten Filmfrelst. Følg med!

 

 

PIGGIES

 

http://img10.imageshack.us/img10/1727/12359piggies.jpg

 

Denne hadde verdenspremiere i Karlovy Vary og var en del av konkurranseprogrammet, og en film vi gikk på alle sammen etter mye positiv buzz. Handler om unggutter som prostituerer seg på grensen mellom Polen og Tyskland, veldig vondt og ubehagelig, men nøkternt og "fint" fortalt for et yngre publikum. Samtidig som filmen også forteller mye om hvordan forskjellene mellom rik og fattig i visse samfunn kan gi seg utslag i en for oss ukjent desperasjon. Gutten som spiller hovedrollen er ubeskrivelig god, med et tomt og apatisk skremmende blikk (han fikk veldig fortjent en "Special Jury Mention" under prisutdelingen). Ser veldig gjerne at denne filmen stopper innom Norge, men som en polsk produksjon skal vel det holde hardt, selv om Arthaus absolutt burde komme på banen her. Vi elsket spesielt bildet over.

 

 

THIRST

 

http://img16.imageshack.us/img16/3618/thirst1.jpg

 

Vi så denne på en såkalt "midnight screenings". Det vil si at visnigen starter ved midnatt, og deler av publikum var kanskje litt i overkant feststemt. Heldigvis roet de seg ned, etter hvert. De som kjenner meg vet at Park Chan-Wook har en ualminnelig stor stjerne i boka mi, og forventningene mine til Thirst var absurd høye. Men skuffet ble jeg ikke! Så underlig, så kreativ, så voldsom, så intelligent, så vakker, så erotisk, så blodig, så estetisk hinsides perfekt! (Saken jeg skrev på Montages.no)

 

 

MOTHER

 

http://img33.imageshack.us/img33/2387/motheri.jpg

 

Regissert av Bong Joon-ho (han som laget mesterlige Memories for Murder og monsterfilmen The Host). Det eneste jeg angrer på er at jeg så denne filmen i en kjip pressevisningssal, på vonde stoler og lite imponerende lerret. For dette var rett og slett fantastisk bra. En film om en aldrende mor og hennes kjærlighet til sin tilbakestående sønn som vikles inn som mistenkt i en drapssak som ryster lokalsamfunnet. Den første halvtimen som er utrolig morsom (men også vakker). Sørkoreansk humor er ofte knivseggbalanserende mellom det veldig flaue og det vanvittig kreativt treffsikre. Her sitter komedien som et deilig blinkskudd fra første minutt! Men mest av alt, når alvoret inntar historien, er dette en gripende historie og en eksepsjonelt velkomponert thriller som på Hitchcock-vis avdekker et intrikat mysterium bit for bit. Narrativt intelligent strukturert, og Bong Joon-ho vet jo hvordan han skal presentere ting billedlig. Sluttscenen er pur lyrikk!

 

 

T.M.A.

 

http://img33.imageshack.us/img33/4739/tmaw.jpg

 

Tsjekkisk horror som egentlig er overalt og ingen steder. Regissøren Juraj Herz lagde på slutten av 60-tallet en film som het ”Krematoren” - en personlig favoritt av en utpreget visuell særegen og uhyggelig "skrekkfilm". Veldig mørk og skrudd. T.M.A derimot er en smørje av en film med umotiverte scener, og ikke engang alle tenkelige klisjeer du kan finne på inne i et stort og falleferdig hjemsøkt hus klarer å skvette publikum opp av stolene. Det eneste som gjør filmen smått interessant er, som jeg skrev i saken på Montages, noen scener med brulesk nakenhet og vold, men det er ikke så mye av det heller. Juraj Herz var til stede og presenterte filmen fra scenen, og jeg kunne allerede da kjenne følelsen over manglende stolthet, og så begynte filmen og jeg fikk raskt de bange anelsene bekreftet (sak på Montages.no).

 

 

ALLE ANDEREN

 

http://img9.imageshack.us/img9/5855/alleanderen.jpg

 

Tysk samlivsdrama. Et dysfunksjonelt forhold mellom to velutdannede mennesker i 30-årene som avdekker sitt virkelige jeg i løpet av noen i utgangspunktet glade feriedager. Filmen huskes best for et frysningsfremkallende presist skuespill og på-kornet-dialog. Jeg så filmen på pressevisning alene, og stemningen var veldig dårlig; en håndfull pressefolk forlot salen etter en times tid, uforstålig for meg. Noen andre fra Montages så filmen på en senere visning, og alle var enig om at den var fortreffelig, og den traff noe i oss, og enda mer i andre enn meg. Filmen er for øvrig kjøpt opp av Arthaus og kommer på norsk kino. Min oppfordring: Se den! (Og så skal jeg se regissør Maren Ades prisvinnende debutfilm som tidligere har gått meg hus forbi).

 

 

FISH TANK

 

http://img33.imageshack.us/img33/1755/fishtank01.jpg

 

Andrea Arnold slo meg overende med "Red Road", og gjør det nesten igjen med "Fish Tank". Knyttneveslaget i magen kjennes ikke umiddelbart like vondt ut som det gjorde i debutfilmen, men her er ubehaget mer varig. Filmen handler om en 15 år gammel jente som bor sammen med en drikkfeldig alenemor og en munnrapp lillesøster i en sliten britisk blokkleilighet. Hun drømmer om å bli danser, men er ikke særlig flink, og vi kommer inn i livet hennes når moren innleder et forhold til en yngre mann, hvorpå det oppstår en underlig dynamisk spenning mellom alle tre. Og det er denne spenningen filmen bygger stemningen på, sammen med flott foto, og med Katie Jarvis som er et genuint funn i hovedrollen. Mitt eneste problem med filmen var den noe dårlige lyden i dialogen, kombinert med vrien aksent og mangel på (forståelig) undertekst, som gjorde at jeg sikkert ikke fikk med meg mer enn 70 % av hva som ble sagt. Men jeg skal jo uansett se den igjen!

 

 

AWAY WE GO

 

http://img33.imageshack.us/img33/2245/awaywego.jpg

 

Festivalens skuffelse. Ikke fordi filmen er dårligst, men fordi jeg er blitt bortskjemt når det kommer til Sam Mendes. Og dette fremstår som veldig atypisk og forglemmelig til han å være. En indie-komedie vi har sett litt for mange av de siste årene, fortalt som en roadmovie, hvorpå den blir veldig repeterende til tross for noen morsomme øyeblikk og karakterer, hovedsakelig den første timen eller tre kvarterene. Etter hvert vasser den over i mislykket melankoli, og siste akt er ganske grusom. Relativt uinteressant venstrehåndsarbeid fra Sam Mendes, altså.

 

 

EVERYTHING STRANGE AND NEW

 

http://img9.imageshack.us/img9/3053/everythingstrangeandnew.jpg

 

Håpløst filmprosjekt om et ungt amerikansk par med to små barn, hvor han mumler og syter i halvsøvne i halvannen time om hvor miserabelt liv han lever. Nesten umulig å høre dialogen, men like greit. Dveler meningsløst med tilsynelatende tilfeldige objekter. Karakterene settes ikke opp, totalt uinteressante. Dialogen, det jeg hørte av den, var skrekkelig. Jeg kunne ikke vente med å komme ut av salen før regissøren kom på scenen for Q & A og jeg var ikke alene om det. Det verste jeg har sett i år.

 

 

FORBIDDEN FRUIT

 

http://img33.imageshack.us/img33/7702/kiellettyhedelma.jpg

 

Jeg klarte å overbevise to av de andre fra Montages til å bli med på denne filmen som ingen av oss kjente særlig til fra før, men som jeg fikk en god magefølelse av etter å ha bladd gjennom programbladet. Og etterpå var vi alle enig om at dette var en deilig positive overraskelse! En finsk ungdomsfilm om to ungjenter som forlater et strengt religiøst sektsamfunn til fordel for storbyen Helsinki og alle dens fristelser. Det mest overraskende var det nesten lyriske filmspråket, og hvordan filmen holder tilbake når man hele tiden tror den skal ta de klassiske vendingene de fleste filmene i denne sjangeren tar. Alt i alt veldig fint. Har skrevet mer om den på Montages.no.

 

 

DISTANZ

 

http://img33.imageshack.us/img33/5700/distanz.jpg

 

Tysk psykologisk drama om en mentalt ustabil mann som finner glede i å ta med geværet på tur og skyte tilfeldig forbipasserende mennesker, eller slippe en stor stein ned fra en bro på en bil som kjører på motorveien under. Et veldig interessant psykologisk portrett, men verken manus eller regi klarer å få noe særlig ut av det. Filmen blir egentlig ganske glatt og kjedelig. Best er kanskje Ken Duken i hovedrollen; han som spilte Gestapo-sjefen i Oslo i Max Manus. Men dette er nok ikke en film som vil bli sett av like mange i Norge, om den vil bli sett av noen andre enn meg i det hele tatt. Var også den eneste filmen jeg så i Karlovy Vary med utpreget dårlig stemning i salen. Jeg har skrevet mer på Montages.no om denne.

 

 

BROKEN EMBRACES

 

http://img33.imageshack.us/img33/4559/brokenembracesg.jpg

 

Almodovar har aldri interessert meg, og jeg ble ikke "fan" etter å ha sett dette heller. Selv om det var en nesten elektrisk stemning i salen med latter og jubel fra start til slutt, og jeg så filmen sammen med en hengiven Almodovar-entusiast som umiddelbart etterpå mente dette kanskje kunne være "mesterens beste", selv om det ble moderert til "av de tre beste" etter hvert. Jeg har vel egentlig funnet ut at Almodovar kanskje ikke appellerer helt til meg som en smakssak, etter bare å ha sett to av hans filmer i sin helhet. Han har jo skapt sitt eget filmunivers, og selv om bildene er pene å se på og historien jo er smart sammensatt, så klarer jeg ikke å bli veldig begeistret. Det er pent, men etterpå trekker jeg litt på skulderen og er ferdig med filmen.

 

 

COLD SOULS

 

http://img33.imageshack.us/img33/4863/coldsouls.jpg

 

Denne hadde fått en del lovende kritikk etter Sundance, og da mange av de andre dro på "Bronson" stakk jeg som eneste fra Montages på Cold Souls for å se Paul Giamatti spille seg selv i en film som ikke kan unngå å bli sammenlignet med alt Charlie Kauffman har gjort, og aller mest Being John Malkovich. Og der faller Cold Souls litt igjennom. Konseptet er morsomt, og Giamatti er strålende, men innenfor det absurde universet som skapes klarer Cold Souls å bli en anelse småkjedelig og forutsigbar. Ikke så morsom som jeg hadde håpet heller. På det jevne, og i en festival som gav meg så mange store filmopplevelser, er det ikke Cold Souls man husker best når man setter seg på flyet hjem. Saken min på Montages.no.

 

 

DAS WEISSE BAND

 

http://img10.imageshack.us/img10/6770/whiteribbon.jpg

 

Etter en fuktig kveld som endte klokka fire om natta, måtte jeg opp før åtte dagen etter for å sikre billett til Hanekes nye film. Man var det én film jeg SKULLE se i Karlovy Vary, så var det denne. Jeg og romkameraten var eneste fra Montages som fikk med oss dette, og kollegenes dårlig skjulte misunnelse var til å ta og føle på etter visningen - da vi begge var i ekstase over nettopp å ha sett noe av det største festet på film noensinne. Et monumentalt verk av Haneke; en klinisk fortalt "skrekkfilm" med en forferdelig guffen undertone, og om det ligner på noe som er lagd tidligere, så er det lagd av Ingmar Bergman. Det er på det nivået storheten i denne filmen ligger. Et iskaldt, sadistisk, men sjeldent subtilt mesterverk. Og hvilke bilder! JEG DØR ETTER Å SE DENNE FILMEN IGJEN (les Lars Ole sin særdeles velformulerte sak på Montages.no).

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...