Jump to content

Vårprogrammet til Trondheim filmklubb


Recommended Posts

Nå kan man helt sikkert argumentere for at Kim er en representant for denne hardkokte og jævlige stilen. Mange etterlyser lysere og lettere filmer fra Asia. For min del vet jeg ikke. Jeg er ikke særlig interessert i romantiske komedier fra Hollywood, så hvorfor skulle de fra Japan og Sør-Korea interessere meg?

 

Jeg vil definitiv plassere Kim som en slik representant ja (og jeg liker det jeg!). Problemet er at det finnes mange GODE og lettere filmer fra asia som aldri når oss. Noen har på et eller annet vis klart å bille seg inn at folket vil ha skitne, blodige og (til tider) skremmende asiatiske filmer, og jeg skal innrømme at jeg ikke legger meg på magen når slikt dukker opp jeg heller :P . Likevel må det være lov å etterlyse en større bredde i det vi blir servert. Og da mener jeg ikke romantiske komedier av den typen de liker i Asia. Synes kanskje det er å generalisere tema en smule... Og hva er galt med romantiske komedier egentlig? Så lenge de ikke er platte og dumme legger jeg meg ikke på magen der heller jeg! Se for eksempel Shopgirl. en super liten sak som blir forbigått i stillhet her på berget.

 

"Welcome to Dongmakgol" virker forøvrig veldig spennende.

 

Ja, den bør du få med deg om sjansen byr seg. En anti-krigsfilm med en usedvanlig lett og flott stil. Det er jo krigsfilm så slutten er ikke like nusselig, men det er en leken og underholdende film.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
Likevel må det være lov å etterlyse en større bredde i det vi blir servert. Og da mener jeg ikke romantiske komedier av den typen de liker i Asia. Synes kanskje det er å generalisere tema en smule... Og hva er galt med romantiske komedier egentlig? Så lenge de ikke er platte og dumme legger jeg meg ikke på magen der heller jeg! Se for eksempel Shopgirl. en super liten sak som blir forbigått i stillhet her på berget.

 

"Shopgirl" er fin, ja. Selv om jeg kanskje synes det er litt drøyt å kalle den en komedie. Den typen melankolsk stillstand har vi jo fått flere eksempler på fra Asia - både Wong Kar Wai, Pen-Ek Ratanaruang og Hou Hsiao-hsien har gjort seg bemerket i vesten med filmer som man kanskje kan sammenligne med "Shopgirl" og "Lost in Translation".

 

Man kan sikkert alltid ønske seg et bredere utvalg, men det er nå ikke BARE gritty misantropi som finner veien til vår kant av verden. Og et annet poeng er kanskje at humor er vanskelig å eksportere, siden den ofte er veldig kontekstuelt knyttet til samfunnet den er skapt i?

 

Kim jævlig? Øh. Nå har jeg ikke sett annet enn den årstiderfilmen hans, men den var da til gjengjeld kanskje den mest harmoniske og 'fine' filmen jeg kan komme på kanskje. Resten er av helt annen kaliber altså?

 

S,

 

Kim er ofte brutal, ja. "The Isle" er noe av det mer rystende jeg har sett i mitt liv. Og når man tenker seg om er kanskje ikke "Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring" så fullstendig harmonisk likevel? Det skjer jo en del rystende ting også i den filmen.

Link to comment
Share on other sites

 

"Shopgirl" er fin, ja. Selv om jeg kanskje synes det er litt drøyt å kalle den en komedie. Den typen melankolsk stillstand har vi jo fått flere eksempler på fra Asia - både Wong Kar Wai, Pen-Ek Ratanaruang og Hou Hsiao-hsien har gjort seg bemerket i vesten med filmer som man kanskje kan sammenligne med "Shopgirl" og "Lost in Translation".

 

Man kan sikkert alltid ønske seg et bredere utvalg, men det er nå ikke BARE gritty misantropi som finner veien til vår kant av verden. Og et annet poeng er kanskje at humor er vanskelig å eksportere, siden den ofte er veldig kontekstuelt knyttet til samfunnet den er skapt i?

 

Jeg skal ikke generalisere for mye, men de navnene du nevner er jo typiske navn som vinner stort terreng på grunn av selv styrken og kvaliteten i arbeidet. Litt trist at de samme kriteriene ikke blir stilt til filmer som kun ønsker å sjokkere (og det er antagelig en generell internasjonal tendens, men jeg har oftest lagt merke til at asiatiske filmer ofte blir betegnet som "bedre" jo mer brutale de er). Og nå erter jeg på meg mange folk her igjen antar jeg?

 

Dessuten lo jeg flere ganger gjennom Shopgirl enn det jeg noengang gjorde med Wedding Crashers eller (grøss) Along Came Polly - i mine øyne klassifiserer det til en komedie... men kanskje jeg er sær?

 

Jeg skal heller ikke ødelegge denne tråden og kanskje vi burde ta temaet opp et annet sted?

Lykke til med programmet og håper mange kommer og ser Sør-koreansk film for det ER det mest spennende filmlandet i dag og de siste tre årene. Kjenn besøkelsestiden deres!

Og jeg har allerede en billett til Peppermint Candy den 12 (tror jeg...) her i Oslo.

Link to comment
Share on other sites

 

DVD, ja. Vi viser selvfølgelig ikke film på DVD.

Det synes jeg var en god idé! Cinemateket har også mye fint på trappene, blant annet en omfattende Howard Hawks-serie.

 

 

Selvfølgelig viser ikke filmklubben film på DVD, men sånn til privat bruk. :) hehu

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...