Jump to content

LIVEQUIZ - Søndag 7. juni


Uruloki
 Share

Recommended Posts

LIVEQUIZ!

 

Vennligst les dette før vi starter.

 

Da er det tid for en ny runde med livequiz!

 

Planen er at det går av stabelen førstkommende søndag, 7. juni, kl 20:00 (i morgen altså).

 

Det er sikkert ikke alle som vet hva dette går ut på, så en kjapp innføring er sikkert greit. Quizen er oppdelt i X antall runder, utformet på forskjellige måter, men som alle består av et visst antall spørsmål som skal besvares eller oppgaver som skal løses. Og alt vil skje live, altså at man svarer så fort man kan. Så her gjelder det å både være kjapp på forumpostefingeren i tillegg til å ha kunnskapene i orden.

 

Den første som svarer korrekt på spørsmålet vil bli gitt poeng. Poengsummen hvert svar er verd vil bli definert i starten av oppgaven. Ofte vil det være flere deler i svaret man skal frem til. Så for å dra en skikkelig norsklærerrutine: "husk på å lese oppgaveteksten, slik at du vet hva du skal svare på". La oss ta et eksempel, en sitatquizoppgave.

 

Hvor er dette sitatet hentet fra? (er ute etter navn på film, karakteren som sa det og navnet på skuespilleren)

"Say hello to my little friend!"

 

Det er selvsagt fra filmen Scarface, sagt av Al Pacino som spiller Tony Montana. La oss si at det er ett poeng for hver riktige del av svaret her. Om førstemann kommer med det fulle svaret vil han/hun få samtlige poeng. Hvis førstemann som svarer bare sier "Scarface!", mens nestemann kommer med fullt svar: "Scarface - Tony Montana - Al Pacino", vil poengene bli delt. Førstemann vil få ett poeng for sitt rette svar angående filmtittel, mens de to resterende poengene blir gitt til andremann som hadde alt rett, men var litt for sent ute med filmtittelen.

 

Jeg adopterer Melkors holdning om at "så lenge jeg forstår hva dere mener, er det rett svar". Om man har noen skrivefeil er ikke det så farlig, så lenge jeg forstår hva dere mener. Det samme gjelder angående navn på karakterer, skuespillere/regissører. Angående karakterer kan man gjerne bare bruke enten for- eller etternavn, eller begge deler. Angående skuespillere/regissører og så videre vil normalt sett bare etternavn eller fullt navn bli akseptert. Å rope ut "John!" blir litt for vagt. Når det er en mulighet for misforståelser i forhold til mange regissører/skuespillere som har like etternavn, bør man skrive fullt navn. Å svare "Coppola" kan jo f.eks bety litt av hvert.

 

Det er ikke lov å redigere innlegg. Hvis du har svart på et spørsmål, men finner ut at det er feil og vil svare på ny, skriver du en ny post. Funksjonen som gjør slik at det står "edited by..." nederst i posten vil bli skrudd på mens livequizen pågår, så her er det ikke rom for juks.

 

Hver runde vil være tidsbestemt, om ikke alle spørsmålene er besvart innen denne tiden, går vi uansett videre i quizen. Det er mulighet for å svare på spørsmålene senere i quizen også, om man plutselig kommer på svaret, og oppgaven fortsatt er ubesvart. Husk dog på å markere hvilken oppgave det gjelder ("Svar til oppgave 4a: blablabla"). Om INGEN av oppgavene har blitt løst innen tiden har gått ut vil jeg selvsagt gi litt tips. Men jeg tviler på at det kommer til å skje. Om alle oppgavene er besvart før tiden er gått ut går vi selvsagt videre.

 

Vanskelighetsgraden vil jevnt over være litt under de vanlige quizene her på forumet. Dette for å få litt action, slik at det ikke stagnerer helt når ingen vet svaret. Likevel vil vanskelighetsgraden stige nogenlunde gradvis utover i quizen.

 

Det er ikke lov å komme med flere gjetninger på samme spørsmål/oppgave i samme innlegg. Man kan ikke si "dette er enten Lost Highway, Eraserhead eller Mulholland Drive". Én post per gjetning. Man har selvsagt lov til å svare på flere oppgaver/spørsmål innenfor samme runde i én og samme post. F.eks "1. Mulholland Drive, 2. Francis Ford Coppola, 3. Al Pacino".

 

 

Poengtellingen gjøres etter at quizen er avsluttet, ikke underveis. Det vil bli gitt fasit til slutt. I tillegg vil jeg selvsagt gi beskjed om at "bruker X svarte rett" underveis, slik at dere klarer å følge med på når korrekt svar er gitt.

 

Om jeg har driiiti meg ut og feil svar står i fasiten er det bare å begynne og krangle. IMDb er Gud når det gjelder fakta, vi følger det som er listet der.

 

Å bruke Google, IMDb og lignende som hjelpemiddel er lov. Ofte vil dog oppgavene være utformet slik at det ikke er så lett å bare google svaret.

 

Det er selvsagt premier i vente for de som havner på pallen. Premiene vil bli avslørt etter at quizen er ferdig.

 

 

Her er noen eksempler på quiztyper man kan møte på i denne livequizen:

 

Sitatquiz

Sitat fra en film. Normalt sett er det navnet på skuespilleren og karakteren som sa det, og hvilken film det ble sagt i jeg er ute etter.

 

 

Bildequiz

Denne kjenner vi vel alle til. Normalt sett er jeg ute etter navn på film, hvem som regisserte den, og hvilket årstall den er fra (vi følger IMDb).

 

Det vil også være variasjoner av den "vanlige bildequizen". F.eks manipulerte bilder hvor deler av bildet er visket ut.

 

 

"Six degrees of seperation"

Hva skal man kalle denne da? Går enkelt og greit ut på å finne den korteste lenken mellom to skuespillere. La oss ta et eksempel:

 

Jim Carrey - Jackie Earle Haley

 

Dette kan f.eks bli: Kate Winslet, spilte med Carrey i Eternal Sunshine of the Spotless Mind, og med Haley i Little Children. Det er viktig at man oppgir svaret noenlunde slik: at man både nevner skuespilleren som er leddet mellom de to personene i oppgaven, og hvordan de er lenket sammen gjennom denne skuespilleren. Den som først kommer med den korteste lenken (normalt sett bare én person), får poengene. Leddene telles i antall filmer mellom skuespillerene.

 

Kun skuespillere kan være mellomledd.

 

Triviaquiz

Tja, "generelle spørsmål", liksom. Kan også inneholde aktuelle filmnyheter, så her bør man også "være litt i tiden". Kan også være en fordel å kunne litt om forskjellige prisutdelinger og lignende.

 

Plakatquiz

Det samme som bildequiz, bare med plakater som utgangspunkt. Tittelen vil selvsagt være visket ut (duh).

 

Rebusquiz

Muligens? Får se. Følger i så fall samme mønster som den vanlige rebusquizen her på forumet.

 

 

VIKTIG!

 

Jeg vil innføre to nye kategorier her, hvor jeg vil ta utgangspunkt i småklipp fra diverse filmer, og utdrag fra diverse filmmusikk.

 

Det er derfor viktig at du har mulighet for å spille av lyd- og videofiler, helst i browseren (for svarene kommer jo kjapt). Formatet for lydfilene vil være MP3. For filmklippene vil det være WMV (Windows Media Player). Hvordan går dette for dere som eventuelt bruker Mac? Eventuelt kan jeg også bruke Quicktime, om det er mange som ønsker det.

 

Youtube er jo selvsagt en mulig løsning, men det tar så helsikes tid å laste opp, i tillegg til at vi ikke akkurat holder oss innenfor copyrightreglene deres heller.

 

 

 

Jeg regner med at quizen totalt sett vil vare et par timer.

 

 

Vennligst si i fra i denne tråden om du har planer om å bli med! Det hadde vært fint å ha litt peiling på om noen som helst møter opp. Dette er ALLTID gøyest når det er flust med deltakere.

 

Bare spør om det er noe som er uklart eller dårlig forklart.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 612
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
 
 
 
 
 
Er med dersom eg er på nett i desse tider, dersom dame mi ikkje skal handle kosmetikk på eBay!
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
 
Bra at dere er med! Men jeg synes fortsatt vi er litt for få foreløpig. Tror vi sier at vi utsetter det en halvtime, og ser hvordan det ser ut da, om det passer for dere?
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Då står det ei kald Tuborg og ein pakke med cashewnøtter på bordet. Vi får sjå kor lenge eg heng med, reknar med det blir for vanskeleg etter kvart...
Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...