Jump to content

Diskuterfilm kårer: De beste fra 30-tallet


pretender
 Share

Recommended Posts

Denne tråden har ikke fått så mye oppmerksomhet som de andre. Noen som har planer om å se litt 30-tallsfilm før fristen? Jeg har såpass lite midler i sommer, at jeg ser bare filmer jeg allerede har kjøpt og har liggende usett. Der er bare The Roaring Twenties og en Hitchcock-raritet fra 30-tallet.
Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Denne tråden har ikke fått så mye oppmerksomhet som de andre. Noen som har planer om å se litt 30-tallsfilm før fristen? Jeg har såpass lite midler i sommer, at jeg ser bare filmer jeg allerede har kjøpt og har liggende usett. Der er bare The Roaring Twenties og en Hitchcock-raritet fra 30-tallet.

 

Jeg har vært opptatt med å oppdatere meg litt på nye skrekkfilmer i det siste, men jeg har en liste med 30-tallsfilmer jeg tenkte å få sett. Har kun rekki og sett et par av dem. I tilfelle noen er interesserte så legger jeg de ut her, selv om de lå lenger bak i tråden også.

 

De beste jeg har sett er allerede på lista mi, men jeg vil særlig trekke frem Limite av Peixoto(som visstnok var rundt 18 år da han regisserte filmen). Limite er en veldig mystisk surrealistisk og spesiell film som mange mener er den største cultfilmen Brasil har å by på. Det er vanskelig å si noe særlig om handlingen, men kort kan jeg fortelle at filmen er om to damer og en man i et båt som drømmer/tenker på fortid/fremtid(???). Eisenstein skal ha kalt den "a work of genius". I over 40 år ble den sett på som fortapt før den ble funnet i et filmarkiv på 70 tallet.

 

Prioriteringer uten rekkefølge:

 

Anton Spelec, ostrostrelec

song of ceylon

song at midnight

gunga din

shen nu

marius

tabu

the heart of age

by the bluest of seas

the public enemy

osaka elegy

humanity and paper balloons

under the roofs of paris

scarface

Young Mr. Lincoln

kameradschaft

girls in uniform

tianming

xiao wanyi

pygmalion

People On Sunday

la chienne

a nous la libert

port of shadowes

The Story of the Late Chrysanthemums

que viva mexico

the black cat

das stahltier

schastye

Link to comment
Share on other sites

 

Limite var et herlig tips. Skal se om den er å oppdrive. Takk for det, awf.

 

Ellers har jeg selv noen filmer, som jeg så absolutt skulle ha sett. En tysk western, skutt i USA, med tyske skuespillere. Der Kaiser von Kalifornien heter den.

Link to comment
Share on other sites

 
Limite var et herlig tips. Skal se om den er å oppdrive. Takk for det, awf.

 

Ellers har jeg selv noen filmer, som jeg så absolutt skulle ha sett. En tysk western, skutt i USA, med tyske skuespillere. Der Kaiser von Kalifornien heter den.

 

Som aller siste utvei så ligger den i 12 deler på youtube.

Link to comment
Share on other sites

 

Fine tips, awf. Skal prøve å få sett denne Limite.

 

Av de jeg har sett på prioriteringslista di er det bare en håndfull, men de er bra. Føler jeg har skrytt nok av Mädchen in Uniform, og ser at Kiddo har fått den med seg også nå. Tror du kan like The Black Cat, den er temmelig pussig og veldig kul igrunn. Litt i gata di kanskje. Schastye er en annen særing, filmen som fikk Chris Marker til å lage Le Tombeau d'Alexandre. Disse tre er iallefall veldig unike på hver sin måte.

 

Har blitt lite film på meg i sommer igrunn, men slik er det hvert år. Har fått sett noe 30-tallsfilm da. Blant annet tre tidlige Max Ophüls-filmer; Liebelei, La Signora di tutti og Werther. Alle er tragiske og vakre; Liebelei har en av de beste close-up scener jeg har sett (verdt billetten!), Tutti peker fram mot Citizen Kane, og Werther er en glimrende adapsjon av Goethes klassiske lille, triste bok. Ypperlig Ophüls materiale, kanskje ikke helt på høyde med de siste 4-5 filmene han lagde, men det er det ikke mye som er. Nomansvally må iallefall se disse om han ikke allerede har.

Den tidlige pre-code musikalen Love Me Tonight falt jeg pladask for! Særdeles leken musikal med et "løssluppent" manus som i all sin eksperimentering grenser til avant-garde. Hysterisk morsom er den også, og teknisk brilliant. Har aldri sett maken. Vel, de tidlige Clair-filmene ligner litt kanskje, men denne sprudlet aldeles over. Må vel rydde plass på lista.

Peter Ibbetson var mørk og fantastisk. Nydelig skutt. En film for drømmere.

 

30-tallet er jo knall. Håper å få sett en god bunke til før fristen. Føler kanskje for å trekke den ut en uke, er det stemning for det? Siden vi ikke hadde lagt inn ferie, liksom?

Link to comment
Share on other sites

 

  1. Modern Times (1936)
  2. Flash Gordon (1936)
  3. The Invisible Man (1933)
  4. City Lights (1931)
  5. It Happened One Night (1934)
  6. Wuthering Heights (1939)
  7. Le Jour se lève (1939)
  8. Frankenstein (1931)
  9. The Adventures of Robin Hood (1938)
  10. The Wizard of Oz (1939)

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Fine tips, awf. Skal prøve å få sett denne Limite.

 

Av de jeg har sett på prioriteringslista di er det bare en håndfull, men de er bra. Føler jeg har skrytt nok av Mädchen in Uniform, og ser at Kiddo har fått den med seg også nå. Tror du kan like The Black Cat, den er temmelig pussig og veldig kul igrunn. Litt i gata di kanskje. Schastye er en annen særing, filmen som fikk Chris Marker til å lage Le Tombeau d'Alexandre. Disse tre er iallefall veldig unike på hver sin måte.

 

Ja, det må du. Fatter ikke at den ikke er mer kjent. The Black Cat er notert.

Link to comment
Share on other sites

 
Føler jeg har skrytt nok av Mädchen in Uniform, og ser at Kiddo har fått den med seg også nå.

 

Ja, det var unike saker. Vondt og fortryllende på samme tid. Bør sjekkes ut av folk.

 

30-tallet er jo knall. Håper å få sett en god bunke til før fristen. Føler kanskje for å trekke den ut en uke, er det stemning for det? Siden vi ikke hadde lagt inn ferie, liksom?

God idè, stemning for det her i hus.

Link to comment
Share on other sites

 

Dette kom plutselig litt bardus på. Skal reise vekk i morgen så får sause sammen en liste:

 

1. It Happened One Night

2. King Kong

3. Rebecca

4. Bringing Up Baby

5. Vampyr

6. Island of Lost Souls

7. Duck Soup

8. Animal Crackers

9. Snow White

10. The Lady Vanishes

Link to comment
Share on other sites

 

1. My Man Godfrey (1936)

2. The Wizard of Oz (1939)

3. M (1931)

4. The Adventures of Robin Hood (1938)

5. Modern Times (1936)

6. La règle du jeu (1939)

7. Bringing Up Baby (1938)

8. Das Testament des Dr. Mabuse (1933)

9. Mr. Deeds Goes to Town (1936)

10. It Happened One Night (1934)

Link to comment
Share on other sites

 
30-tallet er jo knall. Håper å få sett en god bunke til før fristen. Føler kanskje for å trekke den ut en uke, er det stemning for det? Siden vi ikke hadde lagt inn ferie, liksom?

 

Stemmer for å legge inn ferie.

Link to comment
Share on other sites

 
Dette kom plutselig litt bardus på. Skal reise vekk i morgen så får sause sammen en liste:

 

1. It Happened One Night

2. King Kong

3. Rebecca

4. Bringing Up Baby

5. Vampyr

6. Island of Lost Souls

7. Duck Soup

8. Animal Crackers

9. Snow White

10. The Lady Vanishes

 

Beklager, men Rebecca er fra 1940.

Link to comment
Share on other sites

 
1. My Man Godfrey (1936)

2. The Wizard of Oz (1939)

3. M (1931)

4. The Adventures of Robin Hood (1938)

5. Modern Times (1936)

6. La règle du jeu (1939)

7. Bringing Up Baby (1938)

8. Das Testament des Dr. Mabuse (1933)

9. Mr. Deeds Goes to Town (1936)

10. It Happened One Night (1934)

 

Strålende liste! Har ikke fått sett hele Regle du Jeu ennå, men har store forhåpninger. Mr Deeds har jeg lyst til å se.

Link to comment
Share on other sites

 
Strålende liste! Har ikke fått sett hele Regle du Jeu ennå, men har store forhåpninger. Mr Deeds har jeg lyst til å se.

 

Takker. Det er et tiår jeg har sett veldig lite fra, men det jeg har sett har passet meg svært godt.

 

The Rules of the Game er en film hvor store forventninger er berettighet. Der har du så absolutt noe å se frem til.

 

De to versjonene av Mr. Deed er et godt eksempel på hvaordan ting skal gjøre og hvordan ting ikke skal gjøres. Uten tvil en av de beste screwballkomediene.

Link to comment
Share on other sites

 
Stemmer for å legge inn ferie.

 

Har gitt etter for enormt press, blant annet pålagt av meg selv, og dyttet fristen én uke, av hensyn til alt fint vær og all feriering som har satt kjepper i 30-talls filmrullene for den gemene hop.

 

Takker ellers for fine lister, tror dette blir et bra resultat!

Link to comment
Share on other sites

 
 
Blant annet tre tidlige Max Ophüls-filmer; Liebelei, La Signora di tutti og Werther. Alle er tragiske og vakre; Liebelei har en av de beste close-up scener jeg har sett (verdt billetten!), Tutti peker fram mot Citizen Kane, og Werther er en glimrende adapsjon av Goethes klassiske lille, triste bok. Ypperlig Ophüls materiale, kanskje ikke helt på høyde med de siste 4-5 filmene han lagde, men det er det ikke mye som er. Nomansvally må iallefall se disse om han ikke allerede har.

 

Du, pretender, de har jeg hatt lyst til å se lenge! Wow!

Hvordan klarte du å få sett dem? VHS, DVD, DIVX eller på filmruller?

Har lenge hatt lyst til å lese Goethes' Werther, og takker anbefalingene dine, blir motivert til å gå på skattejakt etter Ophüls filmer.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

 
 
Du, pretender, de har jeg hatt lyst til å se lenge! Wow!

Hvordan klarte du å få sett dem? VHS, DVD, DIVX eller på filmruller?

Har lenge hatt lyst til å lese Goethes' Werther, og takker anbefalingene dine, blir motivert til å gå på skattejakt etter Ophüls filmer.

 

:)

 

Du må se de ja! De mangler kanskje en smule av perfeksjonismen fra Ophüls 50-tallsfilmer, men føles samtidig noe mer sprelske. Goethe-boken kan også anbefales å konsumere i hengekøya en ettermiddag.

Link to comment
Share on other sites

 
Du må se de ja! De mangler kanskje en smule av perfeksjonismen fra Ophüls 50-tallsfilmer, men føles samtidig noe mer sprelske. Goethe-boken kan også anbefales å konsumere i hengekøya en ettermiddag.

 

Tror det kan være dritspennende å se hvordan Ophüls var på vei mot perfeksjonismen sin. Har også "Lola Montés" til gode, kjøpte den på dvd, gleder meg som en unge selv om jeg vet bittelite om hva den handler om. Tittelen - navnet hennes er nok! :) Slik at jeg er mest mulig åpen for hva som helst.

Link to comment
Share on other sites

 
Sett noe av Jean Renoir?

Fra 30-tallet? Kun La règle du jeu. Uinteressant og kjedelig. Sikket spennende for de som studerer film... Skal dog få sett La grande illusion, tror jeg vil like den mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

 
Fra 30-tallet? Kun La règle du jeu. Uinteressant og kjedelig. Sikket spennende for de som studerer film... Skal dog få sett La grande illusion, tror jeg vil like den mye bedre.

Jeg synes du skulle sjekke ut Gunga Din i samme slengen - herlig actioneventyr med Grant, Fairbanks og McLaglin i kanonform.

Link to comment
Share on other sites

 

Poster min endelige nå

 

1. City Lights

2. The Wizard of Oz

3. Modern Times

4. M

5. King Kong

6. The Adventures of Robin Hood

7. My Man Godfrey

8. Frankenstein

9. Santas Workshop

10. Snøhvit

 

Skulle egentlig fått sett Mr Smith goes to Washington og Regle de Jeu (har begge nå), men drar i morgen, og ingen av de frister særlig nå.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...