Uruloki 15 Posted July 24, 2009 Report Share Posted July 24, 2009 9. Santas WorkshopEr dette den julaften-disneymorgen-saken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CypheroN 10 Posted July 24, 2009 Report Share Posted July 24, 2009 Heheh, ja http://www.imdb.com/title/tt0023422/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nomansvally 0 Posted July 25, 2009 Report Share Posted July 25, 2009 Fra 30-tallet? Kun La règle du jeu. Uinteressant og kjedelig. Sikket spennende for de som studerer film... Skal dog få sett La grande illusion, tror jeg vil like den mye bedre. Har ikke sett La règle du jeu enda, men gleder meg veldig. Jeg er sikker på at filmene til Renoir, som f.eks La grande illusion eller Partie de campagne kan være spennende for alle og en hver. Jeg liker Renoirs fokus på menneskers tanker rundt menneskeverd. De mest sentrale konfliktene i filmene hans foregår på tross av raseforskjeller, sosial-status og yrke. Du har Lou Castel i Fists in the Pocket profilbilde ser jeg, så da tror jeg du kommer til å digge (eller hate) den irrasjonelle, rastløse og egoistiske karakteren Antonio Canova, han de kaller bare 'Toni' i Toni fra 1934. Anbefales, virkelig! http://eurekavideo.co.uk/moc/catalogue/toni/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted July 31, 2009 Author Report Share Posted July 31, 2009 Minner om denne, innleveringsfrist på søndag! - Jeg har hatt litt innspurtkjøring på 30-tallet de siste dagene. Fikk ikke sett så mye før i sommer, men har da blitt litt på slutten. Sabotage var en veldig stemningsfull Hitchcock-thriller. Jeg synes den beviser noe som er typisk for mange 30-tallsfilmer; at stemning og atmosfære ikke er avhengig av scoremusikk, snarere tvert imot. Da lyden kom gikk det noen år før det ble standard å fylle hvert tomrom med musikk, en tradisjon som desverre har hengt ved i snart 80 år. Derfor er flere av 30-tallsfilmene befriende rensket for dette, og man vektlegger i stedet å formidle visuelt, og med lyd, ofte veldig kreativt. "Pure cinema" for å bruke et uttrykk jeg (og Zann) digger. Forresten er The Lady Vanishes fortsatt min Hitchcock-favoritt fra 30-tallet. You and Me (Lang) - Merkelig samarbeid mellom Lang og Kurt Weill... flere scener med rytmisk dialog og ellers noen pussige opptrinn. Dette som avbrudd i en ellers ganske standard historie som holder interessen i varierende grad. Sylvia Sidney bærer filmen oppe igjennom med en veldig sympatisk rolletolkning. Ikke akkurat essensiell Lang dette, han eksperimenterte og det gikk på bekostning av andre ting, mest for fansen.By the bluest of seas (Boris Barnet) - Kreativt trekantdrama, som er av og til er nærmest oversimpelt i endimensjonale menn og skuespill som får han hissige som var i "Lønning og Staff" til å virke subtil, andre ganger sjeldent vakkert, som når kvinnen slipper juvelene i sakte film og rommet lydløst tømmes i samme sekund, eller når havets enorme bølger, badet i sollys, fyller lerretet. Dette er den tredje Barnet-filmen jeg ser, og han slutter ikke å overraske, og forundre. Det er som en hissig veksling mellom amatørfilm og avansert poesi.Osaka Elegy - Har til gode å bli skikkelig skuffet av Mizoguchi. Hadde trua denne gangen, filmen virket ganske distansert den første tiden, men det var bare et grep Mizo brukte til sin fordel. Berømt sluttscene som var like effektiv som jeg hadde håpet på. Tematikken er klassisk Mizo, foto er nydelig og atmosfæren sterk. Olympia (Riefenstahl) - Bærer sin status som tidenes idrettsfilm fortsatt, og er opphavet til nesten alt man ser av idrettsmontasjer som også er populært i dag. Ta f.eks. en utøver vinner, står på seierspallen, nasjonalsang-> crosssfade til: flagg. Selv om tidsbildet er fascinerende, og det er spennende med de politiske omstendigetene, er det fortsatt mye sport her... og forbausende lite har forandret seg der, bortsett kanskje fra teknikken i høydehopp. Limite (Peixoto). Denne ble sett etter anbefaling av awf, og jeg har prøvd å prakke den videre i ettertid. En enormt imponerende film som tar de beste grep fra 20-tallets avantgarde og setter det i et større system i et episk verk som er både rørende og gåtefullt om hverandre. En film som skriker etter å sees igjen. - Kan likegodt putte opp sluttlista, den blir antageligvis: 1. M2. Partie de campagne3. Vampyr4. Les croix de bois5. It Happened One Night6. The Scarlet Empress7. City Lights8. Limite9. Mädchen in Uniform10. Love me Tonight Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted August 1, 2009 Report Share Posted August 1, 2009 Prøve å få levert en liste i morgen. Jadda! S, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens 0 Posted August 1, 2009 Report Share Posted August 1, 2009 1. L´age d´or (Bunuel)2. All quiet on the western front(Milestone)3. M (Lang)4. The wizard of Oz (Fleming ++)5. Der blaue Engel (Sternberg)6. Aleksandr Nevskiy (Eisenstein)7. King Kong 8. Scarface (Hawks)9. Mutiny on the Bounty (Lloyd)10.La règle du jeu (Renoir) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted August 1, 2009 Report Share Posted August 1, 2009 Fikk ikke sett en eneste film jeg. Æsj. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted August 2, 2009 Author Report Share Posted August 2, 2009 Ja, Urris, da satser vi på at du tar det igjen i neste runde. Du har da levert liste iallefall. Ser fram til din også, Svankmajer! Takk til alle som har levert. Det er (forståelig, forståelig...) litt færre lister enn før, men det er bra kvalitet iallefall, og jeg tror det går å lage en topp 30 denne gangen også. Vurderer å åpne for å levere inn lengre lister i stumfilmrunden, kanskje 20 eller noe. Forventer ikke akkurat et listeskred, og må sikre at det blir nok titler til å få rangert 30 filmer til slutt. Hvad tycker cineastarna? Kan vi håpe på et par 30-tallslister til før fristen går ut? Yes we can! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted August 2, 2009 Report Share Posted August 2, 2009 Vurderer å åpne for å levere inn lengre lister i stumfilmrunden, kanskje 20 eller noe. Forventer ikke akkurat et listeskred, og må sikre at det blir nok titler til å få rangert 30 filmer til slutt. Hvad tycker cineastarna?Det er sikkert en god idé. Selv kommer jeg nok ikke til å klare mer enn 5, dog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
awf 0 Posted August 2, 2009 Report Share Posted August 2, 2009 Prøve å få levert en liste i morgen. Jadda! S, Jeg har sett mye av en kar jeg tror kunne vært noe for deg, Svank. Har ikke sett noen snakke om filmene hans her før, men du har kanskje hørt om Wladyslaw Starewicz for det? Tipper i hvertfall Svankmajer(JAN) er inspirert av denne karen. Det jeg har sett av filmene hans har vært knall. I forhold til når filmene hans er laget og hvordan de er laget, vitner de om en utrolig sans for kreativitet og fantasi. Le roman de Renard (nr 1) og fetiche (nr 7) på min liste er begge av han. Jeg kanskje en eller to filmer av han dukker opp på min liste i 20-tallskåingen og. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zann 8 Posted August 2, 2009 Report Share Posted August 2, 2009 1. Bringing Up Baby (Hawks 38)2. The Scarlet Empress (von Sternberg 34)3. Holiday (Cukor 38)4. M (Lang 31)5. The Adventures of Robin Hood (Curtiz/Keighley 38)6. Trouble in Paradise (Lubitsch 32)7. The Thin Man (Van Dyke 34)8. The Wizard of Oz (Fleming 39)9. The Invisible Man (Whale 33)10. Snow White and the Seven Dwarfs (Hand 37) Det stakk i hjertet da jeg måtte velge bort Menneskedyret og The Lady Vanishes. Og King Kong! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svankmajer 21 Posted August 2, 2009 Report Share Posted August 2, 2009 Heia Pretender. Basert mest på det jeg ser ellers i tråden. Mulig jeg har sett et eller annet obskurt back in the day som også kanskje burde vært her, men dette får gå. Skulle gjerne sett Limite også, men fristen for levering er i dag. Slik får det bli! 1. Blood Of A Poet (Jada, jeg vet en er litt "pretensiøs" pr. say, men faller veldig for den)2. Age Of Gold3. Island Of The Lost Souls4. Vampyr5. Freaks6. Duck Soup7. Mädchen In Uniform8. Terror Of Tiny Town9. Modern Times10. Wizard Of Oz Hederlig omtale til Tabu, City Lights, Triumph Of The Will, Dr. Mabuse, King Kong og Frankenstein. S, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted August 2, 2009 Report Share Posted August 2, 2009 9. Modern LightsHehe. Ellers har du nevnt Island of The Lost Souls to ganger også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elisabeth 0 Posted August 2, 2009 Report Share Posted August 2, 2009 1. L'âge d'or2. Vampyr - Der Traum des Allan Grey3. M4. All Quiet on the Western Front5. Wizard of Oz6. La Règle du jeu7. Freaks8. King Kong9. Alexander Nevski10. Triumph des Willens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NaN 0 Posted August 2, 2009 Report Share Posted August 2, 2009 Huff, dette er jo helt forferdelig og jeg er skamfull men desverre har jeg ikke fått sett spesielt mye tredvetallsfilm. Minnene fra det meste av hva jeg har sett tidligere er såpass uklare at det står bare tre kandidater igjen som egentlig kan vurderes seriøst. Eh, så da setter jeg 1. Wizard of Oz udefinert midtplassering: Le sang d'un poète - synes fortsatt pretensiøst er bra jeg 10. Le million (René Clair) - fornøyelig og innovativ og fortsatt ganske underholdende selv for fæle folk som måtte sitte der og klage i fylla over hvor mye de misliker sort hvitt og å se filmer hvor de faktisk må lese underteksten - åpningspartiet og avslutingen fungerer fint for slikt avskum også, nydelig kameraføring i åpningssekvensen lover langt mer enn resten av filmen klarer å levere dog. Sory at dette ble litt, nja, du får gi midtplasseringen poeng som du synes. Eller skal vi bare si omtrent som en femmer for enkelhets skyld? satser på sterker tilkakekomst etc etc. Skål! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Montag 4 Posted August 2, 2009 Report Share Posted August 2, 2009 Etter litt finjustering blir dette min endelige liste: 1. Humanity and Paper Balloons2. M3. Le jour se lève4. Gunga Din5. Boudu Saved from Drowning6. All Quiet On The Western Front7. Alexander Nevsky8. Modern Times9. Man of Aran10. Tabu - A Story of the South Seas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty 8 Posted August 2, 2009 Report Share Posted August 2, 2009 Gammel liste slettet. Dette er min endelige liste. 1. M2. The Hound of the Baskervilles3. Freaks4. Mutiny on the Bounty5. Das Testament des Dr. Mabuse6. Modern Times7. The Wizard of Oz8. Alexander Nevsky9. Snow White and the Seven Dwarfs10. L´age d´or Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted August 2, 2009 Author Report Share Posted August 2, 2009 78 filmer fikk poeng. 22 leverte liste denne gang, takk takk! (ned fra 25 sist) Det måtte bli 32 filmer denne gangen, da det var delt mellom tre på 30.plass. For første gang er filmer som er stemt fram av kun én med på lista. Film Regissør Tot. Poeng Ant. Stemmer Snittpoeng--------------------------------------------01 M Lang - 118 - 14 - 8,4302 Modern Times Chaplin - 74 - 10 - 7,4003 The Wizard of Oz Fleming - 71 - 13 - 5,4604 Freaks Browning - 58 - 7 - 8,2905 Vampyr - Der Traum des Allan Grey Dreyer - 46 - 6 - 7,6706 All Quiet on the Western Front Milestone - 44 - 5 - 8,8007 L'âge d'or (Age of Gold) Buñuel - 44 - 6 - 7,3308 City Lights Chaplin - 43 - 5 - 8,6009 Bringing Up Baby Hawks - 41 - 6 - 6,8310 Le sang d'un poéte (Blood of a Poet) Cocteau - 38 - 5 - 7,6011 King Kong Cooper/Schoedsack - 35 - 6 - 5,8312 Island of the Lost Souls Kenton - 26 - 3 - 8,6713 Frankenstein Whale - 26 - 7 - 3,7114 It Happened One Night Capra - 25 - 4 - 6,2515 Le jour se léve (Daybreak) Carné - 23 - 4 - 5,7516 The Adventures of Robin Hood Curtiz/Keighley - 22 - 5 - 4,4017 Le quai des brumes (Port of Shadows) Carné - 20 - 4 - 5,0018 My Man Godfrey La Cava - 19 - 4 - 4,7519 La Grande Illusion Renoir - 18 - 2 - 9,0020 Snow White and the Seven Dwarves Hand - 18 - 6 - 3,0021 Partie de campagne Renoir - 16 - 2 - 8,0022 Scarface Hawks - 16 - 3 - 5,3323 Terror of Tiny Town Newfield - 16 - 3 - 5,3324 Duck Soup McCarey - 16 - 4 - 4,0025 The Scarlet Empress Sternberg - 15 - 2 - 7,5026 Bride of Frankenstein Whale - 15 - 3 - 5,0027 Das Testament des Dr.Mabuse Lang - 14 - 3 - 4,6728 Alexander Nevsky Eisenstein - 14 - 4 - 3,5029 Limite Peixoto - 13 - 2 - 6,5030 Ninjo kami fusen (Humanity and Paper Balloons) Yamanaka - 12 - 1 - 12,0031 La Béte humaine Renoir - 12 - 1 - 12,0032 Le Roman de renard (Tale of the Fox) Starewicz - 12 - 1 - 12,00 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peru 6 Posted August 2, 2009 Report Share Posted August 2, 2009 Decent liste det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
herr_kalkun 9 Posted August 2, 2009 Report Share Posted August 2, 2009 Enig med Peru. Fint å se at Terror of Tiny Town snek seg med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted August 2, 2009 Author Report Share Posted August 2, 2009 Ja, den er fin, og den viser litt mer særpreg kanskje enn et par av de andre, med filmer som Freaks, Vampyr, Gullalder og Blood of a Poet såpass høyt. Og Terror of Tiny Town, det er vel første gang jeg ser denne innlemmes i det gode selskap, hehe. Av mer stadard listefilmer mangler Rules of the Game (ett poeng unna), Jean Vigo (litt rart at L'Atalante ikke fikk ett eneste poeng), japanere... John Ford er en mann som aldri har slått ordentlig an her inne. Uansett, noe måtte jo ofres. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CypheroN 10 Posted August 2, 2009 Report Share Posted August 2, 2009 Kjempefin liste Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Montag 4 Posted August 2, 2009 Report Share Posted August 2, 2009 Uansett, noe måtte jo ofres.Så lenge Yamanaka er representert skal jeg ikke klage. Takk igjen for innsatsen, pretender. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted August 2, 2009 Author Report Share Posted August 2, 2009 Takk, Montag. Hvorfor navnet i kursiv, forresten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted August 2, 2009 Report Share Posted August 2, 2009 Ikke overraskende at M vant. Men desto enda en grunn for meg å se den, har den jo klar i hylla her. Jeg er også ganske overrasket over at Regle du Jeu ikke kom med, jeg trodde den kom til å ligge helt i teten. Uansett, jeg mekka listsofbests-versjonen jeg. http://www.listsofbests.com/list/66712 Har bare sett 15%, ikke uventet, men fortsatt elendig arbeid fra min side. Men en flott liste er det uansett, kan jeg se for meg, selv om jeg ikke har sett så mye! Superb innsats som vanlig, pretender. Nå blir det samlet pre-20-tallskåring ikke sant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.