Jump to content

Diskuterfilm kårer: De beste fra 30-tallet


pretender
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
Fra 30-tallet? Kun La règle du jeu. Uinteressant og kjedelig. Sikket spennende for de som studerer film... Skal dog få sett La grande illusion, tror jeg vil like den mye bedre.

 

Har ikke sett La règle du jeu enda, men gleder meg veldig.

 

Jeg er sikker på at filmene til Renoir, som f.eks La grande illusion eller Partie de campagne kan være spennende for alle og en hver. Jeg liker Renoirs fokus på menneskers tanker rundt menneskeverd. De mest sentrale konfliktene i filmene hans foregår på tross av raseforskjeller, sosial-status og yrke.

 

Du har Lou Castel i Fists in the Pocket profilbilde ser jeg, så da tror jeg du kommer til å digge (eller hate) den irrasjonelle, rastløse og egoistiske karakteren Antonio Canova, han de kaller bare 'Toni' i Toni fra 1934. Anbefales, virkelig! http://eurekavideo.co.uk/moc/catalogue/toni/

Link to comment
Share on other sites

 

Minner om denne, innleveringsfrist på søndag!

 

-

 

Jeg har hatt litt innspurtkjøring på 30-tallet de siste dagene. Fikk ikke sett så mye før i sommer, men har da blitt litt på slutten.

 

Sabotage var en veldig stemningsfull Hitchcock-thriller. Jeg synes den beviser noe som er typisk for mange 30-tallsfilmer; at stemning og atmosfære ikke er avhengig av scoremusikk, snarere tvert imot. Da lyden kom gikk det noen år før det ble standard å fylle hvert tomrom med musikk, en tradisjon som desverre har hengt ved i snart 80 år. Derfor er flere av 30-tallsfilmene befriende rensket for dette, og man vektlegger i stedet å formidle visuelt, og med lyd, ofte veldig kreativt. "Pure cinema" for å bruke et uttrykk jeg (og Zann) digger. Forresten er The Lady Vanishes fortsatt min Hitchcock-favoritt fra 30-tallet.

 

You and Me (Lang) - Merkelig samarbeid mellom Lang og Kurt Weill... flere scener med rytmisk dialog og ellers noen pussige opptrinn. Dette som avbrudd i en ellers ganske standard historie som holder interessen i varierende grad. Sylvia Sidney bærer filmen oppe igjennom med en veldig sympatisk rolletolkning. Ikke akkurat essensiell Lang dette, han eksperimenterte og det gikk på bekostning av andre ting, mest for fansen.

By the bluest of seas (Boris Barnet) - Kreativt trekantdrama, som er av og til er nærmest oversimpelt i endimensjonale menn og skuespill som får han hissige som var i "Lønning og Staff" til å virke subtil, andre ganger sjeldent vakkert, som når kvinnen slipper juvelene i sakte film og rommet lydløst tømmes i samme sekund, eller når havets enorme bølger, badet i sollys, fyller lerretet. Dette er den tredje Barnet-filmen jeg ser, og han slutter ikke å overraske, og forundre. Det er som en hissig veksling mellom amatørfilm og avansert poesi.

Osaka Elegy - Har til gode å bli skikkelig skuffet av Mizoguchi. Hadde trua denne gangen, filmen virket ganske distansert den første tiden, men det var bare et grep Mizo brukte til sin fordel. Berømt sluttscene som var like effektiv som jeg hadde håpet på. Tematikken er klassisk Mizo, foto er nydelig og atmosfæren sterk.

 

Olympia (Riefenstahl) - Bærer sin status som tidenes idrettsfilm fortsatt, og er opphavet til nesten alt man ser av idrettsmontasjer som også er populært i dag. Ta f.eks. en utøver vinner, står på seierspallen, nasjonalsang-> crosssfade til: flagg. Selv om tidsbildet er fascinerende, og det er spennende med de politiske omstendigetene, er det fortsatt mye sport her... og forbausende lite har forandret seg der, bortsett kanskje fra teknikken i høydehopp.

 

Limite (Peixoto). Denne ble sett etter anbefaling av awf, og jeg har prøvd å prakke den videre i ettertid. En enormt imponerende film som tar de beste grep fra 20-tallets avantgarde og setter det i et større system i et episk verk som er både rørende og gåtefullt om hverandre. En film som skriker etter å sees igjen.

 

-

 

Kan likegodt putte opp sluttlista, den blir antageligvis:

 

1. M

2. Partie de campagne

3. Vampyr

4. Les croix de bois

5. It Happened One Night

6. The Scarlet Empress

7. City Lights

8. Limite

9. Mädchen in Uniform

10. Love me Tonight

Link to comment
Share on other sites

 
 

1. L´age d´or (Bunuel)

2. All quiet on the western front(Milestone)

3. M (Lang)

4. The wizard of Oz (Fleming ++)

5. Der blaue Engel (Sternberg)

6. Aleksandr Nevskiy (Eisenstein)

7. King Kong

8. Scarface (Hawks)

9. Mutiny on the Bounty (Lloyd)

10.La règle du jeu (Renoir)

 

Link to comment
Share on other sites

 
 

Ja, Urris, da satser vi på at du tar det igjen i neste runde. Du har da levert liste iallefall. Ser fram til din også, Svankmajer!

 

Takk til alle som har levert. Det er (forståelig, forståelig...) litt færre lister enn før, men det er bra kvalitet iallefall, og jeg tror det går å lage en topp 30 denne gangen også.

 

Vurderer å åpne for å levere inn lengre lister i stumfilmrunden, kanskje 20 eller noe. Forventer ikke akkurat et listeskred, og må sikre at det blir nok titler til å få rangert 30 filmer til slutt. Hvad tycker cineastarna?

 

Kan vi håpe på et par 30-tallslister til før fristen går ut? Yes we can!

Link to comment
Share on other sites

 
Vurderer å åpne for å levere inn lengre lister i stumfilmrunden, kanskje 20 eller noe. Forventer ikke akkurat et listeskred, og må sikre at det blir nok titler til å få rangert 30 filmer til slutt. Hvad tycker cineastarna?

Det er sikkert en god idé. Selv kommer jeg nok ikke til å klare mer enn 5, dog.

Link to comment
Share on other sites

 
Prøve å få levert en liste i morgen. Jadda!

S,

 

Jeg har sett mye av en kar jeg tror kunne vært noe for deg, Svank. Har ikke sett noen snakke om filmene hans her før, men du har kanskje hørt om Wladyslaw Starewicz for det? Tipper i hvertfall Svankmajer(JAN) er inspirert av denne karen. Det jeg har sett av filmene hans har vært knall. I forhold til når filmene hans er laget og hvordan de er laget, vitner de om en utrolig sans for kreativitet og fantasi. Le roman de Renard (nr 1) og fetiche (nr 7) på min liste er begge av han.

 

Jeg kanskje en eller to filmer av han dukker opp på min liste i 20-tallskåingen og.

Link to comment
Share on other sites

 

1. Bringing Up Baby (Hawks 38)

2. The Scarlet Empress (von Sternberg 34)

3. Holiday (Cukor 38)

4. M (Lang 31)

5. The Adventures of Robin Hood (Curtiz/Keighley 38)

6. Trouble in Paradise (Lubitsch 32)

7. The Thin Man (Van Dyke 34)

8. The Wizard of Oz (Fleming 39)

9. The Invisible Man (Whale 33)

10. Snow White and the Seven Dwarfs (Hand 37)

 

Det stakk i hjertet da jeg måtte velge bort Menneskedyret og The Lady Vanishes. Og King Kong!

Link to comment
Share on other sites

 

Heia Pretender.

 

Basert mest på det jeg ser ellers i tråden. Mulig jeg har sett et eller annet obskurt back in the day som også kanskje burde vært her, men dette får gå. Skulle gjerne sett Limite også, men fristen for levering er i dag. Slik får det bli!

 

1. Blood Of A Poet (Jada, jeg vet en er litt "pretensiøs" pr. say, men faller veldig for den)

2. Age Of Gold

3. Island Of The Lost Souls

4. Vampyr

5. Freaks

6. Duck Soup

7. Mädchen In Uniform

8. Terror Of Tiny Town

9. Modern Times

10. Wizard Of Oz

 

Hederlig omtale til Tabu, City Lights, Triumph Of The Will, Dr. Mabuse, King Kong og Frankenstein.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Huff, dette er jo helt forferdelig og jeg er skamfull men desverre har jeg ikke fått sett spesielt mye tredvetallsfilm. Minnene fra det meste av hva jeg har sett tidligere er såpass uklare at det står bare tre kandidater igjen som egentlig kan vurderes seriøst. Eh, så da setter jeg

 

1. Wizard of Oz

 

udefinert midtplassering: Le sang d'un poète - synes fortsatt pretensiøst er bra jeg

 

10. Le million (René Clair) - fornøyelig og innovativ og fortsatt ganske underholdende selv for fæle folk som måtte sitte der og klage i fylla over hvor mye de misliker sort hvitt og å se filmer hvor de faktisk må lese underteksten - åpningspartiet og avslutingen fungerer fint for slikt avskum også, nydelig kameraføring i åpningssekvensen lover langt mer enn resten av filmen klarer å levere dog.

 

Sory at dette ble litt, nja, du får gi midtplasseringen poeng som du synes. Eller skal vi bare si omtrent som en femmer for enkelhets skyld? satser på sterker tilkakekomst etc etc. Skål!

Link to comment
Share on other sites

 

Etter litt finjustering blir dette min endelige liste:

 

1. Humanity and Paper Balloons

2. M

3. Le jour se lève

4. Gunga Din

5. Boudu Saved from Drowning

6. All Quiet On The Western Front

7. Alexander Nevsky

8. Modern Times

9. Man of Aran

10. Tabu - A Story of the South Seas

Link to comment
Share on other sites

 

Gammel liste slettet. Dette er min endelige liste.

 

1. M

2. The Hound of the Baskervilles

3. Freaks

4. Mutiny on the Bounty

5. Das Testament des Dr. Mabuse

6. Modern Times

7. The Wizard of Oz

8. Alexander Nevsky

9. Snow White and the Seven Dwarfs

10. L´age d´or

Link to comment
Share on other sites

 

78 filmer fikk poeng.

 

22 leverte liste denne gang, takk takk! (ned fra 25 sist)

 

Det måtte bli 32 filmer denne gangen, da det var delt mellom tre på 30.plass. For første gang er filmer som er stemt fram av kun én med på lista.

 

Film Regissør Tot. Poeng Ant. Stemmer Snittpoeng

--------------------------------------------

01 M Lang - 118 - 14 - 8,43

02 Modern Times Chaplin - 74 - 10 - 7,40

03 The Wizard of Oz Fleming - 71 - 13 - 5,46

04 Freaks Browning - 58 - 7 - 8,29

05 Vampyr - Der Traum des Allan Grey Dreyer - 46 - 6 - 7,67

06 All Quiet on the Western Front Milestone - 44 - 5 - 8,80

07 L'âge d'or (Age of Gold) Buñuel - 44 - 6 - 7,33

08 City Lights Chaplin - 43 - 5 - 8,60

09 Bringing Up Baby Hawks - 41 - 6 - 6,83

10 Le sang d'un poéte (Blood of a Poet) Cocteau - 38 - 5 - 7,60

11 King Kong Cooper/Schoedsack - 35 - 6 - 5,83

12 Island of the Lost Souls Kenton - 26 - 3 - 8,67

13 Frankenstein Whale - 26 - 7 - 3,71

14 It Happened One Night Capra - 25 - 4 - 6,25

15 Le jour se léve (Daybreak) Carné - 23 - 4 - 5,75

16 The Adventures of Robin Hood Curtiz/Keighley - 22 - 5 - 4,40

17 Le quai des brumes (Port of Shadows) Carné - 20 - 4 - 5,00

18 My Man Godfrey La Cava - 19 - 4 - 4,75

19 La Grande Illusion Renoir - 18 - 2 - 9,00

20 Snow White and the Seven Dwarves Hand - 18 - 6 - 3,00

21 Partie de campagne Renoir - 16 - 2 - 8,00

22 Scarface Hawks - 16 - 3 - 5,33

23 Terror of Tiny Town Newfield - 16 - 3 - 5,33

24 Duck Soup McCarey - 16 - 4 - 4,00

25 The Scarlet Empress Sternberg - 15 - 2 - 7,50

26 Bride of Frankenstein Whale - 15 - 3 - 5,00

27 Das Testament des Dr.Mabuse Lang - 14 - 3 - 4,67

28 Alexander Nevsky Eisenstein - 14 - 4 - 3,50

29 Limite Peixoto - 13 - 2 - 6,50

30 Ninjo kami fusen (Humanity and Paper Balloons) Yamanaka - 12 - 1 - 12,00

31 La Béte humaine Renoir - 12 - 1 - 12,00

32 Le Roman de renard (Tale of the Fox) Starewicz - 12 - 1 - 12,00

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Ja, den er fin, og den viser litt mer særpreg kanskje enn et par av de andre, med filmer som Freaks, Vampyr, Gullalder og Blood of a Poet såpass høyt.

 

Og Terror of Tiny Town, det er vel første gang jeg ser denne innlemmes i det gode selskap, hehe.

 

Av mer stadard listefilmer mangler Rules of the Game (ett poeng unna), Jean Vigo (litt rart at L'Atalante ikke fikk ett eneste poeng), japanere... John Ford er en mann som aldri har slått ordentlig an her inne.

 

Uansett, noe måtte jo ofres.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Ikke overraskende at M vant. Men desto enda en grunn for meg å se den, har den jo klar i hylla her. Jeg er også ganske overrasket over at Regle du Jeu ikke kom med, jeg trodde den kom til å ligge helt i teten.

 

Uansett, jeg mekka listsofbests-versjonen jeg.

 

http://www.listsofbests.com/list/66712

 

Har bare sett 15%, ikke uventet, men fortsatt elendig arbeid fra min side. Men en flott liste er det uansett, kan jeg se for meg, selv om jeg ikke har sett så mye! Superb innsats som vanlig, pretender.

 

Nå blir det samlet pre-20-tallskåring ikke sant?

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...