Kiddo 0 Posted September 7, 2009 Report Share Posted September 7, 2009 Ikke så anerkjent som den burde være, da tenker jeg utover sin kommersielle suksess. Witness hadde nok mye å si for min filminteresse, da jeg så den i tiårsalderen, og jeg synes fortsatt den er fin (visse scener er jævlig stemningsfulle), men jeg tror hovedgrunnen til at den ikke er så "anerkjent" ("utover sin kommersielle suksess") er at den er altfor konvensjonell, i struktur og ånd. Det er ikke en film som kommer til å bli huska, tror jeg, for å si det sånn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty 8 Posted September 7, 2009 Report Share Posted September 7, 2009 Witness hadde nok mye å si for min filminteresse, da jeg så den i tiårsalderen, og jeg synes fortsatt den er fin (visse scener er jævlig stemningsfulle), men jeg tror hovedgrunnen til at den ikke er så "anerkjent" ("utover sin kommersielle suksess") er at den er altfor konvensjonell, i struktur og ånd. Det er ikke en film som kommer til å bli huska, tror jeg, for å si det sånn. Om den blir husket eller ikke, det vet jeg ikke, det har heller ingen betydning for mitt syn på filmen. Selve rammen er veldig konvensjonell, men den fungerer på langt flere plan enn det. Weir er ikke interessert i stylish action, men en nærmest organisk filmskapning. Han observerer, istedenfor å moralisere. Åpningen, hvor amishfolket kommer ut av gresset, er intet annet enn filmmagi. Hele åpningen burde være filmpensum. Masterpiece! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian 0 Posted September 7, 2009 Report Share Posted September 7, 2009 Og musikken, sjekk musikken da de bygde låven, "Building of the Barn" av Maurice Jarre. Fantastisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted September 8, 2009 Author Report Share Posted September 8, 2009 Battleship Potemkin (1925, Eisenstein)Nok en filmhistorisk bauta å krysse av på listen. Voldsomt virkningsfull propaganda dette her, det må jeg si, noe jeg kanskje burde forventet. Mesterlig på den visuelle siden, som jeg selvsagt visste, obligatorisk namedropping av Odessa-trappen kommer obviously her, men det er en haug andre godbiter også. Et kort klipp av en offiser som snur seg dukker opp i minnet. Kraftfullt. En stor klassiker, rå i sin påvirkningskraft, satt med frysninger deler av tiden ja. Finfint! Får garantert listeplass på pre-30-talls-kåringen, men det skal vel ikke så mye til. Har jo ikke så mye å velge mellom. 11/149 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted September 22, 2009 Author Report Share Posted September 22, 2009 Det ble mye film i kveld, gitt. In a Lonely Place (1950, Ray)Fra mannen bak den ultranevrotiske Johnny Guitar, med en Bogie slik jeg aldri har sett ham. Forfylla, blasert, kynisk manusforfatter, fanget som mistenkt i en mordsak. En skikkelig desperat noir dette her, som går fra øyeblikk av total misogyni og galskap, til lystige og livsglade partier fylt med snappy dialog. Bogart og Grahame har en voldsom kjemi! Ellers er det jo flust av metaelementer her, som naturligvis går i god jord hos meg. "A good love scene should be about something else besides love. For instance, this one." Slutten er faaabelaktig, den bare ender helt på bunn, og tross i at redningen kommer, kommer den for sent, og alt faller i grus. Gåsehud. Helt i toppen hva noir angår dette her, i hvert fall ut i fra hva jeg har sett. Nicholas Ray var litt av en kar. 12/149 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Howie 0 Posted September 22, 2009 Report Share Posted September 22, 2009 Det ble mye film i kveld, gitt. In a Lonely Place (1950, Ray)Fra mannen bak den ultranevrotiske Johnny Guitar, med en Bogie slik jeg aldri har sett ham. Forfylla, blasert, kynisk manusforfatter, fanget som mistenkt i en mordsak. En skikkelig desperat noir dette her, som går fra øyeblikk av total misogyni og galskap, til lystige og livsglade partier fylt med snappy dialog. Bogart og Grahame har en voldsom kjemi! Ellers er det jo flust av metaelementer her, som naturligvis går i god jord hos meg. "A good love scene should be about something else besides love. For instance, this one." Slutten er faaabelaktig, den bare ender helt på bunn, og tross i at redningen kommer, kommer den for sent, og alt faller i grus. Gåsehud. Helt i toppen hva noir angår dette her, i hvert fall ut i fra hva jeg har sett. Nicholas Ray var litt av en kar. 12/149 Jepp,aldeles fortreffelig film. Og en utmerket fil å vise til når noen hevder at Bogart bare var en halvgod skuespiller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted September 22, 2009 Author Report Share Posted September 22, 2009 Ja, herregud som han imponerer i denne her. Snur i grunnen hele "kyniker, men med et nobelt hjerte"-imaget hans fra tidligere filmer totalt på hodet. CypheroN, denne skal du se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CypheroN 10 Posted September 22, 2009 Report Share Posted September 22, 2009 Hehe. Som sagt, likte han godt i Sierra Madre, men mer eller mindre "Halvgod" i de andre ja.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted September 29, 2009 Author Report Share Posted September 29, 2009 The Wrong Man (1956, Hitchcock)Fin liten sak fra Hitch. Basert på en sann historie, noe Alfred virkelig vet å banke inn i starten av filmen. Bra spill av Fonda og spesielt Miles, til tross for en veldig 50-tallsvinkling på sinnsykdom. Spenningens mester kommer vel ikke helt frem her, det er mer et ganske down-to-earth drama om Mannen Som Ble Urettferdig Behandla, men det er tross alt en engasjerende film tvers igjennom. En del fine noirish bilder her og der, er vel minst ett klipp av Vera Miles som virkelig henger igjen (ikke bare fordi hun er dødssøt). 13/149 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angeleno 0 Posted September 29, 2009 Report Share Posted September 29, 2009 The Life Aquatic of Steve Zissou ser jeg at du har liggende. Så den for noen dager tilbake og elsket den. Caché må du heller ikke la støve ned hyllene dine. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zann 8 Posted September 29, 2009 Report Share Posted September 29, 2009 Er det i The Wrong Man The Hitchock Moment© kommer i et sinnsykt take der kameraet går gjennom kikkehullet i en celledør? I så fall er den vel ellers mest kjent for å være filmen der Hitch' lot seg inspirere av neorealisme. Men mulig jeg blander den med I Confess. Som jeg nå plutselig ble usikker på om jeg i det hele tatt har sett. Kanskje det lureste bare er å legge seg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted September 29, 2009 Author Report Share Posted September 29, 2009 Jo, du er nok spot on når det gjelder Wrong Man og kikkehull. Prima tagning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zann 8 Posted September 29, 2009 Report Share Posted September 29, 2009 Jeg husker jeg leste en plass at Hitchcock enkelte dager nektet å bevege seg ut fra varmen i bilen under opptakene av filmen. Den ble jo skutt på location, utendørs. Han ga bare beskjed til fotograf Robert Burks - "du vet hvordan jeg vil ha det". (Parafrasert etter min dårlige hukommelse.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted September 29, 2009 Author Report Share Posted September 29, 2009 Stemmer dette også, ja. On the DVD, the running commentary revealed that when the crew went to film the scenes at the country hotel, Alfred Hitchcock stayed in his limo due to the cold outside and decided to move the production to Hollywood to complete the film. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted September 29, 2009 Report Share Posted September 29, 2009 The Life Aquatic of Steve Zissou ser jeg at du har liggende. Så den for noen dager tilbake og elsket den. Caché må du heller ikke la støve ned hyllene dine. Om du først skal gi anbefalinger så ville jeg ikke glemt: 2 or 3 things I know about her400 BlowsAlphavilleAmarcordArmy of ShadowsL'AtalanteThe BirdsBirth of a NationCul-de-SacDon't Look NowLe Double Vie de VeroniqueThe Enigma of Kaspar HauserEuropaFrenzyInland EmpireThe Killing of a Chinese BookieMarnieMcCabe and Mrs. MillerNaked LunchNashvillePicnic at Hanging RockPickpocketPierrot Le FouRanSkilpadder kan flyVargtimmen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted September 29, 2009 Author Report Share Posted September 29, 2009 Håh, du har nok allerede brukt opp dine anbefalninger, Frenzy. Angeleno kan dog gjerne komme med tre til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frenzy 5 Posted September 29, 2009 Report Share Posted September 29, 2009 Håh, du har nok allerede brukt opp dine anbefalninger, Frenzy. Angeleno kan dog gjerne komme med tre til. forum-fascist! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angeleno 0 Posted September 29, 2009 Report Share Posted September 29, 2009 Javel, jeg har sett svært lite her selv, men jeg liker faktisk 21 Grams, tror det er en mini-brannfakkel, den får du se. Bin-jip er nydelig, Diving Bell and the Butterfly er også fin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted September 30, 2009 Author Report Share Posted September 30, 2009 Takker, Angeleno. Et lite Godard-maraton i dag. Ville egentlig rekke over 2 or 3 Things I Know About Her også, men det får bli en annen gang. Pierrot le fou (1965, Godard)Tror nok du kommer til å like denne siden du digger Week End, Cyph. Dette blir på mange måter en Week End-light for min del, mye likheter, et par drar på roadtrip, total absurditet, meningsløs og ubegrunnet vold, null kronologi, et slags sammensurium av assosiasjoner og surrealistiske situasjoner. En voldsom gal film på alle måter, men der Week End er destruktiv som faen, beholder Pierrot mye av swinging-60's-følelsen. Såklart er den pessimistisk, men likevel er det en voldsom lekenhet og kreativitet her. Der Week End prøver å bryte ned, synes jeg dette er mer en fantasifull, halvironisk "fuck you" til filmmediet. Mye vanvittig bra her. Det visuelle har et flott pop-artish preg, og bruken av musikk er også herlig absurd. Flotte saker! Men jeg tror jeg liker den beslektede Week End enda bedre. Une femme est une femme (1961, Godard)Søt liten sak dette her, mens Godard enda var litt optimist kanskje? I hvert fall den mest gledesfylte og lekne jeg har sett av ham, en slags bisarr latterliggjøring av musikalsjangeren, en avant-gardistisk proto-quirky komedie, vet ikke helt hva jeg skal kalle det. Føltes litt som Paraplyene i Cherbourg på syre, med en dæsj metaelementer og total selvironi. Elsker hvor frekk Godard kan være til tider. "Is this a comedy or a tragedy? Either way it's a masterpiece." Hehe. Morro. Anna Karina er forresten ultrasøt her. Som vanlig, egentlig. Men spesielt her. Alphaville (1965, Godard)For en rar film. Total kontrast til den overnevnte. En merkelig grunnmur, en hybrid av sci-fi og noir, blandet med total nybølgeutskeielse. En James Bond-film satt til en dystopisk George Orwell-fremtid ispedd skikkelig far-out abstrakte, poetiske sekvenser. Det funker! Enkelte sekvenser er helt VILLE, og vilt bra, for eksempel slutten av scena på hotellrommet med Eddie Constantine og Anna Karina, nesten Persona-estetikk, ditto i enkelte andre små scener både tidligere og senere. Lys, skygge, oppstilte stilleben nesten, ansikter; helt vanvittig kraftfullt til tider. Ellers er det jo også interessant å se denne som en 2001-prequel, det er visse likheter mellom HAL og Alpha 60 synes jeg. Joda, meget bra dette her, selv om det som sagt er enkeltstående sekvenser som virkelig henger igjen, ikke den helhetlige fremtidsdystopien, selv om den også er temmelig bra utført. Le Mépris (1963, Godard)Nok en litt spesiell Godard-film. Er vel hans mest kjente dette her, mest på grunn av Bardot? Vel, jeg synes Anna Karina har mer "presence", men denne hyllesten av kvinnekroppen er jo heller ikke å forakte. Av en eller annen merkelig grunn forstår jeg vel litt av hva Aune Sand kanskje ville frem til i sin Cinematekheftetekst. Jeg vet ikke om det er alt jeg får helt tak på her, det er en veldig lukket film, minimalistisk, rette linjer og oppdelte komposisjoner, karakterer som er litt uforståelige, noe de vel alltid er hos Godard, men på en litt annen måte her. En mer konvensjonell ramme, ikke så mye lek og fjoll, men kulde og til en viss grad klassisisme. Kudos for Fritz Lang-cameoen, som vel må være alle referansehorers himmel. Vel, likte denne godt, selv om jeg ikke helt klarer å plassere den. Ser ikke bort i fra at et gjensyn vil gjøre godt. 17/149 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CypheroN 10 Posted September 30, 2009 Report Share Posted September 30, 2009 Pierrot le fou (1965, Godard)Tror nok du kommer til å like denne siden du digger Week End, Cyph. Dette blir på mange måter en Week End-light for min del, mye likheter, et par drar på roadtrip, total absurditet, meningsløs og ubegrunnet vold, null kronologi, et slags sammensurium av assosiasjoner og surrealistiske situasjoner. En voldsom gal film på alle måter, men der Week End er destruktiv som faen, beholder Pierrot mye av swinging-60's-følelsen. Såklart er den pessimistisk, men likevel er det en voldsom lekenhet og kreativitet her. Der Week End prøver å bryte ned, synes jeg dette er mer en fantasifull, halvironisk "fuck you" til filmmediet. Mye vanvittig bra her. Det visuelle har et flott pop-artish preg, og bruken av musikk er også herlig absurd. Flotte saker! Men jeg tror jeg liker den beslektede Week End enda bedre.Flott! Da blir det nok den i dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted October 6, 2009 Author Report Share Posted October 6, 2009 The Birds (1963, Hitchcock)Ja, hvorfor har jeg ikke sett denne før da? Har vel alltid sett for meg at dette var en så-som-så-Hitch egentlig, på grunn av det litt absurde konseptet. Men dæven, mer feil kunne jeg vel ikke ta. Mer "suspenseful" enn det meste annet jeg har sett av Hitch, hvordan han gradvis bygger det opp, skaper en voldsom fiende ut av noe totalt ordinært og banalt i grunn. Fantastiske bilder til til tider, kråker som sitter på lekestativ, closeups som bare dirrer av frykt, wow. Og herregud for en slutt da. De 10-15 siste minuttene er jo helt mesterlige. Denne voldsomme spenningen, total stillhet, ingen forklaring gis, helt topp. Er vel nesten første gang jeg virkelig har digga en Hitchcock-slutt. Musikkbruken, eller den totale mangelen derav, må vel også nevnes. Pure cinema, Zann? Over all forventning. Fikk lyst til å ta et gjensyn med Psycho nå. 18/149 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wertoi 0 Posted October 7, 2009 Report Share Posted October 7, 2009 Synes Birds på mange måter er litt utdatert, spesielt i effektene (funker dog stort sett fint), men det kommer jo helt i andre rekke når man tenker på hvilken intens spenning han klarer å skape ut av noe så tilsynelatende ufarlig som fugler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted October 7, 2009 Report Share Posted October 7, 2009 Synes Birds på mange måter er litt utdatert, spesielt i effekteneJo, i forhold til Michael Bay sin CGI blir Hitchcock-effektene litt gammeldagse. Dette føler jeg er en veldig feil måte å angripe film på... gjorde det selv, back in the days... Tror man burde forsøke å tenke litt kontekst rundt filmen, og kanskje ha i mente at fortellerteknikk, filmteknikk og utstyr er i stadig forandring. Å ikke se på gammel film som handicappet, det er annerledes men er det nødvendigvis dårligere? Som Urris er inne på er filmen mesterlig bygd opp, på en måte som overgår brorparten... uansett årstall. Å se The Birds på kino i 1963 var nok ingen spøk... det er forøvrig fortsatt fantastisk å se den på lerretet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kubrick 0 Posted October 7, 2009 Report Share Posted October 7, 2009 Selv synes jeg disse "utdaterte" effektene er en del av sjarmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GoreGalore 0 Posted October 7, 2009 Report Share Posted October 7, 2009 The Birds var den første Hitch-filmen jeg så. Jeg likte den meget godt. Lurer på om oppfølgeren er like bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.