Jump to content

Urulokis liste over usette filmer som skal prioriteres


Uruloki
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 216
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
 
Jeg skulle jo egentlig se Dead Man, men så vaste jeg bort hele natta her på DFilm, og trengte dermed en litt kortere sak, i tillegg til at jeg fant ut at jeg har kjøpt en sone 1-dvd. Hurra.
Link to comment
Share on other sites

 
 

The Breakfast Club (1985, Hughes)

Finfin denne her, angsty highschool-crap kanskje, men det er fortsatt pepp her, skiller seg litt ut fra bunken av tenåringsfilmer, mer et lite drama, minimalt konsept, ganske genuint i perioder. Helt klart best i starten, før det blir The Crying Club, småklein den delen der ja, selv om det er deler av gruppeklemmen som er bra, tar ting på kornet. Men den er bedre mens det er litt motsetninger, mens ting fortsatt ligger litt skjult, mens det er litt nerve. Røykescena likte jeg selvsagt godt. Minuspoeng for slutten derimot, hvor det hele går over til klisjeer, suuuperminuspoeng for den

oppbrukte, kvalmende "den freakete jenta trengte bare hårvask og nye klær også ble hun helt normal og populær"-greia (hun var jo uansett mye penere som freak)

. Uansett en bra film, godt spilt, sikkert "viktig" for mange tenåringer, og man blir jo litt nostalgisk når man tenker tilbake på sin egen tid i denne merkelige verdenen, da alt var så dramatisk. Særlig datert er den heller ikke, og det er temmelig godt gjort når vi snakker om en ungdomsfilm fra 80-tallet. Jepp, koste meg, jeg.

 

 

6/149

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Nå var vel egentlig greia at man skulle anbefale ut i fra lista i første post, men greit. Fører opp The Proposition i hvert fall, ettersom den er der. Adaptation og Spring, Summer etc. har jeg sett. Liker begge godt.
Link to comment
Share on other sites

 
4. In my fathers den

 

Hey, se der ja! Anbefalte denne for en stund siden som en av de beste New Zealandske filmene jeg har sett. Highly recommendable.

 

Tror den beste filmen jeg har sett herfra de siste fem årene er In My Father's Den. Noen som har sett den? Var gjennom denne jeg oppdaget musikken til Patti Smith. Var vel også gjennombruddsfilmen fil Emily Barclay (vet ikke om folk her kjenner til henne?). Verdt å sjekke ut.
Link to comment
Share on other sites

 
Nå var vel egentlig greia at man skulle anbefale ut i fra lista i første post, men greit.

Ah snap. Fører opp fire til da.

 

1. A Beautifull Mind

2. The Machinist

3. The Prestige

4. Rain Man

 

Hey, se der ja! Anbefalte denne for en stund siden som en av de beste New Zealandske filmene jeg har sett. Highly recommendable.

Fantastisk film indeed. Gikk langt over forventningene.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

To tear-jerkers fra 80-tallet i dag.

 

Rain Man (1988, Levinson)

Tja, hva kan man si. Koselig. Bra rolle av Hoffman, men han har jo "den lette rollen", så Cruise imponerer mer. Han viser nok en gang at han er født til å spille usympatisk jappe. Jeg klarer egentlig ikke skrive så mye om denne, annet at det er en varmhjerta grinefilm med et "fint menneskesyn". Bra. Hater du denne like mye som Forrest Gump, Zann?

 

 

Dead Poets Society (1989, Weir)

Frisinnet lærer kommer til britisk-overklasse-inspirert prep school og setter unge undertrykkede sinn i fyr og flamme med sine prekener om å leve livet. What else is new, liksom. Det er en fin film, selv om den føles litt for lettvint, ungdomsopprør på 50-talls-internatskoler er jo ikke den vanskeligste veien å gå akkurat, selvfølgelig er det fælt med de erkeonde autoritære lærerne og selvfølgelig sympatiserer vi med de stakkars elevene som bare vil være seg selv. Er det forresten denne som populariserte "carpe diem" noe så voldsomt? Men joda, jeg lot meg jo rive med av disse flinkisgreiene, solid, godt laget, og det er jo for så vidt tanker jeg her som jeg, og alle andre, kan støtte opp under. God rolle av Robin Williams. La forresten ikke merke til at det var en ung Ethan Hawke tilstede i en hovedrolle før rulleteksten kom.

 

 

8/149

Link to comment
Share on other sites

 
 
Survepeis. De fleste filmene jeg har sett til nå har jeg sett på jobb, og da passer det med litt halvhjernedøde "standardfilmer". Tror ikke jeg yter f.eks Caché rettferdighet om jeg ser den på en 15-tommers laptopskjerm med stor fare for avbrytelser underveis.
Link to comment
Share on other sites

 
Hater du denne like mye som Forrest Gump, Zann?

 

Nei, men det må begynne å bli 20 år siden jeg så den - muligens før jeg ble bitter, sur, negativ og vanskelig.

 

Peter Weir var forøvrig best mens han fremdeles holdt til i Australia og lagde rare filmer, selv om han vel aldri har blitt direkte dårlig i Hollywood.

Link to comment
Share on other sites

 
Peter Weir var forøvrig best mens han fremdeles holdt til i Australia og lagde rare filmer, selv om han vel aldri har blitt direkte dårlig i Hollywood.

 

Witness er nå en av hans store og undervurderte filmer.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Witness har sine øyeblikk, og er da ganske anerkjent også.

 

The Last Wave er en passe sær og fascinerende film (ved siden av obligatoriske Picnic).

 

Survepeis. De fleste filmene jeg har sett til nå har jeg sett på jobb, og da passer det med litt halvhjernedøde "standardfilmer". Tror ikke jeg yter f.eks Caché rettferdighet om jeg ser den på en 15-tommers laptopskjerm med stor fare for avbrytelser underveis.

Ok. Håper du får tid til å se de andre filmene også da, under litt mer ideelle forhold.

Link to comment
Share on other sites

 
Ok. Håper du får tid til å se de andre filmene også da, under litt mer ideelle forhold.

Jada, onsdag er min siste arbeidsdag, så er jeg FRIFRIFRIII. Da blir det Von Trier-maraton først, så Antichrist på kino, og så skal jeg kjøre på med alle dine anbefalninger.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 months later...

Det er vel på tide å fortsette med denne da. Prosjektet døde jo litt i sommer, film ble liksom ikke det viktigste lenger. Så nå har jeg vel litt å ta igjen om jeg skal nå målet med å se halvparten innen årsskiftet.

 

Woodstock (1970, Wadleigh)

Siden sist har jeg i hvert fall sett denne, tre ganger tror jeg, pluss enkelte scener her og der. Som sagt opptil flere ganger, kanskje det vakreste mennesket har gjort. Hjertevarmende, men fremdeles så mye sårhet. Og fantastisk musikk da. Nesten en ny "personlig favoritt".

 

 

Freaks (1932, Browning)

Og i kveld ble det denne klassikeren. Tja, må si at jeg ikke ble så voldsomt grepet. Jeg skjønner jo at den lagde voldsomt oppstyr og var meget kontroversiell på tredvetallet, men med mine 2000-talls-øyne ble det en litt tam affære. Det er jo ingenting som er spesielt sjokkerende her, at den blir markedsført som horror er i hvert fall temmelig absurd, det er jo bare en ganske standard hevnhistorie med en gjeng søte, litt annerledes mennesker. Men Browning får jo til en viss toleranse i enkelte scener, "de er også mennesker", som vel var ganske utypisk for tia. Hva er forresten greia med sluttscena? Må si den var litt over-the-top-tåpelig. Filmen er i hvert fall veldig kort og konsis, nesten som kortfilm å regne. En glemt kunst å klare og lage en film på rundt 60 minutter. Jepp, sånn litt over midt på treet lander jeg vel på totalt sett.

 

Jeg vet jeg ikke burde rippe opp i denne "diskusjonen" igjen, men nå som jeg har sett den slår det meg bare som enda merkeligere at Otth faktisk ble fysisk uvel av denne filmen. Jeg er f.eks ganske interessert i å vite hvilke scener/hvilke såkalte "freaks" som du syntes var så fæle.

 

 

10/149

Link to comment
Share on other sites

 
Samme her. Jeg og de jeg har sett den sammen med opp gjennom årene har bare vært fascinert, for eksempel av hvor nevenyttig selv en mann uten lemmer kan være. Jeg mener, rulle sigg med kjeften? Classic. Om noe fikk jeg lyst til å henge litt med disse menneskene og ta en fest med dem. De er jo kule.
Link to comment
Share on other sites

 

Helt enig. Ble voldsomt fascinert av røykinga selv, skulle gjerne lært det.

 

Selv om Otth kanskje ikke kommer til å lese i denne tråden: hva synes du om Elephant Man forresten?

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...