Jump to content

Urulokis liste over usette filmer som skal prioriteres


Uruloki
 Share

Recommended Posts

Skilpadder kan fly er en fantastisk film og bør sees.

 

ellers:

 

Battleship Potemkin

Natural Born Killers

Nashville

21 grams

 

Tok filmer verdt å se som ikke har blitt nevnt. Der er masse bra på denne lista som jeg misunner deg å se for første gang.

 

A beautiful mind kan fint gis bort usett :P

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 216
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Neimen ikke lett å snekre sammen 5 filmer som ikke allerede er anbefalt, ei heller cinematekfilmer, men jeg klarte det:

 

Do The Right Thing

Aliens

Breakfast Club

Freaks(Okei, kanskje litt cinematekfilm?)

First Blood

 

Jeg går god for alle, uten at det teller for stort.

Link to comment
Share on other sites

 
 
OBS: Ikke lov å anbefale Texas Chainsaw Massacre eller Exorcisten. De tar jeg "når det føles rett" (altså helt til slutt).

 

Hvorfor helt til slutt? To glimrende skrekkfilmer. Dead Man har du forøvrig selv utpekt som film du skulle se, så den må du bare se.

 

Babettes Gæstebud

Eyes Wide Shut

Wild at Heart

Riget

Suspiria

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Forøvrig fekk eg vatn i munnen av lista. Tenk å ha så mange knallfilmar usett! Har gått for litt grøss/suspense i mine val.

Og dette er jo bare ca. halvparten av usette i hylla mi.

 

Skilpadder kan fly er en fantastisk film og bør sees.

Hehe, ja den kommer vel fra lista di om jeg ikke husker feil. Kjøpte den for mange herrens år siden bare fordi det var en Arthaus-utgivelse og jeg visste at "de ga ut gode filmer".

 

A beautiful mind kan fint gis bort usett :P

Det er nok én av de jeg kommer til å se helt til sist, ja.

 

Løp Lola, løp er vel en typisk you had to be there-film. Men Franka Potente er fremdeles kul.

Ja, det tipper jeg også. Leste på coveret, "Tom Tykwers indieklassiker", og da forsto jeg vel litt mer. Indie har jo en litt lei trang til å bli fort utdatert.

 

 

Hvorfor helt til slutt? To glimrende skrekkfilmer.

Begrunnelser i denne tråden.

 

 

Takk alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

 

Cachè

Faces

McCabe and Mrs. Miller

Pierrot Le Fou

The Thin Red Line

 

Spesielt Faces og McCabe and Mrs. Miller vil jeg tro er i din gate. Ellers ser jeg du er oppgitt over å ha kjøpt Dead Man i sone 1-utgivelse, men såvidt jeg vet har ikke sone 2-utgivelsen anamorft bilde, altså er den ikke tilpasset widescreen. Kjøp deg sonefri spiller i stedet for å handle en utgave til av filmen!!

Link to comment
Share on other sites

 
Begrunnelser i denne tråden.

 

Dette med The Exorcist fortsår jeg, mer enn jeg gjør med Texas Chain Saw Massacre. Midt utpå landsbygda i Texas er et sted jeg skulle ønske jeg kunne bo.

 

Se til pretender. "Ja, jeg er ikke redd for å se film. Bring 'em on!"

Link to comment
Share on other sites

 
Altså, jeg skal jo se dem etter hvert. De er jo viktige filmhistorisk sett og alt det der. Men det er ikke noe jeg prioriterer foreløpig, og i hvert fall ikke nå når jeg jobber som nattevakt.
Link to comment
Share on other sites

 

Ettersom du sa du skulle se Dead Man så utelukker jeg den..

 

Amarcord

The Cook, the Thief, His Wife and Her lover

Ugetsu Monogatari

The Tin Drum

Vargtimmen

Link to comment
Share on other sites

 

Hadde også tenkt til å nevne Dead Man. Samme med Blood Simple, Eyes Wide Shut (essensiell, herre min gud) og The Thin Red Line. Men siden jeg ønsker at du skal få ut finger'n og se en helt annen film, nevner jeg ingen av disse. Derimot:

 

----> Caché <----

 

I tillegg kan du se litt French Open om dagen. Jeg så faktisk Lola Rennt igjen her forige uke. Synes den er jævlig kul, mye takket være musikken og Lolas løpesett. Er mer et konsept enn en film. Et filmet konsept. Ikke noe jeg ville vist faren min og kona hans, dog!

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg fører opp alle anbefalningene uansett jeg.

 

Eyes Wide Shut har jeg vel egentlig sett, eller i hvert fall store deler av den, i hvert fall alle knullescenene, men jeg var ca. 14 og husker egentlig bare knullinga.

Link to comment
Share on other sites

 

Dog Day Afternoon (1975, Lumet)

Strålende! Veldig film-film, fokus på den gode historie, autensitet, gode skuespillerprestasjoner, bunnsolid manus, slike ting, som var så prevalent i 70-tallets Amerika. Og man merker jo at dette er en film som trolig ikke kunne blitt lagd i noe annet tiår. En bankranfilm hvor selve ranet ikke er av spesielt stor viktighet, men heller revolusjonære tanker, folket mot makta, medias hang til å dyrke antihelter, Stockholm-syndromet som oppstår mellom de som er innblandet, og en veeeldig ærlig og down-to-earth skildring av relasjoner, kjærlighet. Fin "twist" halvveis også da. Al Pacinos beste rolle ut i fra hva jeg har sett. En klassiker.

 

 

Escape from New York (1981, Carpenter)

Hehe, joda, jeg ser hvorfor du liker denne så godt, Kiddo. Jeg koste meg. Herlig, barsk 80-tallsaction, Kurt Russell med hår på tenna, sort som faen. Alle er kyniske og jævlige og verden har selvsagt gått i dass og alt det der. "Jeg elsker den dystopiske stemninga, for dystopi er så kult" etc. etc. etc. Ikke et mesterverk i mine øyne, men good fun. Fikk nesten litt lyst til å spille gjennom MGS4 likevel nå.

 

 

3/149

 

 

Merker jeg er i litt "lettbeint"-humør. Tror det blir Enter the Dragon og The Warriors i morgen. Kanskje noe Rambo.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Hehehe. Altså, jeg har jo sett Rambo før, jeg føler det er så dustete å gi inntrykk av at jeg ikke har det, "alle har jo det", men har vel aldri sett en hel film fra start til slutt.
Link to comment
Share on other sites

 

Enter the Dragon (1973, Clouse)

Dette er en film jeg egentlig ikke klarer å skrive så mye om, annet enn at Bruce Lee er steintøff, at det er godt koreografert, at kung fu gjør seg bra til funk, at det er skikkelig morro.

 

The Warriors (1979, Hill)

Fin denne her også. Jeg så den der nye "Ultimate Director's Cut", med tegneserieoverganger som egentlig føles helt malplassert, men jeg klarer å se forbi det. Totalt sett er det ikke så voldsomt givende, men igjen, god underholdning, en fin anarkistisk atmosfære gjennom det hele. En ålreit kultfilm.

 

5/149

Link to comment
Share on other sites

 
Hehehe. Altså, jeg har jo sett Rambo før, jeg føler det er så dustete å gi inntrykk av at jeg ikke har det, "alle har jo det", men har vel aldri sett en hel film fra start til slutt.

 

Nope, har ikke sett en eneste Rambo film i hverken full eller delvis form.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Nå blir det uansett litt repeteringer, siden jeg er så seint ute, men disse er utenomjordisk bra alle sammen:

 

La Belle Noiseuse

Cannibal Holocaust

Freaks

The Killing of a Chinese Bookie/A Woman Under the Influence (begge er like bra)

McCabe and Mrs. Miller

 

Og selvfølgelig The Enigma of Kaspar Hauser

Og Pierrot Le Fou.

 

Bra du likte Escape. Kanskje ikke mesterverk, nei. Da må du nok til Assault on Precinct 13 eller The Thing. ;)

 

Jeg synes tegneserieovergangene i The Warriors funka ganske bra jeg. Alt føles så fjernt uansett, og alt er så elegant lekent.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
oog.... The Texas.. Chainsaw... Massacre?

 

:wub:

Jeg lurte på hvor lenge det kom til å gå før noen foreslo den, og jeg så for meg helt fra starten av at du kom til å bli den første.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...