Uruloki 15 Posted May 30, 2009 Report Share Posted May 30, 2009 Jeg gikk gjennom alle listene jeg har på Listsofbests.com, og silte ut alle filmene jeg ikke har sett, men som jeg likevel har på dvd. Så dette blir vel et slags prosjekt fremover, å prioritere å se disse filmene her, 149 totalt. Målet er å klare i hvert fall halvparten til jul. Uansett, kan de som har lyst, ingen tvang, plukke ut 5 filmer hver som dere anbefaler, som jeg virkelig burde prioritere. Da hadde jeg blitt glad. OBS: Ikke lov å anbefale Texas Chainsaw Massacre eller Exorcisten. De tar jeg "når det føles rett" (altså helt til slutt). Her er i hvert fall filmene, ikke helt alfabetisk sortert, men nesten i hvert fall, og litt blanding mellom engelske og norske og originaltitler, sikkert litt skrivefeil også: 190021 Grams2 or 3 things I know about her400 Blows4 Months, 3 Weeks, 2 DaysAdams EplerAirplaneAliensAll About My MotherAll That JazzAlphavilleAmarcordThe Apu TrilogyArmy of ShadowsL'AtalanteBabettes GæstebudBad EducationBad LieutnantBattleship PotemkinA Beautiful MindLa Belle NoiseuseBen HurBin-JipThe BirdsBirth of a NationBlazing SaddlesBlood SimpleDas BootThe Breakfast ClubCacheCannibal HolocaustCasinoChungking ExpressThe Cook, the Thief, His Wife and Her LoverCul-de-SacDancer in the DarkDays of Being WildDead Poets SocietyThe DecalogueDeliveranceDead ManThe Devil, ProbablyDiving Bell and the ButterflyDo the Right ThingDog Day AfternoonDogvilleDon't Look NowLe Double Vie de VeroniqueEmpire of the SunThe Enigma of Kaspar HauserEnter the DragonEscape from New YorkEuropaEven Dwarfs Started SmallThe ExorcistExterminating AngelEyes Wide ShutFacesFalling DownFata MorganaFirst BloodFirst Blood: Part 2Floating WeedsFolk Flest Bor i KinaForgotten SilverFreaksFrenzyFyra nyanser av bruntGandhiThe GetawayGood Bye LeninGone With the WindGrave of the FirefliesHot FuzzHouse of Flying DaggersThe Ice StormIchi the KillerIdioteneIn a Lonely PlaceIn Cold BloodInland EmpireJackie BrownJean de FloretteJFKThe Killing of a Chinese BookieKinseyLast Tango in ParisThe Life Aquatic of Steve ZissouThe Life of OharuLola renntLolitaThe MachinistMadame De...A Man EscapedMarnieMcCabe and Mrs. MillerLe MeprisMitt Liv Som HundMorvern CallarMysterious SkinThe Naked GunNaked LunchNashvilleNatural Born KillersNosferatu: Phantom der NachtPassion (godard)Pat Garrett and Billy the KidPattonThe PianistThe PianoPicnic at Hanging RockPickpocketPierrot Le FouThe Pink Panther Strikes AgainThe PrestigeThe PropositionRain ManRambo 3RanRayRegle du jeuRififiRomper StomperRosemary's BabyRigetRussian ArkShadowsA Short Film About KillingA Short Film About LoveSkilpadder kan flyA Streetcar Named DesireSuspiriaSå Som i HimmelenTexas Chainsaw MassacreThe Thin Red LineThe Tin DrumTop Secret!Ugetsu MonogatariUndergroundVargtimmenVera DrakeThe WarriorsWild at HeartA Woman is a WomanA Woman Under the InfluenceWomen on the Verge of a Nervous BreakdownWoodstockThe Wrong ManZéro de conduite Jeg kommer sikkert til å oppdatere status og komme med omtaler om filmene jeg ser og slik her i tråden. Jess, håper det kommer inn et par anbefalninger. Det er selvsagt ikke ulovlig at to stykker anbefaler samme film, men prøv og velg litt forskjellig i hvert fall, slik at ikke de samme fem filmene får 20 anbefalninger hver. Sett til nå: 51/ 149 Lists of Bests Anbefalte filmer: 190021 Grams (x3)2 or 3 things I know about her400 Blows4 Months, 3 Weeks, 2 Days (x2)Airplane!AliensAmarcord (x5)Apu-trilogienArmy of Shadows (x2)Babettes GæstebudBattleship PotemkinA Beautiful MindLa Belle Noiseuse (x2)Bin-Jip (x3)The BirdsBlood Simple (x3)The Breakfast Club (x2)Caché (x7)Cannibal Holocaust (x4)Casino (x2)Chungking Express (x3)The Cook, the Thief, His Wife and Her Lover (x3)Dancer in the DarkDead Man (x3)Deliverance (x3)The Diving Bell and the Butterfly (x3)Do the Right ThingDog Day AfternoonDogvilleDon't Look Now (x2)Le Double Vie de VeroniqueThe Enigma of Kaspar Hauser (x4)Enter the DragonEscape From New York (x3)Exterminating AngelEyes Wide Shut (x4)Faces (x2)First Blood (x2)Freaks (x3)Fyra nyanser av bruntGrave of the Fireflies (x2)Hot FuzzIchi the KillerInland Empire (x3)The Killing of a Chinese BookieThe Life Aquatic of Steve ZissouThe Machinist (x2)A Man EscapedMcCabe and Mrs. Miller (x4)Le MeprisMitt Liv Som HundMorvern Callar (x2)Mysterious Skin (x3)Nashville (x2)Natural Born KillersNosferatu: Phantom der NachtPickpocketPicnic at Hanging RockPierrot le Fou (x3)The PrestigeThe Proposition (x3)Rain ManLa Regle du jeuRififi (x2)Riget (x5)Rosemary's Baby (x2)Russian ArkA Short Film About KillingSkilpadder kan flySuspiria (x3)The Thin Red Line (x4)The Tin Drum (x2)Ugetsu Monogatari (x2)Underground (x3)Vargtimmen (x3)Wild at Heart (x2)A Woman Under the Influence (x4)The Wrong Man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matsk 0 Posted May 30, 2009 Report Share Posted May 30, 2009 Blood SimpleDeliverance4 Months, 3 Weeks, 2 DaysWild at HeartDog Day Afternoon Litt av hvert, min topp fem fra de jeg har sett fra denne listen. Se Deliverance eller Blood Simple først! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted May 30, 2009 Author Report Share Posted May 30, 2009 Og Mats sparker i gang showet. Bra, bra. Dog Day Afternoon tror jeg faktisk jeg skal se i natt. Har den med meg her på jobb. Mekka forresten en listsofbests-sak, hvis noen vil "være med". Setter opp ei liste i førsteposten over hvilke filmer som har blitt anbefalt også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maestro 1 Posted May 30, 2009 Report Share Posted May 30, 2009 Her var det mye stort å velge i. Flere av mine personlige favoritter forble uplukket, synes dette ble et variert og mektig bra utvalg: 1900Bin-JipLe Double Vie de VeroniqueEyes Wide ShutA Woman Under the InfluenceRiget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kubrick 0 Posted May 30, 2009 Report Share Posted May 30, 2009 400 BlowsDon't Look NowEyes Wide ShutRosemary's BabyThe Tin Drum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted May 30, 2009 Author Report Share Posted May 30, 2009 Her hagler det inn. Takk, maestro og Kubrick. Du anbefalte seks stykker, maestro, men "det er greit". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Houseman 5 Posted May 30, 2009 Report Share Posted May 30, 2009 CachéINLAND EMPIREPickpocketThe PropositionNosferatu: Phantom der Nacht Ville begynt med Caché av disse. Mye bra blant de 149. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pretender 4 Posted May 31, 2009 Report Share Posted May 31, 2009 4 Months, 3 Weeks, 2 DaysArmy of ShadowsLa Belle NoiseuseCacheThe Enigma of Kaspar HauserA Man EscapedLe MeprisMitt Liv Som HundPierrot Le FouRififiRigetThe Thin Red LineUgetsu MonogatariVargtimmenA Woman Under the Influence Jeg anbefalte 5x3, skal hilse fra mine to brødre! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blausen 12 Posted May 31, 2009 Report Share Posted May 31, 2009 RigetCachéMcCabe and Mrs. MillerUndergroundGrave of the Fireflies Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens 0 Posted May 31, 2009 Report Share Posted May 31, 2009 Tar fem filmer som har noe til felles. 1 The Wrong Man 2 Rififi 3 Don't Look Now 4 The Birds 5 Cache Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zann 8 Posted May 31, 2009 Report Share Posted May 31, 2009 Apu-trilogienArmy of ShadowsChungking ExpressMorvern CallarMysterious Skin Apu-filmene har vært vårens store oppdagelse for min del. Army of Shadows ga meg en av tidenes beste kinoopplevelser, får tro den funker på DVD også. Chunking Express er en sånn film som var viktig for den vordende filmnerden Zann. Og Morvern Callar og Mysterious Skin er to personlige 00-tallsfavoritter. Man kan ikkke bare se cinematekfilm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wertoi 0 Posted May 31, 2009 Report Share Posted May 31, 2009 Det er mye lettere å kjøpe dvder enn å faktisk rote seg til å se dem, ikke sant? Dead ManDiving Bell and the ButterflyEscape from New YorkThe Proposition A Woman Under the Influence Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted May 31, 2009 Author Report Share Posted May 31, 2009 Fy, pretender! Godt å se at andre klarer å holde seg i selen i hvert fall. Men javel, siden du er så snill og grei tar jeg med alle 15. Det er mye lettere å kjøpe dvder enn å faktisk rote seg til å se dem, ikke sant?Så sant, så sant. Takk til alle som har bidratt så langt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mxyzptlk 0 Posted May 31, 2009 Report Share Posted May 31, 2009 Foruten filmer som andre allerede har nevnt, vil jeg anbefale Cannibal Holocaust. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted May 31, 2009 Author Report Share Posted May 31, 2009 Men du må gjerne nevne fire til, sånn at jeg vet hvilke som er mest anbefalt (x2, x3 etc, som du ser), slik at jeg kanskje prioriterer dem enda mer. Uansett, første film ut. Jeg skulle jo egentlig se Dead Man, men så vaste jeg bort hele natta her på DFilm, og trengte dermed en litt kortere sak, i tillegg til at jeg fant ut at jeg har kjøpt en sone 1-dvd. Hurra. Dermed ble det: Lola Rennt (1998, Tykwer)Og den var vel egentlig AKKURAT slik jeg hadde forestilt meg. Halvpen 90-tallsdame med halvt guttejente/halvt partygirl-utseende som løper rundt i en time til konstant teknomusikk. Mye fancy-schmancy visuelle triks, og man kan krysse av for ca. absolutt alle gimmicker i hele verden. Dette er en film jeg garantert hadde elsket da jeg var 14 år. Men tross alt, det er en sånn passe "smart konstruert" mosaikk-sak, og den får jo til en viss febrilsk stemning. En film jeg tror passer veldig bra om man har knasket litt for mye ecstasy. Ikke anbefalt for epileptikere eller folk som blir lett stressa. Lander på en "helt greit" totalt sett. 1/149 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NaN 0 Posted May 31, 2009 Report Share Posted May 31, 2009 Airplane! Amarcord The Enigma of Kaspar Hauser Fyra nyanser av brunt Mysterious Skin, forutsatt at du leser boka. Føl deg ellers fri til å erstatte noe med Idiotene, i og med nevnte forutsetning og/eller at andre har anbefalt et par av disse. En av få filmer jeg har betalt for å se flere ganger på kino (jeg var riktignok ung og i grenselandet mellom kåt og småforelsket et sted, sånn sørge for å få sitte ved siden av han og nervøst vurdere sjansene greie - men det var så absolutt den eneste filmen jeg meget frivillig ville sett igjen da). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BadSmile 8 Posted May 31, 2009 Report Share Posted May 31, 2009 Morsom liten tråd, bør få sett mine usette også, så kanskje jeg lager en lignende tråd. Greit å ha ett sted hvor man holder styr på hvem man ser, lager anmeldelser osv. 1. Dancer in the Dark (Tidenes depressive film)2. Dogville 3. Chungking Express4. Exterminating Angel5. Russian Ark Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted May 31, 2009 Author Report Share Posted May 31, 2009 Føl deg ellers fri til å erstatte noe med Idiotene, i og med nevnte forutsetning og/eller at andre har anbefalt et par av disse. En av få filmer jeg har betalt for å se flere ganger på kino (jeg var riktignok ung og i grenselandet mellom kåt og småforelsket et sted, sånn sørge for å få sitte ved siden av han og nervøst vurdere sjansene greie - men det var så absolutt den eneste filmen jeg meget frivillig ville sett igjen da).Er nok ikke nødvendig, skal snart se Idioterne uansett. Planlegger å ha et Von Trier-maraton før jeg stikker og ser Antichrist på kino. Er Idioterne så "opphissende" da? Prøver den ikke å fremstille det avskyelige med sex, eller noe sånn? Men det er kanskje ikke så farlig når man er ung og kåt, da holder det vel lenge med pupper og fitte, eventuelt penis, uansett hvilken kontekst. Jeg satt jo f.eks og nappa løken til Sansenes Rike, sikkert noe av det samme. Takk til BadSmile også! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BadSmile 8 Posted May 31, 2009 Report Share Posted May 31, 2009 Du bør se Europa trilogien. fantastisk trilogi. Uten om nummer 2 som var interresant, men ikke noe mer. Filmene til Lars Von Trier altså Edit: Tror jeg lager en lignende tråd nå, ikke for å herme, men har ikke noe annet å gjøre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted May 31, 2009 Author Report Share Posted May 31, 2009 Det er planen ja, har trilogi-boksen liggende. I tillegg til Dogville, Idioterne, Dancer in the Dark og Riget. Har jo faktisk bare sett Breaking the Waves og De Fem Benspænd fra før. Kjør på, jeg har ikke patentert dette trådkonseptet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BadSmile 8 Posted May 31, 2009 Report Share Posted May 31, 2009 Da har du mye å glede deg til. Du bør anskaffe deg "Manderlay", når du først skal få med deg "Dogville". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NaN 0 Posted May 31, 2009 Report Share Posted May 31, 2009 Er nok ikke nødvendig, skal snart se Idioterne uansett. Planlegger å ha et Von Trier-maraton før jeg stikker og ser Antichrist på kino. Er Idioterne så "opphissende" da? Prøver den ikke å fremstille det avskyelige med sex, eller noe sånn? Men det er kanskje ikke så farlig når man er ung og kåt, da holder det vel lenge med pupper og fitte, eventuelt penis, uansett hvilken kontekst. Jeg satt jo f.eks og nappa løken til Sansenes Rike, sikkert noe av det samme. Takk til BadSmile også!Eh, jeg fant aldri den scenen spesielt opphissende nei. Den ung og kåt og småforelsket (merker meg at du overser den emosjonelle faktoren her) delen hadde mer å gjøre med at han og noen andre skulle på kino, absolutt all kåthet involvert var rettet mot fyren. jeg syntes det var en interessant film og ville forsøke å få i gang en samtale etterpå. Så viste det seg at hans filminteresse lå på et langt høyere plan en min, og jeg følte meg som en idiot. Moderat ydmykende, og det tok en stund før vi endte i samme seng. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uruloki 15 Posted May 31, 2009 Author Report Share Posted May 31, 2009 Men det ble jo en lykkelig slutt likevel. Jeg misforsto nok litt ellers, ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marlowe 0 Posted May 31, 2009 Report Share Posted May 31, 2009 Cannibal HolocaustThe Cook, the Thief, His Wife and Her LoverDeliveranceEscape from New YorkPicnic at Hanging Rock Forøvrig fekk eg vatn i munnen av lista. Tenk å ha så mange knallfilmar usett! Har gått for litt grøss/suspense i mine val. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosmonaut 11 Posted May 31, 2009 Report Share Posted May 31, 2009 First BloodSuspiriaEnter the DragonEscape from New YorkCannibal Holocaust Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.