Jump to content

Have passport


morty
 Share

Recommended Posts

Dette året har det blitt noen fruktbare døgn i Roma med kjæresten, deretter blir det en uke med Montages-gjengen i Karlovy Vary i Tsjekkia tidlig i juli (filmfestival), og på sensommeren blir det ganske sikkert fotballtur for å se Fredrikstad spille borte i Europa, uvisst hvor da trekning ikke har vært. Gidder ikke dra hvis det blir Finland.

 

EDIT: Ja, det blir antakelig også en tur til Liverpool i høst.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 181
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skulle egentlig til Bergen for å se Depeche Mode.

 

Ellers litt Oslo-helger pga. samboeren skal ha sommerjobb der. Mest sannsynlig må jeg være med å besøke familien hennes i Bulgaria i August.

 

Booka September-tur til London. Vært der før. Håper å få med meg Arsenal-kamp.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...

Bestilte akkurat flybillett til Frankrike nå i slutten av juli. Guttetur til middelalderbyen Haut-de-Cagnes ved rivieraen. Poster bilde av meg i speedo og stråhatt etter jeg har kommet hjem.

 

http://www.maison-de-village.com/startside.jpg

Link to comment
Share on other sites

 
Allright. Mekket meg en tur til rivieraen selv i midten av August. Booket hotell i Nice i to døgn, Cannes et døgn, og Marseilles et døgn. Resten av dagene satser jeg på å finne fine vertshus i noen småbyer i fjellene. Har ordna leiebil og greier. Bra impuls-bestilling føler jeg.
Link to comment
Share on other sites

 

Ugh, skulle ta hurtigbåt fra Bodø til Svolvær (Lofoten) etter en nesten 20 timers togtur fra Drammen til Bodø. Siste båten for dagen, og tror dere ikke jeg klarte å gå av på Skrova, en liten øy det bor omtrent 200 mennesker på? Var en liten fiskefestival der heldigvis, så jeg fant en sjeggete kar på ca. 50-60 som lot meg sitte på til Kabelvåg nær Svolvær. Han hadde selvfølgelig ikke en fiskebåt eller noe i den duren, nei, han var på raftingtur i Lofotsjøen, så jeg var gjennomvåt og hardt piska av vannsprut da jeg endelig ko til Kabelvåg. Makan til tur.

 

Hadde derimot litt flaks på båten tilbake til Bodø, da en hel stim av hvaler begynte å trikse rundt båten. Flotte dyr!

Link to comment
Share on other sites

 
 
Ugh, skulle ta hurtigbåt fra Bodø til Svolvær (Lofoten) etter en nesten 20 timers togtur fra Drammen til Bodø. Siste båten for dagen, og tror dere ikke jeg klarte å gå av på Skrova, en liten øy det bor omtrent 200 mennesker på? Var en liten fiskefestival der heldigvis, så jeg fant en sjeggete kar på ca. 50-60 som lot meg sitte på til Kabelvåg nær Svolvær. Han hadde selvfølgelig ikke en fiskebåt eller noe i den duren, nei, han var på raftingtur i Lofotsjøen, så jeg var gjennomvåt og hardt piska av vannsprut da jeg endelig ko til Kabelvåg. Makan til tur.

 

Hadde derimot litt flaks på båten tilbake til Bodø, da en hel stim av hvaler begynte å trikse rundt båten. Flotte dyr!

 

Hvordan klarer man å ta feil av Skrova og Svolvær? Du kan vel aldri ha vært i Svolvær før for å tro at havna er i nærheten av å ligne på Skrova. Men ganske minneverdig tur får jeg tro.

 

Hvor så du hval? Vestfjorden? Tatt hurtigbåten massevis av ganger (Helnessund-Bodø) og aldri sett hval.

Link to comment
Share on other sites

 

Hadde på hodetelefoner og hørte såvidt i høytaleren at båten gikk inn i en havn på S. Værste er at jeg har vært i Svolvær før, men da med Hurtigruta, og dermed en annen kai. Ante ikke hvordan det skulle se ut på hurtigbåtkaia, men jeg så vel tydligvis ikke veldig godt etter uansett.

 

Hvalene på tilbaketuren dukka opp omtrent... tja, 30-40 minutter fra Svolvær? Grindhvaler var det vel. Båten stoppa jo så vi fikk kikke, la turistene ta bilder osv, og hvalene bare fortsatte å svømme rundt på sida av båten. Ganske stilig.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 weeks later...

"Turistnemnd mener humørløse franskmenn må ta noe av skylden for sviktende turisme. "

 

"I tillegg til å håpe på mer vennligsinnede innbyggere, vil byens turistnemnd plassere ut smile-ambassadører for å ønske turister velkommen til de mest populære severdighetene i Paris."

 

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=556119

 

Ok, ja. Det er jo servitørene som er sure, ikke franskmenn generelt.

Link to comment
Share on other sites

 
Hah! Jeg forstår virkelig ikke den kritikken. Nå har jeg bare skandinavia og Amsterdam å sammenligne med, men franskmenn er den mest hjelpsomme typen jeg har vært borti. Eksempelvis en fyr som ventet på bussen. Jeg spurte han om hvor Ivry sur Seine var, og han satt å lette i kartet, metrolinjer og bussruter i 15 minutter, pratet i vei og var generelt jævla koselig. Jeg føler at nesten hver franskmann kunne finne på å være så hjelpsom, har flere litt mindre ekstreme eksempler men fikk alltid hjelp av de man stoppet (og det var en del, retningsvill som vi var). Det finnes såklart unntakene (ble nærmest jagd bort fra en infodesk fordi vi ikke kunne noe særlig fransk, vi løp i hvert fall), men mesteparten er utrolig hjelpsomme. Hadde de bare lært seg litt engelsk også. Smile gjør de også.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 months later...

As-salaam alaikum. En liten hilsen fra Jerusalem, resten har reist enten hjem eller til partybyen Tel Aviv, saa naa er jeg alene her og sover oppaa et tak. Vaaknet til boennerop og saa rett opp i stjernehimmelen i natt. Ganske spesielt. Ellers er det helt sproett her nede, anspent. Selv om Jerusalem likevel ikke kan maale seg med Hebron, der vi var i gaar, naar det gjelder "tension", en spoekelsesby hvor joediske settlere, mange av dem fra USA, bor ulovlig oppaa takene og gjoer seg bemerket ved aa paelme steiner og piss etter palestinerne. Denne tjenesten for Gud gjoer de paa rotasjon, de bor der kanskje et halvaar til et aar om gangen foer noen andre tar over oppgaven, og det aa speide utover Hebron er for dem hver morgen en kilde til inspirasjon, da ser de hvor mye jobb de fremdeles har aa gjore for aa sikre seg et stoerre Israel. Og dette er ikke noe jeg antar, men noe de selv sier. Og det sproeste? Hver av disse familiene har en soldat fra IDF til aa passe paa seg og overvaakningskameraer montert rundt bygget de har okkkupert. En palestiner vi besoekte hadde lykkes i aa filme enkelte hendelser, og maaten disse settlerne oppfoerte seg paa var til aa faa frysninger av. Mannen sa at settlerne hadde dyttet en stein inni munnen paa hans soenn og slatt ham gjentatte ganger. Det var umulig aa tro paa foer vi snakket med soennen, en liten gutt med en tredjedel av de tennene han skulle hatt.

 

Jeg skjoenner ikke hvordan jeg skal kunne fremstaa som noe annet enn en pro-palestinsk propagandatulling naar jeg kommer hjem. Vi har sett hvordan muren er bygget, hvor tullete ideen om at denne muren er til for "sikkerhet" er. Vi har besoekt palestinske flyktningleirer med folk som holder paa haapet og bare oensker en slutt paa undertrykkelsen. De er til og med fornoeyd med aa faa det vesle av vestbredden de fremdeles kontroller, bare de blir behandlet som likeverdige mennesker. Det er en vanvittig kald systematikk over maaten palestinerne blir drevet vekk paa. Vi har snakket med flere som er jaget ut av sitt hjem, enkelte av dem har kunnet dokumentere sin families tilhoerighet til eiendommen flere hundre aar tilbake. Og vi har sett mye, mye mer enn dette. Jeg hadde ingen anelse om at det var saa ille.

 

Vi har ogsaa snakket med studenter paa to forskjellige universitet, hvorav det palestinske imponerte meg stort, rett og slett fordi studentene var vanvittig reflekterte og helt raa paa engelsk, mens de joediske studentene paa andre siden av muren virket hjernevasket av ideen om Israel, noe som gjorde meg deprimert. Ingen problemer med maktbruken, saa lenge den gagnet staten Israel. Den stoerste vrangforestillingen om dette omraadet hos folk flest i dag, er kanskje at det er de palestinske intifadaene som tvinger frem Israelsk maktbruk, mens det i virkeligheten er omvendt. Og som palestinere flest frykter, men som de anser som uunngaaelig fordi det blir den eneste utvei: En ny intifada kommer. Er det det Israel oensker? Er det derfor undertrykkelsen foregaar langsomt, systematisk og nesten usynlig for omverdenen? Gaar de for hardt frem vil verden reagere, men en ny intifada vil kunne legitimere ytterligere ekspansjon av staten Israel. Vi har snakket med noeytrale observatoerer her nede som langt paa vei, selv om de ikke kan vaere veldig eksplisitte i sine uttalelser, bekrefter at de frykter dette er tanken.

 

Hmm, noen gladmeldinger kanskje? Har hatt noen herlige kvelder med masse oel og svaere vannpiper staaende paa bordet. Og god mat. Og har badet i doedehavet, noe som var helt merkelig. Naa har jeg ikke anelse om hva jeg skal ta meg til. Kanskje bevege meg over til vest-jerusalem, kikke paa Knesset. Ellers bare suge inn inntrykk paa egenhaand og slappe av, det har gaatt i ett her nede.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Mitt største reiseønske er et par måneder helt alene i en loft-hybel i en Europeisk gammelby, kanskje Praha, og alt jeg har tatt med meg er musikkutstyret mitt og alt av opptaksutstyr osv. Gå rundt i gatene, se på mennesker, sitte på jazz-klubber om kvelden med en kald Urquell og bare samle inspirasjon og deretter komponere og spille inn et verk i en slik atmosfære.
Link to comment
Share on other sites

 
 

Inspirerende lesning, KAH. Ser for meg det å ligge på taket, se opp på stjernene. Det må være spesielt magisk, når man tar i betraktning områdets historie. Ang. settlere, så kjenner jeg en som var soldat i Israel. Han er nordmann, og bodde også en periode som settler. Jeg forsvarer ikke settlere, på ingen måte. Men jeg kan forstå ham som menneske, etter å ha lært ham å kjenne. Mye av det han har sett, har jo tydelig gjort ham sterkere i troen på at det han står for er rett. Det er en vanskelig situasjon, hvor vanlige mennesker blir plassert i midten.

 

Reise. Den 30 oktober fyker jeg avsted til Paris. Gåturer. Vin. Klassikere på kino. Gravlunder. Lys. Arkitektur. Jazz. Upåklagelig stemning. Det blir godt. Skal bo en liten gåtur fra Cimetière du Père Lachaise, så denne gangen får Georges Melies et besøk.

Link to comment
Share on other sites

 
Tar et gjensyn med paris om en måned. Maximus billige billetter, tror det var snakk om en snau hundrelapp tur retur på ryanair. Håndbagasje eller ei, bare pyser som trenger sånn dill! Da blir det billige hosteller, mye vin og mimring og nye minner med gode kamerater. Dette blir bra!
Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 months later...
 
 
 
 

Hehe, så slemme dere er mot Morty, særlig dere som spiller på hans nyervervede(?) flyfrykt. For Kiddo var det naturlig å si at kinoprogrammet er dårlig, da dette for ham er skumlere enn turbulens, sidevinder og flykapringer.

 

Jeg skal til Roma i mars, for øvrig. Blir bra.

 

 

Link to comment
Share on other sites

 
Og jeg har innsett at det ikke blir råd til noen utenlandsreise til sommeren (borsett fra Danmark-tur med familien (les: gratis reise, opphold og mat)), så i stedet har jeg planer om å tilbringe en uke i Dovre-området (sannsynligvis noe lignende denne ruta). Moskusfe, noen totusenmetere, og ellers veldig mye fin natur, jeg tror det kan bli kult. Men det krever strengt talt ikke noe pass, og er derfor kanskje litt utenfor trådens område.
Link to comment
Share on other sites

 
 

De er bare sjalu, vettu ;) Men regner med det blir noe sterkt i kaffen før avreise, samt under reisen, som forhåpentligvis fjerner den verste dødsangsten.

 

De viser visst bare kjedelige filmer på kino i slutten av februar og starten av mars der borte.

 

Aldri si aldri, de har faktisk en mini-Jim Carry festival der nå!

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...