Jump to content

Have passport


morty
 Share

Recommended Posts

Var der også nylig i fem dager, hehe. Fant ut at Buss #100 er ganske hendig mtp at den kjører ved alle de "store stedene man må se", uten at jeg fikk sett så mye av det. Beste strøket på byen for min del var rundt Falckensteinstraße, med b. annet hippe barer hvor man kan røyke og høre på post-punk, og hvor man ser folk åpenlyst sniffe kokain på t-banen. EDGE! Berlinische Galerie var også ganske fett, mye foto du sikkert vil like, pluss en sykt kul innstallasjon av gipsa mennesker og noe spacepunk-saker. Fett!

 

Ellers: unngå irish pubs i shoppingsentere.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 181
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Okei, fete tips! Jeg fikk nettopp litt mer info fra kompisen jeg reiser sammen med, jeg har jo bare hevet meg på og aner ikke helt hva som skjer, og det virker som at han/de/hvem? kjenner noen i Berlin, hvor mange? hvem vet. Så vi har tydeligvis en insider og noe halvveisopplegg, hva vet jeg. Men Kreuzberg er generelt sett "the place to be", ja? Har absolutt ikke noe behov for å se "alle de store stedene", selv om noe sightseeing sikkert må til, men heller bare leve Berlin-livet. Hippe barer med røyk og post-punk og kokain på t-banen høres riktig ut.
Link to comment
Share on other sites

 
En kjempefin jazzkafé rett ved nest siste stopp på togrute 2 mot Warschauerstrasse eller noe sånt. Bitteliten plass hvor en gammel mann med et kjempestort grått skjegg skjenker deg øl og whisky og forteller om da han jobbet med Jan Garbarek.
Link to comment
Share on other sites

 
Vært tre turer til Berlin det siste året plussminus. Kreuzberg er bra, Friedrichshain er bra og toppen av Mitte (alt mellom Rosa-Luxemburg Platz og Senelfelderplatz) er gode greier. Vært innom gode og dårlige barer, alt fra skittene døgnåpne sportsbarer til en pelskledd transe-bar hvor de spilte Thimothy's Monster cd 1 og 2 etter hverandre midt på natten. Det er vannvittig god mat over alt, så spis godt. Og kort oppsumert; holdt deg unna midten av kartet så går det bra.
Link to comment
Share on other sites

 
Low-key-barer med DDR-tema, Spice Girls-horer langs Oranienstrasse, DJ Androgyn Bolleklipp med krautrocksamlinga, Munken ved Havet. Det får være oppsummeringa av Berlin. Hverken leveren eller lommeboka hadde godt av de fire dagene, men et deilig lite opphold, definitivt. Kommer nok tilbake.
Link to comment
Share on other sites

 
Gårsdagen: Vandret rundt i Notting Hill, portobello road-markedet og forskjellige trivelige kafeer. Lunsj i Hyde Park. Nå er jeg ankommet Norwich, som allerede har befestet seg som good shit. Historisk by med en grei størrelse og ikke en eneste turist å se.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 months later...

Har nettopp bestilt en langhelg til Paris med kjæresten. Tips? Jeg har vært der to ganger før, og føler jeg har fått "unnagjort" det obligatoriske og skal bare slappe av. Byen er jo stappfull av turister om sommeren, så jeg vil gjerne unngå disse og prøve å fange litt ekte atmosfære. Vi har bestilt hostel i Montmartre, så mye tid vil nok vies til å traske rundt i de smale brosteinsgatene og sitte på kafeene der. Samt den obligatoriske vinflasken på toppen av trappene foran Basilikaen. Ellers har jeg notert Le Marais, St-germain og Luxembourg-hagen som aktuelle områder.

 

Hvis det er akseptabelt med kø så blir det et besøk på Musée d'Orsay. Men er det noe jeg ikke takler så er det køer og turister i sommervarmen.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...
Noen som har vært i Beijing? Jobbtur i slutten av september og har en dag fri til å se meg rundt. Noen forslag på hva som kan gjøres i løpet av en dag? Merk at det er samme dagen jeg ankommer, så ikke altfor tøft program
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
  • 2 months later...
Mine to mndr i Texas er inne i sin foerste uke. Foerste helg i Austin ble awesome! Hoeydepunkt som Pinballz Arcade, hvor du kan ta med din egen oel. Hvorfor har vi ikke noe slikt i Norge?!? Ble mye Gauntlet paa meg! Fun Fun Fun Fest paa soendag, hoeydepunktene for min del ble Blonde Redhead, Austra og kultbandet Hum. Ja, og maten! Koreansk soft tacos? Ja, takk! Nei, jeg saa ikke Slayer. Mandag ble det lunsj hos Frank, Purveyors of Artisan Sausage. Yum!
Link to comment
Share on other sites

 
  • 7 months later...

Lite action i denne traaden.

 

Reiser ut i Dario Argentos fotspor, eller no....

 

Blir i alle fall en tur til Uffizi, haaper ikke Stendhal syndromet kommer aa tar meg.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 4 weeks later...

Nå må vel alle her på forumet ha vært innom Berlin vel ?

 

Jeg var der fra tirs-søn nå. En bra by. Mye absurd, men på en bra måte. Jeg kjenner jeg allerede trenger flere turer for å døyve inntrykkene. Jeg rakk jo såvidt å knipse et eneste bilde, noe jeg i utgangspunktet planla å gjøre mye av. Bortsett fra en tur med buss 100 for å småglane på noen severdigheter (som uansett ikke var noe å se ettersom de drev på med arbeid og oppussing overalt) holdt jeg meg mest på østsiden, mye Kreuzberg og områdene rundt der. 3 dagers brennvinsfyll til kl.06 var solide greier, besøkte alt fra en kul, gammel trikkevogn gjort om til utested som bare spilte jazz og funk, til chillout ved elva som var gjort om til strandbar. Rimelig bra saker også i et nedtagget, slitent område bortenfor ostbahnhof. Jeg var tilogmed på hip-hop konsert og lot meg rive med, selv om jeg ikke liker musikken. Vi prøvde oss også på å rave litt i en nedlagt togstasjon, men det ble litt vel trasig uansett hvor stupfull man var, så gleden var stor når man kunne gå ned ei trapp og bli møtt av Pixies - Debaser på anlegget.

 

Overrasket hvor bra all mat var. Uansett om jeg kjørte indisk, mexicansk, tysk og italiensk, så var alle varianter rimelig mye bedre enn det man får servert på tilsvarende restauranter jeg har vært innom i Norge. Ja til 2 middager hver dag var mottoet. Jeg liker også at alle går rundt og drikker øl overalt, uansett dag i uka.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 weeks later...

Norgesturen over, neste reisemål Brasil. Jobbtur, men tar en par turistnetter i Sao Paulo. Noen som har vært der og kan anbefale rimelig hotell og flotte aktiviteter?

 

Norge var bra, men himmel for et slit å reise med to små unger. Nattflyvninger er best, mens dagflyvninger blir konstant stress med unger som springer mellom, trykker på alle fjernkontroller (stoppet opptil flere folks filmer og kalte på flyvertinner stadig vekk), og som nekter å sitte på fanget under letting og landing. Singapore Airlines er best (gode barnesenger, stort barnemåltid), Lufthansa er skit på barnemåltid, men gode barnesenger, og Thai Airways er skit på barnesenger ("Loven sier at barna må være under 10kg og 6 måneder for å få seng", totalt bullshit). Flyplassen i Frankfurt er dritt med arrogante tyske tollbetjenter, mens flyplaser i Asia er knall med utmerket service. Asiatene vet å behandle folk med respekt.

 

Bra å være hjemme hos familie og et kort besøk i Trondheim. Pils med Zann og skravling om film og alkohol var gode greier. Bangkok var middels, da kona ble innlagt på sykehus en natt med magetrøbbel. Når hun endelig ble bedre så var oppholdet over. Fikk vandret i et tempel of i palasset, men tror jeg trenger å vende tilbake en annen gang.

 

Eneste film på flyturen ble siste Mission Impossible (ok tidsfordriv) og en halv time av The Separation.

Link to comment
Share on other sites

 
  • 5 weeks later...

Okei, halvannen uke tilbakelagt i Hongkong, så på tide med noen betraktninger. Lang slutten-på-uka-post må være lov.

 

Det er neppe kontroversielt å anta at det har mye å si for innfallsvinkelen, hvordan man oppfatter omgivelsene sine, og «persepsjoner» mer generelt, hvorvidt man reiser et sted som turist (på kort sikt) eller for å bosette seg der for en lengre periode. Det som kan virke spennende og forlokkende med turistmentaliteten kan lett fremstå skummelt og stressende når man har i bakhodet at «her skal jeg bo et helt år». Her er det selvsagt en haug variabler som spiller inn, ikke minst hva slags personlighet man har, og kanskje også hvor mentalt forberedt man er på annerledeshet. For min egen del vet jeg veldig godt at jeg trives trygt plantet i komfortsonen, eller (siden den setningen er tautologisk) rettere sagt at komfortsonen min gjerne snurpes inn etterhvert som jeg danner meg faste rutiner. Enkelt og greit at redebyggingtendensen er der. Så jeg var forberedt på at det ville bli en overgang, jeg hadde fortalt meg selv at det nok ville bli mentalt slitsomt den første tiden. Og det har helt sikkert hjulpet, selv om det ikke gjør deg immun.

 

Uansett. Det jeg ikke hadde satt meg noe særlig inn i var Hongkongs ulike distrikter. Jeg visste at Mongkok var «midt i smørøyet», men at det var så trangt, så bråkete, så klamt, og så preget av mat- og eksosluft, var jeg ikke klar over. (Eller kanskje var jeg det, men uansett hvor mye innsats man legger i å forestille seg diverse sanseinntrykk kommer det sjelden særlig nært virkeligheten, i hvertfall når det er en virkelighet man ikke har personlig erfaring med.) Så da området viste seg å være Bangkok på steroider, da jeg knapt hadde sovet de foregående 48 timene, og da jeg så hostellrommet og omgivelsene, var det vanskelig å ikke tenke «hva faen har jeg egentlig gjort nå». Kontrasten var enorm, det var under en uke siden jeg fortsatt var på ferie i indre Sogns fjellheim, med knapt et menneske rundt meg. Den eneste tidligere erfaringen jeg har med (Sør)Øst-Asia er Thailand, og mens klimaet ikke er helt ulikt er atmosfæren, tempoet og gestalten radikalt annerledes. Også er det det der med turist kontra langtidsboer igjen, i Thailand var det hele tiden «her skal jeg være i tre uker». Og ikke minst reiste jeg den gangen med familie.

 

Det å reise med andre i motsetning til å reise alene er også relevant, fordi man med andre har muligheten til å dele både de gode og de dårlige erfaringene. Man har noen å snakke med når man spiser, det er lettere å innta den «leve i øyeblikket»-mentaliteten heller enn å falle inn i dype tanker. Engelsknivået her, eller hvertfall folks villighet til å snakke engelsk, er mer begrenset enn jeg hadde forventet. Før jeg kom i snakk med siste huseier (mer om det senere) var det en fyr med Downs syndrom (som samler inn penger til en veldedighet) som utvilsomt tronet lista over alle som pratet med meg, både når det gjaldt guts og språkferdigheter. Så det har vært spesielt, særlig den første uka, å være i verdens tettest befolkede område uten en eneste person å snakke med (om vi ser bort fra butikkekspeditører og tilsvarende, selvsagt). Filmreferanser har vært en slags trøst til tider, særlig (og de som ikke har sett den gjør det nå) Tsais «What Time is it There» har tankene vandret til (med meg i rollen til Shiang-chyi Chen, bare geografisk inverst (hun reiser fra Taiwan til Frankrike) ). Og Lost in Translation, hvor jeg har rollen til Scarlett Johansson, bare at jeg lever under langt kummerligere forhold og ikke har noen Bill Murray å kose meg med. Litt kjipt at jeg ikke finner noen referanser med mannlig protagonist, men føkkit.

 

Det er også litt overveldende å tenke på det formelle som skal fikses, selv om jeg gjorde mye på forhånd. Ikke minst det med bosted, det står hele tiden som den største utfordringen. Som redebyggere flest har jeg en ofte overdreven frykt for å ende opp med å bo under forhold jeg misliker. Det er ikke ment som at kravene mine er spesielt høye (her er alt jeg ønsker meg/forventer et sted hvor jeg kan sove, dusje og kanskje koke meg litt ris, uten at jeg går og tråkker i kakkerlakker på et fuktskadet gulv). Men fra det jeg har lest (og siden sett selv) er standarden her en helt annen, for samme pengemengde. Som i: Det er billigere, i absolutt forstand, å bo i Norge. Og det er mye billigere å bo et sted i grei stand. I hvertfall når det er snakk om å bo alene.

 

Av alle visninger jeg var på, var det kun to steder som ikke umiddelbart skrek «her kan du ikke bo». Det ene av dem (samt alle de andre) hadde huseiere som ville binde leieavtalen til 12 måneder. Av de jeg ikke en gang vurderte seriøst var det ene en hustakløsning, hvor man er gjerdet inne, den andre en av de ulovlige løsningene (en leilighet delt opp i flere forskjellige, med en elektrisk løsning fra innerste helvete, årlig ansvarlig for en del dødsfall og uten noen skikkelig rømningsvei). Så selv etter at jeg begynte å bli mer komfortabel med omgivelsene mine, med klimaet, med lydene og alt det andre, sto hele bostedsituasjonen over meg, og gjorde det vanskelig å nyte disse ukene før semesterstart som en ferie.

 

Men selv om jeg syntes bostedsituasjonen var stressende satte jeg daglig av tid til mer behagelige stunder. Det lokale biblioteket ble en åndelig gullgruve (tolk det på minst mulig svulstig vis, plis), jeg fant et uteområde hvor man kan sitte i skyggen og lese, og bortsett fra meg er det mest vaskehjelper/vaktmestre på pause, og lokale folk som bare ser ut i luften og tar en pause «fra alt», som henger der. Har kommet halvveis i tredje bind av Brødrene Karamasov, og siden jeg ble ferdig med andre bind rett før jeg dro (i nevnte fjellheim) har det vært noe behagelig fortsettende ved å lese det tredje bindet her. For ikke å nevne at det er en ekstremt god bok, da. Ellers har jeg pratet en del med hun som driver hostellet, en veldig pratsom og åpenbart ekstrovert dame, ikke så mye eldre enn meg (og den eneste på hostellet som prater engelsk).

 

Det har også vært bra å besøke universitetet, selv om forelesningene mine ikke starter før 10. september. Det funker som en slags påminnelse om at jeg faktisk er her for noe bestemt, at den «svirre rundt og bekymre seg for bosted»-situasjonen er midlertidig. Fått satt meg bedre inn i bussystemet på campus også, godt å ha gjort. Stakk innom kontoret tilknyttet programmet mitt i går og hilste på de jeg har utvekslet en haug eposter med derfra. Veldig hyggelige folk, og ikke minst en sjokkerende god uttale av «Knut». Herr Landlord lo godt og lenge over at jeg het «Nut», eller uttalt på norsk «keh-nøtt», så jeg har begynt å si til folk at de heller kan kalle meg «Newt».

 

Over til det beste, da. Fikk signert avtale med huseier i dag (og betalt depositum for to måneder, pluss septemberhusleia). Det var den desidert fineste leiligheten jeg så på. I en relativt ny bygning (fra 1996), i veldig fin stand, med et stort (minst 3-4 ganger så stort som det andre jeg har sett) kjøkken, full innredning, osv osv. Skal dele det med en ire (engelsklærer fra og med september) som jeg møtte i dag, virker som en hyggelig fyr. 4000 Hongkong dollar i måneden, aka 3000 norske kroner (før vi regner med vann og gass, men akkurat det er ganske rimelig her). Ligger i Kam Fung Court (bilde), rett ved Ma On Shan. Det er et rolig strøk til Hongkong å være, mest familier som bor der. Utsikten er veldig bra, det er joggevennlige strekninger rett ved blokka, osv osv. Buss (og minibusser) direkte til universitetet også, og bare ett bytte om jeg tar MTR. Huseieren har nettopp flyttet ut selv, og det er første gang han leier ut, så jeg lurer på om det er derfor prisen er såpass rimelig. Så ja, en enorm byrdelettelse, flytter inn neste fredag.

 

Med bostedsitusjonen løst er det mer eller mindre bare det å åpne en bankkonto som gjenstår. Posten er treig, venter på adressebevis. Men det er en så minimal (egentlig ikke-eksisterende) bekymring at det nesten ikke er verdt å nevne. Gleder meg veldig til semesteret begynner for alvor, til jeg møter folka jeg skal studere med, osv, osv. Nå kan jeg slappe litt mer av, skaffe meg noen nye klær, de greiene der.

 

Nå er dette meg. Bortsett fra at jeg ikke eier, men leier.

 

http://www.youtube.com/watch?v=4-0utDrWa5w

Link to comment
Share on other sites

 
Flott lesning! Dette høres fint ut, og du får sikkert en del opplevelser du aldri glemmer. Modig at du hopper i det. "Newt" har noe Murakamisk over seg.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 months later...
Berlin (igjen). Først studietur i fem dager, for så å bli igjen i leiligheten til en venn som plutselig dro til Japan og skal bli der så lenge jeg er i Berlin, men fikk låne den likevel. Fikk overtalt en annen venn fra England til å ta turen og holde meg med selskap. Det blir et eventyr. Hvis folk har noen tips, now's the time.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 months later...

Noen som har vært i Portland (Oregon)? Jobbreise med helg i Portland (lørdag kveld og søndag). Tips om hva som er verdt å finne på mottas gjerne.

 

En ting Air New Zealand må berømmes for er fimtilbudet. I en travel tid med små barn og særdeles lite film (en film sett siden jul), så ser man frem til 12 timer i flysete med godt filmutvalg. Som sedvanlig har jeg sjekket programmet på forhånd, så blir Lincoln, Argo, Moonrise Kingdom, Seven Psychopaths, The Master, Looper, Taken 1 og 2, og Beasts of The Southern Wild, jevnt fordelt over tur retur reisen. Og i mars blir det enda en flytur til USA med nytt program. Gode greier

Link to comment
Share on other sites

 

Har så smått begynt å planlegge sommerferien, og den kan fort bli veldig bra. Fire uker (omtrent) i Kina på slutten er bankers. Det samme er Thailand, kanskje to ukers tid. Det eneste som er uavklart er om det blir Kambodsja eller Laos (omtrent to uker til disposisjon, og jeg vil heller ha den tiden i ett av landene enn en liten uke i begge). Noen som har reist litt rundt i Sørøst-Asia som har tips? I Kambodsja er det først og fremst Angkor som frister. Laos har ikke noe som står like høyt på lista mi over ting som må ses før jeg dør, men jeg har inntrykket av at det er et hakket mer behagelig og mindre turistpreget (med Vang Vieng som unntak) sted.

Link to comment
Share on other sites

 
Har så smått begynt å planlegge sommerferien, og den kan fort bli veldig bra. Fire uker (omtrent) i Kina på slutten er bankers. Det samme er Thailand, kanskje to ukers tid. Det eneste som er uavklart er om det blir Kambodsja eller Laos (omtrent to uker til disposisjon, og jeg vil heller ha den tiden i ett av landene enn en liten uke i begge). Noen som har reist litt rundt i Sørøst-Asia som har tips? I Kambodsja er det først og fremst Angkor som frister. Laos har ikke noe som står like høyt på lista mi over ting som må ses før jeg dør, men jeg har inntrykket av at det er et hakket mer behagelig og mindre turistpreget (med Vang Vieng som unntak) sted.

Jeg har vært i Kambodsja. Kun tre dager, så vi rakk bare Angkor templene. Det er absolutt ikke en oppskrytt greie. Virkelig fantastiske opplevelse. Det eneste negative er vel at man ofte ser Angor Vat først, da de andre templene ikke er like fantastiske. First world problem i guess.

 

Folkene i Kambodsja slo meg som mye bedre i engelsk og mye mer serviceinnstilte enn i feks Thailand, hvor alle virker å være ute etter noe fra deg. Du kommer deg rundt om med tuk tuk'er for en billig penge, så lenge du husker å avtale pris før du hopper inn. Jeg synes å huske at det var litt dårlig med bademuligheter i Siem Reap, hvis du er den typen :). Maten var også veldig bra og ikke minst billig. 2 nanbrød, tikkamasala og en pils til 6 dollar er ganske fint.

 

De fleste backpackerne vi møtte mente at det var deilig få kommet seg til Kambodsja, hvor det var lettere å gjøre seg forstått og roligere. Likevel vil jeg ikke tatt for mange dager der. Angor templene, Slum Village og Massegravene dekker vel det meste som er å se. Laos vet jeg lite om bortsett fra at det visstnok er mye malaria der.

 

Du kommer uansett til å få det dødsfett.

Link to comment
Share on other sites

 

Laos er nok mindre turistpreget rett og slett fordi det ikke er så mye der. Hadde lett gått for Kambodsja. Fikk aldri muligheten da jeg var i Thailand, men det var snakk om det. Laos ville tatt altfor lang tid i forhold til hva man hadde fått igjen for det.

Link to comment
Share on other sites

 

Takker for svarene! Kambodsja seiler opp som favorittkandidat. Det eneste Laos kommer litt bedre ut på (sånn jeg har inntrykk av det) er mer billedskjønne naturomgivelser og den udefinerbare "atmosfæren" jeg hører folk prate om. (Selv om sistnevnte er såpass subjektivt at det dusinet erfaringer jeg har lest kanskje ikke kan tas alt for definitivt.) Pluss at det hadde vært en forholdsvis enkel tur dit fra Chiang Mai i Thailand (som definitivt skal besøkes igjen). Men Kambodsja scorer tydeligvis også høyt på disse, og har i tillegg Angkor, er billigere, og (antar jeg) enklere å komme seg rundt i. Bedre "engelsk og mye mer serviceinnstilte enn i feks Thailand, hvor alle virker å være ute etter noe fra deg" er en positiv overraskelse! Og malaria er jeg ikke spesielt interessert i. Kanskje vi tar et par ekstra dager i Thailand, og setter av 10 til Kambodsja. Vil ha fire til Angkor alene.

 

awf: Opplevde du Angkor som veldig stappet, eller er det tålelig greit når man får litt avstand fra Angor Vat?

 

Gleder meg.

Link to comment
Share on other sites

 

awf: Opplevde du Angkor som veldig stappet, eller er det tålelig greit når man får litt avstand fra Angor Vat?

 

Gleder meg.

 

Det var helt klart mest trykk på Angkor Vat. En del av de andre templene ligger ganske nære hverandre, så der var det nok litt mindre folk, men området som ble filmet i Tomb Raider var også veldig populært. Der var det lang kø for å få ta noen bilder. Jeg klarte kun å fotobombe to (som jeg vet om). Sørg for å dra til Angkor Vat ved soloppgang. jeg har sett mye kult her i Roma, men Angkor Vat ved soloppgang er det nærmeste jeg har kommet noe stendhal syndrom.

 

Tipper du har kontroll, men kan jo nevne at kambodsja har startet med visum. http://www.mfaic.gov.kh/evisa/ .

Link to comment
Share on other sites

 
 
  • 1 month later...

1 måned internship i Wien fra 5 april. Kommer til å kjøpe en sånn reisehåndbok, men hvis noen har noe tips så hører jeg gjerne etter.

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...