Jump to content

Mean Creek


maestro
 Share

Recommended Posts

MEAN CREEK

IMDb

 

7 / 10

 

http://img480.imageshack.us/img480/1702/meancreek1ex.jpg

 

PS! Anmeldelsen er opprinnelig skrevet for filmlisten.no

 

Jeg vil tro at de aller fleste hadde en barndom hvor man av og til fant på noen pek, som man anså for å være ganske uskyldig der og da, men som viste seg å kunne få langt alvorligere konsekvenser enn tilsiktet. Det er det som er utgangspunktet for handlingen i Mean Creek, og jeg kan umulig være alene om å kunne identifisere seg med akkurat det. Men heldigvis fikk hvert fall ingen av mine barndomspek følger av det slaget som de vi ser i Mean Creek.

 

Vi møter den sjenerte gutten Sam som i filmens begynnelse får gjennomgå av klassens store (bokstavelig talt) bølle George. Sammen med sin storebror, kommer Sam opp med den "perfekte plan" for å hevne seg. De arrangerer en fiktiv bursdag for Sam og inviterer med George samt et knippe venner på båttur. Planen er etter hvert å kle av George, kaste ham i vannet og la ham gå naken hjem i ydmykhet. Alle, foruten Sams jentevenn som de på forhånd ikke har informert, er enig i dette. Helt frem til at de faktisk begynner å bli litt kjent med George. De oppdager at han har gode sider, er oppriktig glad for å ha fått venner og gjør alt for å bli en del av gruppen. Sam og hans bror ønsker å stoppe det hele, men møter motstand fra Marty – gjengens selverklærte leder med brokete oppvekst, som åpenbart har ført til mangelvare på empati og et behov for å tråkke ned på andre for å være komfortabel med seg selv. Så begynner ting å utarte seg…

 

http://img454.imageshack.us/img454/2396/meancreek4xk.jpg

 

Mean Creek er en av de beste oppvekstfilmene jeg har sett på en god stund. Et subtilt og troverdig manus danner grunnlaget for hva som i utgangspunktet er en enkel story, men som avdekker så mye mer enn hva som kommer til overflaten. Rory Culkin overbeviser akkurat like mye som han gjorde i en annen independentfilm i år, Down in the Valley. For et talent! De andre unge skuespillerne henger også med i svingene.

 

Filmen handler om mobbing; hvorfor noen begynner å mobbe, og på den andre siden hvorfor noen blir til mobbeofre. Det høres ganske banalt og enkelt ut, men Jacob Aaron Estes bader aldri i klisjeer og selvfølgeligheter. Persongalleriet, miljøet og replikkene er fullt ut troverdige, og Estes får fortalt mye uten å bli overtydelig. Dessuten skaper han en flott stemning i filmen, som kanskje best kan beskrives som en krysning av Deliverance og Stand By Me. Musikken er også knallgod.

 

http://img454.imageshack.us/img454/7228/meancreek2400011kh.jpg

 

Mean Creek er en type film hvor vi blir sittende å vente. Vente på at noe vondt vil skje. Og den prosessen er nesten vel så ubehagelig som da det uunngåelige skjer. På det punktet har vi klart å føle sympati med, og forstå, samtlige karakterer. At plottet er nokså forutsigbart svekker heller ikke filmen i særlig grad. Dette er ingen spenningsfilm som ønsker å overraske. Det er relasjonene mellom menneskene, psykologien og de etiske valgene som er interessant.

 

Filmens første del er klart bedre enn den siste halvtimen. Historien er kanskje vanskelig å avslutte på en hundre prosent tilfredsstillende måte, men jeg håpet likevel det skulle bli mer fullendt. Likevel er det ingen tvil om at dette er en sterk og god film. Anbefales varmt.

 

En sterk 7er.

 

http://img454.imageshack.us/img454/3305/creek6jy.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

fint å se at rory culkin ikke tar like dårlige roller som sine brødre maculay og kieran gjorde da de var på hans alder og yngre.

 

ahr lenge syntes denne filmen så interessant ut. og denne anmeldelsen gjorde den ikke noe mindre interessant:)

Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver gamlegutt. Jeg tror jeg hadde en liten anmeldelse av den på det gamle forumet, og jeg vet i alle fall at jeg roste barneskuespillet i denne filmen ved flere anledninger på gamle DF.

 

Jeg er nødt til å se den igjen snart, og når det er sagt, dette er faktisk en av de filmene jeg husker best fra de senere år (av ny film selvsagt, ikke av alle jeg har fått sett).

Link to comment
Share on other sites

 
  • 1 month later...
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...