Jump to content

Tromsø Internasjonale Filmfestival 2006


Recommended Posts

Det lakker og lir. Og i dag ble programmet offentliggjort. Gud, kor spennanes.

 

Selv venter jeg til det legges ut på TIFFs sider i morgen. Men de som orker å pløye gjennom programmet i en voksen pdf-fil som det lenkes til f.eks. i denne Nordlys-artikkelen må mer enn gjerne utbasunere sine førsteinntrykk allerede her og nå.

Link to comment
Share on other sites

 
Vurderer voldsomt mye å dra oppover, men vet ikke om jeg kan rive meg løs fra ting som skjer her nede. Minipris med NSB er vel det billigste, men hvis man ikke får det er det vel greiest å fly?
Link to comment
Share on other sites

 
Minipris med NSB er vel det billigste, men hvis man ikke får det er det vel greiest å fly?

 

Lykke til på togturen til Tromsø! :rolleyes:

 

Selv er jeg så deppa for at jeg ikke har råd til å dra i år at jeg har tenkt å boikotte lesing av programmet. I hvert fall et par dager. Sikkert bare skitfilmer uansett. Grrrr.

Link to comment
Share on other sites

 

Tror ikke jeg har hørt om en eneste film i programmet..

Unntatt Sympathy For Lady Venegance. Og Gitarmongot.

 

Filmklubben viser Panserkrysseren Potemkin med kor av dragqueenene Cleaning Women. :)

Gleder meg til den.

 

Jos:

Togbanen stopper i Narvik. Det er dog muligheter for båt derfra, skulle jeg tro.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Togbanen stopper i Narvik. Det er dog muligheter for båt derfra, skulle jeg tro.

 

Går faktisk bare til Bodø. Togbanen i Narvik går bare østover til Sverige. Vil tro at det ikke vil lønne seg noe særlig å ta tog + evt. buss eller båt videre i forhold til å fly til Tromsø.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Selv er jeg så deppa for at jeg ikke har råd til å dra i år at jeg har tenkt å boikotte lesing av programmet. I hvert fall et par dager. Sikkert bare skitfilmer uansett. Grrrr.

 

Tiltredes.

Arghh.

Dårlig ide å flytte sørover.

Hadde ikke tenkt å lese denne tråden engang, vil jo ikke sipe på jobb..

 

Samferdselsdebatten var litt morsom..Tog...tihi. Narvik. Båt! Svankmajer da...... :)

Tog + buss er ikke billigere (mm du er vernepliktig i uniform eller noe, kanskje).

Og tar ca 22 timer en vei fra f.eks. Trondheim. Gjorde det i jula, med innlagt stopp i Bodø.

Litt OK, for de som ikke har annet å bruke tida på.

 

Men nå må dere ikke ta alle flybillettene da, fått lottokupong til jul, så hvem vet!

Link to comment
Share on other sites

 
så i magasinet på dagbladets nettavis at en dokumentar om norge sett gjennom jens stoltenbergs øyne elelr noe i den duren kalt "Oljeberget" skal ha premiere på Tromsø filmfestival. men den er vel neppe så voldsomt interessant at den gjør det verdt å dra dit.
Link to comment
Share on other sites

 

Filmklubben viser Panserkrysseren Potemkin med kor av dragqueenene Cleaning Women.

Nåh? Vil det si at Rebel without a cause går ut? Ikke for dét, dragqueen-akkompagnert sovjetisk montasje er sannsynligvis heller å foretrekke.

 

Er ellers mektig begeistret over utsiktene for å få sett en film av Hou Hsiao-hsien, endog på stort lerret. Takk til vedkommende som valgte seg Flowers of Shanghai som sitt bidrag til Kritikeruka-serien, og takk til TIFF for at de satte den opp.

Link to comment
Share on other sites

 
 
På tidligere festivaler har det vært slik at det har blitt vist én klassisk film utvalgt av filmklubbforbundet. Filmer som La Grande Illusion, Ladri di biciclette, The misfits og Singing in the rain har vært vist. Dessuten har det vært vist stumfilmkonserter, som innebærer visning av stumfilm med "levende" musikk til, for eksempel "Aelita" for to år siden med de før nevnte vaskekjerringene, og samme år "Tsjelovek s kinoapparatom" med musikk av Gaute Barlindhaug og en som jeg ikke husker navnet på. Det er sannsynlig at "Rebel without a cause" er årets film i førstnevnte kategori, og at "Bronjenosets Potjomkin" med musikk av disse transefinnene er årets stumfilmkonsert, det vil si at begge skal vises hvis alt går som det skal (Det har hendt at filmer har blitt avlyst fordi rullene ikke har nådd Tromsø).
Link to comment
Share on other sites

 

hm, ser nå at jeg muligens kan dra på den festivalen, siden foreldrene mine skal oppover dit og jeg kanskje barek unne slengt meg med da, men problemet er jo at skolen er ganske hektisk for tiden, hadde ikke hatt tid til så mange dager der isåfall:\

men det frister. noe veldig.

Link to comment
Share on other sites

 
Både "Rebel..." og "Potemkin" skal vises. Vi (Filmklubben) setter opp "Potemkin" og Norsk Filmklubbforbund setter opp "Rebel". "Rebel..." er, så vidt jeg skjønte, en helt ny kopi, så det kan bli kult. "Potemkin" blir vist uansett, men vi vet ikke format enda (sannsynligvis 16mm, muligens 35mm...).
Link to comment
Share on other sites

 

Så var billettsalget begynt, og tradisjonen tro finner man udugelighet og slendrian i mange ledd. Undertegnede har hatt gode erfaringer med å være festivalvenn tidligere år, og jeg ga for en måned siden beskjed per epost om at jeg ønsket å være det i år igjen. Dette fikk jeg et bekreftende svar på, men siden har de ikke gitt lyd fra seg, og nå er det nok for sent for den slags. Hvis de ikke vil ha den ekstra inntekten kan de ha det så godt. Så jeg dro istedet og kjøpte et festivalbevis og et 20-filmers rabattkort på Fokus, og dro hjem og satte meg til med billettbestilling. Så finner et billettluka.no har et slags tombola-system på siden sin, hvor man ikke kan regne med å få opp listen for den dagen man velger, og man må klikke på lykke og fromme for å kunne velge de filmene man ønsker. Omsider har jeg klart å få bestilt billett til nesten alle filmene jeg ønsker å se, bortsett fra "Panserkrysseren Potemkin vs. Cleaning Women" som den kalles, fordi den kalles "konsert", koster 100 kr og kan ikke betales med festivalens rabattkort. Skal det virkelig være slik?

 

Blir det forresten førpremiere på en festivalfilm i regi av filmklubben i år også?

Link to comment
Share on other sites

 
 

Billettluka.no kan desverre TIFF-staben gjøre fryktelig lite med. Det er kapasiteten på servern som er problemet og det er veldig mange mennesker som vil kjøpe billettt til flmer for tiden. Innmari teit og dumt, men lite å gjøre med det. Festivalvenner-saken høres merkelig ut, jeg skjønte det sånn at de hadde kontroll på den saken - men tydeligvis ikke.

 

"Panserkrysseren Potemkin" koster 100.- og du kan ikke bruke rabattkort, akkrediteringer eller gjøre noe som helst annet enn å betale 100.- for å komme deg inn. Selv Per Haddal må betale for å komme seg inn. Nemlig. Grunnen er at Cleaning Women spiller for døra, d.v.s. at honoraret deres er det de får inn i billettintekter. Forøvrig ble konserten utsolgt på lørdag, så vidt jeg skjønte.

 

Det blir ikke noen førpremiere på festivalfilm i år, vi har ikke kapasitet. Dog blir det stabs- og frivilligvisning av Gravehopping i kveld.

 

Til sist trur eg at eg løy om "Rotløs ungdom". Den kopien av filmen som står på Verdensteateret og venter på bli spolt opp er merket: OBS! SLITT OG GAMMEL KOPI!

Link to comment
Share on other sites

 
Slitte og gamle kopier er det heller ikke så mye å gjøre med. Bare man slipper håpløse VHSkopier som publikum ble avspist med på eksilfilmfestivalen i Göteborg. Det gjorde vondt i øyene å se på, faktisk. Men for en fantastisk festivalopplevelse dere som får dratt kommer til å få! Og jeg slenger meg på Oldboys oppfordring: Caché blir catchy! :P
Link to comment
Share on other sites

 

så i magasinet på dagbladets nettavis at en dokumentar om norge sett gjennom jens stoltenbergs øyne elelr noe i den duren kalt "Oljeberget" skal ha premiere på Tromsø filmfestival. men den er vel neppe så voldsomt interessant at den gjør det verdt å dra dit.

 

Si ikke det. Stig (Kulset) sa mange godord om Aslaug (har glemt etternavnet) på dagens forelesning (dama som har laget filmen). Han gledet seg veldig i alle fall. Nå er det vitterlig ikke så veldig vanskelig å få Stig entusiastisk når det er snakk om film, men jeg velger nå å leve i troen om at han har rett inntil jeg får sett filmen. Tror den kan være litt kul faktisk. Jensemann er helt sykt god med medier og kameraer. Jeg vet godt selv, jeg og en kompis laget 5-på-gata til en organisasjon i fjor, og støtte på Jens, peisa på med kamera i det han stressa på vei til stortinget (han sa selv at han var forsinket, men om vi løp ved siden av han kunne vi ta et lite mini-intervju). Jeg tror det kan bli morsomt å se om Aslaug har klart å trenge seg igjennom superskallet til Jens. Hun er visstnok kjent for å være ekstremt dyktig til å få folk til å åpne seg totalt foran kamera.

Link to comment
Share on other sites

 

Skulle egentlig se Oljeberget, men ble ikke det pga sykdom. Jeg hørte på forhånd om at den skulle være festivalens mest kontroversielle film og slikt. Akkurat det ble litt avkreftet av folk jeg kjenner som så den ihvertfall. Tviler på at Jens har noen spøkelser i skapet.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
Nei, det har han nok ikke, men jeg får da håpe at han ikke er like slesk-positiv-elegant-sporty i denne filmen som han alltid pleier å være ellers foran kamera. At hun har klart å lure seg forbi medieskallet til Jens (som han forhåpentligvis har, det er jo mulig han bare er slik også, hvem vet).
Link to comment
Share on other sites

 

Han har vel vært innenfor politikken siden han var 14 år eller noe sånt(han er jo sønn av en ikke så ukjent politiker), så i stor grad tror jeg at han er sånn rett og slett.

Men jeg skjønner hva du mener. Det hadde vært morsomt om han dro hjem, og med en gang han lukket døra bak seg så pustet han ut og ble en skikkelig sur særing som banner over motpolitikere og alle slags filleting.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...