Jump to content

Gode filmartikler på nett


Frenzy
 Share

Recommended Posts

Snublet over denne artikkelen og tenkte det var på tide å starte en slik tråd:

 

Last films: An unusual survey of the final efforts of 13 major Hollywood auteurs

 

Noen som har sett noen av disse filmene?

 

Regissører som blir drøftet:

 

John Ford

Anthony Mann

Howard Hawks

Alfred Hitchcock

Vincente Minnelli

Robert Stevens

George Cukor

Billy Wilder

William Wyler

Jules Dassin

John Huston

Otto Preminger

Stanley Kramer.

 

Har selv bare sett Hitchcocks Family Plot (en veldig fornøyelig, men middels film) og John Hustons fantastiske The Dead. Noen regissører som mangler?

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 
Altså siste filmer til regissører som er døde eller pensjonerte?

 

Fritz Lang bør vel kunne nevnes: Die 1000 Augen des Dr. Mabuse

 

Hva med Kubrick? Welles?

 

Ja, det er sant. Tror skribenten fokuserte mest på de som "spilte spillet" når det gjaldt Hollywood, og ikke disse renegadene som Kubrick og Welles. Welles siste F for Fake er jo forøvrig strålende (og jeg er ganske glad i Eyes Wide Shut også). Jeg vil spesifisere; denne artikkelen var ikke så fantastisk god (som overskrifter hentyder), men den var litt artig. Fritz Lang kunne absolutt nevnes. Har du sett hans siste?

 

Forøvrig, om det ikke var klart i første post, så er dette tråden for alle filmrelaterte artikler man skulle komme over.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Las DENNE artikkelen etter å ha sett Robert Altmans Nashville. En av de beste artiklene jeg har lest om en film på lang, lang tid. Anbefales!
Link to comment
Share on other sites

 

The 25 most important movies ever made about war and diplomacy

 

Fred Kaplan setter spørsmålstegn ved valgene om de beste filmene om krig og diplomati valgt av to bloggere Stephen Walt og Daniel Drezner (som begge er proffessorer i internasjonal politikk). Han kritiserer valg som Judgement at Nuremberg (og ville heller valgt The Wannsee Conference), The Great Dictator (med tvilsomme argument) og Indipendence Day.

 

Kaplan ville heller hatt med filmer som Le Grande Illusion, Foreign Correspondent, Notorious, Lawrence of Arabia, Three Kings etc.

 

Hvilke ville dere hatt med?

 

Jeg ville kanskje hatt med Malicks Thin Red Line, Rome;open City, Tystnaden, Offret (selv om de to sistnevnte handler om mer enn krig, så har den en fremtredende rolle), Idi i smotri.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Gunnar Iversen skriver saklig og fint om norsk film og setter ord på mange tanker jeg også har prøvd å formulere de siste årene. Artikkelen er delt i to, av en eller annen grunn:

 

Den norske filmens mirakler

Genrefilmens fornyelse

 

Jeg er helt enig på alle punkt her. Men jeg synes det er litt mye fokus på høybudsjettsfilmene. Hvorfor er det ikke flere som prøver å satse på lavbudsjettsfilmer med amatørskuespillere? Nå som digital teknologi kan gjøre ting mye billigere, hvorfor ikke satse på lavbudsjettsfilmer, og heller pumpe litt penger på å markedsføre dem? Det er fullt mulig å lage lavbudsjettsfilmer som slår an, som tar opp viktige spørsmål. Da hadde vi unngått disse pengegrådige produsentene, som vil ha enkle manus. Vi trenger en norsk Samuel Fuller.

Link to comment
Share on other sites

 
 

Hehe, Melkor svarer med 8mm mumble core basert i Oslo i 2010.

 

Men ja, jeg er helt enig. Ufattelig at det ikke er mer eksperimentering i Norge. Vi har så dryge lønninger at hvem som helst har råd til utstyr bra nok til å lage god film. Det burde vært laget langt mer, og ikke minst er det rart det ikke finnes et mer omfattende støtteapparat der ute, både offentlig og privat, for folk som har lyst til å lage film som ikke har Kristoffer Joner eller Aksel Hennie i hovedrollen. Jeg føler at problemet omfatter mer enn at folk bare ikke lager film, hva skal en gjøre da man først har laget den? Finnes det nok filmkulturelle samlingspunkter til at det fungerer?

Link to comment
Share on other sites

 

Veldig fin artikkel av Gunnar Iversen. Hadde han i dokumentarfaget jeg tok i høst, og det er virkelig en flott fyr. Her synes jeg han etterpør mye "riktig", på en veldig fin, avbalansert måte. Takk for linkene, Zann!

 

Synes også Melkor stiller noen gode spørsmål. Nekter å tro at det ikke finnes en del folk med visjoner og et ønske om å lage "personlig" film her i Norge; og med tanke på hvor billig det er for utstyr for tida (forholdsvis, iallefall), blir det lett å anta at det er noe gæærnt med strukturer og agendaer i "støtteapparatet der ute".

Link to comment
Share on other sites

 
  • 3 weeks later...

http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/artic...ULTUR/318973891

 

Gode historier hører hjemme i ukeblader, tv-filmer, mytologi og politikk. Det monomane fokus på historiefortelling er den største hemskoen for den norske filmens utvikling, all den tid den per definisjon er en garanti for trivialisering. Man kan jo forsøke å forestille seg denne doktrinen overført til litteraturfeltet; ingen vil for alvor påstå at man ville vært tjent med en samtidslitteratur som kun befattet seg med formidlingen av «gode» eller «sterke» historier – altså krim, kiosklitteratur og selvhjelpsbiografier? Filmen, som fremfor alt er enkeltøyeblikkene og åpenbaringenes medium, lider kanskje mer enn noen annen kunstform under dogmet om narrativets suverenitet.
Link to comment
Share on other sites

 
Diskutert her. Jeg synes teksten tar for seg mange viktige poenger, særlig når den belyser manglende kvalitet i norsk filmkritikk og -debatt. Så lenge ingen i landet (være seg presse eller kinogjengere) ønsker seg noe av, er villig til å snakke om, eller i det hele tatt forventer noe av norsk film, blir hele industrien hengende igjen i overfladisk middelmådighet. Dog synes jeg skribenten drar'n litt langt ved å legge skylden på Loe, Giske og deres filmpolitikk, men jeg ser poenget.
Link to comment
Share on other sites

 
  • 2 weeks later...
 

Hatt gleden av å jobbe med han. Ikke som museumsvakt.

 

Dette er, om ikke annet, ganske morsomt:

 

Hva er det så man kobler seg til når man ser norsk

film? Man stikker tåen ned i en sjø av firefargede

hverdager befolket av «vanlige mennesker» kledd i

hettegensere fra Carlings og Bikbok; man ser mennesker

reduseres til «skjebner» akkompagnert av radiovennlig

engelskspråklig popmusikk; man utsettes for

éndimensjonale persontegninger og en naturlovmessig

hang til å trekke i retning av det uforpliktende

og trivielle; man ser livet slik man kjenner det fra

reklamefilmer for knekkebrød og informasjonsfilmer

om kjøtt; glorifisering av arbeiderklassen og

demonisering av høyinnkomsttakere; programmessig

idiotforklaring av det aktivt maskuline og en parodisk

idealisering av Den Sterke Uavhengige Kvinnen.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, mye sitatvennlig. Dette er min favoritt:

 

Så fordommene:

Norsk film er en feilslått kunstnerisk praksis som i et og alt er forbeholdt nepotistiske familiedynastier, pensjonerte ekstremsportere med fortid i reklamebransjen og narsissistiske t-skjorteentusiaster med patologisk eksponeringsbehov.

Norsk film gjennomsyres av en sublimert menneskeforakt som gir seg utslag i underlig idealiserte skildringer av arbeiderklasseborgere med hjerter av gull, «drømmer» med stort allegorisk potensial og hobbyer som er velegnede for musikkbelagte billedmontasjer.

 

Og om Buddy:

 

Karakterene i Buddy minner om dem vi fi nner i potetgullreklamer; de er klisjeer og stereotyper hvis «vanlighet» er tværet ut forbi enhver hensiktsmessighet, og deres handlinger og utsigelser tjener ingen annen hensikt enn å fylle sin tilmålte tid og plass. Den innvendige tomheten inntrer nøyaktig i samme øyeblikk som rulleteksten dukker opp på lerretet og slipper først taket lenge etterpå.
Link to comment
Share on other sites

 

Kielland var en gammel filmklubbkollega. Har sittet å sett filmene hans fra han gikk på filmskolen min også tidligere.

Litt av en fyr, ja. Han skrev milelange tørrvittige nyhetsbrev for filmklubben i Tromsø. Var mange klassikere der.

 

Syntes det var en ganske bra dekonstruering av norsk film, men jeg må lese det et par ganger til.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
Kielland var en gammel filmklubbkollega. Har sittet å sett filmene hans fra han gikk på filmskolen min også tidligere.

 

S,

 

 

Dette hadde vært morsomt å se, ligger ikke på nett? Hatt mange samtaler om film med, men det har aldri dukket opp at han har snekret noe selv.

Link to comment
Share on other sites

 

Funker fint hos meg. Har du alle plug-ins du trenger for å se pdf? Hvis ikke kan du jo bare laste ned filen direkte på disken.

 

Jeg synes Kielland har mange perspektiver verdt å se på. Synes dog kanskje det blir for enkelt egentlig å bare skylde på det politiske kultursystemet.

 

Husker jo Kielland noe som voldsomt høyrevridd. Skinner nok ganske igjennom her. Han sa jo engang på en fest eller noe ala "Hva skal man stemme på er jo ganske enkelt. Du har Frp og Høyre.. også alle de der kommunstiske greiene". Husker de fleste som satt i rommet så ned. At artikkelen hans preker mye at han ser sosialisme rødt overalt i norsk film er nok ikke til å unngå sånn sett. Må si at jeg ikke har inntrykket at norsk film handler om arbeidsklassemannen med gullhjertet mot den store stygge overklassen.

 

Men jeg synes det er interessant det han sier om at vi ikke har noe kulturelite i Norge. Vi er nok kanskje ganske jantete, sånn sett. Dette kjenner jeg jo veldig igjen fra min erfaring med å drive kanalen. Diskuterfilm var jo veldig "elitepreget" da vi startet opp, og snakket skamløst om standarder. Vi ble jo veldig hatet av mange. I dag har jeg lov til å si at jeg liker Werner Herzog bedre enn James Cameron, men skulle jeg på noen måte hinte til at Herzog sine filmer har mer kunsterisk verdi enn en likt blockbuster på jakt etter penger så vil nok mange på forumet arrestere meg for å drive med snobberi. Jeg tror Kielland kanskje har rett i at vi dyrker middelmådighet ved å bøye oss for enhver vi er redd for å fornærme Petter på 15 som elsker Buddy. Vi må kunne kreve kunstneriske standarder, og bare ta det som positivt om enkelte blir provoserte av det.

 

Ser vi på den danske bransjen så er den nok helt annerledes satt opp. De har mye giftigere intellektuelle filmkritikere og de som lager film er nok mer en litt mer lukket sirkel enn i Norge. Mer elitært javel, men det er kanskje viktigere å se på resultatene.

Her ønsker vi å absolutt alle en sjanse. Særlig nykomlingene. Men etter debutfilmen din er du alene.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 
Dette hadde vært morsomt å se, ligger ikke på nett? Hatt mange samtaler om film med, men det har aldri dukket opp at han har snekret noe selv.

 

Jeg tror jeg har en kopi av noe, men jeg har ikke lyst til å legge noe ut uten hans tillatelse.

Husker han hadde fått støtte til en kortfilm da jeg gikk med han i filmklubben også, men jeg tror aldri det ble noe av. Eller jeg vet ikke. Han dro til Bergen. Var egentlig ikke en venn av han, mer en bekjent.

 

Sikker på at han ikke var sarkastisk angående frp/høyre? Mulig han har lagt om på det i det siste år, hvis ikke.

 

Veldig glad i ironi den fyren, så jeg skal ikke si sikkert. Men slik han sa det så virket det som han mente det. Han hadde mange spesielle litt kontroversielle meninger. Husker etter han forlot Tromsø skrev han et veldig bittert leserinnlegg i en avis om hvor mye han hatet byen.

Mener han var veldig høyrevridd. Mener det kom frem flere ganger. Har han lagt om?

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 

 

Sikker på at det ikke er ironi? For meg virker dette litt som sarkasme.

 

"Barack Hussein Obama er alt en europeisk venstreintellektuell kan ønske seg av en amerikansk president. Og når det kommer til amerikansk politikk, er vi alle europeiske venstreintellektuelle. Obama er veltalende, morsom, fornuftig og sympatisk. Han fører seg med en statsmannsaktig verdighet som det amerikanske presidentembetet ikke har sett maken til siden John F. Kennedy. Obama er en glimrende taler og – ikke minst – han er svart"

 

"Det er så deilig å støtte Obama, han står for alt som er bra – verdighet, nytenkning, høyere skatter, bilaterale samarbeid og realpolitiske tiltak på tross av tradisjonelle partilinjer."

 

Hmmmm.

 

S,

Link to comment
Share on other sites

 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...