Jump to content

Andrei Tarkovskij

Uruloki
 Share

Din favoritt?  

28 members have voted

1. 1. Din favoritt?

• Katok i skripka (1961)
      0
    • Ivanovo detstvo (1962)
      0
    • Andrey Rublyov (1966)
      4
    • Solyaris (1972)
      3
    • Zerkalo (1975)
      10
    • Stalker (1979)
      7
    • Nostalghia (1983)
      1
    • Offret (1986)
      3

Recommended Posts

Andrei Tarkovskij

http://film.vtheatre.net/pix/tarkovskywinter.jpg

Litt merkelig at vi ikke har en Tarkovskij-vote allerede.

Andrei Tarkovskij (1932-1986) var en sovjetisk regissør, og er ofte regnet som en av de største filmskaperne Russland noensinne har hatt. Han rakk bare å lage 7 langfilmer gjennom sin karriere, men var en favoritt blant kritikere og sine kollegaer. Blant annet Ingmar Bergman uttalte at han så på Tarkovskij som tidenes beste regissør. Kristen symbolikk, metafysisk tematikk, lange tagninger og fravær av konvensjonelle plot er kjennetegn man finner igjen i filmene hans, i tillegg til at han la stor vekt på den visuelle opplevelsen. Ofte brukte han en blanding av sort-hvitt og farger i filmene sine.

Tarkovskij grunnla en teori rundt film kalt "sculpting in time", som også er tittelen på hans selvbiografi (red. anm.: Det er ikke en selvbiografi. Det er en bok om teoriene hans). Kort forklart går dette ut på at mediets mest unike karakteristikk er å ta utgangspunkt i vår opplevelse av tid, for så å endre den. Ved å bruke lange tagninger og få kutt, ville han gi publikum en følelse av tid som går, tid som er tapt, og forholdet mellom ett øyeblikk i tid og ett annet. Ja, dette er oversatt fra Wikipedia, og sikkert dårlig oversatt, jeg må vel innrømme at dette ikke er det enkleste å skrive om.

Tarkovskij hadde ofte problemer med de sovjetiske myndighetene. Andrey Rublyov ble nektet utgivelse, noe som resulterte i at flere forskjellige versjoner ble klippet sammen, og den ble ikke offisielt utgitt i Sovjet før 1971, 5 år etter at den var ferdigstilt. Det høyst selvbiografiske visuelle diktet Zerkalo, som manglet alt som kunne minne om en vanlig narrativ struktur, møtte også problemer, da myndighetene så på den som elitistisk og mente at "slik kan man da ikke lage film". Stalker, som trolig er den mest kjente av hans filmer, var den siste han lagde i Russland, før han bevegde seg utenlands, først til Italia, hvor han lagde Nostalghia, for så å dra til Sverige, hvor Offret kom til verden, med hjelp fra mange av de faste følgesvennene til Ingmar Bergman.

Tja, jeg vet ikke om jeg orker å skrive så mye mer, de fleste her inne kjenner vel til denne mannen fra før.

Min stemme går til Zerkalo, ja. Den vakreste filmen jeg har sett (se der, jeg brukte ikke "verdens ---", pretender). Men det er vel ingen hemmelighet at jeg er litt fanboy her, og at denne mannen kniver om førsteplassen på lista over mine favorittregissører sammen med Ingmar Bergman. Offret, Nostalghia, Stalker og Andrey Rublyov er jo egentlig nesten like bra, det er vanvittig hvilket nivå filmene hans ligger på. Solyaris og Ivanovo detstvo er kanskje litt ujevne i forhold, men likevel, å lage fem mesterverk på syv forsøk er ikke akkurat helt ille. "Alt stemmer" for meg i Tarkovskij sine filmer.

Noen som har sett kortfilmene hans forresten? Jeg valgte å bare ta med eksamensfilmen The Steamroller and the Violin i denne voten, ettersom det er den eneste han hadde regi på alene, og trolig den som er "enklest å få sett". Pretender?

Offret er min favoritt. En dypt følelsesladd reise i sinnet til en mann som er villig til å ofre alt for verden, for fred, for seg selv og for Gud. Alt stemmer i denne filmen; symbolikken med treet som må vannes, anti-materialismen, de lengselsfulle grønne landskapsbildene, mytologien og tempoet. Avsluttende sekvens er kanskje det mest følelsesladde jeg har sett på film. Stalker og Zerkalo følge hakk i hæl. Er også glad i Solaris, som virker som diskuterfilm-folket ikke er så glad i, men jeg må innrømme at Andrei Rublyev ikke er noen favoritt her (og, ja , jeg våger å banne i kirka :) ) Har ikke sett Nostalghia (som jeg har enorme forhåpninger til) og Ivans barndom. En fantastisk regissør dette her.

Jeg har kun sett Zerkalo, Stalker og Ivanovo Detstvo, hvorav Zerkalo skiller seg ut som favortitten. Har Andrey Rublyov og Solyaris stående i hylla, så det er vel egentlig bare å få ræva i gir.

Bare sett Zerkalo, Solyaris og, selvsagt, Stalker. Synes Stalker er et stykke over de andre to. Har fått et litt spesielt forhold til Stalker etterhvert. I tillegg fant jeg den både flottere å se på og mer interessant enn de andre to. Zerkalo ble litt fjern for min del, så Solyaris sniker seg så vidt over den.

Bare sett Stalker. Tragisk. Jeg digget den jo, og vil helt klart utforske mer. Er bare skole og at jeg er treig som hindrer meg. Og penger.

Zerkalo er den jeg er mest keen på. Andrei Rublev har jeg klar til å se, men tre timer lange filmer ++ er aldri førstevalg..

Bare sett Stalker. Tragisk. Jeg digget den jo, og vil helt klart utforske mer. Er bare skole og at jeg er treig som hindrer meg. Og penger.

Zerkalo er den jeg er mest keen på. Andrei Rublev har jeg klar til å se, men tre timer lange filmer ++ er aldri førstevalg..

Du skal ikke se bort i fra at det blir de raskeste 3 timene(+) du opplever i forhold til film. Jeg tror jeg var rundt 16-17 første gang jeg så denne, og den har vært topp 5 mer eller mindre siden. 10/10

Du skal ikke se bort i fra at det blir de raskeste 3 timene(+) du opplever i forhold til film. Jeg tror jeg var rundt 16-17 første gang jeg så denne, og den har vært topp 5 mer eller mindre siden. 10/10

Hehe, takk, det hjelper.

• 2 weeks later...
"sculpting in time", som også er tittelen på hans selvbiografi.

Det er ikke en selvbiografi. Det er en bok om teoriene hans.

For biografisk materiale kan "Time Within Time" sjekkes ut, en samling dagboknotater.

Greit. Jeg har jo enda ikke kommet forbi side 20 eller så, men fikk vel kanskje inntrykk at det var en selvbiografisk greie. Rettet i hvert fall.

• 2 weeks later...

Zerkalo, Solyaris og Offret er alle topp 50 materiale, men det er helt umulig å si hvem som er best. Stemmen min gikk dog til Solyaris da jeg føler den er undervurdert her på forumet.

• 4 months later...

Definitivt en veldig interessant regissør. Jeg har sett Stalker, Solyaris og Zerkalo. Alle tre er ypperlige. Som tidligere sagt inneholder Zerkalo flere av de beste enkeltscenene jeg har sett i film, og en virkelig fascinerende form. Som helhetlig opplevelse tok Solyaris nesten knekken på meg, kanskje et hakk over Zerkalo. Men ikke mye.

Hvilken er den neste Tarkovskij-filmen jeg skal se?

Har sett Stalker medan eg har Solyaris, Offret og Ivans Barndom liggjande. Bør sjekke dei ut snart. Men det spørs om dei kan overgå Stalker uansett.

Hvilken er den neste Tarkovskij-filmen jeg skal se?

Du skal få lov å velge selv.

Men om du ligger for døden, og har bare 205 minutter igjen å leve, skal du sette på Criterion-utgaven av The Passion according to Andrei, også kjent som Andrei Rublev.

Har sett Ivanovo detstov, Zerkalo, Solyaris, Stalker og Offret, Elsker de tre sistnevnte nesten likeverdig, men Solyaris stikker nok av med seieren. Neste film jeg planlegger å se er nok Andrei, og til slutt Nostalghia

Speik: Go for The Sacrifice

Feigt!

Det kjedelige aspektet ved "Hvilken film burde jeg se nå"-spørsmålet er svært, men overgås glatt av det kjedelige aspektet ved et "Takk for tips du, men den tror jeg at jeg utsetter"-svar...

Om du ønsker at filosofi og dikt og dype tanker skal slutte å fly over hodet, er løsningen ikke å stenge døra. Døra må stå på vidt gap!