Jump to content

Hayao Miyazaki


Speik
 Share

Miyazakis beste?  

31 members have voted

  1. 1. Miyazakis beste?

    • Nausicaä of the Valley of the Wind
      4
    • Castle in the Sky
      0
    • My Neighbor Totoro
      9
    • Kiki's Delivery Service
      0
    • Porco Rosso
      0
    • Princess Mononoke
      11
    • Spirited Away
      5
    • Howl's Moving Castle
      2
    • Ponyo on the Cliff
      0


Recommended Posts

Aight. Digger denne mannens herlige animerte eventyr, men trenger sårt å se mer. Min rangering av de jeg har sett:

 

1. Spirited Away

2. Mononoke

3. Howls Moving Castle

4. Totoro

 

Hva mener dere?

Link to comment
Share on other sites

 
 
Princess Mononoke

 

Filmen som fikk meg virkelig interessert i anime (har vel mista interessen litt nå, dog). Og den holder seg meget godt. Får min stemme.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
Har ikke sett nok til å stemme, men hvor er Hotaru no Haka aka Grave of the Fireflies?

 

Isao Takahata. Dessuten svakere enn stort sett alt av Miyazaki.

Link to comment
Share on other sites

 

1. Mononoke

2. Naushika

3. Chihiro

4. Rapyuta

5. Hauru

6. Totoro

 

Når det er sagt, skal det også sies at Totoro ikke er dårlig, bare dårligst. Mannen har virkelig laget mye flott.

 

Må få sett Porco Rosso og Kikis snart.

Link to comment
Share on other sites

 
Ouch. Sånne ting burde folk tatt på pm, slik at jeg kunne redigert innlegget mitt og slettet alle spor. At den er svakere enn alt av Miyazaki tviler jeg dog på, men så er det kanskje også to forskjellige verdener om man ser bort fra selve animasjonen, kreative eventyr vs. nådeløs tristesse.
Link to comment
Share on other sites

 

Min liste. Noen av filmene er ganske mange år siden jeg har sett, så lista er mest basert på hva jeg husker inntrykket var etter jeg så filmene.

 

1. My Neighbour Tororo

2. Spirited Away

3. Kiki's Delivery Service (så faktisk denne på storskjerm i auditorium på Gløshaugen)

4. Laputa: Castle In The Sky

5. Princess Mononoke

5. Nausicaa of The Valley of the Wind

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Seriøs liste fra meg også:

 

1. My Neighbour Totoro

2. Kiki's Delivery Service

3. Porco Rosso

4. Castle in the Sky

5. Spirited Away

6. Princess Mononoke

7. Nausicaä of the Valley of the Wind

8. Howl's Moving Castle

 

Alle de tre øverste er 10.0.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Princess Mononoke 10/10 (Min all time favorittfilm)

My Neighbour Totoro 10/10

Spirited Away 10/10

Nausicaä of the Valley of the Wind 9/10

Castle in the Sky 9/10

Kiki's Delivery Service 9/10

Porco Rosso 8/10

Howl's Moving Castle 8/10

Link to comment
Share on other sites

 

Mononoke når Spirited Away til hårfestet, men nå er det slik at det jeg digger mest ved Miyazaki er hans magiske eventyrverdener, og det er det mest av i Spirited Away. Togscenen er top 5 filmøyeblikk noen sinne.

 

Grave of Fireflies er vel samme animasjonsstudio, Ghibli, og den ville fortjent å vært på enhver liste.

Link to comment
Share on other sites

 
Er egentlig ikke så fascinert av Miyazaki, synes ikke det er mer enn grei underholdning. Dog har jeg sett en del av filmene hans (jeg tror nesten jeg har sett alle. Kanskje minus noen av hans første), og de beste må være Spirited Away og Howl's moving castle. Stemmer på sistnevnte, den har sikkert ikke så mange stemmer.
Link to comment
Share on other sites

 

Princess Mononoke 10/10

My Neighbour Totoro 8/10

Spirited Away 8/10

Howl's Moving Castle 7/10

 

 

Har bare sett disse fire, men liker alle veldig godt. Howl's Moving Castle er jeg litt skeptisk til, men animasjonen er jo nydelig.

Link to comment
Share on other sites

 

My Neighbour Totoro: 10/10

Spirited Away 9/10

Princess Mononoke 7/10

 

Alt jeg har sett av fyren. Har Kiki's Delivery Service og Howl's Moving Castle liggende. Siden Grave of the Fireflies ble nevnt,og trampet på, er det nødvendig å gjenopprette balansen: 10/10.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Er også litt skeptisk til Howl's Moving Castle. Synes den ble temmelig rotete og ustrukturert, spesielt mot slutten er det mye lettvinte løsninger som absolutt ikke passer inn. Men fin å se på, helt klart. Totoro er jo sånn ca. verdens søteste film, hvis jeg noen gang får kids skal de mates med denne sammen med morsmelka. Spirited Away er "magisk", en herlig film. Men det er som sagt Mononoke som stikker av med seieren, både av nostlagiske grunner, men også fordi det er en flott allegori og klarer å være en moralsk barnefilm for voksne uten å bli klein.
Link to comment
Share on other sites

 
Sett alle unntatt Porco Rosso, og den nye. Tror Mononoke satt igjen som den aller ypperste, var noe med verdenen og miljøet som fanget ekstra, med musikken selvfølgelig. Kanskje den som er lettest å like. Dog det er flere her som er soleklare enere. Jeg liker godt Howl's Moving Castle også. Kiki's Delivery Service er den som gjorde minst inntrykk, litt for søt.
Link to comment
Share on other sites

 

1. Nausicaä

2. Lupin III: Castle of Cagliostro

3. Mononoke-hime

4. Castle In The Sky

5. Totoro

6. Spirited Away

7. Howl's Moving Castle

8. Porco Rosso

9. Kiki's Delivery Service

 

og en shoutout til Whisper of the Heart, som ikke blir med på lista fordi han bare skrev screenplay til den, men den kunne vel fort ha pressa seg inn bak spirited away eller totoro.

Link to comment
Share on other sites

 

Får vel sette opp liste jeg gså siden alle andre har gjort det.

 

1. Nausicaä

2. Spirited Away

3. Kiki's Delivery Service

4. Totoro

5. Mononoke

6. Castle in the Sky

7. Howl's Moving Castle

8. Porco Rosso

 

Ikke sett Ponyo enda. Finnes det engang en tekstet DVD enda?

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
  • Create New...