Jump to content

Svineinfluensaen


Uruloki
 Share

Recommended Posts

 

:unsure:

Hehe, bra klipping rundt 2:02, hvor "shouldn't discourage" har blitt "should discourage". Vel, dette er jo selvsagt en tragisk sak. Og joda, vaksiner kan jo ha motsatt virkning, men når jeg ser kommentarer som dette: "They try to give me a shot in the arm, ~raises revolver~ I'll give 'em a shot in the arm" og dette: "I feel these vacines are made to dumb us down and reduce populations...slow, but effective" blir jeg litt oppgitt. Hvem her inne var det nå som hadde dette Dawkins-sitatet i signaturen? Angående at vi lever i et samfunn hvor vaksiner har fjernet problemet med de fleste dødelige sykdommer til det punktet hvor mange har glemt at de faktisk eksisterer, eller hva det var. Det er litt skremmende.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvem her inne var det nå som hadde dette Dawkins-sitatet i signaturen? Angående at vi lever i et samfunn hvor vaksiner har fjernet problemet med de fleste dødelige sykdommer til det punktet hvor mange har glemt at de faktisk eksisterer, eller hva det var. Det er litt skremmende.

Var nok meg, det. ;)

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Jeg leste den, lang og fyldig artikkel. Her argumenterte man gjerne anti-bevegelsen med grådighet fra selskapene, at de produserer vaksiner for å tjene penger. Men som jeg skrev over, endel vaksiner er jo selvsagt fornuftige. Men at alle nordmenn skal ta svinvaksine, er slettes ikke nødvendig.

 

Nei, jeg er enig i det. Eller, hadde det blitt gjort flere utredninger sentralt, og de hadde kommet frem til at det ville hjulpet mange i risikogrupper at flere tok den, så skulle jeg ha vært mer standhaftig på å ta den. En slik effekt har man nok uansett (ref. artikkelen), spørsmålet er hvor mye man hjelper. I artikkelen står det jo at én immun person potensielt kan ha mye å si.

 

Jeg har ingen problemer med at så mange som mulig tar vaksinen nå, de er jo allerede kjøpt inn og gjør vel ikke rare nytten ubrukt. Såfremt det ikke blir helt fjollete tilstander pga. av hysteri og dårlig organisering. Uansett om det skulle være mindre effektivt på de i risikogrupper vil det, slik som tilstanden er i dag, være verdt å file ned på antall døde, om det nå enn er aldri så lite.

 

Angående motstandsdyktighet, så trodde jeg det både hadde med formen på antistoffene (som, så vidt jeg vet kun er en del av genmaterialet til viruset — med andre ord, mutasjoner kan skje uten forandring av antigenene), men at det óg var andre faktorer som spilte inn på hvor lenge man kunne regne med motstandsdyktighet. Mulig jeg roter.

Link to comment
Share on other sites

 
 
De vanligste bivirkningene er:

 

Kløe, smerte, rødhet, hovenhet, hardhet, blåmerke rundt stikkstedet

Hodepine

Trøtthet

Feber

Ømme muskler og ledd

Hovne lymfekjertler (hals, armhuler, lysken)

Økt svette, skjelving

 

 

Det vil si: bivirkningene av å vaksinere seg mot influensa, er at man får influensa. Fiffig.

Link to comment
Share on other sites

 
 
Med tvang eller?

 

 

Nja, selvfølgelig med litt skepsis, men argumentene for står relativt sterkere enn mot. Jeg er jo borti endel av risikogruppene hver dag i jobben, inkludert nyfødte premature barn med svekket immunforsvar. Nå slipper jeg ihvertfall å være jævelen som førte til at halve barneavdelinga strøk med. Dette er mest for andres del enn min egen.

Link to comment
Share on other sites

 
Ja, sjølv om ein kanskje ikkje treng vaksina sjølv, så må ein vere solidarisk med dei som gjer det. Er jo i ein jobbsituasjon sjølv (lærar), men har ikkje høyrt noko om at vi skal vaksinerast noko før mannen i gata.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 

1 liter kaffe umiddelbart på morgenen reddet livet mitt, tror jeg.

 

Går relativt greit. Ganske øm i armen enda, men litt bedre. Dog en marerittnatt søvnmessig. Våknet opp flere ganger av at jeg hadde lagt meg på den vonde armen. Har tatt endel vaksiner, men denne gjør helt klart armen mer øm enn andre.

 

Sånn ellers litt småkaotisk på jobb. Litt utaktisk at omtrent alle tok den på en gang. Mange syke mennesker i dag, både leger og radiografer. Mange klager på tung kropp og sinn. Flere som har tatt vaksinen i dag har måtte lagt seg nedpå pga. kvalme og svimmelhet. Ei måtte gå hjem pga. intens hodepine.

 

Jeg tror dette er en meningsløs vaksine dersom du hverken er i noe risikogruppe, eller omgås mennesker som hører til der.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Jeg tok vaksinen i dag. De ville først ha meg til å ta nesespray, i stedet for sproyte. Nesesprayen har en aktiv versjon av viruset og virker fortere visstnok, men man faar mer symptom. Jeg takket nei og tok sproyte. Litt øm i armen, men ellers fin.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
 
 

Er du i risikogruppen?

 

En kamerat tok vaksina i går og dro hjem fra skolen tidlig i dag fordi han ikke følte seg bra. Er det noe vits å ta vaksina når du ikke er i risikogruppa? 15 har dødd i Norge, alle innenfor risikiogruppa.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...