Jump to content

Svineinfluensaen


Uruloki
 Share

Recommended Posts

 
  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg får alltid følelsen av at slikt blir blåst opp til umennskelige proposisjoner. Jeg mener, det virker som mediene prøver å få frem slike nye epedimier som "den nye svartedauen" eller noe sånt. Er den så farlig da?

 

Dessuten er det jo bare gamle og babyer som dør, så WE ARE SAFE PEOPLE. (a)

Link to comment
Share on other sites

 
- Vi risikerer en trussel med 1,2 millioner influensa-syke og 13 000 ekstra døde med en svineinfluensapandemi. Noe som vil gi store konsekvenser for samfunnet. Dette er det verste scenariet, sa Hanssen.

hva mener han med "13 000 ekstra døde" egentlig? altså 13000 flere som vil dø av influensa om 1,2 millioner blir syke enn om det hadde vært 1.2 millioner som hadde fått vanlig influensa, eller 13000 totalt? hva er i så fall dødelighetsraten til vanlig influensa?

egentlig synes jeg ikke det virket så skummelt uansett, men man får vel se hvordan det går. tviler på at det ikke blir satt i gang noen ekstremtiltak for å hindre smitte før såpass mange har blitt syke uansett.

Link to comment
Share on other sites

 

Dette er uansett ikke en pandemi slik som man ser for seg i «worst case-scenarier» som alle fra Discovery til Dagbladet går ut i fra da de skal snakke om sykdommer med høy dødelighet og stor smittefare.

 

Er selvfølgelig ikke bra med hissige influensa-virus, men avisene parodierer seg selv ved å skrive som de gjør. Det finnes ingen skam.

Link to comment
Share on other sites

 

Typisk medieskapt hysteri. Mest fordi det er noe nytt og spennende, og som faktisk kan ramme den vestlige verden til en viss grad?

 

Samtidig dør fremdeles rundt 1 million mennesker av malaria hvert år, men jeg kan ikke huske jeg sist leste en avisoverskrift om dette.

Link to comment
Share on other sites

 
Synes mange fastleger bidrar med å skrive ut resepter på influensamedisin (Tamiflu) også, det er ikke en vaksine slik mange later til å tro, og hvis vi skulle trenge de mengdene vi har på lager i tilfelle utbrudd, er det viktig at det fordeles etter behov, ikke etter hvem som er mest nervøse/hysteriske eller maser mest på legen sin.
Link to comment
Share on other sites

 
Typisk medieskapt hysteri. Mest fordi det er noe nytt og spennende, og som faktisk kan ramme den vestlige verden til en viss grad?

 

Samtidig dør fremdeles rundt 1 million mennesker av malaria hvert år, men jeg kan ikke huske jeg sist leste en avisoverskrift om dette.

Det har jo med medienes nyhetskriterier å gjøre. For det første er det som du sier noe som kan ramme den vestlige verden, noe som kan ses på som et hovedargument for å vie så mye spalteplass. Geografisk nærhet, til en viss grad. For det andre prioriterer mediene store hendelser, sensasjoner etc. Malaria-epidemien har "alltid eksistert", og det er begrenset hva media kan lage saker ut av i den sammenheng. Katastrofer som plutselig oppstår(9/11, tsunami etc) er alltid god mediemat. Og når de først har viet mye spalteplass, er det lettere å kjøre videre med saken. Knagge katastrofen til personer o.l, skape en slags personifisering.

 

Trist, men sant. Norske medier kan ta seg en bolle.

Link to comment
Share on other sites

 
Norske medier kan ta seg en bolle? Alt du skriver her gjelder jo for medieverdenen i alle land, dette er ikke noe som "bare skjer i Norge".
Link to comment
Share on other sites

 
 
Jeg har ikke noe ekstremt forhold til medier i andre land, derfor fant jeg det nærliggende å si norske medier. Det inntrykket jeg har, er at de store utenlandske mediene kanskje er litt mer nøkterne og seriøse, men det er kanskje bare meg. Men det kan nok være en trend for medier generelt, det skal jeg ikke uttale meg altfor skråsikkert om.
Link to comment
Share on other sites

 
 
Hehehehehe, ser at konspirasjonsteoretikerne på Dagbla'-kommentarfeltene har kastet seg over dette som et ledd i 2012, EVENTUELT at det er menneskeskapt av USA for politisk vinning eller å redusere verdens overbefolkning.
Link to comment
Share on other sites

 
 
 
Jeg har ikke noe ekstremt forhold til medier i andre land, derfor fant jeg det nærliggende å si norske medier. Det inntrykket jeg har, er at de store utenlandske mediene kanskje er litt mer nøkterne og seriøse, men det er kanskje bare meg. Men det kan nok være en trend for medier generelt, det skal jeg ikke uttale meg altfor skråsikkert om.

 

Eksempel på dekning her i New Zealand der svineinfluensa ser ut til å ha brutt ut i omtrent like stor skala som hele Europa: Shocked Students.

 

Synes det er langt fra panikk her selv om det får mye oppmerksomhet i media. Synes medias portrettering av saken er på et ganske saklig nivå og langt fra hysterisk. I tillegg var myndighetene veldig rask på avtrekkeren og fikk sporet opp studentene fra det første flyet og varslet dem innen 12 timer. På grunn av dette er det svært få som har panikk, selv med mange bekreftede tilfeller av svineinfluensa. Ganske mange føler at det hele er ganske overdrevet, men slik er det vel ofte når ingen har blitt så syke at de kan dø av det.

 

Nå har vel New Zealand bedre kontroll av hvem som kommer over grensen siden vi er omgitt av vann enn hva land i Europa har. Omtrent alle som kommer hit ankommer gjennom Auckland flyplass. Det hjelper nok til en viss grad å redusere panikken blant befolkningen.

 

Jobber for John Deere, og de har innført restriskjoner på forretningsreiser til Mexico. Men det er vel kanskje forståelig.

Link to comment
Share on other sites

 
 
 
 
Og da har jeg allerede rukket å bli tilbudt Tamiflu fra noen som sikret seg et lite lager sist det var full panikk. Sånn i tilfelle så hadde altså denne personen et par pakker liggende, fikk jeg uten videre vite i en tone som antydet forventning om både lettelse og takknemlighet fra min side. :huh: Ja ja. Bevares.
Link to comment
Share on other sites

 
 

SVIINEINFLUENSAEN MILD

 

WHO-forsker sier "- Viruset er relativt svakt og har omtrent samme styrke som alminnelig influensavirus som overføres fra menneske til menneske."

 

Tashiro advarer derfor mot å bruke opp lagrene av influensamedisin, noe som kan føre til at man står dårligere rustet til å møte en eventuell pandemi med fugleinfluensa.

 

- Den største trusselen mot menneskeheten er fortsatt H5N1-fugleinfluensaen, sier han.

 

 

Tashiro får støtte fra professor i virussykdommer ved Københavns Universitet, Jens Lundgren, som minner om at WHOs trusselnivå bare sier noe om utbredelsen av epidemien, ikke noe om hvor farlig viruset er.

 

Det vil komme dødsfall, men det skjer også under den årlige influensasesongen. I vinter døde 1.000 dansker av vanlig influensa. Dessuten er denne svineinfluensaen mild, sier Lundgren.

Link to comment
Share on other sites

 

 

"The 1976 swine flu outbreak (or the swine flu fiasco) was a strain of H1N1 influenza virus that appeared in 1976, circulated for one month, and apparently disappeared.[1] It prompted a mass immunization in the United States. The strain hospitalized 13 people and killed one, all from Fort Dix."

 

- Wikipedia

Link to comment
Share on other sites

 
 
 

"- Jeg har vært ganske dårlig hele uken. Jeg har aldri hatt influensa før, og de første fem dagene denne uken har jeg aldri opplevd maken til. Jeg unner ikke noen å få dette, sier han." - VG

 

Jøss! Var du dårlig? Av influensa? Sånn skikkelig også?

Link to comment
Share on other sites

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
  • Create New...